larsan sa:
Erik O sa:
ForesterGuy sa:
larsan sa:
Lars.E sa:
larsan sa:
Lars.E sa:
Örjan Lax sa:
Lars.E sa:
Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
erikjakan sa:
Verkar klokt med en elcykelavdelning, inte ett separat forum.
Folk här inne verkar inte kunna föra en sansad diskussion om elcyklar, det är några meter lägre nivå än i sandlådan för tillfället.
Mvh Erik
Kan det inte bli en avdelning på flashback istället? Där är det ju godtagbart att diskutera olagligheter utan att någon upprörs? Winwin?
Hur ställer du dig då till att Happyride har reklam för "olagliga" Merida E-MTB här högst upp? Får det passera mellan fingrarna?
Orkar inte kolla spec på den, men vad är det som är olagligt med den Meridan?
Just därför jag skrev "olagliga" inom citattecken. Men Bengt-re verkar tycka att diskussioner om elcyklar överlag är olagligheter, sett till det inlägg han citerade ovanför. Men jag har säkert bara missförstått någon modern ironi. ;)
Det är väl ganska sällan det blir något tjafs om lagliga elcyklar som används med förstånd där de utan tvekan får användas?
Men sedan drar tjafset igång ganska snabbt när det antyds att elcyklarna används utanför det som är 100% lagligt.
LOL. Läser du trådarna om elcykling?
Ja... Varför tror du att jag inte gör det?
För att det nästan inte finns en enda, helt seriös, elcykel-tråd som inte förstörs.
Medhåll.
Ordet "moped" är vanligt förekommande.
Sen finns det ju trådar där lite spolarvätska är peanuts jämfört med vad vissa cyklister föreslår att man ska göra mot elcyklister.
Hur gamla är de dessa cyklister egentligen? 14?
Helt ärligt, varför är det så känsligt att den motoriserade cykeln kallas för moped?
Varför ska man kalla den moped när den inte är en moped. Jo, för att skapa irritation.
Jag cyklar en fullt legal, eldriven, lastcykel. På cykelbana. Med respekt för mina medtrafikanter. Jag cyklar inte i skogen, förutom på en helt vanlig gröt-driven cykel. När vi diskuterar saker som vad en elcykel faktiskt kostar, så ska Bengt-re eller 26er in och kalla det mopeder och att vi ska sluta irritera "riktiga" cyklister.
Det finns ganska gott om "riktiga" cyklister som irriterar mig...
Om någon eller några kallar en cykel med motor för moped så är väl det inte något att bry sig om för de som har en annan åsikt? Eller???
Att vissa vill tydliggöra en tidig tolkning om vad som klassas som moped borde inte behöva röra upp känslor hos de som inte gillar historia-lektioner? Eller???
Ibland verkar det även som att vissa som kör lagliga elcyklar på ett vettigt sätt (tex, pendling istället för bil) känner sig påhoppade när det klagas på trimmade elfordon och terrängkörning med elcyklar.
Min uppfattning är att majoriteten på forumet tycker att lagliga elcyklar som används som transportmedel istället för för bil är helt OK.
Själv har jag ingen elcykel, men jag har vänner som har både e-lastcykel, klassiska e-modeller och e-MTB. De som kör trimmat av dessa förstår att det är en risktagning gällande försäkring, olycksrisk, poliser, chans att reta upp folk, mm.
De som kör utanför vägarna vet att Naturvårdsverkets tolkning är att elcyklar inte ingår i allemansrätten.
Jag har även vänner som kör bensindrivna crossar och enduromotorcyklar i skogen, dessa är medvetna om att de då i de flesta fall befinner sig på fel sida om lagen.
De är fortfarande mina vänner trots detta.
Sedan kan det ju diskuteras om varför trådarna förstörs...
Jag upplever det som att elförespråkarna i vissa fall inte är helt oskyldiga själva när det gäller att förstöra el-trådarna... I vissa fall.
tex, om en e-cyklist nämner trimning eller terrängkörning så får vederbörande vara beredd på att på ett eller annat sätt få förklarat för sig att det inte är så poppis på detta forum. Det är heller inte så smart att fråga efter / undra var elcykelhatarna är / hur länge det dröjer innan tråden förstörs medan tråden fortfarande är seriös.
Sedan kan jag hålla med om att det är att gå över gränsen när elcykelhatarna önskar livet ur vanligt folk bara för att de inte följer alla lagar och regler som finns.
En egen avdelning för elcyklar är nog ingen dum idé ändå. Frågan är bara hur det går om någon vill trimma eller köra stig där...