[Artikel] Happyride testar satellitkommunikation med Garmin InReach Mini

alarix

Medlem
Går den att använda till "man down" funktion. Dvs att om du blir liggande stilla skickar den din position till någon ?

Edit : Bra video 👌

Aron

Aktiv medlem
Går den att använda till "man down" funktion. Dvs att om du blir liggande stilla skickar den din position till någon ?

Edit : Bra video 👌
Apparaten skickar den din position med inställt intervall om du valt det. Då har mottagaren i andra änden alltid din "senaste" position. Denna kan man också plocka upp på en karta. Om du blir liggande och inte svarar på meddelanden vet räddningstjänsten alltså var de kan hitta dig.

knaper

Medlem
För att förtydliga så finns det ingen "man down"- funktion men eftersom den så ofta som du vill det skickar din position är förhoppningsvis din senast kända position hyfsat aktuell.

Precis som Arons Inreach har också min hängt sig några gånger. I mitt fall verkar det vara i anslutning till att nyligen beställt väderdata och ha medeldålig satellitkontakt som fått det att hända. Har rapporterat det till Garmins support utan svar.

Vad batteritiden anbefaller så är den inte så god som Garmin vill ha det till. Vid meddelandesändning och väderhämtning slukar den batteri väldigt fort. I det mest batterisparande läget stänger den av sig mellan loggarna och skickar position högst en gång i halvtimmen - då går batteriet ned till ca 50% på fyra dagar med något enstaka meddelande skickat eller mottaget. Detta i sommartemperaturer, loggtid 7-10 timmar per dag och för det mesta på kalfjäll.
Batteriet är å andra sidan litet, jag har hört att det är på 1250mAh. Med en batteribank på 10-20000mAh med sig på långtur så tar den inte en så stor andel av totalförbruket.
Men vid full-feature-användning (bt på, parad med telefonen, tät loggning, etc) så skulle jag inte lita på den mer än knappt ett dygn.

Jag använde den på en lång vandringstur och när jag går på kalfjället (nu när jag ändå köpte helårsabonnemang), totalt 110-115 dagar det sista året.

alarix

Medlem
Har ni testat loggning i skog? Fungerar det ok? Vad kostar helårsabonnemang?

Domestique

Aktiv medlem
Jag har en inreach se (delorme, modellen innan Garmin köpte upp inreach). Eftersom jag använder den då och då har jag den ständigt aktiverad och Garmin fakturerar 135.99 kr/mån (har för mig det ingår 10 sms).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer