[Artikel] Hite-Rite – tidernas första dropperpost

Redaktionen

Medlem
hite-rite-2000x960.jpg

Under 80-talets första hälft kom den första varianten av en teknologi som skulle komma att snudd på revolutionera mountainbikecyklingen; en dropperstolpe vid namn Hite-Rite.

Läs hela artikeln:

Konstigt att inte Gravity Dropper slog igenom mer, det var väldigt pålitliga och fungerade bra. Och fasta positioner (i botten, -25mm och i topp) tyckte jag var väldigt funktionellt.

Sen är jag rätt konservativ och är lite skeptisk till om det egentligen behövs för vanlig stigcykling, vid mera utförsorienterat är det förstås väldigt trevligt.

Konstigt att inte Gravity Dropper slog igenom mer, det var väldigt pålitliga och fungerade bra. Och fasta positioner (i botten, -25mm och i topp) tyckte jag var väldigt funktionellt.

Sen är jag rätt konservativ och är lite skeptisk till om det egentligen behövs för vanlig stigcykling, vid mera utförsorienterat är det förstås väldigt trevligt.
Jag tycker ju att dropper är fantastiskt även på vanlig stigcykling som i Hellas med många korta upp- och nedförskörningar och en massa tekniskt stök. Att få sadeln ur vägen mellan varven tycker jag gör stor skillnad för upplevelsen. Men visst går det att klara sig utan om man är tekniskt bevandrad, jag har bara svårt att ser varför man vill göra det hårdare än det behövs när det finns beprövad teknik som funkar. Men som sagt, man har ju olika preferenser.

Jag är nog lite färgad av att ha kört utan i alla år, förutom det året jag körde Trans Provence (2011) då jag hade en Crank Brothers-stolpe så var lite småstrulig, ofta kunde stolpen sjunka ner lite oförberett. Där var det i princip nödvändigt, och min fru körde med en GD som var lite klonkig men fungerade bra. Sen skaffade jag en Reverb av första generationen och den vet vi ju hur bra den fungerade..

Nu har jag Canyons stolpe på Neuron:en och den fungerar utmärkt men jag saknar faktiskt ett fast lite lägre "trampläge" en bit ner från max. På SS:e har jag alltid stolpen lite låg men då står man ju en hel del så det passar bra.

Intressant att Gary helt enkelt valde bort det hela av personliga skäl, och lite konstigt att ingen annan nappade.

Jag tycker ju att dropper är fantastiskt även på vanlig stigcykling som i Hellas med många korta upp- och nedförskörningar och en massa tekniskt stök. Att få sadeln ur vägen mellan varven tycker jag gör stor skillnad för upplevelsen. Men visst går det att klara sig utan om man är tekniskt bevandrad, jag har bara svårt att ser varför man vill göra det hårdare än det behövs när det finns beprövad teknik som funkar. Men som sagt, man har ju olika preferenser.

Jag tycker att dropper inte behövs i Hellas. Jag kör mestadels (helstel) med fast stolpe som är permanent sänkt 8 cm.

Jag funderade faktiskt på Hite-Rite. Jag skulle gärna har en stolpe som man kan sänka när man har kommit till stigen utan att man behöver bryr sig om rotationen av stolpen, men också inte på slitage mellan stolpen och ram. Om jag hade en stålram hade jag kanske provat Hite-Rite, men med en kolfiber ram sliter det kanske för mycket.

Med tanke på era val av helstela fordon så skulle jag nog kategorisera in er under avdelningen "konservativa stigcyklister" (i positiv mening då). Och mest troligt även jäkligt tekniskt bevandrade sådana ? Tycker det är kul att man kan hitta sin egen väg i det här med cykling och köra med det som passar en själv. Men för den stora massan stigcyklister är jag hyfsat övertygad om att det varit lite av en gamechanger, speciellt för AM/enduro såklart.

Håller med till 100%. Har kört i alla år utan dropper men när min gamla HT byttes mot en FS för några år sedan så satt det en dropper på. Skulle aldrig köpa en ny utan nu när jag vant mig. Jag har i alla år kört samma stigar utan och skulle klara mig utan men det är så otroligt bekvämt med ?

Senast ändrad:
Intressant att Gary helt enkelt valde bort det hela av personliga skäl, och lite konstigt att ingen annan nappade.
Med tanke på myten om Mr Fishers egocentriska ådra misstänker jag att det fanns en del andra orsaker bakom det valet med, kanske rent av ekonomiska sådana.

Men det var ju mycket teknik där i början som var lite satt i sten som så här i efterhand framstår som helt korkat. Som att även DH-cyklister i början av 90-talet envisades med att köra med sadeln i trampläge trots att alla visste att det var bättre att ha den lågt. Eller att det tog en bit in på 00-talet innan styrena klev över 700 mm i bredd. Ingen av dom två grejerna krävdes ju speciellt stora tekniska landvinningar för att åtgärda.

Hisspinne har ju låst upp så många klättringar där endast låg stolpe fungerar. Kanske inte alla är lagda att ta varenda teknisk klättring, men dom tekniska klättringarna när du måste skjuta fram hela cykeln och i princip sitta på bakhjulet skulle aldrig gå med hög stolpe. Sedan är det rätt kul att spurta och hoppa uppför dropp. Behövs hisspinne, nej. Låser det upp nya möjligheter? Ja.

Stigcykling för mig är att kunna ta sig fram utan att putta eller ta b-linjer. Så för mig är hisspinnen både för uppför och utför. Finns ju inget mer tillfredsställande att ta den där tekniska klättringen som resten av gänget puttar förbi.

Har en Hite-Rite i lådorna. Köpte den, provmonterade och sen hamnade den snabbt i lådorna. Det jag inte väntat mig men upplevde är att den är otroligt sladdrig i sidled. När man släpper på snabbkopplingen för att höja eller sänka så tappar man också stabiliteten i sidled med resultatet att sadeln alltid blev sned. Och det är ju en del fippel ändå så mervärdet mot att stanna och höja/sänka var noll. I slutändan så cyklar jag alltid med låg sadel. När jag slutar vara bakåtsträvare ska jag sätta dit en vanlig dropper.

Var väldigt tidig med att skaffa en HiteRite, då jag kom från mc-trial med många dyngbranta nerförsbackar där man var tvungen att hänga långt bakåt.
Den funkade bäst på äldre ramar där sadelklämman var en fast del av sittröret, så att stolpen inte kunde vrida sig så lätt. På en hoj med lös klämma fick jag borra hål genom klämman o röret o gänga hålet i ramen så att jag kunde låsa fast klämman med en liten skruv.

Jag tycker att dropper inte behövs i Hellas. Jag kör mestadels (helstel) med fast stolpe som är permanent sänkt 8 cm.
Jag tycker likadant när/om jag cyklar helstel SS (för det går ju inte att sitta ner ändå). Men på FS är det en helt annan femma. Turerna blir mycket längre och det skulle vara för jobbigt att stå 100% av tiden.

Sen beror behovet rätt mycket på om man bor vid stigen eller inte. Några kilometers transportsträcka med aplåg sadel är ju inget kul. Och ska man stanna och höja eller sänka så kan man lika gärna ha en dropper monterad.

-------

I övrigt väljer jag lätt hellre helstel med dropper än FS utan dropper.

Har en Hite-Rite i lådorna. Köpte den, provmonterade och sen hamnade den snabbt i lådorna. Det jag inte väntat mig men upplevde är att den är otroligt sladdrig i sidled. När man släpper på snabbkopplingen för att höja eller sänka så tappar man också stabiliteten i sidled med resultatet att sadeln alltid blev sned. Och det är ju en del fippel ändå så mervärdet mot att stanna och höja/sänka var noll. I slutändan så cyklar jag alltid med låg sadel. När jag slutar vara bakåtsträvare ska jag sätta dit en vanlig dropper.
Hej. Köper den gärna om du har den kvar…

Köper gärna om du har den kvar…

Hisspinne har ju låst upp så många klättringar där endast låg stolpe fungerar. Kanske inte alla är lagda att ta varenda teknisk klättring, men dom tekniska klättringarna när du måste skjuta fram hela cykeln och i princip sitta på bakhjulet skulle aldrig gå med hög stolpe. Sedan är det rätt kul att spurta och hoppa uppför dropp. Behövs hisspinne, nej. Låser det upp nya möjligheter? Ja.

Stigcykling för mig är att kunna ta sig fram utan att putta eller ta b-linjer. Så för mig är hisspinnen både för uppför och utför. Finns ju inget mer tillfredsställande att ta den där tekniska klättringen som resten av gänget puttar förbi.

Tjena!

Nu svarar jag på ett gammalt inlägg, men jag är väldigt nyfiken på hur en klättring där man måste hänga långt bak på cykel ser ut? Det brukar ju vara tvärtom..

Tjena!

Nu svarar jag på ett gammalt inlägg, men jag är väldigt nyfiken på hur en klättring där man måste hänga långt bak på cykel ser ut? Det brukar ju vara tvärtom..
Tänk att du ska rycka uppför ett dropp och behöver skjuta fram cykeln så att din röv sitter på bakhjulet. Mer trialsliknande klättring. Vet inte vad tricket heter men typ som youtubeklippet, fast i mer svetto-nivå än proffs.

Tänk att du ska rycka uppför ett dropp och behöver skjuta fram cykeln så att din röv sitter på bakhjulet. Mer trialsliknande klättring. Vet inte vad tricket heter men typ som youtubeklippet, fast i mer svetto-nivå än proffs.

Tjena!

Aha, inte riktigt vad jag tänker på när jag tänker på en klättring då.

Tillbaka
Topp