[Artikel i DN] Nu lever de farligare än andra i trafiken

"Paradoxalt nog sker dubbelt så många olyckor i korsningar med cykelbanor som i dem utan."
Det är väl fullkomligt självklart att det är så. Cykelbanor är i många fall livsfarliga, det är därför jag ofta kör på vägen även om bilarna blir arga på mig.

Det är de medelålders pendlarsvettonas fel:

Undersökningen visar att det är cyklisterna i åldersgruppen 35–44 år som oftast är inblandade i kollisioner med bilar.

och

Cykeltrenden har även inneburit att allt fler lägger pengar på avancerade cyklar. Smala däck, lättvikts­material och många växlar innebär att hastigheterna – och därmed olycksrisken – ökar.

Men det har vi ju redan konstaterat i tidigare trådar.

Vem ska man tro på, tro på...

För ett år sedan:
"Sett till dödsolyckorna omkom 20 cyklister i trafiken förra året, jämfört med noteringen 68 omkomna cyklister 1990. En minskning på drygt 70 procent. I 10 län är siffran för omkomna cyklister i dag 0. 1990 var det endast ett län som kunde matcha detta.

...

Trenden med färre svårt skadade cyklister i trafiken ser ut att hålla i sig. Fram till september i år har 213 cyklister skadat sig svårt i trafiken, vilket är 12 procent lägre jämfört med rekordåret 2009.

Statistiken för antalet lindriga skador och singelolyckor i Sverige visar på betydande brister och mörkertalet är stort. Enligt forskningsinstitutet VTI står singelolyckan för 72 procent av skadefallen. Analysen anger att den tyngsta faktorn för dessa olyckor beror på underlaget och dålig drift av cykelvägarna. Is, snö, lösgrus, sprickor i asfalten, kanter och fasta föremål som lyktstolpar och träd på cykelbanorna anges som vanliga orsaker till singelolyckor."

http://www.svenskcykling.se/2010/11...t-farre-olyckor-och-dodsfall-bland-cyklister/

Edit: hur klipper jag egentligen?

Senast ändrad:
Aha, man kan alltså visa olika saker med statistik beroende på urval och vad man jämför med? Men det är ju ohederligt!!!!! Var finns den objektiva sanningen?!?!

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Var finns den objektiva sanningen?!?!

Här på happymtb.

"fasta föremål som lyktstolpar och träd på cykelbanorna anges som vanliga orsaker till singelolyckor." Ja om cykelbanorna innehåller sånt förstår jag att det blir olyckor och skador... Men de kan ju knappast orsaka olyckor om de är på sidan av cykelbanan?

Jag vill inte dra igång en hjälmdebatt här men jag undrar lite över Klas Tingvalls utsaga att äldre drabbas av svåra skador efter cykelolyckor i större utsträckning därför att hjälmanvändningen är lägre. Då vore det intressant att se hur stor del av de svåra skadorna som handlar om huvudskador.

Som exempel vet jag av egen erfarenhet att benskydd och fullfacehjälm inte skyddar mot armbrott.

Vanlig cykelhjälm hjälper inte heller mot att spräcka käkbenet. Har jag märkt...
Jag misstänker dock att ändå räknas som en "huvudskada".

Jaha, nu går hjälmdrevet igång igen...

Jag drar slutsatsen att min långsamma hyfsat tunga MTB är rätt säker pendlarhoj, inga höga hastigheter där inte. Sen är jag inte 35 än... Kan verkligen andas ut i ett par år till!

Men om man planerar in mycket branta backar och motvind på cykelbanorna i stan så sållar man ju på så sätt ut dom svaga cyklisterna och det blir mycket säkrare i trafiken.

Olika tider har olika metoder att få folk att cykla....

Bilagor

• 308118_10150321463008802_591723801_8097675_1373245626_n.jpg
    308118_10150321463008802_591723801_8097675_1373245626_n.jpg
    44.7 KB · Besök: 18
KentS skrev:
> "Paradoxalt nog sker dubbelt så många olyckor i
> korsningar med cykelbanor som i dem utan."
> Det är väl fullkomligt självklart att det är
> så. Cykelbanor är i många fall livsfarliga, det
> är därför jag ofta kör på vägen även om
> bilarna blir arga på mig.

+1 på den!

rick013 skrev:
> Sydsvenskan har en bra replik på DNs artikel
>
> "Cykeln, säkrast i stan"
> http://blogg.sydsvenskan.se/patvahjul/2011/09/28/c
> ykeln-sakrast-i-stan/

Lite väl retoriskt kanske?
Han understryker att han är forskare för att skapa auktoritet, men säger inte inom vilket område, kanske av samma anledning?

I repliken står det att det oftast är 35-44 åriga män som är inblandade i olyckor med bilar, i artikeln står det att det är relativt jämn könsfördelning, "med liten övervikt åt männen", viss nyansskillnad.

Sen kanske inte statistiken från trafikverket är helt tillfärlitlig i sammanhanget då den bara baseras på polisrapporter och "svårt skadade", vad innebär det?
Ser man på skillnaden i siffrorna så skvallrare det ju om att man mäter på olika sätt.
Artikeln: "Under 2010 skadades även 1 740 personer allvarligt i cykelolyckor"
Trafikverket: "Svårt skadade personer i polisrapporterade, cykel 2010: 269"

Så jag är fortsatt tveksam till repliken, och artikeln också för den delen, men som sagt, att problemen uppmärksammas är ju bra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp