[Artikel] Revel Rascal - Lever rackarungen upp till sitt namn?

Redaktionen

Medlem
E5D_2512_21.06.21_00585-Redigera.jpg

Revel Bikes är en nykomling i cykelbranschen, grundat 2018, som dragit till sig en hel del uppmärksamhet för sina mountainbikes. Happyride har testat deras trailmodell, Rascal, under svenska förhållanden. Rascal betyder rackarunge på svenska och vi har försökt lista ut hur busig cykeln egentligen är.

Läs hela artikeln:

Westman

Aktiv medlem
Lekfullhet är sjukt underskattat. Jag gillar också (som bekant) zippyness och känslan av snabba riktningsändringar och lätt lyftande av fronten. Skoj på hoj helt enkelt.

Synd att det inte finns så många fler alternativ med kring 430mm kedjestagslängd även i L.

Väntar lite på att någon downcountry-hoj ska komma med 430 snarare än ca 435mm. Men det är klart, dom är ju typiskt gjorda för max fart snarare än max lekfullhet. Pivot Trail 429 kommer närmast, men får Revel Rascal att framstå som billig.

SocialGimp

Aktiv medlem
Lekfullhet är sjukt underskattat. Jag gillar också (som bekant) zippyness och känslan av snabba riktningsändringar och lätt lyftande av fronten. Skoj på hoj helt enkelt.

Synd att det inte finns så många fler alternativ med kring 430mm kedjestagslängd även i L.

Väntar lite på att någon downcountry-hoj ska komma med 430 snarare än ca 435mm. Men det är klart, dom är ju typiskt gjorda för max fart snarare än max lekfullhet. Pivot Trail 429 kommer närmast, men får Revel Rascal att framstå som billig.
En del HT brukar ha 430 mm (Fuse o Roscoe bl a) men som du säger verkar det vara svårt att hitta bland FS-hojar. Å andra sidan är det fler saker än enbart CS som bidrar till att göra en hoj lekfull.

Westman

Aktiv medlem
En del HT brukar ha 430 mm (Fuse o Roscoe bl a) men som du säger verkar det vara svårt att hitta bland FS-hojar. Å andra sidan är det fler saker än enbart CS som bidrar till att göra en hoj lekfull.
Absolut så. Tänkte faktiskt om jag skulle behöva skriva ut den disclaimern igen, jag får väl redigera dit den. ;)

Men det är det enskilda mått som ger mest av den varan. Hos Rascal bidrar även återhållen reach och hjulbas och vevlagerhöjden.

Poppighet vs följsamhet är en annan parameter.

HT finns det f ö flera med 430 eller ännu kortare. Några heldämpade med däromkring.

Velocipeden

Aktiv medlem
Skönt att få en kategori till, tyckte just att det saknades en...
"Senaste marknadsordet för denna typ av cyklar är big trail, förr hette de All mountain."

Alltså 63 000:- för en stig hoj (eller förlåt...Big trail hoj), för inte lyxversionen dessutom, det är många pengar. Jag kan nog se två goda cyklar för 31500:- Inovation och småskalighet tycker jag är värt en del men 63k?

Min Zesty 9.9 har 433mm i Large. Nästan 430 iaf... 🤣 Den upplever jag som lekfull.

Laan84

Aktiv medlem
Skönt att få en kategori till, tyckte just att det saknades en...
"Senaste marknadsordet för denna typ av cyklar är big trail, förr hette de All mountain."

Alltså 63 000:- för en stig hoj (eller förlåt...Big trail hoj), för inte lyxversionen dessutom, det är många pengar. Jag kan nog se två goda cyklar för 31500:- Inovation och småskalighet tycker jag är värt en del men 63k?
Jag håller med, var lite intressant tills jag kom till den delen.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Rampriset matchar väl typ santa cruz osv. För dyrt för mig, men med livstids no-questions-asked-garanti (?) så är det väl ok.

SocialGimp

Aktiv medlem
Kan man försöka sig på att värdera en santa cruz-typ av garanti? Är det värt 10 000 kr mer i pris?

UprightCitizen

Aktiv medlem
Beror väl på. Jag skulle ju fått två av min cykel för det där priset. Förutsatt att allt håller ett tag så kan jag köpa en till i samma prisklass och få allt nytt, inte bara ramen, när den är slut. Men då får man inte sånt fancy länkage osv. Råkar jag klämma sönder ramen första dagen i mek-stället, eller får någon annan ramskada tidigt i cykelns liv så är den dyrare med bättre garanti även ekonomiskt ett ganska bra val.

MagerValp

Aktiv medlem
Geometrin är faktiskt väldigt lik Trek Fuel EX, skiljer bara några mm hit eller dit. Helt annat länkage dock, vilket väl är lite av usp:en. Hade varit kul att veta hur en EX 8 känns i jämförelse med sina 13.8 kg.

theBrand

Aktiv medlem

Det finns ju fina alternativ, och man ska inte alltid stirra sig blind på slaglängden.

Måste säga att den svarar bättre i pedalerna OCH är mer poppig och lekfull än den gamla TR Scouten jag hade.

Kan inte uttala mig om huruvida den nya G2 jämför sig, med annars finns ju:

Senast ändrad:

Aron

Moderator
Geometrin är faktiskt väldigt lik Trek Fuel EX, skiljer bara några mm hit eller dit. Helt annat länkage dock, vilket väl är lite av usp:en. Hade varit kul att veta hur en EX 8 känns i jämförelse med sina 13.8 kg.
Jag har bara provat Fuel EX någon timme eller så och det är definitivt en trevlig cykel. Min minnesbild är att den kändes som ett lite annat väsen. Det kan ha varit kvasifattydäcken, eller annorlunda cockpit, men jag fick lite jeepkänsla, en trygg cykel som glatt rullade över allt den såg, snarare än skutta.

MagerValp

Aktiv medlem
Tack, det är så jag upplever min Fuel EX också, trygg och stabil som en Volvo V70. Passar mig perfekt 😀 Intressant att samma geo ger så olika upplevelse!

xyz-saft

Aktiv medlem
Absolut så. Tänkte faktiskt om jag skulle behöva skriva ut den disclaimern igen, jag får väl redigera dit den. ;)

Men det är det enskilda mått som ger mest av den varan. Hos Rascal bidrar även återhållen reach och hjulbas och vevlagerhöjden.

Poppighet vs följsamhet är en annan parameter.

HT finns det f ö flera med 430 eller ännu kortare. Några heldämpade med däromkring.
Skulle det inte kunna vara så att om tillverkaren lägger energi på att få till korta kedjestag så följer liksom resten lite med på köpet? Alltså att det visar på en viss ambition med cykeln och att man därför också väljer att dra övrig geometri åt det hållet.

FredriCX

Aktiv medlem

Om jag vinner på lotto...😬

Berk

Aktiv medlem
Är den helt dedicerad 29” eller funkar den även med 27,5”? Ev 27,5+ då?
Testat?

Den har riktigt låg vevlager. För mig är den redan för lågt med 29" hjul. Jag tittade lite på Rascal innan och undrade om man skulle kunna sätta på en lite längre dämpare eller offset bushings för att höja vevlagret, och också får lite längre reach.

theBrand

Aktiv medlem
Den har riktigt låg vevlager. För mig är den redan för lågt med 29" hjul. Jag tittade lite på Rascal innan och undrade om man skulle kunna sätta på en lite längre dämpare eller offset bushings för att höja vevlagret, och också får lite längre reach.
Jag kör med 165mm vevar, 10/10 would recommend 😎

Berk

Aktiv medlem
Jag kör med 165mm vevar, 10/10 would recommend 😎

Det löser också problemet. Jag tycker om mina 175 mm vevar, men tror att det är framförallt för att jag kör nästan 100% ståcyckling. Tror också att jag därför inte behöver en FS, även om något som en Rascal känns lockande ...

theBrand

Aktiv medlem
Det löser också problemet. Jag tycker om mina 175 mm vevar, men tror att det är framförallt för att jag kör nästan 100% ståcyckling. Tror också att jag därför inte behöver en FS, även om något som en Rascal känns lockande ...
Jag som inte lider av överlängd känner faktiskt att jag föredrar kortare vevar även för ståcykling, det blir lite mindre "stairmaster"-känsla med lite kortare vevar. Jag hade gärna provad ännu kortare om det fanns att hitta till rimligt pris/vikt.

Berk

Aktiv medlem
Jag som inte lider av överlängd känner faktiskt att jag föredrar kortare vevar även för ståcykling, det blir lite mindre "stairmaster"-känsla med lite kortare vevar. Jag hade gärna provad ännu kortare om det fanns att hitta till rimligt pris/vikt.

Trampar du då med låg eller hög kadens?

Viktigt för mig är att jag kan komma upp för korta, branta backar med låg kadens. Jag tror att Långared vevar hjälper där. Oval framdrev hjälper klart.

Skulle gärna prova, men då skulle jag ville ju hyra eller låna en cykel med kortare vevar.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har bara provat Fuel EX någon timme eller så och det är definitivt en trevlig cykel. Min minnesbild är att den kändes som ett lite annat väsen. Det kan ha varit kvasifattydäcken, eller annorlunda cockpit, men jag fick lite jeepkänsla, en trygg cykel som glatt rullade över allt den såg, snarare än skutta.
Instämmer. Ordet jag brukar använda är ”bekväm”, men jeep fångar nog samma känsla. Lite av en amerikansk fåtölj för stigbruk. Skulle jag någon gång cykla riktigt långt i halvstökig terräng skulle den nog vara perfekt.

Jonatanmohlin

Aktiv medlem
Jonatan från Trailstore här.

Till att börja med specar vi vår Trailstore Edition med 170 vevar för att ge lite mer utrymme. Det går definitivt att köra Rascal med lite längre gaffel. Själv kör jag den med en 150mm och den haft fått köra Åre Enduro och Finale Ligure bland annat, har lagt till en bild på den längre ner i inlägget. Vi rekommenderar inte att byta längd på dämparen, däremot vet jag att det finns de som kört med 2,5mm extra stroke för mer slag.

Vi köper in ramkit och delar för sig och bygger upp Revelcyklarna från scratch. Det ger oss också möjligheten att tweaka bygget efter kunds önskemål. Till exempel om man vill ha kortare vevar eller mer slaglängd.

IMG_4682.jpg

Berk

Aktiv medlem
Jonatan från Trailstore här.

Till att börja med specar vi vår Trailstore Edition med 170 vevar för att ge lite mer utrymme. Det går definitivt att köra Rascal med lite längre gaffel. Själv kör jag den med en 150mm och den haft fått köra Åre Enduro och Finale Ligure bland annat, har lagt till en bild på den längre ner i inlägget. Vi rekommenderar inte att byta längd på dämparen, däremot vet jag att det finns de som kört med 2,5mm extra stroke för mer slag.

Vi köper in ramkit och delar för sig och bygger upp Revelcyklarna från scratch. Det ger oss också möjligheten att tweaka bygget efter kunds önskemål. Till exempel om man vill ha kortare vevar eller mer slaglängd.

Visa bilaga 532938

Tack för svaret! Jag är dock inte intresserad i mer slag. Jag undrade om man skulle kunna höja bakenden lite (t.ex. med offset bushings, som inte rekommenderas att använda på den sättet) och om länkaget, framförallt den små länken, då inte tar i ramen. Jag skulle ville har lite högre vevlager och lite längre reach.

Om jag skulle köpa en FS igen är Rascal en het kandidat.

Jonatanmohlin

Aktiv medlem
Tack för svaret! Jag är dock inte intresserad i mer slag. Jag undrade om man skulle kunna höja bakenden lite (t.ex. med offset bushings, som inte rekommenderas att använda på den sättet) och om länkaget, framförallt den små länken, då inte tar i ramen. Jag skulle ville har lite högre vevlager och lite längre reach.

Om jag skulle köpa en FS igen är Rascal en het kandidat.

Testade lite med vår demohoj vi har i butiken och det finns relativt mycket utrymme för flytta bakdämparen "bakåt" innan länken går emot ramen. Bulten som håller dämparen är 8mm så med en bussning som har 2mm offset finns det fortfarande luft mellan länken och ramen. Ska med andra ord inte va några problem.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Minns när jag körde min Intense SS med 175-vevar. Ibland över hinder kunde jag plantera pedalen på toppen och kliva över med bakhjulet i luften 😀

Krompa

Aktiv medlem

Har inte kollat med Cykloteket men det verkar finnas 429 v3 frame kit för under 4000 USD. Tror det är med en dämpare på Factory-nivå och vevparti Next SL då också.

Berk

Aktiv medlem
Minns när jag körde min Intense SS med 175-vevar. Ibland över hinder kunde jag plantera pedalen på toppen och kliva över med bakhjulet i luften 😀

Så du säger att jag blir snabbare på min helstel SS Chameleon om jag byter till 29" dropouts (kör nu 27,5" dropouts) och höjer bakaxeln 8 mm?

Men hur funkar det? Vevarmen är väl i vägen, förutom om cyklen är precis bredvid stenen och bara pedalen landar på den.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag hade en hoppstylta, dvs en 6.6” SlopeStyle. Låg som attan och med XT-vevarna hade jag ibland att sätta dit pedalen på ett krön, sten eller stock jag skulle passera och så kliva över på andra sidan med cykeln.

Går såklart att göra med en lågbyggd HT också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer