Revel Rascal – Lever rackarungen upp till sitt namn?

Datum:
11 januari 2022 16:11

Revel Bikes är en nykomling i cykelbranschen, grundat 2018, som dragit till sig en hel del uppmärksamhet för sina mountainbikes. Happyride har testat deras trailmodell, Rascal, under svenska förhållanden. Rascal betyder rackarunge på svenska och vi har försökt lista ut hur busig cykeln egentligen är.

Testomfattning: ca 20 timmar på teknisk stig i Bergslagen och Södertörn.
Testare: Aron Gooch, mångårig medarbetare på Happyride och författare till guideböckerna Sveriges bästa stigcykling del 1 och 2 samt Mountainbike kring Stockholm.

Aron GoochPå bus i månens sken

Lever rackarungen upp till sitt namn?

Första testrundan sker i en skog djupt inne i Bergslagen. Stigen bjöd på massor av rötter och en hel del sten. Intrycket efter någon kilometer var, schadang vad lätt den är!

Här behöver vi stanna upp ett ögonblick.

Jag har tillbringat de flesta av mina stigcykeltimmar det senaste året på en cykel med nästan identisk specifikation. Vad det är för cykel kan vi lämna därhän, låt oss bara kalla den referenscykeln. Rascal och referenscykeln har samma slaglängd, samma dämpare och likvärdiga komponenter.

Mitt första intryck är alltså att Rascal är mycket lättare än referenscykeln. Här ska du som läsare få en liten uppgift, gissa hur mycket det skiljer i vikt och skriv ned det på en lapp. Svaret kommer i slutet av artikeln.

Revel använder sig av ett länkagessytem som heter Canfield Balance Formula, det har några unika egenskaper och du kan se fram emot en hel del länkagenörderi, det är dock viktigt att komma ihåg att en cykel är ett paket. Det är helheten som räknas.

Specifikation

Reval Rascal är en 29″ stigcykel i kolfiber med 140 mm slag fram och 130 mm bak. Senaste marknadsordet för denna typ av cyklar är big trail, förr hette de All mountain. Och innan dess hette de kort och gott mountainbikes.

Geometrin är samtida om än inte särskilt progressiv, det som möjligtvis sticker ut mest är reach som är några millimeter kortare än snittet för dagen, 465 mm i storlek L.

Ramen har rymligt flaskställ och gängade vevlager, kedjestyrare medföljer. Sadelröret är rakt med plats för långa dropperposts.

Ramen består av Japanska kolfiber från Toray som läggs upp i 30/60 graders vinkel vilket man menar ska ge ökad styrka med mindre material.

Aron GoochDen interna kabeldragningen har kabelrör i kolfiber. Förutom enklare kabeldragning skall detta enligt Revel styva upp ramen.

Konstruktion

Hjulstorlek: 29″
Slaglängd fram (rekommenderad): 140 mm
Slag bak: 130 mm
Dämparinfästning: 210 x 50-22,2 x 8
Axelbredd bak: 148 mm
Diameter sadelstolpe: 31,6 mm
Kullager: BOLU 6801 VRS, 12mm x 21mm x 5mm (ramen har 18(!) stycken kullager)
Bakbroms: 180 mm post mount / 203 mm max
Frigång däck: 29″ x 2.4″
Vevlager: Gängat (73 mm English)
Kedjestyrare: Revel guide ingår
Styrrör: Tappered IS42 upptill / IS52 nedtill
Färgsättning: Sedona / T1000 / LYB Purple
Finns i fyra storlekar:  S / M / L / XL
Ramgaranti: Livstidsgaranti för första ägaren och ”lifetime crash replacement policy”.

Revel Bikes

Revel Bikes har sin hemvist i Colorado och lanserades 2018, det är dock först nu cyklarna börjar hitta återförsäljare i Europa.
Grundarna har en gedigen branscherfarenhet. Adam Miller ligger bakom cykelmärkena Borealis och Why Cycles. Jeremiah Starkey var tidigare ingenjör på RockShox, Trust Performance och Selle Royal. Jason Schiers grundade Enve.

Geometri

I en industri där trenden de senaste åren varit att skruva upp siffrorna lite varje år är det lite oväntat att se en nykomling ta ett halvsteg tillbaka. Det känns helt galet att säga detta om siffror som hade suttit på ett Downhillmonster för tio år sedan, men 2021 känns de aningen modesta på en stigcykel.

66° gaffelvinkel
75° sadelvinkel
Reach 464 mm
Stack 615
Kedjestag 430 mm

Rascal har en något lågt vevparti med 38 mm dropp. Det satt 175 mm vevarmar på testcykeln och det gnistrade till några gånger innan jag vande mig vid att ha fötterna närmare marken.

Prissättning

Revel Bikes är ett botiquemärke som fokuserar på försäljning direkt till kund. Det finns dock några utvalda återförsäljare runt om i världen.

Detta är exklusiva cyklar som kostar en rejäl slant. Handlar man i USA finns fyra byggalternativ där den billigaste baseras på Eagle GX och kostar 5.900 dollar. Toppalternativet är ett kolfiberdränkt paket med XX1 Eagle AXS för 11.000 dollar.

Ramkitt finns både med och utan framgaffel. Det sistnämnda kostar 3.500 dollar.

Den Svenska importören heter Trailstore och tar 63.000 kr för sin Rascal Trailstore edition. Tanken har varit att utrusta cykeln för skandinaviska förhållanden.

Aron GoochRamen har 18 kullager att serva.

Canfield Balance Formula – Den korta beskrivningen

För att sammanfatta all marknadadslingo: Målet är mycket förenklat att maximera kraftöverföringen till bakhjulet utan att ge avkall på något annat. Typ så.

Revel bikes licensierar ett länkagesystem kallat Canfield Balance Formula (CBF). Systemet är konstruerat av Canfield och används bara av dessa två tillverkare. Det unika i systemet är att man kan styra Center of Curvature (mer om det senare) till toppen av framklingan genom hela slaget.

Aron GoochNotera de tre länkarna.

Länkageteori

För att förklara hur Canfield Balance Formula är tänkt att fungera behövs först en kort introduktion i länkageteori. Det viktiga att komma ihåg är att alla länkagekonstruktioner går balansgång mellan olika egenskaper. Det är lite som kommunicerande kärl där mycket av det ena gör något annat sämre. Var den optimala skärningspunkten mellan alla parametrar ligger kan vi gräla om till döddagar.

Följande genomgång är mycket förenklad och full av översiktliga metaforer.

Ett cykellänkage har som uppgift att jämna ut ojämnheter i terrängen, efter bästa förmåga. Länkaget påverkas framförallt av två motverkande krafter, nedifrån av stötar från terrängen, och uppifrån av cyklistens kroppsrörelser, inbromsningar och tramptag. Vid stöt nedifrån ska det vara följsamt och uppifrån ska det vara stelt. Det är en ganska otacksam livsuppgift att vara cykellänkage.

Krafterna kan naturligtvis brytas ned ytterligare då ekipaget rör sig i tre dimensioner. Att cykeln dessutom har dämpare och däck som påverkar hur den beter sig bortser vi ifrån för tillfället.

Aron GoochAlla ramdelar är i kolfiber.

Centre of curvature (kurvans centrumpunkt)

Håll ut armen framför dig parallellt med ett bord eller liknande och tänk dig att du håller baknavet i handen. Rör sedan handen upp och ned medan armbågen hålls stilla. Handen kommer att röra sig i en båge i förhållande till armbågen, som utgör centre of curvature. Det du nu betraktar är en modell av hur ett singlepivot länkage fungerar.

På cyklar med four-bar (tex Horst) eller Virtual Pivot (tex Maestro) har man lagt till en extra länk vilket vilket skapar ett parallellogram som innebär att centre of curvature inte är en fast punkt utan rör sig genom slaget. Det kan illustreras med att du gör samma övning som ovan men nu rör armbågen lite samtidigt.

Med hjälp av den där fjärde länken kan tillverkarna styra hur bakhjulet kommer att uppföra sig under olika delar av slaget. Till exempel kan de styra om bakhjulet ska flytta sig någon millimeter bakåt när dämparen börjar komprimeras, eller framåt, eller rakt uppåt. Och så vidare.

CBF har fått ytterligare en länk, och fler kullager att serva. I och med detta kan man styra positionen av Centre of curvature till punkten där kedjan möter framklingan ovantill. I CBF-systemet följer kedjan vinkelrätt mot baknavet genom hela slaget. Det innebär i teorin att länkaget inte ska påverkas av kedjekrafterna.

Nu är pedalkrafterna bara en del av åkupplevelsen. I övrigt fungerar CBF som alla andra parallellogram där ingenjörerna laborerar, och kompromissar, med olika parametrar.

En av dessa parametrar som konstruktörerna gärna vill lyfta fram är att cykeln har Anti-rise på nästan 100% genom hela slaget. Detta styr hur mycket cykeln sjunker ihop när man bromsar, siffror kring hundra innebär innebär minimal kompression.

Länkagekurvan är nästan linjär genom de två första tredjedelarna av slaget men blir lite mer progressiv mot slutet. Dämparen kommer med en token, den som önskar har möjlighet att öka progressiviteten genom att stoppa i fler.

På Rascal rör sig bakaxeln lite bakåt första tredjedelen av slaget för att sedan vända framåt. Det hjälper till att suga upp de minsta stötarna.

Anti-squat är en parametrar där konstruktörerna behöver kompromissa mellan att cykeln gungar upp och ned när man trampar hårt i ena ringhörnan. Och hur väl bakhjulet följer underlaget i den andra. På Rascal har man dragit något mot det följsamma hållet.

Aron GoochI Sverige säljs Rascal i en ”Scandinavian edition”

Komponenter

Testcykeln hade Rockshox Ultimate fjädring, SRAM GX Eagle drivlina, TRP Trail-Evo bromsar och ett par Industry Nine hjul. Övriga komponenter kom från PNW Components. Jag fördjupar mig inte i komponentvalet, det satt bra och beprövade prylar på cykeln. Den som handlar i den här prisklassen och har andra preferenser ser till att få vad den vill ha.

Den svenska importören kommer att sälja cykeln med i stort sett identiska komponenter som testcykeln. Skillanden är att deras kitt har Crankbrothers Synthesis Alloy Enduro hjulset. Rascal finns också att köpa som lös ram.

Aron GoochKedjestyrare medföljer. Hasskyddet är limmat på ramen.

Intryck

Canfield Balance Formula har nypt åt sig det mesta av uppmärksamheten när det gäller denna cykel, men en cykel är som tidigare nämnts summan av sina delar. För att göra skäl för namnet Rascal krävs mer bus än bara trampeffektivitet.

Upp

Raascal klättrar riktigt fint. Jag har några rejält branta bergsknallar på min referensrunda hemmavid och det var några testcyklar sedan jag sist hade liknande tryck uppför dessa.

Dämpningen drar något åt det följsamma hållet och följer terrängen tryggt under tekniska klättringar. I den mån pedalgung förekom var det inget jag tänkte på. Jag noterade dock att jag tillbringade mer tid än vanligt på sadeln under tekniska klättringar, tack vare den fina kraftöverföringen. Den sittande positionen bidrog såklart till mindre pedalgung.

Lockuten förblev avstängd under hela testperioden. Det bör dock poängteras att jag inte hade möjlighet att testa cykeln under långa transportklättringar, där ”propedal” verkligen kommer till sin rätt.

En sadelrörsvinkel på 75° är åt det konservativa hållet idag när många nya cyklar i kategorin ligger kring 76-77. Min stora fotoryggsäck vill gärna dra mig bakåt och jag blir klart störd över cyklar med flacka sadelrör, här kände jag dock bara av bakåtyngd någon enstaka gång.

Ned

Cykeln sköte sig exemplariskt i alla utföråk jag utsatte den för. Med det sagt bör man ha i åtanke att geometrin är konstruerad för mångsidighet mer än att störta utför ett berg fortast möjligt. Geometrin kändes aldrig som en begränsning i det jag utsatte cykeln för, inte ens i branta rollers. Det hade dock varit spännande att ta med den till större berg och se hur den levererade där. Bakänden följde terrängen fint och jag noterade påfallande lite brakejack.

Aron GoochRamgrafiken är diskret.

Platt

Rascal sköter sig utmärkt både uppför och nedför, men det är på vanlig teknisk stig som den gör skäl för sitt namn. Det var riktigt roligt att fräsa runt med Rascal i Hellas, jag hade glömt av hur kul det är med snabba småsvängar och att med en rumpvickning lätta över stock och sten. Grundaren av Revel bikes har en bakgrund inom XC och det märks i denna cykel.

Att vevpartiet sitter relativt långt ned bidrar till en planterad känsla genom kurvor. Nackdelen är dock att pedalerna kommer lite väl nära marken. Här skulle jag rekommendera 170 mm vevarmar.

Det bör noteras att jag kände antydan till svaj i bakänden när cykeln trycktes hårt i kurvor. Jag misstänker att det var däck och inserts som var boven, men det bör nämnas.

Geometri

Revel har fått till en riktigt välbalanserad geometri på Rascal. Lite ”återhållsamma” geometrisiffror är baske mig roligare, i alla fall om man som jag blir gladare av snabba slalomsvängar mellan tajta träd och några fler bunnyhopps än att klippa någon sekund på Strava.

Aron GoochBaktriangeln har plats för 2,4″ däck.

Länkage

Lever Canfield Balance Formula upp till marknadshypen? Låt oss först slå fast att ett länkage bara är ett gäng ihopbultade metallpinnar. Det är kalibrationen av systemet, och allt annat, som avgör hur bra en cykel är.

Min inledande känsla var att länkaget kändes annorlunda. Lite ”dött”, som en oservad dämpare. Men när jag gasade på var det ingen tvekan om att länkaget jobbade som det skulle. Känslan dunstade bort efterhand som jag vande mig med cykeln och det är ingen tvekan om att Revel fått till ett väl utfört och aktivt länkage.

Jag har funderat en hel del på vad som gav upphov till den stumma känslan och min hypotes är att det beror på att det hela tiden är samma ”motstånd” i kedjelinjen. Att man på de flesta cyklar omedvetet känner att kedjan ”drar” mer eller mindre genom slaget, och spänner kroppen för att kompensera för detta. Den stumma känslan uppstår kanske för att kroppen inte behöver kompensera för chain pull?

Aron GoochTrångt utrymme att hålla ögonen på leriga dagar.

Omdöme

Jag gillar denna kategori av cyklar, 140-130 mm slaglängd i gränslandet mellan trail och enduro. De blir väldigt mångsidiga fordon, men är absolut inte smartaste valet för alla. Du kanske skulle ha roligare på en annan typ av cykel.

Hur bra är Rascall? Den är såklart en riktigt bra cykel. Något annat hade varit oförlåtligt för dessa pengar. Men idag finns det många cyklar som är ”bäst”. Valet mellan de fantastiska cyklarna i toppskiktet handlar ofta om köparens närmiljö, preferenser och cykelstil. Eller borde i alla fall göra det.

Reval Rascal var en riktigt trevlig bekantskap som jag framförallt tror skulle passa de cyklister som vill cykla aktivt på teknisk ”plattstig” och samtidigt ha marginal för någon fjälltur eller något endurorace utan pallambitioner. Till karaktären är detta en kompetent Down-Country cykel med All-Moutainkapacitet.

Styrkan hos Rascal är dess mångsidighet och snärtiga uppförande. Men det jag framförallt tar till hjärtat är dess trivsamma geometri. Jag gillade verkligen denna roliga cykel och skulle utan att tveka kunna ta med den på stigtur varsomhelst i Sverige. Om jag hade råd.

Hur kul den är att serva länkaget med alla sina kullager låter jag dock vara osagt.

Slutligen det där med vikten

Bägge cyklar vägdes utan pedaler

Referenscykeln: 14,39 kg
Rascal: 14,10 kg med inserts

Det skiljde alltså 290 gram… Min killgissning är att Rascal upplevdes som lättare eftersom länkaget driver effektivare.

Svensk importör är Trailstore.se

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Fjärdebrunn 2022-01-13

Jag hade en hoppstylta, dvs en 6.6” SlopeStyle. Låg som attan och med XT-vevarna hade jag ibland att sätta dit pedalen på ett krön, sten eller stock jag skulle passera och så kliva över på andra sidan med cykeln. Går såklart att göra med en lågbyggd...

Berk 2022-01-13

Så du säger att jag blir snabbare på min helstel SS Chameleon om jag byter till 29" dropouts (kör nu 27,5" dropouts) och höjer bakaxeln 8 mm? Men hur funkar det? Vevarmen är väl i vägen, förutom om cyklen är precis bredvid stenen och bara pedalen ...

Krompa 2022-01-13

Har inte kollat med Cykloteket men det verkar finnas 429 v3 frame kit för under 4000 USD. Tror det är med en dämpare på Factory-nivå och vevparti Next SL då också. https://www.vitalmtb.com/product/guide/Frames,7/Pivot/Trail-429-v3,33196

C-dale 2022-01-13

Något som Tommy Johansson o Andreas Danielsson lärde ut på en kurs i samband med RM i Riksgränsen för 100 år sedan.

Jonatanmohlin 2022-01-13

En taktiskt approach jag själv aldrig testat. Åtminstone inte frivilligt 😅

Fjärdebrunn 2022-01-13

Minns när jag körde min Intense SS med 175-vevar. Ibland över hinder kunde jag plantera pedalen på toppen och kliva över med bakhjulet i luften 😀

Jonatanmohlin 2022-01-13

Testade lite med vår demohoj vi har i butiken och det finns relativt mycket utrymme för flytta bakdämparen "bakåt" innan länken går emot ramen. Bulten som håller dämparen är 8mm så med en bussning som har 2mm offset finns det fortfarande luft mella...

Berk 2022-01-13

Tack för svaret! Jag är dock inte intresserad i mer slag. Jag undrade om man skulle kunna höja bakenden lite (t.ex. med offset bushings, som inte rekommenderas att använda på den sättet) och om länkaget, framförallt den små länken, då inte tar i ra...

Jonatanmohlin 2022-01-13

Jonatan från Trailstore här. Till att börja med specar vi vår Trailstore Edition med 170 vevar för att ge lite mer utrymme. Det går definitivt att köra Rascal med lite längre gaffel. Själv kör jag den med en 150mm och den haft fått köra Åre Enduro ...

Jonatanmohlin 2022-01-13

Jonatan här från Trailstore. Rascalen är dedikerad för 29" hjul enbart. Har sett någon som gjort om sin Rascal till mullet, men skulle inte rekommendera det då BB höjden blir väldigt låg.