[Artikel] Ibis uppdaterar Ripley

Beofred

Aktiv medlem
LM-IBIS-Ripley-2000x-2000x1333.jpg

Idag lanseras nya Ibis Ripley, och mycket känns igen från storasyster Ripmo som lanserades förra året. Samma typ av länkage och uppdaterad geometri är några av nyheterna för Ibis stigsmiskare med 29" hjul.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34530

40 papp för NX & ca 48 för GX (kanske ännu dyrare nu när man förstört kronan), njaaa, onekligen trevlig cykel men värt priset?

Högt pris och fulare än Jeffsy. För pengarna får man en Yeti SB130. Vilket smäller högst? Och vilken presterar bäst?

Kostar den 112 K eller 80 K eller 80 -10% = 72 K? För 72 K med XX1, Fox Factory, XTR 4-kolv, Ibis CF hjul blir den nästan prisvärd.

Bilagor

• Rip.png
    Rip.png
    55.5 KB · Besök: 164
Gillar nya Ripley men undrar om den är overkill för mig även i versionen med GX Eagle som går lös på 39 500 kr hos Cykelkraft.

Hur kommer den skilja sig i upplevelse på stigar i framförallt Hellas jämfört med min första och nuvarande MTB, en 2014 års Specialized Camber Evo 29 AL med 120 mm dämpare uppgraderad med XT-bromsar och Command dropper (som upphört att fungera)?

Söker en lekfullare/rappare känsla än hos Cambern, enkelklinga fram, hög trampeffektivitet uppför, och undrar om det uppskattade länkaget på Ripley gör att den sväljer ojämnheter bättre än de extra 10 mm dämpning fram den har jämfört med Cambern?

Jag är 189 cm, kör ca 2 ggr per vecka under april-oktober sedan 5 år tillbaka. Gillar att klättra i teknisk terräng, trycka på över sten och stock på platten, men är lite försiktigare vid stök utför.

Tacksam för svar, alternativt förslag på billigare alternativ (och då helst med rakt överrör = snyggare enligt mig) som kan ge mig det jag söker.

Hälsningar,

Micke

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
https://www.cykelkraft.se/ibis-ripley-4-xx1-eagle-ck-edition-pale-blue
äh, sluta snåla - är ju 10% :)

Klart de är dyra om man är Canyon-fantast och är bakväxeltrimmare.

Tror med lite is i magen att man via cykelkrafts fantastiska system med prissättning kan få den för rätt peng. Men väntetiden tror jag blir ännu värre än med Ripmon.

Tråkigt att den är lika ful som Ripmon med.
Det är inte extremt dyrt men det är fortfarande en dyr cykel. På tok för dyr för att vara rimlig att handla någonstans där bygget är så dåligt att hela cykeln behöver monteras om och det trots ett års leveranstid inte ens sitter rätt grejer på cykeln. Bättre att få delar i en låda då..

Kunde inte låta bli, tryckte på beställ knappen för en Babyblå Ripley NX!

Har dock mailat CK för att se om dom har någon info om preliminär leverans, om jag inte kan få den till sommaren så avbeställer jag nog.
Postar igen när jag vet mer.

jonteald sa:
Kunde inte låta bli, tryckte på beställ knappen för en Babyblå Ripley NX!

Har dock mailat CK för att se om dom har någon info om preliminär leverans, om jag inte kan få den till sommaren så avbeställer jag nog.
Postar igen när jag vet mer.

Klart du får den till sommaren, men risk att det blir sommaren år 2020.

Jag köpte en 2019 års Ripley nx på cykelkraft för runt 25000 i våras, det kändes helt klart som det bästa man kan få för det priset. Och att den kom efter max två veckor gjorde inte saken sämre

KJo sa:
Jag köpte en 2019 års Ripley nx på cykelkraft för runt 25000 i våras, det kändes helt klart som det bästa man kan få för det priset. Och att den kom efter max två veckor gjorde inte saken sämre

Absolut, det var en bra deal. Satt också då i valet och kvalet. Därav som jag slog till snabbt nu, man kan ju drömma att de lärde sig något med förseningarna för Ripmo och kanske bättrar sig lite denna gång.

glitch sa:
Rattnalle sa:
jonteald sa:
Enligt köpbekräftelse så är preliminärt datum 27 Juni, hade varit nice om det höll för semestern i Juli :D
Leveransdatumen som angavs för Ripmo var oöverträffat korrekta så det stämmer säkert.

Eller hur min kom 4-6 veckor senare som utlovat....eller var det månader? Jag har förträngt det....

Fick nu svar av cykelkrafts kundservice, de fick besked från Ibis att den bör anlända i början av juni! Det naiva hoppet lever än!

jonteald sa:
glitch sa:
Rattnalle sa:
jonteald sa:
Enligt köpbekräftelse så är preliminärt datum 27 Juni, hade varit nice om det höll för semestern i Juli :D
Leveransdatumen som angavs för Ripmo var oöverträffat korrekta så det stämmer säkert.

Eller hur min kom 4-6 veckor senare som utlovat....eller var det månader? Jag har förträngt det....

Fick nu svar av cykelkrafts kundservice, de fick besked från Ibis att den bör anlända i början av juni! Det naiva hoppet lever än!
Hoppas de levererar den här gången!

Det är väl inte jättemärkligt att man fick vänta på att få en Ripmo förra året, alla ville ju ha en.
Modellen har ju till och med en egen tråd på happy med inte mindre än 47(!) sidor, innan Ripmo lanserades så hade "Visa din Ibis"-tråden lyckats skrapa ihop typ 7 sidor på 7 år.
Ibis är trotts allt ett ganska litet företag som inte riktigt har möjlighet att fördubbla eller fyrdubla sin produktion över en natt.

(Däremot kan man ju tycka att det var lite märkligt att cykelkraft inte var speciellt tydliga med leveranstiden på sin webbsida... Men man får väl hoppas att såväl Ibis som cykelkraft har skaffat sig lite bättre rutiner inför den här lanseringen.)

Hehe, ja man lär få vänta.

Men ser ut som en näranog optimal stigraket om man söker plast och låg vikt. Kul geo! En Ripley med en gaffel som går att internt öka upp till 140 (ex DVO, CC Helm) borde bli rapp och ändå klara en del utförsåka. Eller bara skita i att krångla till det och köra den 120/130 ist för 120/130-140).

Westman sa:
Hehe, ja man lär få vänta.

Men ser ut som en näranog optimal stigraket om man söker plast och låg vikt. Kul geo! En Ripley med en gaffel som går att internt öka upp till 140 (ex DVO, CC Helm) borde bli rapp och ändå klara en del utförsåka. Eller bara skita i att krångla till det och köra den 120/130 ist för 120/130-140).

Eller så kör man den som 120/140 hela tiden. Lite mer slag fram gör inte så mycket som mer slag bak upplever jag när det kommer till rapphet.

Varför 140 fram på en stigraket?
Då gäller det att köra progressivt slag.

Handlar mer om rätt vinklar och geo för att braka ner för korta mellansvenska branter.

Det dumma med att övergaffla sin cykel är att man fuckar upp geometrin. Flackare sadelrör, kortare reach, högre vevparti. Som att kapa nåt år på utvecklingen.

Makten sa:
Det dumma med att övergaffla sin cykel är att man fuckar upp geometrin. Flackare sadelrör, kortare reach, högre vevparti. Som att kapa nåt år på utvecklingen.
Kortare reach som statiskt mått blir kortare med en längre gaffel. Men avståndet mellan var dina fötter och dina händer är ändras inte och man får en längre hjulbas vilket är fortfarande "modernt". Sen finns det visst en gräns till hur mycket man kan övergaffla som beror på cykeln och förarens referenspunkter.

Raggamuffin sa:
Hur ändras inte avståndet mellan händer och fötter? Relativt markplan då.
Ja, det var kanske taskigt uttryckt av mig: man trampar och svänger, så visst ändrar sig avståndet mellan händer och fötter!
Vevhuset och övre delen av styrröret ska det va...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp