[Artikel] Insta360 X5 8K i långtidstest

Redaktionen

Medlem
insta360x5_29-2000x1333.jpg

Jag har under snart ett års tid testat 360-graderskameran X5 från Insta360. Det är första gången som jag testat en actionkamera som filmar 360 grader, och med det kommer många friheter, men också fler steg innan du kan publicera ditt innehåll. Låt oss gå igenom hur det fungerar.

Läs hela artikeln:

Helt klart en intressant kamera, jag tycker dock att den gör sig bättre som "livsstilskamera" än actionkamera.

Svårt att få till färger, dåligt skydd mot skakningar som gör bilden suddig, väldigt ljuskänslig i mörker och vid ljusväxlingar, kräver mycket av sin placering för att få till rätt känsla osv.

Däremot är den jävligt bra på mycket annat, som mjukvaran som är långt före GoPro. Den har även varit mycket stabilare än de GoPros jag haft (typ alla toppmodeller sen 9).

Sammanfattningsvis så används den mer för att filma till vardags än när jag kör hoj.

Märkligt att den inte kan finnas en actionkamera med två objektiv, ett vidvinkel och ett mera normalt. Vidvinkel förvränger ju så förbannat: det som är i vägkanten ser ut som det är 50m bort.

Tillbaka
Topp