[Artikel] Intervju med en cykelkonstruktör

Westman

Aktiv medlem
Nico_menard_commencal_happymtb-448x298.jpg

Nicolas Menard arbetar med att konstruera cyklar - närmare bestämt är han chefskonstruktör på Commencal. Vi tog en pratstund med Nico för att reda ut hur det är att jobba som konstruktör, vart branschen är på väg, om 29-ers är något att ha och varför det egentligen finns så många olika standarder.

Läs mer: http://happymtb.org/2011/11/04/intervju-med-en-cykelkonstruktor/

Senast ändrad:
Tack Westman för att ni tog med min och andras frågor från FB-tråden! Sådana här artiklar förgyller verkligen Happy och ger en mer seriös grundplatta än om det bara vore ett forum.

pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Snälla, sluta skriv 'taperade'.

Och "du" där det ska vara "man". :)

Bra artikel, Westman

pLu skrev:
> Snälla, sluta skriv 'taperade'. I övrigt en
> trevlig artikel.

Men det heter ju det?

Robert skrev:
> Men det heter ju det?

"Taperade" betyder "gjorde koniskt". Man skulle kunna skriva taperat, men koniskt är mycket bättre.

- Taperade styrröret Nico?
- Nej, Nico taperade styrröret. Så nu är det koniskt.

Tack för feedbacken!

mzi: Taperade styrör är menat som pluralformen av taperat. Ett taperat (koniskt format) styrrör, två taperade styrrör. De bygger ju fler än en ram. Men visst, taperat är ju egentligen ett låneord, så koniskt skulle gå lika bra att använda - eller bättre om man frågar dig. :) Dock är taper-ordet ganska etablerat i branschen, hur rätt eller fel det än må vara.

andematt: Tack själv! Bara kul att försöka pejla in läsarbasens intresse.

Bra artikel med ett intressant och relevant innehåll.

Westman,
vad den lilla cykel-branschen i Sverige använder för märkliga uttryck har väl ingenting med vad du som skribent använder? Ditt verktyg är det skrivna ordet, låt det inte falla bort på grund av ett visset språkbruk hos de du skriver om :)

Nja, i Sverige säger vi inte "crank" så den jämförelsen haltar tycker jag.

fredrikw: Både och. Om jag hittade på egna språkliga varianter istället för etablerade facktermer tror jag inte artiklarna skulle bli jättelätta att följa.. till exempel tycker jag det är konstigt att något som rörs av dina fötter kallas armar och inte ben - men skulle jag börja skriva vevben istället för vevarmar skulle det nog vara fler som klagar på det.

Men principiellt håller jag med dig. Jfr hela AM/Enduro/trail-problematiken. Hela berget-cykling (AM), är det alltså en subgrupp till bergscykling (MTB)? Really? Språkligt är det inte alltid jättelogiskt i branschen, särskilt inte när direktöversättningar etableras.

För övrigt gillar jag personligen "taperat" och har inte reagerat över det tidigare. Men så är jag flugfiskare också i och för sig. :)

Senast ändrad:
pLu skrev:
> Snälla, sluta skriv 'taperade'. I övrigt en
> trevlig artikel.

Har du inte annat för dig här i livet än o sitta framför datorn o störa dig på hur folk skriver?
Pröva o ta en runk istället, eller bara 3 djupa andetag. Ha de Gött nu ska jag gå in på skol toaletten o ta en runk,

Jag håller med lillskeden och s.

Och förstår fortfarande inte vad som skulle vara bättre med ett koniskt styrhuvud än ett rakt 1,5", mer än att branschfolk får hitta på ett nytt ord.

Men det är en väldigt intressant artikel, det vore verkligen ett skoj jobb!

Senast ändrad:
marran skrev:
> Och förstår fortfarande inte vad som skulle vara
> bättre med ett koniskt styrhuvud än ett rakt
> 1,5", mer än att branschfolk får hitta på ett
> nytt ord.

Du slipper ha enormt feta styrstammar och kan spara lite vikt.

H. skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och förstår fortfarande inte vad som skulle
> vara
> > bättre med ett koniskt styrhuvud än ett rakt
> > 1,5", mer än att branschfolk får hitta på
> ett
> > nytt ord.
>
> Du slipper ha enormt feta styrstammar och kan
> spara lite vikt.

Märk väl att jag skriver styrhuvuden just för att särskilja från styrröret på gaffeln.

Poängen med raka 1,5" styrhuvud (head tube alltså) är ju just att man kan använda vilken kombination av gaffel och styrlager man själv vill. Zerostack eller externt för att reglera höjden, angleset för att reglera vinkeln, 1,5" styrrör om man känner att det kommer smälla HÅRT, koniskt om man råkar ha en sån gaffel, Lefty om man gillar det osv.

Varför inte ge slutanvändaren så många alternativ som möjligt? När det dessutom är lättare att tillverka och viktskillnaden är otroligt marginell.

Ah, sorry. Läste slarvigt. Ja, där finns det ju bara estetiska skäl. Samt en vilja att hitta på nya häftiga ord hos bransch-folket.

Håller med helt om 1,5" styrrör på ramen, det är fortfarande det bästa tycker jag. Min Prophet från 2006 har det (precis som din marran) och fortfarande kan jag köra alla varianter på gafflar och välja zero stack eller externa koppar beroende på gaffelhöjd och önskad vevlagerhöjd/styrvinkel. Bra lösning som stått sig bra över tiden!

Exempel på att hitta på något nytt och häftigt är annars Giants nya OverDrive2. Som att det inte var nog med 1 1/8" till 1,5" så kommer de nu med sin egna variant - 1 1/4" till 1,5".. http://www.pinkbike.com/news/Giant-OverDrive-2-Steerer-tube-sizing-2011.html
http://www.giant-bicycles.com/en-au/technology/overdrive/50/
Jag blir lite trött faktiskt.

Visst blir man trött. Men Lapierre är nästan lika illa som i smyg har kört en helt egen standard tidigare, vet någon om det är ändrat nu när de gjort om nästan hela programmet till 2012.

+1 på Prophet, för en gångs skull gjorde Cannondale något som passade tillsammans med allt annat, och dessutom sjukt framtidssäkert.

Fint! Utan att ta ställning till hur ett styrhuvud ska se ut kan jag rekommendera programmet språket i P1 för trådens språkpoliser.

Värst är nog ändå "slopade" överrör. Den självklara tolkningen är att röret helt saknas... ;)
Inte konstigt att man sparar vikt!

Skulle vara kul att veta lite mer om konstruktionsarbetet. Använder man t.ex. optimeringsalgoritmer när man tar fram godstjocklekar och sånt? =)

geologen skrev:
> Värst är nog ändå "slopade" överrör. Den
> självklara tolkningen är att röret helt
> saknas... ;)
> Inte konstigt att man sparar vikt!

Vad är ett slopat överrör?

mzi skrev:
> Robert skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men det heter ju det?
>
> "Taperade" betyder "gjorde koniskt". Man skulle
> kunna skriva taperat, men koniskt är mycket
> bättre.
>
> - Taperade styrröret Nico?
> - Nej, Nico taperade styrröret. Så nu är det
> koniskt.

Om vi skall vara på det viset så har nog ordet taperat används inom branschen för vågledare för mikrovågor, i säkert 20 år. Men då betyder det linjärt avtagande från en mindre till en större dimension, dock inte konisk, mer pyramidisk. Jag tror dock inte att ordet finns i SAOL.

Slopat är svengelska för Sloping. Dvs, ett överrör som lutar från styrlagret ner mot sadeln vilket det gör på nästan alla MTB nu för tiden.

Trodde att en cykel med slopat överrör var en gammal damtralla..
34.jpg

Nä, det trodde jag egentligen inte eftersom jag vet bättre men man skulle kunna tro att det är så det ligger till.

Tillbaka
Topp