Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> Den relativa kraften skiljer sig mellan
> exempelpersonerna
Ja det förstår jag, men vad menar du med att "kraften blir för hög" om en tex professionell tempocyklist som producerar 400 Watt sänker kadensen från 110 till 70 varv/min? För hög för vadå?
Gross efficiency är underordnat mycket när det gäller prestation. Trötthetskommunikationen muskel-hjärna kan absolut påverkas (negativt) av låg kadens pga ökad kraftutveckling, dvs mer muskulärt ansträngande arbete.
Om det är detta som är själva orsaken till varför man inte håller optimal kadens utifrån GE så tycker jag att artikeln du skrev missade den kanske mest intressanta aspekten när det gäller hur kadensen påverkar prestationen hos en cyklist.
Jag tycker också att det vore intressant att se vad som händer med GE vid riktigt hög effekt nära max peak. Jag antar att någon gång borde den väl minska?
Jag har själv överslagsräknat lite när jag tränat korta max-spurter 10-30 sek med lång vila mellan. Min medepulsen vid sån träning blir högre än om jag hade hållit samma medeleffekt konstant. Detta borde väl indikera att GE minskar vid en viss nivå? Också när jag kör intervaller 10sek/30sek så kan jag under 20 min inte hålla samma medeleffekt som vid konstant konstant nivå (hamnar på ca 90%).
Och om det stämmer att GE minskar vid hög nivå vore det intressant att veta om det är bäst korrelation mot kraft eller effekt. Alltså minskar GE när musklerna arbetar nära maximal kraft, eller nära maximal effekt?
Sen undrar jag om det finns andra sätt att mäta effektivitet än GE som istället mäter effektiviteten ur perspektivet anaerob uthållighet? Om man tex vill studera kadensens påverkan på prestationen i en 60sek spurt. Då är det ju inte bara maximal effekt som begränsar (man ligger typiskt ca 50%) men inte heller aeroba kapaciteten.
Sen är det ju som du säger kadensen väldigt individuell för olika cyklister. Men det intressanta är tycker jag om man kan förbättra sig om man medvetet ändrar kadens och tränar förmågan att ligga högre alt lägre. När det gäller max-effekt (korta spurter) så kan jag nå nära min absoluta max peak-effekt i hela intervallet 70-110 varv/min (>1600 Watt). Indikerar detta att jag skulle kunna öka max-effekt om jag fokuserade på att träna spurter med högre kadens?