Artikel: ”Kina” tur och retur.

bigmollo

Aktiv medlem
bmbild1.jpg ht=313

På en kräftskiva tidigare i höstas fick jag höra om en kinesisk affärsman som fått för sig att bygga en Kina-kopia utanför Älvkarleby. Det lät alldeles för bra för att inte kolla upp det. Upplägget var klart. Vi cyklar iväg en lördag, sover på hotell i närheten och cyklar hem på söndan. En runda på ca 40 mil.

I lördags var det dags. Då samlades den mongoliska klungan för att cykla till det innersta ful-Kina.

Läs artikeln.

Senast redigerad av en moderator:
Det där bygget har verkligen sanslöst hög WTF-faktor! Var förbi där på väg hem från nån skyttetävling när det var under byggnation. Massor av kineser i slitna jeans som konkade frusen lera i skottkärror som såg ut att vara importerade från Kina. Dom hade såna där spadar där skaftet bara är en stav utan handtag.
Kan tilläggas att jag bara för nån vecka sen stod på Himelska fridens torg, kan säga att the real thing är en gnutta större, fetare och hemskare på alla sätt och vis. =)

Nu förstår jag vad du menade med att cykla "långt" i helgen. Det verkar som ni hade en skön helg av artikeln att döma.

Vic ser ut lite som Knight Rider i helsvart där alla andra vill undvika att bli träffade av något i dagsljus och bär därför reflexer.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Kunde man köpa Cervelo-ramar i souvenirshopen?

Ni så inga kinesiska titanramar heller?

Sicket tok ni hittar på.. ;)

Det var otroligt många kineser som skulle servera och tahand om de få gästerna i ful-kina. Det var nog någonstanns mellan 10-20 kineser i sidenpyamaser som hängde i receptionen och resturangen.

bigmollo skrev:
> Appropå kränkande...
>

"Danne med rubriken: Dem gjorde mig till man!"

haha.. jajävlar. krengkt! :)

och om det inte framgick i texten så är gamla E4an riktigt fin cykelbana nuförtiden, nyasfalterat vissa sträckor och knappt några bilar alls. passa på att köra norrut där så länge mackarna finns kvar.

Toppsning Skogling-style ;-)

bigmollo skrev:
> Skogling var hemma och toppsade.

Ja, Dragon Gate är verkligen WTF. Har kört förbi där ett antal ggr utan att stanna till och kolla vad det är för något. Frågan är om det är värt tiden att stanna till där när man har vägarna förbi?

Är det vägdamm Mattel har på näsan?

:-)

Jerry skrev:
> Är det vägdamm Mattel har på näsan?

något sådant ja, även om det var blött och grusigt när det landade där. :)

bigmollo skrev:
> Kolla in randonneuren! ;)
>
>

Inte mycket freeride/DH kvar i den gubben nu.

Om jag inte är ute och cyklar så lär det finnas ett minst lika märkligt bygge i Utanede - Jämtland/Västernorrland, ett thailändskt tempel mitt i vildmarken. WTF. Något att styra kosan mot?

Johan A skrev:
> Vic ser ut lite som Knight Rider i helsvart där
> alla andra vill undvika att bli träffade av
> något i dagsljus och bär därför reflexer.

Har ju tagit intryck av min vän "Sveriges snyggast klädde cyklist" så jag hoppar över reflexvästen och kör ulltröja.

Senast redigerad av en moderator:
Beerfot skrev:
> Om jag inte är ute och cyklar så lär det finnas
> ett minst lika märkligt bygge i Utanede -
> Jämtland/Västernorrland, ett thailändskt tempel
> mitt i vildmarken. WTF. Något att styra kosan
> mot?

Vi pratade om saken när vi käkade i Gävle. Tur att baren stängde ganska så tidigt.

Jag har också cyklat gamla E4 från Kinatemplet och söderut till Uppsala. En fantastisk väg att cykla på. Iallafall ner till Tierp. Nylagd svart slät fin asfalt. Nästan helt oanvänd eftersom vägen inte används längre (det är svårt att fatta varför de spenderat så mycket pengar på ny asfalt men det har dom iallafall gjort). När jag cyklade söderut blev jag omkörd av EN bil på fyra mil. På väg norrut igen var det två bilar som passerade. Så jag låg mitt i vägen och bara njöt av det fantastiska underlaget och stillheten.

Det thailändska templet i Ragunda är nästan en än mer märklig byggnation. Ett vackert och stilla tailändskt tempel mitt i norrländsk granskog. Mycket fint och helt klart värt ett besök. http://sv.wikipedia.org/wiki/King_Chulalongkorn_Memorial

Aron skrev:
> Notera löpsedeln längst till höger...
Och den i mitten :)

GöranH skrev:
> Jag har också cyklat gamla E4 från Kinatemplet
> och söderut till Uppsala. En fantastisk väg att
> cykla på. Iallafall ner till Tierp. Nylagd svart
> slät fin asfalt. Nästan helt oanvänd eftersom
> vägen inte används längre (det är svårt att
> fatta varför de spenderat så mycket pengar på
> ny asfalt men det har dom iallafall gjort). När
> jag cyklade söderut blev jag omkörd av EN bil
> på fyra mil. På väg norrut igen var det två
> bilar som passerade. Så jag låg mitt i vägen
> och bara njöt av det fantastiska underlaget och
> stillheten.

Visst var det konstigt. Men en riktigt bra cykelväg som sagt. Om man tar bilen till Uppsala och hojar därifrån till Dragon Gate och tillbaka får man en riktigt bra dagsrunda. Vägrenen på gamla E4:an är perfekt för att träna klungkörning.

> Det thailändska templet i Ragunda är nästan en
> än mer märklig byggnation. Ett vackert och
> stilla tailändskt tempel mitt i norrländsk
> granskog. Mycket fint och helt klart värt ett
> besök.

Det ska kollas upp.
/J

bigmollo skrev:
> Det ska kollas upp.
> /J

det är bara runt 50 mil dit enkel väg enligt hitta.se, går som en dans om man inte äter pizza till lunch. typ.

vic skrev:
> Inte mycket freeride/DH kvar i den gubben nu.

den mattelska cykelutvecklingen har tagit en mycket oväntad sväng måste jag säga. :)

Jag har hängt på macken i Monkarbo många ggr,..prövade ni inte Sibylla där?....Har för mig att den sibyllan har vunnit något pris elerl så för att vara en sibylla.

Var där i somras på väg hem från Åre, fan vilket ställe, buffén stod framme, souvenirbutiken öppen och ingen personal någonstans. Lite som scenen i slutet av jurassic park när ungarna kommer till den där buffén.

Många "säkerhetsåtgärder" så ut att vara efterkonstruktioner som svar på kommunens besiktning. Skumt ställe att placera stället på och ännu skummare att de planerar att långsiktigt bygga en stad. Känns som ett långtgående dåligt skämt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp