Artikel: Kona trollar med länkaget

gunnar.westholm skrev:
-------------------------------------------------------

> Høgt BB passar fint i dom Norska stenrøsena.

Bra!! Vi är få som ser sanningen

gunnar.westholm skrev:
> Är det det lagringarna i magi-länken du tänker
> på?
> Westman nämnde att det även var själva
> infästningen till denna i framtriangeln som
> flexade. Alltså glappande bussningar. (Är det
> inte kullager?)
> Det borde ju vara enkelt att rätta till med
> bättre toleranser.

Nej alltså det är själva infästningen av främre lagringen i diagonalröret. Alltså för lite gods runt infästningen. Inget glapp, men då det går att vrida hela paketet med handkraft på nuvarande lösning så tror jag att utmattning/glapp kommer komma som ett brev på posten med nuvarande lösning. Ska bli spännande att se om det är tjockare gods där på version 2!

>
> När nu kedjestaget änligen är format som det
> borde varit från början. Dvs asymetriskt, med en
> diagonal "avstyvare", som på merparten av alla
> dämpade ramar. Så kan ju den delen inte vara
> annat än styvare.
>
> Det lutar väldigt åt att 2010 blir ett
> scandium-år.
> http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/7291
> Høgt BB passar fint i dom Norska stenrøsena. Om
> nu bara ETA kunde återuppstå oxå..

Det är bra med folk som vet vad dom vill ha, alla vill inte ha samma. Detta låter som en hoj för dig Gunnar!

Senast redigerad av en moderator:
gunnar.westholm skrev:
> Är det det lagringarna i magi-länken du tänker på?

Nej, de var helt glappfria. Exakt vad som flexade är svårt att säga men jag skulle inte bli förvånad om det var mer än den suspekta infästningen i diagonalröret.

En annan fundering är om de sänkt vevlagerhöjden, på filmen ser det ut som vevlagret sitter ovanför navcentrum.

Sista frågan i artikeln ovan tycker jag är skum.
Han påstår att han har en dämpare med 1,5" slag för det är lagom till 4" slag vid bakhjulet, helt ok. Men när magic linken är aktiverad har cykeln helt plötsligt nästan 6,5" slag, dvs ett medelratio över 4:1!

Är det verkligen vettigt? Låter väldigt högt tycker jag.
Som slutskäm konstaterar han stolt att ingen annan får så mkt slag ur en 1,5" dämpare!?!
Det är väl snarare så att alla andra vill ha ett lägre ratio, och väljer att inte bygga så, det är ju tekniskt helt trivialt att göra om man nu skulle vilja.

Senast redigerad av en moderator:
Jag förstår det som att det bara blir 6,5"vandring när både stålfjädern och dämparen går igenom hela vandringen samtidigt. Och då blir nog förhållandet under 4:1, iom att stålfjädern i sig står för en del av vandringen.
Och iom att den aktiveras innan dämparen om man inte trampar; Eller kör på något som gör att bakhjulet dras bakåt ändå, så motverkar den nog därför att sticktion i dämparen märks. Och sticktion är ju en av orsakerna till att lägre ratio funkar bättre..
Låter det vettigt?
Hoppas det börjar komma test snar, för jag MÅSTE ha ny ram till våren.

Det låter ju ännu värre, om en del av slaget kommer från en elastomerdämpad stålfjäder, då är vi ju tillbaka på tidigt nittiotal.
Som jag förstår det (men jag kan ha missat) så sköter stålfjädern bara magic linken, dvs hur långa kedjestagen är och övrig dämpningsgeometri, dvs den är inte en aktiv del i själva dämpningsrörelsen när väl magic linken är i ett givet läge.

Hur mycket hjulet rör sig bakåt när magic linken aktiveras borde ju inte räknas som slag, som jag förstod det så har cykeln (typ) 6,5" slag givet att magic linken är i bakre läget, och typ 4" när magic linken är i främre.

Det finns en bra animering nånstans som jag inte hittar igen. Där såg man tydligt hur ramen sjunker när länken aktiveras. Och det såg ut som den rörelsen borde räknas in i dom totala 6,5"
Någon som har en magiclink ram stående kan ju lätt mäta hur mycket som skiljer i BB höjd i dämparens bottenlägen när länken flyttas. Bara att lossas stålfjädern, och tömma dämparen på luft. Jag tror inte det är 2,5"..
Jag _tror_ dessutom att stålfjädern ocg elastomerens återfjädring inte märks, som på en ram utan returdämpning, pga att den jobbar paralellt med luftdämparens returdämpning.
Nä nu nu får det va slut med troendet. Har inte lust att gå in i statskyrkan igen.. :)

Verkar som de fått bort flexet och fått till tillförlitligheten enligt bikeradar. Skulle vara intressant att testa både nya och gamla vid samma tillfälle.

Karim Amour kör på ett kadaver i år och det går ju bra; spöade Remy Absalon förra helgen.. Mycket trampa på den banan var det.

http://www.endurotribe.com/2010/03/01/karim-amour-gagne-a-colomars/

hittar ingen spec på hans cykel online så jag får återkomma.

Jag tycker du skall köpa budgetmodellen och uppgradera; alltid bra att ha lite prylar liggandes.

Jag vill ochså ha hög BB. Ibland iallafall.

Taissoun2010-4.jpg ht=480

Tightsen kan du ju försöka undvika....

Stealth Black skrev:
> Karim Amour kör på ett kadaver i år och det
> går ju bra; spöade Remy Absalon förra helgen..
> Mycket trampa på den banan var det.
>
> http://www.endurotribe.com/2010/03/01/karim-amour-
> gagne-a-colomars/
>
> hittar ingen spec på hans cykel online så jag
> får återkomma.
>
> Jag tycker du skall köpa budgetmodellen och
> uppgradera; alltid bra att ha lite prylar
> liggandes.
>
> Jag vill ochså ha hög BB. Ibland iallafall.

Cooolt! Jag viste væll att jag var inne på rætt spår!
Ær lite tveksam till budget alternativet, då bromsarna har fått vældigt varierande betyg http://www.bikeradar.com/forum/viewtopic.php?p=15819639
Har varit vældigt nøjd med XT bromsarna på Geniusen. Och prylar liggande, det har jag redan lite før mycket av.. ;)

VO2max skrev:
> vore sköj att testa en sån hokuspokus kona

det sjælvklara musikvalet till test-turen
:)

Luftdämparn står bara för 4" av vandringen. Men jobbar ändå i hela vandringen, paralellt med fjädern.

Håller med om att det är konstigt att testerna dröjer, för en så unik lösning. Men å andra sidan så är det säkert inte så lätt. Tänk på alla bakåtsträvande pessimister runt oss ;)
Det hadde säkert gått lättare om dom inte bommat så fatalt på första försöket - överkokt CoilAir à la Cannelloni..

JAg har svårt att tro att dämparen bottnar när länkaget har 2.4 tum kvar att röra sig. Om dämparen inte bottnar förren länkaget gör det så är ration >4 hur man än vänder och vrider på det.

Antingen kommer allt slag från foxen, och då är det tokhög utväxling, eller så kommer delar av slaget från fjädern, och då är det tidigt 90-tal.

Om det inte är så att de räknar geometriförändringen (längre kedjestag) som bakåtriktad slaglängd, men då är rätt vilseledande reklam. Enligt vad Kona skriver har hojen 2 lägen, ett 4" och ett 6,5", dvs som jag tolkar det ska den ha 6,5" slag givet att magic linken är i bakre läget och kedjestagen redan är längre.

Så funkade den vi testade, dvs. högre ratio i bakre läget. Den lilla fjäderdämparen hade inget med själva slaglängdsjobbandet att göra utan ändrar bara mellan två olika utväxlingslägen. Så att säga.

Men jag har inte ens tittat på cykeln ni diskuterar nu så det kanske är helt vidkommande...

Funktionen på senaste versionen är ju exakt den samma på denna som andra modeller och årsmodell, förrutom "dämpningen" i sidled/ vrid-led då.
Angående ratiio; Du menar alltså att det är 6,4" i bakre, utan att länken rör sig? Mätte ni er till det?
Det vore märkligt om dom inte räknat in vandringen som blir när länken flyttar sig mellan ändlägena..

Som jag fattar det är det väl itne tänkt att hjulet ska fara så mycket fram och tillbaka, utan lägga sig i det läge som är bäst givet underlag, dvs åker man utförs ska väl magic linken vara fast i ena läget och kör man uppför ska den vara fast i andra?

Det finns en video som visar hur lænken jobbar. Dær ser man tydligt att dæmparen och fjædern arbetar samtidigt.

Det som aktiverar lænken ær nær man bromsar, och/eller kør på ett hinder, som trycker hjulet bakåt.
Det som motverkar att lænken aktiveras ær nær man trampar.

Alternativen kan ju till en viss grad ske både uppfør å utfør, och æven samtidigt.
Dessutom kan kænsligheten i lænkens aktivering justeras med fjæderns førspænning. Och fjæderns ratio kan justeras med infæstning i lænken.
Som jag førstår det, så jobbar dæmparen och fjædern dærav både paralellt och linjært nær lænken aktiveras(dærav 6,4" total vandring - linjært sett).

Nær lænken aktiveras føre dæmparen, så gør den att fjædringen får ett rørelsemoment/rørelse-energi som kompenserar før dæmparens stiction.
Kan vara førklaringen till att det fungerar med ett høgre ratio.

Helt underbart komplext! :)

Shit vad tråkigt det såg ut att svischa fram i torra nerförsbackar! ;)

Lustigt kulfiberskydd på bromsskivan, skall sånt verkligen vara nödvändigt?! Jag vill också ha! =)

Tillbaka
Topp