[Artikel] Köptips! Tio bra cyklar för Vätternrundan.

Redaktionen

Medlem
Vatternracer-Cannondale-viper-green.jpg

Att genomföra 315 kilometer asfaltscykling snytes inte ur en näsa. Mycket kan sägas om förberedelserna inför Vätternrundan. Det ska ätas, tränas rätt och liggas i klunga. Dessutom ska man hitta rätt cykel. Happyride gör våren 2024 sitt bästa för att

Läs hela artikeln:

Att köpa cykel 2 månader innan Vättern känns ju väldigt seriöst. Då utgår jag från att man idag inte har en cykel lämpad för ändamålet för annars är ju detta helt fel tillfälle att köpa cykel....

Ne, köp en cykel på höstrean eller bygg en egen på kinaram med flashiga kompontenter. Eller köp en begagnad.

Orbean var snygg, hinner jag få en customfärg innan vättern? ;)
Är väl bara att skrapa bort all färg och måla själv? Hur jobbigt kan det vara?

(Enligt en ww-tråd från ett antal år sen har jag för mig att svaret på frågan om hur jobbigt det kan vara att ta bort färgen är "ganska så jobbigt")

Målgruppen för artikeln känns något oklar. En cyklist som hållit på ett tag tror jag inte blir så hjälpt av den och prisnivån är nog för många avskräckande hög på i alla fall flertalet av cyklarna.

"Artikeln" är väl enbart skriven för affiliate-länkarna, och då är det väl inget annat att förvänta sig än sånt här?

Senast ändrad:
Att köpa cykel 2 månader innan Vättern känns ju väldigt seriöst. Då utgår jag från att man idag inte har en cykel lämpad för ändamålet för annars är ju detta helt fel tillfälle att köpa cykel....

Ne, köp en cykel på höstrean eller bygg en egen på kinaram med flashiga kompontenter. Eller köp en begagnad.
När jag skulle köra min första VR 2005 tränade jag på en racer fr tidigt 90-tal med 2x6-delat Shimano 105 med ramreglage. Tanken var också att köra på den, men när jag ca 1 månad innan gick in på en cykelbutik för att köpa reflexer till cykeln slutade det med att jag kom ut med en sprillans ny kolfiberracer Trek 5000 med 2x9-delat Ultegra med STI-reglage. Listpris ca 25k, jag fick den för 18k. Fy fan vilket lyft det var!

När jag skulle köra min första VR 2005 tränade jag på en racer fr tidigt 90-tal med 2x6-delat Shimano 105 med ramreglage. Tanken var också att köra på den, men när jag ca 1 månad innan gick in på en cykelbutik för att köpa reflexer till cykeln slutade det med att jag kom ut med en sprillans ny kolfiberracer Trek 5000 med 2x9-delat Ultegra med STI-reglage. Listpris ca 25k, jag fick den för 18k. Fy fan vilket lyft det var!
Aftonbladsrubrik: Skulle köpa cykelreflexer - kom ut 18 kkr fattigare!

De två billigaste, Canyon endurance 7 eller Trek Domane Al4, hade funkat utmärkt enligt mig…men har man cykling som passion är väl inte fel lägga dubbla pengarna , ändå en billig hobby jämfört med rid, motor eller båtsport…

De två billigaste, Canyon endurance 7 eller Trek Domane Al4, hade funkat utmärkt enligt mig…men har man cykling som passion är väl inte fel lägga dubbla pengarna , ändå en billig hobby jämfört med rid, motor eller båtsport…
Precis så tänkte jag med. Är man nybörjare men vill "prova på" med ny cykel skulle jag inte lägga mer än så. Ofta har nog cykelhandlaren klart funktionella cyklar i udda storlek eller förra årets modell till ännu lägre priser.

För att genomföra Vätterrundan sätter man sig på en cykel och trampar på tills man kommit i mål och tagit några sköna raster. Som Lappen t.ex
Det är ingen tävling.

Hojar i spannet 22 - 65k? De som har såna summor att spendera brukar redan vara välinformerade och veta vad de vill ha. Hade varit mer intressant med ett gäng billiga hojar för rookies, som väl är den stora gruppen av intressenter och som verkligen kan behöva lite rådgivning? Tex hojar för 8-15k. Behövs ju inga häftiga saker för VR. Viktigare att du kan klungkörning och har nött in arslet lite.

Tillbaka
Topp