[Artikel] Långtidstest: Nukeproof Mega 275 Avslut med svintuff video

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag tror att vi är många som har gått och väntat på att komma vidare i långtidstestet av Megan. För att fördriva tiden tills den kulturarbetande lattepappan Luthman har sammanfattat sina upplevelser av en freeridecykel, cyklad på platt Stockholmsstig, kan ni underhålla er med min redogörelse. Tyvärr så är jag ju bara en amatör och ingen ordsmed som Luthman. Man vill ju inte komma och ta maten från Luthmans barns tallrik... Eller?

cyklar.JPG

Utvärderingen är baserad på #bikebros (Jofahjalms och The Dusty Huckers/empos) upplevelser där dom under sommaren 2018 tillsammans med Huckmaffian har legat sig genom ESS Östersund, Åre, Gesunda, ESS Falun, Hell-Ass, Soptipps-Flobban. Cykeln är också race proven på dödsrejsingens dödsrejs - SBR La Thuile.

jofapose.JPG

Jofahjalm

empopose.JPG

empo

Testningen har utförts med två stycken Nukeproof Mega 275 Comp. Jofahjalm ägnade försäsongen åt att skadad internetcykla fram fina prylar till sin cykel, medan Empo hade en mer #freeride-strategi för att verkligen köra materialet i botten och testa dess yttersta gräns.

Jofas posha Mega fick direkt bling hjul (DT Swiss EX471-fälgar på DT Swiss 350-nav) då Horizonhjulen Mega 275 Comp levereras med inte vann något förtroende. Deorebromsarna åkte av till förmån av Formula Cura och drivlinan byttes från 11-delad Shimano SLX till SRAM GX Eagle. Shimanobromsar är inget jag litar på för riktig utförsåkning och min nuvarande #freeride-form kräver att jag har lättare utväxling än 32-42 för att ta mig upp på någon signifikant höjd.

Lite kort om hur en Nukeproof Mega 275 är att cykla på. Till att börja med så är det en krallig cykel med mycket slaglängd (170 mm fram och 165 mm bak). Tidigare så använde jag min Orange Five med 140 mm fram och bak till stigcykling och endurorejs. Jag har också en DH i form av en YT Tues som jag har använt för utförsåkning. När jag beställde Megan så hade jag förväntat mig en stigcykel som var ganska lika min Five, men lite mer kapabel.

empogesunda.JPG

#fullsend av empo i Gesunda

Skillnaden visade sig dock vara betydligt större än vad jag hade väntat mig.

Megan är till geometrin väldigt lik min DH. I verkligenheten är cykeln betydligt flackare än de 65 grader HA som är angivet i geometritabellerna. Skillnaden i vad man klarar att köra med Megan jämfört med DHn är överraskande små. Däremot är Megan väldigt mycket mer trampbar, lättare att hoppa och brotta runt i det tighta jämfört med DHn. Det ska vara bra stökigt och väldigt lite trampa innan jag tror att DHn blir den snabbare cykeln av de två.

emposcen.jpg

Cykeln är däremot ganska livlös på vanlig plattstig. Vid lång cykling så är den något av en buss att släpa runt på och effekt blir att mycket stig som på min Five är lite rolig nu blir ren transport. Det var däremot en stor överraskning hur mycket hårdare det gick att köra hemmastigarna i Hellas som jag har cyklat i många år på kortslagigare cyklar. Saker som jag tidigare inte skulle ha en tanke på att göra blir på Megan fullt resonabla. Jag har också testat att gå tillbaka till Fiven och köra mina nyfunna dödslinjer med Fiven för att se om Megans upplevda förmåga bara var inbillning. Resultatet var flertalet nära-döden-upplevelser och det hela var nog ganska smärtsamt för den stackars Fiven. Förlåt Five...

Sammanfattningsvis: Mega trampar jättemycket bättre jämfört med en DH. Megan är marginellt sämre på väldigt få stigar utför jämfört med en DH. Megan trampar sämre än en Five, men är mycket bättre utför.

emposvng.jpg

empo svänger lite

Vem ska då köpa en Nukeproof Mega? Mitt svar skulle väl vara sådana som vill rejsa enduro eller cykla i stora berg där allt inte nås med lift/shuttel. Man kan också skaffa en Mega om man vill ha en cykel till allt och kör en hel del stora berg/lift/etc och är villig att ta smällen att cykeln är livlös på plattstig.

Vem ska inte köpa en Mega? Där är mitt svar gubbar som cyklar platt rådjursstig som dom kallar för all-mountain. Dessa gubbar bör köra på en mattsvart Capra i storlek medium av respekt för sporten (och Stream). Jag tror också att nackdelarna med en långslagig krallig cykel kommer upplevas av alla cyklister, dvs att det krävs mer energi för att trampa cykeln framåt och att den är sävlig när det inte går utför. Däremot måste man faktiskt våga använda cykeln för att uppleva någon glädje av slaglängden. Sittrampar man stig och åker till Järvsö för att cykla Barbro en gång om året tror jag man har roligare på en annan cykel.

jofalathuilehuck.jpg

Man är ju ingen allmountain-gubbe

Men som sagt, cykeln är mer bra utför än dålig på platten. Empo har använt sin Mega som enda cykel under hela säsongen utan att se ut att lida av detta. Han har även lyckats ta sig igenom en hel tisdagsrajd med en ståtrampandes med en trasig dropper utan att klaga. Det är oklart om detta har med cykelns egenskaper att göra, eller med empos ofullständiga gentrifiering till riktig medelklassgubbcyklist.

Cykelsetuper och lustmord av komponenter:

Det bästa med en #bikebro är att man kan jämföra inställningar på cykeln. Med en långslagig cykel så blir inställning av fjädringen väldigt viktig för hur cykeln känns. Man kan få allt från en blöt nudel som inte släpper marken mellan bottningarna till något slags ocyklingsbar hoppstylta. För egen del så har jag testat ganska mycket olika inställningar på cykeln. Jag har använt en telemetrisk metod där jag ger min cykel till Bullit och frågar vad som är fel på den. Ibland är den inte bra balanserad, annars verkar utvärderingen ungefär fungera så att ju högre lufttryck man har i fjädringen, desså bättre är inställningen.

emposcen.jpg

Det är fett med berg

Megan 275 Comp kommer med en Rockshox Yari-gaffel. Gaffeln är ordentligt progressiv även när man har plockat ut alla tokens ur den. Både jag har empo kör tryck ordentligt över vad som är rekommendera av Rockshox för att hålla upp gaffeln i slaget. Det går inte att få gaffeln linjär och det kommer alltid vara svårt att få ut de sista två cm slaglängd ur gaffeln. Accepterar man att köra en hård gaffel så fungerar Yarin mycket bra, långt över min förväntan.

IMG_8769.JPG

Något om en gaffel, typ högt i slaget eller något.

För att dämparen ska matcha gaffeln har jag stoppat in två volymspacers i Superdelux-bakdämparen. Utan volumspacers så kändes inte cykeln helt balanserad, utan ville gärna använda mer slag bak än fram vilket ger en chopperliknande upplevelse i stökiga stunder. Cykeln är däremot mer följsam utan volymspacers och kroppen får mindre stryk av stöket. Med en annan gaffel skulle jag förmodligen försöka hitta en inställning utan volymspacers i bakdämparen.

empolathuilesend.JPG

Man behöver inte läsa artikeln, utan man får direkt hoppa till filmen där jag kraschar.

Vi har båda kört ganska låg sag på bakdämparen jämfört med vad jag är van vid från andra cyklar. Jag har knappt 25 % sag när jag står på pedalerna. Superdelux-dämparen fungerar så bra att man aldrig tänker på att man har en bakdämpare. Empo har experimenterat mer med bakdämparen för att få cykeln att trampa bättre på plattstig. Det som man vinner i trampbarhet och lekfullhet med tokhögt tryck i bakdämparen förlorar man också i grepp/utförsförmåga.

Nu till vad vi har lyckats paja. Empo gick hårt ut med att trampa sönder bodyn till det sunkiga bakhjulet på ESS Östersund. Detta blev naturligtvis jobbigt för honom då han behövde panikfixa ett nytt hjul (som han senare lustmördade igen). Nu cyklar Empo på EX511 på DT Swiss 350-nav och dom har ännu överlevt.

empoare.JPG

The Dusty Hucker skickar det ner brevid landningen i Åre. Du önskar att du var lika #freeride.

Nukeproofs egna finishing kit är rätt sunkigt. Det började med att jag böjde mitt styre i Åres DH-bana. Innan dess var styret ganska behagligt i vinklar och styvhet. När jag böjde det på en skitvurpa sittandes på en enkelkronad gaffel kollade jag upp styret. Det är supertungt och gjort i 6000-seriealuminium. Det gör man helt enkelt inte kvalitetsstyren i. Empo fick vänta till Gesunda GMX innan han böjde sitt styre. Skitstyren. Min grepp gick också sönder fort och utvecklade lite moto-funktion. Obra. Sadeln är som Bengt uttryckt det designad för en fakir. Empo trivs på den. Han är lite svår.

jofascenisk.jpg

Berg går att upprepa i oändlighet

I La Thuile började Empo klaga på att cykeln inte saktade ner när han bromsade. Jag har inte sett ett par bromsar i så dåligt skick sedan jag själv körde Shimanobromsar i alperna. Det var vackert! Själv så bromsade jag mer än Empo samtidigt som jag säkert väger mer. Jag hade inga problems alls med mina Curor, lätt bästa bromsarna jag har använt.

broms.jpg

Ride Shimano!

Växlar och växelöron har vi nog båda tappat räkningen på...

Vad är det alltså som är dåligt med cykeln?

Lacken går sönder bara man säger något fult till den. Ingen av oss bryr sig ett skit om detta.

Neutronhjulsettet som kommer med använer WTB-fälgar av mjukost. Empo lyckades även buckla framfälgen med en stigcykel. Baknavet håller inte för att trampa. När hjulen går sönder får man ett bättre Horizonhjulset på reklamation. Det verkar helt okej, men det är surt att behöva vänta på prylar. Det kan också sägas att man inte ska förvänta sig att få bra hjul på en hoj som kostar 24 000 kr med övrigt fina prylar.

Styret är gjort i någon form av extra tung marsipan. Samma sak här, får man en jättebra cykel för 24 000 kr med riktig findäck, då sparas det in någonstans.

Om jag skulle köpa en cykel igen vetandes det jag nu vet, då skulle jag köpa en Nukeproof Mega 275.

jofabrant.jpg

Mer berg!

Nu vill jag gratulera till att du har kommit såhär långt i textberget och du vinner en svintuff video där #bikebros dansar med vargen:

För att försöka behålla Luthmans prägel på artikelserien och jag valt att sätta lite ord i hans mun här:

-Bra cykel, men vagnshjul är snabbare. Det säger Medelklassalized marknadsavdelning och då måste det vara sant. Att Sam Hill vinner för andra året i rad på en sådan här cykel är inte relevant. Jag har testat själv på plattstig i fjollträsk.

-Generisk kommentar från utläsk sida där cykeln redan är recencerad. Typ, den vinner inga KOM uppför, men utför!

-Något tekniskt som är missförstått av en kulturarbetare. Typ, fluxkondensatorn saknar synergi i exciterat tillstånd, men annars plush över de mindre grejerna.

Jag hoppas detta kunde stilla väntan till det riktiga artikeln kommer. Ett stort tack till Huckmaffian för alla fina sommarstunder! Mycket av videomaterialet är filmat av roskai och flera av bilderna är tagna av jlehtinen.

Nu tycker jag du går att köper en så billig cykel som det går att cykla på och en fet resa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Haha. Heja!

Jag förutspår att det inom en snar framtid står "Refuserad artikel" I titeln ;-)

Kan jag copy-paste'a?

Sen skulle jag nog vilja påstå att min testhoj gått väldigt lite sthlmsstig, en tur tror jag faktiskt. Övrigt på toppturer i svenska fjäll.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Äsch, jag vart refuserad innan det var tufft!

Plattstig, svenskt fjäll. Potato, potato.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Imorgon skrivs om detta artikel i ett flertal kvällblaskor:
"Omtumlande"
"Mästerligt"
"En av årets starkaste artikel"
"Unik, snyggskrivet, grippande"

larsaw

Aktiv medlem
Fan va bäst!
Riktigt hårdtestning i cykelns riktiga arbetsmiljö, betalt genom egensponsring från era vanliga knegarlöner ??????
Surt det där med styret, undrar om det inte var ett sånt jag råkade klicka hem... :/ (Ville ha ett 25mm riserstyre med just 6 grader ”up-sleep”...)
Jaja, kostar ju mer att skicka tillbaka än att ha på väggen efter att krokat till det ?

Senast ändrad:
P

Paco

Guest
Kan inte Happy låta Jofa & Huckmaffian göra alla tester framöver?

Kristoffer R

Aktiv medlem
En teaser för er som läser kommentarerna först och tittar på videon sedan. Notera handtecknet lånat från landsväg, vänster hand pekar alltså på ett hinder som snart kommer finnas på stigen.

B43D566F-4297-4467-8CEB-1EAA7138ED5D.jpeg

Men jofa: Om du skulle köpa en cykel, skulle du alltså köpa en Nukeproof Mega 275 i valfri version eller slank det bort ett ”Pro” nånstans?

Samt: Bra skrivet. Jag känner mig trivsamt kränkt som sittcyklande rådjursstigsgubbe.

Edit: andra vänster eller höger

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag satt ju och funderade en massa på vad jag skulle köpa när jag inte kunde cykla och då kom jag fram till att pro-modellen inte var värd nästa 10 lax mer än compmodellen. Jag hade gått på Comp och uppgraderat de grejer jag inte var nöjd med.

På promodellen gillar jag inte hjulen, RC Lyrik och bromsarna. 10 lax sparade fixar alla dessa grejer till sådant jag faktiskt vill ha på cykeln.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är ju två äpplen hög och kan inte förställa mig hur det är att vara 194 cm. Jag tänker mig att det inte borde finnas någon nackdel med att välja 27,5" bara för att man är lång? Jämför man Mega 275 och Mega 290 så får du mindre slaglängd med större hjul. Jag skulle gissa att Mega 290 är lite roligare som stigcykel.

Nu är ju inte jag 194, men ändå ståtligare än jofa, jag kör 275 pro i XL som testhoj, den är seriöst stor, jag tror inte storleken är nåt problem. Däremot är det nog, som jofa säger, roligare med en 290 som stighoj, de stora hjulen tenderar att dölja slaglängden bättre. Men ska man köra stig finns det roligare val.

unsuspected

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Jag satt ju och funderade en massa på vad jag skulle köpa när jag inte kunde cykla och då kom jag fram till att pro-modellen inte var värd nästa 10 lax mer än compmodellen. Jag hade gått på Comp och uppgraderat de grejer jag inte var nöjd med.

På promodellen gillar jag inte hjulen, RC Lyrik och bromsarna. 10 lax sparade fixar alla dessa grejer till sådant jag faktiskt vill ha på cykeln.
Och mot kokosvarianterna? Där skiljer det minst 15k

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är betydligt tråkigare att utföra hederligt arbete än vad det är roligt med plastcyklar. Vill man däremot lägga mycket pengar på en cykel så är dom också mycket medelklass för pengarna.

Rattnalle

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Det är betydligt tråkigare att utföra hederligt arbete än vad det är roligt med plastcyklar. Vill man däremot lägga mycket pengar på en cykel så är dom också mycket medelklass för pengarna.
15 k är ju en hel cykelresa, typ iaf. Mycket lätt val om man nu inte är ekonomiskt oberoende men sådana personer köper väl mycket dyrare cyklar..

Jeppe_E

Aktiv medlem
Meh! Mesvurpa... Jag satt ju och väntade på misär, brutna ben och helikopterlyft.... sigh.. :p

H.

Aktiv medlem
Jeppe_E sa:
Meh! Mesvurpa... Jag satt ju och väntade på misär, brutna ben och helikopterlyft.... sigh.. :p

Ser ju ut som att han får en hjärtattack och bara lägger sig ner. Eller bara ger upp. "Jag pallar inte cykla mer. Vill dricka veteöl. Fuck it."

H. sa:
Jeppe_E sa:

Ser ju ut som att han får en hjärtattack och bara lägger sig ner. Eller bara ger upp. "Jag pallar inte cykla mer. Vill dricka veteöl. Fuck it."

Känns inte det rätt sannolikt?

ceel

Aktiv medlem
Tyckte den verkade bra till min cykelvasan-satsning, men sen läste jag det här:
"fluxkondensatorn saknar synergi i exciterat tillstånd"
Nu står det mellan en Yosemite som jag kan få till bra pris av en kompis farsa som känner en som är riktigt vass på cyklar, eller en Specialized Demo 8 i karrbån. Vet inte vad jag ska välja. Pappa betalar.

All irony aside, riktigt härlig läsning! Ser fram emot fler jofa-signerade artiklar!

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Jag är ju två äpplen hög och kan inte förställa mig hur det är att vara 194 cm. Jag tänker mig att det inte borde finnas någon nackdel med att välja 27,5" bara för att man är lång? Jämför man Mega 275 och Mega 290 så får du mindre slaglängd med större hjul. Jag skulle gissa att Mega 290 är lite roligare som stigcykel.

Luthman Photography sa:
Nu är ju inte jag 194, men ändå ståtligare än jofa, jag kör 275 pro i XL som testhoj, den är seriöst stor, jag tror inte storleken är nåt problem. Däremot är det nog, som jofa säger, roligare med en 290 som stighoj, de stora hjulen tenderar att dölja slaglängden bättre. Men ska man köra stig finns det roligare val.

Jag har ju en Scout 275 i XL med 150mm pike, hade ju varit trevligt att kunna byta delar mellan hojarna...

Jag tycker mig märka en liten skillnad i rull över rötter osv om jag jämför min process 111 med Scouten, men det kan ju lika gärna vara bakdämperiet eller bristen därav som ger den känslan. Scouten är riktigt rolig utför,em det kan bli lite läskigt när det är för brötigt över rotmattor osv, kan tänka mig att Megan är grym i de lägena.

jofahjalm

Aktiv medlem
H. sa:

Att kunna ligga till sig veteöl är min mest önskade superförmåga. Fast nu när jag tänker på det kanske det är en gångbar karriär? PMa vid intresse!

Till något helt annat. Efter ditt test av att cykla platt med freeridehoj blev jag också tvungen att åter besöka träsket. Det är happykorrekt och superpopulärt i Glennby efter vad jag har hört.

När jag skaffade Megan så var jag helt inne på att alltid ha den som rejshoj och alltid ha köttiga däck på den. Men det dröjde inte länge innan jag föll för frestelsen och slängde på Exo-däck för stig på Megan… XC-spjuts-Megan fick Maxxis Minon DHF EXO MaxxTerra fram med Agressor EXO bak. Bakdäcket monterat med HuckNorris DH. Jag har kört samma däcksetup på min Five och den klarar sig utmärkt från punkor då jag till skillnad från normala happycyklister faktiskt har luft i däcken.

Med denna sportiga rådjursstigssetup blev det ett varv i Gömmaren. Cykeln var ju helt klart rappare jämfört med bakdäck i DD-caseing eller Supergravity. Plattstig var inte längre lika mycket en plåga. Cykeln är ju fortfarande lite segare att accelerera jämfört med Fiven och det finns mer sag att lyfta cykeln ur när man ska hoppa och liknande.

För er som inte har cyklat i Gömmaren så är det några förvånansvärt stökiga Stockholmsstigar. Stigarna består bara av väldigt stora framslitna rötter och kattskallar. Skogen erbjuder också en del öppna högfartsavsnitt som oftast saknas i Hell-Ass. För den typen av stigar så känns Megan lustigt nog som ett ganska bra cykelval för stigcykling.

Efter en halv rundan kom gråten. Jag drog vad jag tror kan ha varit årets första punka på mitt Agressor som gjorde sin jungfruresa. Däcket blev mos med genomslag både i mönstret och beaden. Skräcken… Slutsatsen är väl att Mega med stigdäck är en helt okej stigcykel. Den inbjuder däremot till att köra på ett sätt som Exo-Däck inte håller för. Så antingen får man nervöst fin-cykla sin freeridecykel med stigdäck, eller så får man har riktiga köttdäck på cykeln och då känns den som en seg freeridecykel igen.

Nedan är en vacker bild från där freeride möter xc.

Bilagor

• IMG_8904.JPG
    IMG_8904.JPG
    601.8 KB · Besök: 76

larsaw

Aktiv medlem
Vackert illustrerat Jofa.
Gömmar’n ger, Gömmar’n tar...
Klart uppfostrande ;)

jofahjalm

Aktiv medlem
Destruktiv testning!

Efter en fin Gesundahelg med grabbarna kändes Megan inte så plush, vilket jagt tillskrev min svaga kropp. När jag kom hem såg jag att länken hade börjat gängat ur sig...

IMG_9003.JPG

Det kunde inte vara ett bra tecken så jag fick skruva isär och kolla lager. Ojoj vad det fanns mos! Så efter 110 mil där Megan till största del har gått sådant jag tidigare har kört på DH-cykel (La Thuile, Åre, Gesunda etc...) var det dags att byta lager.

Det var asjobbigt, börjat med att första lagret krossades och yttre lagerbanan fastnade i sätet.

IMG_9008.JPG

Efter att ha stålsatt mig och köpt en varmluftspistol började bankandet...

Efter 5 timmar har jag bytt alla lager utom de två i länken som var okej. De mest mosade var de so sitter i fästet mellan sadelstagen och länken. De inre horstlagren var okej, men de yttre helt paj. Till bytet använde jag kombinationer av bärs, varmluftspistol, drift, träklubba och RRPs olika lagerkit.

IMG_9028.JPG

IMG_9029.JPG

IMG_9030.JPG

Orginallagren kostar 350 kr för hela kitet med 10 lager på chainreaction. Det är asbilligt, för billigt för att vara bra lager. Jag ersatta dessa med svindyra Enduro Max-lager som kostade över en lax. Det kan ha varit min bästa eller sämsta investering någonsin.

IMG_9032.JPG

IMG_9033.JPG

Min tidigare länkagecyklar har också käkat lager, men inte gått i närheten av så hårt som Megan. Jag vet inte om det nya lagren kommer hålla bättre. Megan har helt klart ett bättre fungerande länkage jämfört med min Orange, men jag vet om det är tillräckligt bra för att vilja byta lager ofta...

95 % av happys läsare tänker nu "usch, byta lager, det har jag aldrig behövt göra på min cykel!". Det kanske du borde? Behöver man inte serva sin cykel är det mest sannolika att det är för att man inte bryr sig om att man cyklar runt på en rasad skrothög, utan att förstå skillnaden mellan något som fungerar och något som inte fungerar.

jofahjalm

Aktiv medlem
Orange är helt klart grejen om man inte ska spendera mycket tid och pengar på att byta lager. Jag tror att jag bara har använts Oranges egna lager till swingen och dom håller rätt bra. Tror jag brukar byta efter 100 mil där också, men det tar betydigt mindre tid och kostar mindre pengar jämfört med att göra Megan. Lagren i Fiven har heller aldrig varit lika dåliga som lagren i Megan var. Jag är helt klart för att spendera mer pengar på att byta lager mindre ofta.

Till Megan så är 4 av lagren lite speciella med ett race som sticker ut och och ett säte som sticker ur. Uttråkad internetcykling inbillade mig att Enduro Max var grejen som gick att få tag på. Det var något om att tåla sidolaster bättre, som jag inbillade mig skulle vara en bra grej. Det lär vara stora krafter på lagren.

marr

Moderator
Forumvärd
jofahjalm sa:
Orange är helt klart grejen om man inte ska spendera mycket tid och pengar på att byta lager. Jag tror att jag bara har använts Oranges egna lager till swingen och dom håller rätt bra. Tror jag brukar byta efter 100 mil där också, men det tar betydigt mindre tid och kostar mindre pengar jämfört med att göra Megan. Lagren i Fiven har heller aldrig varit lika dåliga som lagren i Megan var. Jag är helt klart för att spendera mer pengar på att byta lager mindre ofta.

Till Megan så är 4 av lagren lite speciella med ett race som sticker ut och och ett säte som sticker ur. Uttråkad internetcykling inbillade mig att Enduro Max var grejen som gick att få tag på. Det var något om att tåla sidolaster bättre, som jag inbillade mig skulle vara en bra grej. Det lär vara stora krafter på lagren.

Kikade du något hur enduro lagerna var fyllda med fett? Har bara haft några få som passerat mig och minns inte om jag kikat i något nytt.
Tycker annars att alla lager fattas fett.
Brukar smeta de flesta fulla. Snurrar ändå så långsamt eller inte alls på cyklarna.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag ville inte öppna dom, men dom rullade riktigt segt. Jag gissade att det var massor av fett i dom och jag rullade bara lagren typ 20 varv innan jag montera dom. Jag vet inte om att lagrena aldrig roterar i ramen är en stor anledning til att dom rasar? Om man ska börja rotera dom regelbundet blir det jättejobbigt att leva.

marr

Moderator
Forumvärd
jofahjalm sa:
Jag ville inte öppna dom, men dom rullade riktigt segt. Jag gissade att det var massor av fett i dom och jag rullade bara lagren typ 20 varv innan jag montera dom. Jag vet inte om att lagrena aldrig roterar i ramen är en stor anledning til att dom rasar? Om man ska börja rotera dom regelbundet blir det jättejobbigt att leva.

Tror nog inte det hjälper att hjälprotera.

Grejjen är bara att byta innan de delar på sig och blir jobbigare att byta :)

Schreddan

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Uttråkad internetcykling inbillade mig att Enduro Max var grejen som gick att få tag på. Det var något om att tåla sidolaster bättre, som jag inbillade mig skulle vara en bra grej. Det lär vara stora krafter på lagren.

Här är ett EnduroMax-lager efter 2.5 månad i min ägo, det gick knappt att snurra.
2BC75AE7-19F9-47EC-9198-B84BCF889F6F.jpeg

Fick ett nytt, det höll längre än det första men inte längre än nåt annat lager jag testat.
Lycka till! :)

Jimel

Aktiv medlem
Nedre lagrena får jag byta varje vinter på min enduro, resten verkar klara sig bättre.

larsaw

Aktiv medlem
SKF is tha shit!
Dom EnduroBearings jag använt (till nav) har varken funkat bättre eller sämre än ngt annat... :/

Just det här med rullkullager i länkaget tycker jag är en lite snål lösning på problemet, dvs att ge rörlighet och samtidigt ta upp/transportera dom energier som uppstår genom cyklistens framfart över stock o sten.
Glidlager med ordentligt utformade smörjkanaler samt system för att enkelt fylla på nytt fett borde vara mer optimalt.
Alt. få pivotpunkter och dubbelkullager...

963B385D-EFB7-4AB0-8F06-9AF7068912A4.jpeg

glitch

Aktiv medlem
Verkligen sjukt mycket smidigare än Santa Cruz där man kan köpa färdiga länkar med lagren på plats och bara behöva skruva dit....;-)
Bra jobbat, hatar lagerbyte det känns så primitivt.

H.

Aktiv medlem
glitch sa:
Verkligen sjukt mycket smidigare än Santa Cruz där man kan köpa färdiga länkar med lagren på plats och bara behöva skruva dit....;-)
Ja, typ som oljebyte på bilen - byt hela motorn istället. Eller bromsbelägg- köp nya bromsar. Eller när man får punka. Fuck it, nya hjul.

Kristoffer R

Aktiv medlem
H. sa:
glitch sa:
Ja, typ som oljebyte på bilen - byt hela motorn istället. Eller bromsbelägg- köp nya bromsar. Eller när man får punka. Fuck it, nya hjul.

Nej. Ny cykel. Case closed.

jofahjalm

Aktiv medlem
marr sa:
Tror nog inte det hjälper att hjälprotera.

Grejjen är bara att byta innan de delar på sig och blir jobbigare att byta :)

Det var inte så farligt att ta ut det trasiga lagret, men hela processen av att renovera hela cykeln blir mycke tid. Det är mycket som ska skruvas loss och sedan få en omgång med träklubban...

Schreddan sa:
Här är ett EnduroMax-lager efter 2.5 månad i min ägo, det gick knappt att snurra.

Fick ett nytt, det höll längre än det första men inte längre än nåt annat lager jag testat.
Lycka till! :)

FML

glitch sa:

Jag ska också övergå till papptallrikar och engångsbestik.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag snurrar mina lager några varv ~två gånger per säsong. Upplever att det hjälper, men har ingen graf eller excelark.

Topp