[Artikel] Långtidstest: Nukeproof Mega 275 Avslut med svintuff video

Det där med att skruvarna gängar upp sig har jag för mig har varit ett problem även på tidigare årsmodeller. Så det är nog en god idé att kolla dem då och då. Typ jämt.

AX3L

Aktiv medlem
Men det är seriöst en bra idé att ha länkar som man plockar ut ur ramen och byter på. Dels kan man då köpa extra länkar och byta under tiden så att man alltid har en fräsch länk med bra lager, dels är det smidigare än att bängla med lager i en ram. Och framförallt, sabbar man något kan man köpa en ny länk á 600kr istället för en ny ram. Livstids lagergaranti är rätt schysst också!

theBrand

Aktiv medlem
AX3L sa:
Men det är seriöst en bra idé att ha länkar som man plockar ut ur ramen och byter på. Dels kan man då köpa extra länkar och byta under tiden så att man alltid har en fräsch länk med bra lager, dels är det smidigare än att bängla med lager i en ram. Och framförallt, sabbar man något kan man köpa en ny länk á 600kr istället för en ny ram. Livstids lagergaranti är rätt schysst också!

Håller med, betydligt smidigare.

Jag får lite känslan att Horst-länkar äter lite mer lager än vad kortlänkssystem gör. Iaf om jag jämför min gamla Ibis med min nuvarande transition.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det sitter Enduro lager original på Devinci ramar. På både Troy och Django tog det ungefär 100mil för att ta slut på dom, samma sak med SKF lager

Jag lever i illusionen att alla lager lever ungefär lika länge i en heldämpad hoj som får äta mkt skit. Jag har alltid kört billiga lager och de brukar behöva bytas ungefär en gång per år. Eller snarare, jag byter en gång per år. På enduron sitter hälften av lagren i länken som är lätt att plocka bort och banka/pressa på.

glitch

Aktiv medlem
H. sa:
glitch sa:
Verkligen sjukt mycket smidigare än Santa Cruz där man kan köpa färdiga länkar med lagren på plats och bara behöva skruva dit....;-)
Bra jobbat, hatar lagerbyte det känns så primitivt.
Ja, typ som oljebyte på bilen - byt hela motorn istället. Eller bromsbelägg- köp nya bromsar. Eller när man får punka. Fuck it, nya hjul.

Oj dagens mest haltande jämförelse? Personligen tycker jag det är rätt smutt att på 5 minuter byta länk och sen kunna byta lager i den andra i lugn och ro när andan faller på.
Men har man inget liv i övrigt är det säkert asgött att sitta och gråtrunka med folköl, drivdorn, plastklubba och gängstång med cykeln i tusen bitar. Alla prioriterar olika.
Lustigt hur länken blev engångsartikel också....men det låter ju coolt och rebelliskt på nåt sätt att vaska länkarna så why not, har man en bad boy image att odla måste man ju hålla lågan uppe. ;-)

H.

Aktiv medlem
glitch sa:
H. sa:
glitch sa:
Verkligen sjukt mycket smidigare än Santa Cruz där man kan köpa färdiga länkar med lagren på plats och bara behöva skruva dit....;-)
Bra jobbat, hatar lagerbyte det känns så primitivt.
Ja, typ som oljebyte på bilen - byt hela motorn istället. Eller bromsbelägg- köp nya bromsar. Eller när man får punka. Fuck it, nya hjul.

Oj dagens mest haltande jämförelse? Personligen tycker jag det är rätt smutt att på 5 minuter byta länk och sen kunna byta lager i den andra i lugn och ro när andan faller på.
Men har man inget liv i övrigt är det säkert asgött att sitta och gråtrunka med folköl, drivdorn, plastklubba och gängstång med cykeln i tusen bitar. Alla prioriterar olika.
Lustigt hur länken blev engångsartikel också....men det låter ju coolt och rebelliskt på nåt sätt att vaska länkarna så why not, har man en bad boy image att odla måste man ju hålla lågan uppe. ;-)

Läs ditt inlägg igen. Det låter onekligen som om du köper en ny länkarm när lagren är slut.

jofahjalm

Aktiv medlem
Med tanke på den hysteriska andelen Nukeproof Megor på SBR 33 borde pengarna snart rulla in. Pepp!

43328588070_f175ab2c05_h.jpg

44420873034_91801cf6f7_h.jpg

43328589020_f49e0186d4_h.jpg

44420859814_4f79acc9bf_h.jpg

31268473788_86ba01b537_h.jpg

Alla bilder via cykelkanalen.se

Nu är det fest!

Vikdork

Aktiv medlem
I och med andelen Mega på SBR 33, 2018s mest happykorrekta cykel, strax före ripmo?

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Med tanke på (den fantastiska) ripmo-tråden är det väl oklart om den är happykorrekt? Eller egentligen är dem väl själva essensen av happy...

Rattnalle

Aktiv medlem
Att de fortfarande inte lyckats leverera till alla dessutom är pricken över i på något sätt.

marr

Moderator
Forumvärd
jofahjalm sa:
Med tanke på (den fantastiska) ripmo-tråden är det väl oklart om den är happykorrekt? Eller egentligen är dem väl själva essensen av happy...

Det är väl mestadels en, som har lite svårt med sin ripmo..

Med tanke på hur korrekt det är att köpa canyon och sen aldrig få den, så är ripmo gjuten!

jofahjalm

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Orginallagren kostar 350 kr för hela kitet med 10 lager på chainreaction. Det är asbilligt, för billigt för att vara bra lager. Jag ersatta dessa med svindyra Enduro Max-lager som kostade över en lax. Det kan ha varit min bästa eller sämsta investering någonsin.

Nu är det utvärderat Sedan lagerbytet till medelklasslager har Megan gått ytterligare 150 mil. Detta inkluderar en vecka i Spanien, ett par veckor i alperna, lite park, huck-xc och några endurorejs. Medelklasslagren var i betydligt bättre skick jämfört med förra gången jag kollade mina lager. Inget var så trasigt att det krävdes någon åtgärd, men när jobbet med att riva cykeln redan var gjort passade jag på att byta lagren i horstlänken och de två mellan sadelstagen och länken. Detta kanske inte är något gediget statistisk underlag, men jag kommer inte köpa orginallager igen. De nya lagren var en blanding av enduro och något annat som jag fick hem för 47 gbp från https://www.kineticbikebearings.com/

I övrigt kan man se att lacken börjar få en fin patina:

IMG_0783.JPG

Topp