Klipps gräset för sällan i skogen?

jonte987

Aktiv medlem
Läser på Facebook i diverse mtb grupper att det är problem med både gräs och nässlor i skogen. Har kidsen rätt, borde samhället gripa in?

Vad hände med htfu?

Men det klipps ju alldeles för dåligt? Man ser ju för fasiken inte vart stigen går! Senast var jag ju påväg ut till fjollträsk istället för vättleträsk!

Vi måste samtliga hjälpas åt med att gräva ner guidelinor i skogarna, så vi kan släppa en hord med robotgräsklippare lösa!

Gillar man inte nässlorna (och tistlarna) på slingorna så är det väl fritt fram att hjälpa till med röjsågen. Så har jag gjort.

Kör man med e-mtb så kan man väl snickra på nåt grästrimmeraggregat nere vid vevpartiet, hehe... ?

Samhället har rätt. Kan Finland kan vi.

Bilagor

• rake.jpg
    rake.jpg
    468.8 KB · Besök: 197
Det kanske är därför kidsen klimatstrejkar, de tycker det är jobbigt med all CO2 som får all växtlighet att växa så det knakar!

DanielLikesToBike sa:
Spacekitty sa:
jonte987 sa:
DanielLikesToBike sa:

Ja, jag har själv sett att naturen är smutsig och ibland t.o.m lite ojämn.

Från riktigt inlägg i Malmö Terräncyklister: "Cyklade idag men många stigar har mycket rötter och sten, så det är bäst att se upp"

Undra vad som skulle hända om de såg en backe.
Vadå, det finns väl lift?

ooms sa:
DanielLikesToBike sa:
Spacekitty sa:
jonte987 sa:
DanielLikesToBike sa:

Ja, jag har själv sett att naturen är smutsig och ibland t.o.m lite ojämn.

Från riktigt inlägg i Malmö Terräncyklister: "Cyklade idag men många stigar har mycket rötter och sten, så det är bäst att se upp"

Undra vad som skulle hända om de såg en backe.
Vadå, det finns väl lift?

Det skåningar kallar lift kallar vi andra för transportband, Skåne är platt, och rotigt och stenigt.

Cykla bredvid spåret på själva gräset och nässlorna, naturligt mekanisk inverkan från däcken löser grejen till bredare spår.

ForesterGuy sa:
Spacekitty sa:
Gillar man inte nässlorna (och tistlarna) på slingorna så är det väl fritt fram att hjälpa till med röjsågen. Så har jag gjort.

Ajajaj, nu kommer ooms att påpeka att du förstör markägarens gröda...

Det var väl på en spillepeng inom stadsgränsen. På byggd bana är jag snäppet mindre förvånad.

Vi pratar bonnalandet och stanare som undrar när gräset klipps...

jonte987 sa:
ForesterGuy sa:
Spacekitty sa:

Ajajaj, nu kommer ooms att påpeka att du förstör markägarens gröda...

Det var väl på en spillepeng inom stadsgränsen. På byggd bana är jag snäppet mindre förvånad.

Vi pratar bonnalandet och stanare som undrar när gräset klipps...

”Stassingar” kallas de norröver.

gillar man inte nässlor är det fritt att använda långbyxor. kortbyxor är till för mtb-are som tänker de är landsvägscyklister.

Fältprästen sa:
Vart är världen på väg egentligen?
Och vad är det för skog där det växer gräs i mängder?

Om vi tar Spillepengen som tidigare nämnt som exempel så är det ett spår innuti Sveriges tredje största stad. Det är knappast någon skog utan ett officiellt mtb-spår som ska ta en stor volym åkare och även vara inkörsport till sporten.
Klart det ska röjas.

FB_IMG_1563857825450.jpg

Det är inte ute i urskogen direkt..

Raggamuffin sa:
Fältprästen sa:

Om vi tar Spillepengen som tidigare nämnt som exempel så är det ett spår innuti Sveriges tredje största stad. Det är knappast någon skog utan ett officiellt mtb-spår som ska ta en stor volym åkare och även vara inkörsport till sporten.
Klart det ska röjas.

Då är det väl bara för den stora volymen åkare att ta fram gräsröjaren eller lien och ge sig ut. Eller förväntar de sig att skattebetalarna ska stå för fiolerna?

Jag tycker inte det är konstigt att det röjs på spillepengen.
Jag tycker att det är konstigt att på Facebook beklaga sig att det finns nässlor i Häckeberga.

Skattebetalare har ingen pratat om men det vore klädsamt att röja själv om en nässla ställer till det.

ooms sa:
Raggamuffin sa:
Fältprästen sa:

Klart det ska röjas.

Då är det väl bara för den stora volymen åkare att ta fram gräsröjaren eller lien och ge sig ut. Eller förväntar de sig att skattebetalarna ska stå för fiolerna?

Ja det kan vara så, i andra fall som skrylle får man inte hjälpa till om man inte är medlem i friluftsfrämjandet t ex. Det är inte alltid solklart vem markägaren vill ska fixa med spåren.

Jag förstår inte riktigt trådstarten, det jag läser är folk som undrar hur det funkar och rapporterar in där det behövs, för de vill hjälpa till. Efter det så får de svar och sen hjälps man åt och röjer, sen cyklar man. Nackdelen är klart att man inte får smeka sina ben mot massa nässlor och får färre fästingar, framförallt illa på t ex Järavallen som är ett av Sveriges högriskområden för TBE, det vill man ju inte missa.

Självklart ska skattebetalarna stå för det, det är väl en spikrak logisk linje från den som skrivits? Eller så skriver folk i t ex regnbågsgruppen för att de som sköter spåret och har skapat gruppen ska bli uppmärksammade på det hela....

Sen har vi ju även Kais gamla hepatiträdslan som kom i orienteringsspåret för 25 år sen, fast det är kanske ingen annan kvar där :)

jonte987 sa:
Jag tycker inte det är konstigt att det röjs på spillepengen.
Jag tycker att det är konstigt att på Facebook beklaga sig att det finns nässlor i Häckeberga.

Skattebetalare har ingen pratat om men det vore klädsamt att röja själv om en nässla ställer till det.

Där är två ställen på Häckeberga som är rätt risiga att cykla i juli om det inte är röjt. Det finns en stiggrupp som har hand om spåren och förr har det varit kommunicerat så att man skulle rapportera in men inte göra någonting själv. Nu finns det nog lite för många spår för dessa få personer så nu får man tydligen röja själv, det kommer ta ett tag innan det är allmän kunskap. Inte rädd för nässlor men inte jätteglad att smeka mina armar mot samma ormbunkar som flera hundra andra, men det är jag så jag cyklar annat.

Muffin, självklart finns det inget riktigt problem. Jag trodde inte det var ett krav.

Det handlar om gnälliga gubbar som inte förstår sig på Facebook och gnäller på ungdomen.

hepatit är kanske inte det värsta man kan få om man blandar sitt blod med andra, t ex genom att köra i snårig terräng med kortbyxor.

jag brukar cykla i kanten med flit, för att meja ned grönskan. t ex brännässlor. men så har jag ju långa byxor. om fler gör det drar sig buskagen sig snart tillbaka.

temperaturen är konstigt nog inga problem, och när man stannar till kyler ett par långbyxor snarast bättre än korta. det är något med avdunstningsytan tror jag.

Är det så att man kan se mtb antingen som en bansport eller en friluftsaktivitet(i brist på bättre ord) och att det ger lite olika ingångslägen?

Tillbaka
Topp