Klipps gräset för sällan i skogen?

gsb sa:
Raggamuffin sa:
Sen har vi ju även Kais gamla hepatiträdslan som kom i orienteringsspåret för 25 år sen, fast det är kanske ingen annan kvar där :)

Snarare 57 år sen. 1962 var det som hepatit-oron slog till
1992 var det twar (som inte var twar utan bartonella https://www.dn.se/sport/orienteringsdoden-som-satte-skrack-i-sverige/)

Så kan det vara, när jag orienterade i början av 90-talet var det hepatitenskräcken som tvingade oss att ha långa byxor i alla fall. Om det var rätt eller ej må vara hänt.

Raggamuffin sa:
gsb sa:
Raggamuffin sa:
Sen har vi ju även Kais gamla hepatiträdslan som kom i orienteringsspåret för 25 år sen, fast det är kanske ingen annan kvar där :)

1992 var det twar (som inte var twar utan bartonella https://www.dn.se/sport/orienteringsdoden-som-satte-skrack-i-sverige/)

Så kan det vara, när jag orienterade i början av 90-talet var det hepatitenskräcken som tvingade oss att ha långa byxor i alla fall. Om det var rätt eller ej må vara hänt.

(Började 1969, har aldrig slutat)

Raggamuffin sa:
Nackdelen är klart att man inte får smeka sina ben mot massa nässlor och får färre fästingar, framförallt illa på t ex Järavallen som är ett av Sveriges högriskområden för TBE, det vill man ju inte missa.

Jag har sprayat benen med Centaura när jag cyklat där (och på andra ställen), det verkar vara effektivt för inte en enda fästing har jag råkat ut för i år. Kan rekommenderas. Skyddar mot mygg också.

Nu har jag även påbörjat TBE vaccinering, men det lär väl inte vara fullt skydd förrän till nästa säsong.

gsb sa:
Raggamuffin sa:

att det inte hänt liknande vad man vet bland mtb-are är nog mest tur. långbyxor är påbjudet inom orienteringssporten. det finns dessutom andra smittor om vilka vi vet väldigt lite. prioner och galnakosjukan-demens bara för att ta ett drastiskt exempel.

det är inget större lidande att varken orientera eller skogscykla med täckande klädsel. kortbyxor i snårig terräng är som att ligga runt en lördag. inget behöver hända, men osvuret är bäst.

kais01 sa:
gsb sa:
Raggamuffin sa:

att det inte hänt liknande vad man vet bland mtb-are är nog mest tur. långbyxor är påbjudet inom orienteringssporten. det finns dessutom andra smittor om vilka vi vet väldigt lite. prioner och galnakosjukan-demens bara för att ta ett drastiskt exempel.

det är inget större lidande att varken orientera eller skogscykla med täckande klädsel. kortbyxor i snårig terräng är som att ligga runt en lördag. inget behöver hända, men osvuret är bäst.

Tvivlar på att risken är speciellt stor (större än försumbar). Min förståelse från orienteringen var att det storsta problemet antagligen var att de badade tillsammans i små områden med stillastående vatten med sina blodiga ben.

Tycker inte heller att det är oproblematiskt att orienterar med täckande benklädsel. Mycket mer bekvämt att springa i shorts när det är varmt med tanke på varmen. Däremot får man lätt så många småsår så att bena svider om man har på sig shorts. De flesta orienterar också i kortarmat trots att man lätt får en del sår på armarna också.

Om man cyklar så nära vegatationen att man får en massa sår kan det säkert vara bra med långbyxor men normalt tror jag inte ens det är någon fördel och det blir helt klart varmare. Nu är det ju dock inte alltid så varmt i Sverige.

Det jobbiga med skog är ju att även om den huggs ner så kommer det ny?

IMG_5290.JPG

Tillbaka
Topp