Det är jag med den stela gafflen på bild 2 :)
Rullar en helstel CyclePro Ultralite från 1900-talet (94) som jag dammat av för några månader sedan... gjorde någon större upgrade/service för några år sedan.
Jag var lite orolig när jag skulle köra loppet att jag skulle få lida för min odämpade cykel, speciellt när alla kör dämpat i någon form och cykel-säljare tycker jag skall skaffa en med dämpare.
Men så här funkade det:
Jag cyklade en hel den MTB när jag yngre, tävlat någon gång..
..men inte riktigt kommit igång efter det, har nog pausat i kanske 15 år.. Barn och jobb etc. med några undantag för 1-2 mil i skogen varje år, av nostalgiska skäl.
Har tränat orientering och annan löpning i obanad teräng i ca 4-5 år snitt på 1-2 mil i veckan.
..en polare som tyckte vi skulle Lida Loop köra, äntligen tänte jag, jag har saknat MTB!
Började cykla till och från jobbet några dagar (2) i veckan = 35km i veckan i bra tempo.
Tränade i skogen 1 gång i veckan, ett blandat pass på ca 3 mil.
Så här körde jag under 5 veckor, ganska kort tänkte jag, men så kom Lida-dagen och jag var inte rädd!
Det gick ganska bra, tiden 4:27, jag kom runt vilket var mitt mål, plats 322 av nästan 400 i mål är ok, och det var kul, riktigt kul!, trots lera och allt.
-----------------
Nu funderar jag på om jag ska skaffa ny hoj, dämpare...? Nja, jag vet inte, inga som helst problem tyckte jag, såg ingen annan med stel gaffel, men körde om några med dämpar-gaffel, i uppförsbacken innan mål spanade jag på rockshox-dämparna medans jag cyklade om dom och rullade in i mål! ;-)
I vissa partier hade dämpare varit att föredra, men vi snackar om ca tot 2km kankse....
Gubbcyklist skrev:
-------------------------------------------------------
> Det där verkar ju vara extremt roligt. Går det,
> för en lagomt otränad, medelålders man, att
> köra Lida Loop (eller liknande långlopp) med
> helstel hoj? PÅ bilderna syns i vart fall en
> deltagare med stel gaffel. Funderar på att
> strippa min Salsa på allt onödigt, kränga på
> ett par passande däck och testa ett långlopp.
> Dumt? Övermodigt?
You can do it!