Artikel: Lida Loop - ur en SS-slackers perspektiv

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig läsning! :)
+1. Bra skrivet!

Det där verkar ju vara extremt roligt. Går det, för en lagomt otränad, medelålders man, att köra Lida Loop (eller liknande långlopp) med helstel hoj? PÅ bilderna syns i vart fall en deltagare med stel gaffel. Funderar på att strippa min Salsa på allt onödigt, kränga på ett par passande däck och testa ett långlopp. Dumt? Övermodigt?

Beror mycket på vilket lopp och hur ont du vill att det ska göra. :)

Exempelvis halva Bockstensturen går mycket väl att köra på helstel, jag körde den på cross 2010. Snapphaneturen med mycket stig coh stök hade jag nog inte velat köra på helstel, men det är ju återigen hur ont man är beredd att låta det göra och hur lång tid det får ta.

Det är väl bara att testa, många långlopp har ju kortare starter man kan prova på?

Är man vad vid att köra helstelt är det inga problem. Se till att ha rejäl luftkammare bara. Det är klart att det blir tufft mot slutet som på alla dödsmarscher men det går. SS med tung utväxling är däremot inget jag kan rekommendera.

Tack för en bra berättelse. Jag körde om dig i en av de första långa backarna på 3e loopen. Jag minns att du såg ut att ha grym kramp då.

Pumptracken var rolig, jag glömde dock att vara mjuk i benen och fick mindre roliga flygturer samt någon form av beröm av en skåning som vart övertygad om att han skulle få se årets krasch innan jag redde ut det.

Bra och kul skrivet!
Men först Villes XC-artikel och nu det här. Vad är det som händer med skogsgorillorna i Sthlm egentligen?
:-)

Jag är lite småfet och väger 84 kg men cyklar jämt till jobbet så jag gick faktiskt ut alldeles för långsamt med rädsla för väggen och hamnade i lämmeltåget. Var väldigt pigg vid 3,5 mil av 6,5 men lyckades ändå bli helt död i låren sista milen. Såpass att jag fick gå en backe för att orka cykla resten. En kille som cyklade om mig i snigelfart kroknade och försvann bakåt. Det är väl inte världens jobbigaste men man ska nog köra några lite längre vändor. Hörde flera som tyckte att det var sjukt jobbigt som kom in bakom. Riktigt kul lopp men riktigt halt och geggigt. Jag körde 29" HT och SS låter helt wild, helstelt också låter lite too much :)

Hamnade bakom en del folk och gick in på 4h17min.

Gubbcyklist skrev:
> Det där verkar ju vara extremt roligt. Går det,
> för en lagomt otränad, medelålders man, att
> köra Lida Loop (eller liknande långlopp) med
> helstel hoj? PÅ bilderna syns i vart fall en
> deltagare med stel gaffel. Funderar på att
> strippa min Salsa på allt onödigt, kränga på
> ett par passande däck och testa ett långlopp.
> Dumt? Övermodigt?

oxr skrev:
> Så här är det: jag tränar inte. Aldrig! Jag
> är inte tävlingsmänniska. Jag har bara bråttom
> när jag är sen. Den som har nummerlapp är icke
> fri. Sen står man där på startlinjen, och
> hornen växer...
>
> http://happymtb.org/

Hehe stod brevid dig i starten och växlade något ord om din singelspeed :)
Bra jobbat!

Djupt där inne bor det ett svetto i oss alla :)

Härlig läsning!

/Johan (alldeles för rädd om min slacker- och tramsimage för att testa)

s skrev:
> Galet!
>
> Nummerlapp är djävulens verk.

Som du jagar runt Nåsten TT är du snart ett svetto :-)

HiLo skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Galet!
> >
> > Nummerlapp är djävulens verk.
>
> Som du jagar runt Nåsten TT är du snart ett svetto :-)

Hemska tanke!

Jag har i alla fall förstånd nog att inte ha nummerlapp.

rising skrev:
> Skön artikel!

Hur gick det för dig på din S-Works Camber??

Rätt som det är så sitter ni där i en klunga och undrar hur det gick till.
You will all be assimilated... Moahahahha!

130608_DSC_4419.jpg

Foto: Källis

Bra text! Jag har sammma grundinställning. Ska nog hålla mig från långlopp. Man vet aldrig hur det slutar. ;)

Rolig artikel!

Har själv kört ett par långlopp på ss (helstel så klart) och det är inget alls fel i det så länge man håller sig till roliga lopp (=inte bara grusväg). Lida är ju kanon!

Det är jag med den stela gafflen på bild 2 :)
Rullar en helstel CyclePro Ultralite från 1900-talet (94) som jag dammat av för några månader sedan... gjorde någon större upgrade/service för några år sedan.

Jag var lite orolig när jag skulle köra loppet att jag skulle få lida för min odämpade cykel, speciellt när alla kör dämpat i någon form och cykel-säljare tycker jag skall skaffa en med dämpare.

Men så här funkade det:

Jag cyklade en hel den MTB när jag yngre, tävlat någon gång..
..men inte riktigt kommit igång efter det, har nog pausat i kanske 15 år.. Barn och jobb etc. med några undantag för 1-2 mil i skogen varje år, av nostalgiska skäl.
Har tränat orientering och annan löpning i obanad teräng i ca 4-5 år snitt på 1-2 mil i veckan.

..en polare som tyckte vi skulle Lida Loop köra, äntligen tänte jag, jag har saknat MTB!

Började cykla till och från jobbet några dagar (2) i veckan = 35km i veckan i bra tempo.
Tränade i skogen 1 gång i veckan, ett blandat pass på ca 3 mil.

Så här körde jag under 5 veckor, ganska kort tänkte jag, men så kom Lida-dagen och jag var inte rädd!

Det gick ganska bra, tiden 4:27, jag kom runt vilket var mitt mål, plats 322 av nästan 400 i mål är ok, och det var kul, riktigt kul!, trots lera och allt.
-----------------
Nu funderar jag på om jag ska skaffa ny hoj, dämpare...? Nja, jag vet inte, inga som helst problem tyckte jag, såg ingen annan med stel gaffel, men körde om några med dämpar-gaffel, i uppförsbacken innan mål spanade jag på rockshox-dämparna medans jag cyklade om dom och rullade in i mål! ;-)

I vissa partier hade dämpare varit att föredra, men vi snackar om ca tot 2km kankse....

Gubbcyklist skrev:
> Det där verkar ju vara extremt roligt. Går det,
> för en lagomt otränad, medelålders man, att
> köra Lida Loop (eller liknande långlopp) med
> helstel hoj? PÅ bilderna syns i vart fall en
> deltagare med stel gaffel. Funderar på att
> strippa min Salsa på allt onödigt, kränga på
> ett par passande däck och testa ett långlopp.
> Dumt? Övermodigt?

You can do it!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp