Artikel: Mässrapport Cykel 2008

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Hittade av en slump en recension av 2007 års Mongoose EC-D (DH-cykel) här: http://www.sicklines.com/reviews/2007-mongoose-ec-d/

Verkar som ramens länkage funkar rätt bra, blev nyfiken för de är ju rätt udda med rörligt vevparti:
The EC-D utilizes the freedrive system. This system is designed for bicycles in all aspects. There is very little chain growth in the freedrive system. Shifting under loads or while the suspension is active is smooth and precise. There was no noticeable brake induced suspension characteristics and controlling the bike was very easy. The bottom bracket is connected to the rear end so it does move ever so slightly but it’s not too noticeable.

Den saknar dock ICSG-fäste för kedjestyrare och verkade lite flexig, men ger mycket komponenter för pengarna.

Mongoose har, enligt recensionen, gjort cyklar/cykeldelar sedan 1974 och MTB sedan 1984.

Vill man inte sälja behöver man inte?

Att stå där nån extra dag a hundra till två, trehundratusen för att ha öppet för allmänheten är nog inte speciellt intressant. Att de skulle öka nån försäljning är ytterst tveksamt, framförallt inte när de finns fler mässor att gå på....som de också ställer ut sina prylar på, och betalar mer pengar för.

Folk kan ju börja med att visa intresse för de mässor som finns, då kanske de överväger att ha nån dag öppet till.

Men att sitta framför burken och säga ut sitt missnöje med att man inte får komma in (lätt avundsjuka) och inte gå på de mässor som finns är ju bara fjantigt.

Ja där nere va man ju, Nishikis fattiga försök att göra en "cross" va ju iaf en god tanke med skivbromsar och allt som en åretrunt pendlare kanske vill ha?. Men vilken flopp.
Hur har man tänkt egentligen när man väljer ett styre till produktionshojarna som är för grovt för att man ska kunna montera topp-bromsar och även kunna använda dem? Även en framväxel från "microshift", känns sådär.
På mäss exemplaret gick det inte ens att bromsa fall man ska kunna hålla händerna där det var tänkt för att bromshandtagen satt för långt ut och det gick inte att montera dem längre in!.
Riktigt piss. Ifrågasatte hur dom hade tänkt där, men fick nåt luddigt svar att det kommer va så på iaf första sändningen.

Jag köper då ingen iaf.
Kan man skippa skivor så har väl Cannondale ändå en tiagra cross till nästa år för en bra peng?

Bror skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja där nere va man ju, Nishikis fattiga försök
> att göra en "cross" va ju iaf en god tanke med
> skivbromsar och allt som en åretrunt pendlare
> kanske vill ha?. Men vilken flopp.
> Hur har man tänkt egentligen när man väljer ett
> styre till produktionshojarna som är för grovt
> för att man ska kunna montera topp-bromsar och
> även kunna använda dem? Även en framväxel
> från "microshift", känns sådär.
> På mäss exemplaret gick det inte ens att bromsa
> fall man ska kunna hålla händerna där det var
> tänkt för att bromshandtagen satt för långt ut
> och det gick inte att montera dem längre in!.
> Riktigt piss. Ifrågasatte hur dom hade tänkt
> där, men fick nåt luddigt svar att det kommer va
> så på iaf första sändningen.
>
> Jag köper då ingen iaf.
> Kan man skippa skivor så har väl Cannondale
> ändå en tiagra cross till nästa år för en bra
> peng?

Det sitter ju sådana där toppmonterade reglage på bilden längre upp?
Varför skulle inte vanliga 31.8 passa på styret. Eller är det ännu bredare en normala overzizade styren?
Förövrigt ska en cx varken ha skivbromsar eller toppmonterade bromsreglage :D

Senast redigerad av en moderator:
De påstår väl inte att det är en cyclocross heller? Jag tycker konceptet är klockrent. Snabb året-runt-pendlare.

Ja, men om ni läser om vad jag skrev en gång till så kan jag väl förklara lite tydligare.. Jo, styret är ett 31.8 och det är ingen cx, men dom medföljande toppbromshandtagen är 25.4 o måste monteras väldigt långt ut för att rymmas då styret smalnar av väldigt långt ut. Därav finns det inte plats för våra stackars händer (fall man nu inte har riktigt riktigt små händer förstås) att varken kunna hålla där uppe eller för den delen att använda bromshandtagen.
Ni som beställt en kommer garanterat fatta vad jag menar när ni får dom..
Have fun

Tillbaka
Topp