[Artikel] Nya Shimano SLX
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bengt-re sa:Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?
Lulle sa:Max 34t på framdrevet känns väl lite lite med 11-42 i bak? Passar samma drev som till XT?
Magnus.Bovall sa:Gött kommer att sitta som en smäck på cykeln senare när man slitit ut dom gamla 1x10 slx kittet man har.
Slx måste väll vara absolut mest bang4the buck.
/M
JT sa:Är inte skillnaderna väldigt små mellan grupperna nu? Känns som att XT och XTR bara är lite lättare och inte mycket mer.
marr sa:Bengt-re sa:Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?
Vore konstigt om de byggt så att de inte gick.
Bengt-re sa:Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?
Lulle sa:Max 34t på framdrevet känns väl lite lite med 11-42 i bak? Passar samma drev som till XT?
Makten sa:Lulle sa:Max 34t på framdrevet känns väl lite lite med 11-42 i bak? Passar samma drev som till XT?
Vore vansinne om det var ytterligare en ny BCD/spindel-standard, så det passar säkert.
Samma som för tiodelat alltså.JT sa:Är inte skillnaderna väldigt små mellan grupperna nu? Känns som att XT och XTR bara är lite lättare och inte mycket mer.
Luthman Photography sa:Lulle sa:Max 34t på framdrevet känns väl lite lite med 11-42 i bak? Passar samma drev som till XT?
Mja, det beror nog på vem du frågar. För många vanliga stigcyklister räcker det nog. Men vill man rejsa så kan det kanske vara lite klent. Fast Shimano siktar nog inte på rejsnissarna med slx.
Makten sa:Trevligt med 36 POE på baknavet! Brukar vara dyrt om man vill ha sånt annars.
Ja och nej. Shimano har ingen 11-36T kassett för 11-delat, den kassett som omnämns i artikeln är för trippel fram som fortfarande är 10-delat bak. Så du kan givetvis köra singelklinga med 11-36T men då endast 10-delat. Eller köpa en 11-delad 11-36T från Sram (som dock kräver bredare body eftersom de egentligen tillhör Srams landsvägs-/cross-segment).Bengt-re sa:Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?
Jo det finns en ny 11-42T på SLX-nivå. Åtminstone enligt artikeln på BikeRumor.djungelmyran sa:Ingen ny 11-42 kassett? Synd, jag hade hoppats på billigare slitdelar för ett framtida 1x11.
Mayhem sa:Ja och nej. Shimano har ingen 11-36T kassett för 11-delat, den kassett som omnämns i artikeln är för trippel fram som fortfarande är 10-delat bak. Så du kan givetvis köra singelklinga med 11-36T men då endast 10-delat. Eller köpa en 11-delad 11-36T från Sram (som dock kräver bredare body eftersom de egentligen tillhör Srams landsvägs-/cross-segment).Bengt-re sa:Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?
Jo det finns en ny 11-42T på SLX-nivå. Åtminstone enligt artikeln på BikeRumor.djungelmyran sa:Ingen ny 11-42 kassett? Synd, jag hade hoppats på billigare slitdelar för ett framtida 1x11.
Bengt-re sa:men vevarna var snygga....
larsaw sa:Bengt-re sa:men vevarna var snygga....
Men fasligt opraktiska med sin asymmetriska bultstandard...
Nä tacka vet ja' gamla hederliga tredelade SLX(och XT), bra kedjelinje på mittklingan o 104BCD :)
Skral sa:Asymmetrisk bultinfästning.
Vernersson sa:Skral sa:Asymmetrisk bultinfästning.
Är väl mer kod för "så att kunderna tvingas köpa nya klingar för vi kan ju inte låta dom använda sånt de redan har"
;-)
Försöker du säga att du vill ha femarmat? :-)Skral sa:Vernersson sa:Skral sa:Asymmetrisk bultinfästning.
Är väl mer kod för "så att kunderna tvingas köpa nya klingar för vi kan ju inte låta dom använda sånt de redan har"
;-)
Haha ja, jag vet. Men då kan de väl hitta på nåt som förbättrar veven, och inte bara göra den sämre?
Rattnalle sa:Försöker du säga att du vill ha femarmat? :-)Skral sa:Vernersson sa:Skral sa:Asymmetrisk bultinfästning.
;-)
Haha ja, jag vet. Men då kan de väl hitta på nåt som förbättrar veven, och inte bara göra den sämre?
marran sa:5-armad compact drive 92mm bcd skulle ligga helt i tiden. Som på Xtr952, där man kunde byta spindel mellan 92mm cd, vanlig 5-armat, 104mm 4-armat, eller montera directmount-klingor. Så egentligen borde shimano bara återlansera 952:orna med utanpåliggande lager, i övrigt var de perfekta och passar helt i tiden.
qma: Är dina hjul för 12mm genomgående axel bak? Det är mig veterligen bara de som har problem. Pga hur bodyn är konstruerad på Shimano där all mekanism ligger innanför skalet blir det väldigt trångt om där ska rymmas en grov axel också, så bodyn på de hjulen är lövtunn och spricker väldigt lätt under belastning.
marran sa:5-armad compact drive 92mm bcd skulle ligga helt i tiden. Som på Xtr952, där man kunde byta spindel mellan 92mm cd, vanlig 5-armat, 104mm 4-armat, eller montera directmount-klingor. Så egentligen borde shimano bara återlansera 952:orna med utanpåliggande lager, i övrigt var de perfekta och passar helt i tiden.
marran sa:qma: Är dina hjul för 12mm genomgående axel bak? Det är mig veterligen bara de som har problem. Pga hur bodyn är konstruerad på Shimano där all mekanism ligger innanför skalet blir det väldigt trångt om där ska rymmas en grov axel också, så bodyn på de hjulen är lövtunn och spricker väldigt lätt under belastning.
marran sa:qma: Är dina hjul för 12mm genomgående axel bak? Det är mig veterligen bara de som har problem. Pga hur bodyn är konstruerad på Shimano där all mekanism ligger innanför skalet blir det väldigt trångt om där ska rymmas en grov axel också, så bodyn på de hjulen är lövtunn och spricker väldigt lätt under belastning.
larsaw sa:marran sa:qma: Är dina hjul för 12mm genomgående axel bak? Det är mig veterligen bara de som har problem. Pga hur bodyn är konstruerad på Shimano där all mekanism ligger innanför skalet blir det väldigt trångt om där ska rymmas en grov axel också, så bodyn på de hjulen är lövtunn och spricker väldigt lätt under belastning.
Ja man kan ju fundera hur Shi... tänker, :/
Borde ju inte krävas allt för mycket engineering för att åtgärda materialtjockleken o designen på tätningarna för att då få ett riktigt hållbart nav. Skulle lite smått döda navmarknaden gällande midrange segmentet (highend blingbögeri kommer alltid ha sin nish).
Vad jag inte fattar är hur Saint-naven lyckas hålla ihop?
På sprängskisserna ser dom ut att ha samma body o axel som XT, men med förfinad POE (10grader)...
Och dom där DH-nissarna trycker ju på rätt fett utan att det blir haverier.
Fast kikar ni i denna tråd på ämnet:
http://forums.mtbr.com/29er-compone...x142-rear-hub-broken-freehub-body-867374.html
så har Shi... uppmärksammat problemet 2013-14 o gjort om tillverkningsprocessen. Inte för att jag skulle våga shoppa Shimano-nav ännu, men ändå...
marran sa:larsaw sa:Fast kikar ni i denna tråd på ämnet:
http://forums.mtbr.com/29er-compone...x142-rear-hub-broken-freehub-body-867374.html
så har Shi... uppmärksammat problemet 2013-14 o gjort om tillverkningsprocessen. Inte för att jag skulle våga shoppa Shimano-nav ännu, men ändå...
För att lösa grundproblemet krävs väl en hel den engineering, i princip måste de göra om hela arkitekturen i naven och flytta in frihjulsmeknismen i navkroppen istället för att ha den i bodyn. Det skulle bli den största förändringen i Shimanonav sen frihjulsbody infördes.
Det jag undrar är om Saint håller eller om de bara är såpass mycket ovanligare att det blir färre haverirapporter av den anledningen? Spekulationer såklart, det skulle också kunna vara så att de har kostat på Saint bättre stål i bodyn. I vilket fall har grundkonstruktionen nått sin begränsning, och egentligen borde de göra om den helt tycker jag. Men som sagt, det blir en väldigt stor ändring och det tar nog emot en del.
singletrack sa:Någon som sett den nya slx-gruppen till salu någonstans?
Fungerar inte från fabrik, från och med alla komponenter som det står DynaSys på (10-delad MTB) så är det olika mängd vajer per växel. 9-delad MTB bakväxel fungerar med landsvägsreglage för både 9 och 10, i övrigt ingen kompatibilitet för varken 10 eller 11.desmo sa:Hur är det med att matcha lvg-reglage med mtb-växlar? Helt omöjligt för att de drar olika vajer?
Ett par 105-reglage till SLX-gruppen på en monstercross..