[Artikel] Nya Shimano SLX

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
SLX-M7000-1800x1013.jpg

Shimanos SLX-grupp blir 11-delad.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=23814

Gött kommer att sitta som en smäck på cykeln senare när man slitit ut dom gamla 1x10 slx kittet man har.
Slx måste väll vara absolut mest bang4the buck.
/M

Är inte skillnaderna väldigt små mellan grupperna nu? Känns som att XT och XTR bara är lite lättare och inte mycket mer.

Bengt-re sa:
Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?

Klart man kan, men den kommer uppenbarligen inte i ett sådant färdigt paket.

Lulle sa:
Max 34t på framdrevet känns väl lite lite med 11-42 i bak? Passar samma drev som till XT?

Vore vansinne om det var ytterligare en ny BCD/spindel-standard, så det passar säkert.

---------

Trevligt med 36 POE på baknavet! Brukar vara dyrt om man vill ha sånt annars.

Makten sa:
Lulle sa:
Max 34t på framdrevet känns väl lite lite med 11-42 i bak? Passar samma drev som till XT?

Vore vansinne om det var ytterligare en ny BCD/spindel-standard, så det passar säkert.

Sedan XTR kom med assymmetrisk så har det varit 34t. Kommer säkert eftermarknads med 36-38t, i värsta fall får man bara köra på det vanliga 104bcd.

Luthman Photography sa:
Lulle sa:

Mja, det beror nog på vem du frågar. För många vanliga stigcyklister räcker det nog. Men vill man rejsa så kan det kanske vara lite klent. Fast Shimano siktar nog inte på rejsnissarna med slx.

34/42 är ganska lätt som lättaste växel, särskilt om man kör 650b. Om man ändå ska ha mer än man behöver så tar nog många en extra lite tyngre.

Makten sa:
Trevligt med 36 POE på baknavet! Brukar vara dyrt om man vill ha sånt annars.

Men 36 POE har väl IOF Shimano haft på XTR/XT/Saint sedan någon generation tillbaka.
Dock har body'n haft en tendens att vilja spricka (enl internet'et), inte blir det bättre av att Shimano's nav är ökända för att ha så dåliga tätningar in till dom öppna lösa kullagrerna :/
Men jag är ändå försiktigt positiv eftersom dom lär ha jobbat just på att förbättra den biten. Framtiden får utvisa hur väl dom gjort sin hemläxa...

Bengt-re sa:
Kan man inte köra 11-36 kassetten med singelklinga fram? Skumt skrivet eller är det verkligen så illa?
Ja och nej. Shimano har ingen 11-36T kassett för 11-delat, den kassett som omnämns i artikeln är för trippel fram som fortfarande är 10-delat bak. Så du kan givetvis köra singelklinga med 11-36T men då endast 10-delat. Eller köpa en 11-delad 11-36T från Sram (som dock kräver bredare body eftersom de egentligen tillhör Srams landsvägs-/cross-segment).

djungelmyran sa:
Ingen ny 11-42 kassett? Synd, jag hade hoppats på billigare slitdelar för ett framtida 1x11.
Jo det finns en ny 11-42T på SLX-nivå. Åtminstone enligt artikeln på BikeRumor.

Mayhem sa:
Bengt-re sa:
Ja och nej. Shimano har ingen 11-36T kassett för 11-delat, den kassett som omnämns i artikeln är för trippel fram som fortfarande är 10-delat bak. Så du kan givetvis köra singelklinga med 11-36T men då endast 10-delat. Eller köpa en 11-delad 11-36T från Sram (som dock kräver bredare body eftersom de egentligen tillhör Srams landsvägs-/cross-segment).

djungelmyran sa:
Ingen ny 11-42 kassett? Synd, jag hade hoppats på billigare slitdelar för ett framtida 1x11.
Jo det finns en ny 11-42T på SLX-nivå. Åtminstone enligt artikeln på BikeRumor.

Får väl fortsätta med 1x10 den cykeln ut då. Ja duger det också, men vevarna var snygga....

Trevligt med lite nytt, hoppas på bra priser.

Mina gamla XT-hjul (MT75) kom med CroMo-skal på 36 POE frihjulsbodyn, som inte ens blir repigt. Dock är de lite benägna att gå sönder i lagren efter max ett par år om man cyklar mycket på dem, vilket jag gjorde då jag bara hade ett hjulpar i början. Jag har servat ett sånt frihjul med hemgjort verktyg, och det är verkligen små kulor utan mycket tätning på navsidan. Kan dock tänka mig att chansa på ett av dessa nya baknav, hoppas det är billigt som sagt.

Asymmetrisk bultinfästning. En sån konstruktion måste väl vara svagare/ge flexigare klinga (alternativt vara lite tyngre) än en symmetrisk? Jag bojkottar...

Rattnalle sa:
Skral sa:
Vernersson sa:
Skral sa:
Asymmetrisk bultinfästning.

Är väl mer kod för "så att kunderna tvingas köpa nya klingar för vi kan ju inte låta dom använda sånt de redan har"

;-)

Haha ja, jag vet. Men då kan de väl hitta på nåt som förbättrar veven, och inte bara göra den sämre?
Försöker du säga att du vill ha femarmat? :-)

För min benstyrka skulle det nog räcka med 3-armat ;-)

5-armad compact drive 92mm bcd skulle ligga helt i tiden. Som på Xtr952, där man kunde byta spindel mellan 92mm cd, vanlig 5-armat, 104mm 4-armat, eller montera directmount-klingor. Så egentligen borde shimano bara återlansera 952:orna med utanpåliggande lager, i övrigt var de perfekta och passar helt i tiden.

qma: Är dina hjul för 12mm genomgående axel bak? Det är mig veterligen bara de som har problem. Pga hur bodyn är konstruerad på Shimano där all mekanism ligger innanför skalet blir det väldigt trångt om där ska rymmas en grov axel också, så bodyn på de hjulen är lövtunn och spricker väldigt lätt under belastning.

marran sa:
5-armad compact drive 92mm bcd skulle ligga helt i tiden. Som på Xtr952, där man kunde byta spindel mellan 92mm cd, vanlig 5-armat, 104mm 4-armat, eller montera directmount-klingor. Så egentligen borde shimano bara återlansera 952:orna med utanpåliggande lager, i övrigt var de perfekta och passar helt i tiden.

qma: Är dina hjul för 12mm genomgående axel bak? Det är mig veterligen bara de som har problem. Pga hur bodyn är konstruerad på Shimano där all mekanism ligger innanför skalet blir det väldigt trångt om där ska rymmas en grov axel också, så bodyn på de hjulen är lövtunn och spricker väldigt lätt under belastning.

Ännu en aktiv standard? Känns rimligt, gränsfall till hyckleri.

Varför inte bara ha utbytbara spindlar som Race Face och SRAM?

marran sa:

+1

Historiens snyggaste vevparti dessutom.

marran sa:

Ja man kan ju fundera hur Shi... tänker, :/
Borde ju inte krävas allt för mycket engineering för att åtgärda materialtjockleken o designen på tätningarna för att då få ett riktigt hållbart nav. Skulle lite smått döda navmarknaden gällande midrange segmentet (highend blingbögeri kommer alltid ha sin nish).

Vad jag inte fattar är hur Saint-naven lyckas hålla ihop?
På sprängskisserna ser dom ut att ha samma body o axel som XT, men med förfinad POE (10grader)...
Och dom där DH-nissarna trycker ju på rätt fett utan att det blir haverier.

Fast kikar ni i denna tråd på ämnet:
http://forums.mtbr.com/29er-compone...x142-rear-hub-broken-freehub-body-867374.html
så har Shi... uppmärksammat problemet 2013-14 o gjort om tillverkningsprocessen. Inte för att jag skulle våga shoppa Shimano-nav ännu, men ändå...

marran sa:

Aha! Gotcha. Edit: ...mina är alltså QR.

Senast ändrad:
larsaw sa:
marran sa:

Ja man kan ju fundera hur Shi... tänker, :/
Borde ju inte krävas allt för mycket engineering för att åtgärda materialtjockleken o designen på tätningarna för att då få ett riktigt hållbart nav. Skulle lite smått döda navmarknaden gällande midrange segmentet (highend blingbögeri kommer alltid ha sin nish).

Vad jag inte fattar är hur Saint-naven lyckas hålla ihop?
På sprängskisserna ser dom ut att ha samma body o axel som XT, men med förfinad POE (10grader)...
Och dom där DH-nissarna trycker ju på rätt fett utan att det blir haverier.

http://forums.mtbr.com/29er-compone...x142-rear-hub-broken-freehub-body-867374.html
så har Shi... uppmärksammat problemet 2013-14 o gjort om tillverkningsprocessen. Inte för att jag skulle våga shoppa Shimano-nav ännu, men ändå...

För att lösa grundproblemet krävs väl en hel den engineering, i princip måste de göra om hela arkitekturen i naven och flytta in frihjulsmeknismen i navkroppen istället för att ha den i bodyn. Det skulle bli den största förändringen i Shimanonav sen frihjulsbody infördes.

Det jag undrar är om Saint håller eller om de bara är såpass mycket ovanligare att det blir färre haverirapporter av den anledningen? Spekulationer såklart, det skulle också kunna vara så att de har kostat på Saint bättre stål i bodyn. I vilket fall har grundkonstruktionen nått sin begränsning, och egentligen borde de göra om den helt tycker jag. Men som sagt, det blir en väldigt stor ändring och det tar nog emot en del.

marran sa:
larsaw sa:

För att lösa grundproblemet krävs väl en hel den engineering, i princip måste de göra om hela arkitekturen i naven och flytta in frihjulsmeknismen i navkroppen istället för att ha den i bodyn. Det skulle bli den största förändringen i Shimanonav sen frihjulsbody infördes.
Det jag undrar är om Saint håller eller om de bara är såpass mycket ovanligare att det blir färre haverirapporter av den anledningen? Spekulationer såklart, det skulle också kunna vara så att de har kostat på Saint bättre stål i bodyn. I vilket fall har grundkonstruktionen nått sin begränsning, och egentligen borde de göra om den helt tycker jag. Men som sagt, det blir en väldigt stor ändring och det tar nog emot en del.

Visst blir det omkonstruktion från grunden men det är ju inte så att det är brist på fungerande frihjulskonstruktionen, copy->paste liksom...
Ang Saint har du en poäng, dom ända jag sätt köra Saint är ju sponsrade DH-åkare i WC eller Freeride, om dom skulle bryta en body eller två så är nog Shi... snabba att ersätta samt lägga munkavle på ALLA...
Dock är annat material / tillverkningsprocess det troligaste, alla Shimano-nav har ju samma konstruktion och det är bara på XT/SLX/Zee med 12mm axel som dessa problem verkar uppstå och den axeln återfinns ju även på Saint och XTR. För XTR är väl det mest titan för hela slanten (inkl body), men hur det ser ut för Saint är en gåta. Dock skriver dom ju i den där MTBR-tråden att en av åtgärderna som Shimano vidtog var att ändra härdningsproceduren för body'n, samt lagt till någon förstärkning i godset just där "spännbulten" pressar på.

Hur är det med att matcha lvg-reglage med mtb-växlar? Helt omöjligt för att de drar olika vajer?
Ett par 105-reglage till SLX-gruppen på en monstercross..

desmo sa:
Hur är det med att matcha lvg-reglage med mtb-växlar? Helt omöjligt för att de drar olika vajer?
Ett par 105-reglage till SLX-gruppen på en monstercross..
Fungerar inte från fabrik, från och med alla komponenter som det står DynaSys på (10-delad MTB) så är det olika mängd vajer per växel. 9-delad MTB bakväxel fungerar med landsvägsreglage för både 9 och 10, i övrigt ingen kompatibilitet för varken 10 eller 11.

Dock finns en adapter Lindarets x Wolf Tooth Tanpan som skall kunna kompensera för skillnaden:
http://www.wolftoothcomponents.com/collections/derailleur-optimization/products/tanpan
Hur väl det fungerar vet jag inget om, finns säkert recensioner någonstans…

För Sram så fungerar 10-delade MTB växlar med landsvägsreglage för både 10 och 11, dvs kompatibilitet mellan alla komponenter märkta Exact Actuation. De senaste 11-delade MTB-grupperna märkta X-Actuation går inte att kombinera med landsvägsdelar.

Senast ändrad:
Snygga vevar nu igen, föregående SLX som jag nyligen köpte är faktiskt rätt fula. Första SLX-vevarna var däremot snygga.

Men som singlespeedare och bolt-on-fixieist med 52 mm kedjelinje oroar jag mig lite för trenden med 1x-klingor som inte längre har plats för två stora klingor. Vilket gör att det blir klurigt att få ut klingan så långt som 52. Bash kan man ju inte köra heller, för oss oldschoolare som fortfarande är rädda att slå sönder kedjan mot sten.

Men det är mycket snyggt för de fall man bara vill ha en mellanklinga och inget mer!

Edit: fast B-varianten för boost148 kanske nästan löser det där...

FC-M7000-11-1-1000x616.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp