[Artikel] Nya Trek Top Fuel – en uppdaterad stigraket

Redaktionen

Medlem
DSCF3631-2000x1125-1.jpeg

Trek är ett av världens största cykelmärken och i deras line up av mountainbikes är modellen Top Fuel en av de mest populära. Den uppdaterade 2022 modellen har blivit kaxigare och med självsäker på stigarna. Vi har testat Top Fuel 8 med aluminiumram som kostar crika 35 000 kr.

Läs hela artikeln:

EliasSandell

Ny medlem
45 000...

Det är en oerhört trevlig cykel på många sätt men vafasen, 45 000...

Jag får väl börja sticka eller nåt.

Det var allt.

Ps. 45 000... Ds.
Priset av containerfrakt har ökat något enormt under pandemin (Ökning på ca 600%!), därav ökade priser på cyklar. Självklart har inflation gjort sin del i det också.

NickPick

Aktiv medlem
Priset av containerfrakt har ökat något enormt under pandemin (Ökning på ca 600%!), därav ökade priser på cyklar. Självklart har inflation gjort sin del i det också.
Priserna har varit billiga och kommer återgå. Tror du träcks priser kommer att återgå? Knappast. Trek är inte ensam om helt sjuk prissättning ska tilläggas.
Based in Wisconsin, Trek Bicycle is a key player in the industry with 1,800 employees and an annual revenue of $900.0M.

bokaj

Aktiv medlem
Då finns det alltså marginal för att börja tillverka cyklar från grunden lokalt nu, nice. Hur långt har Crescent kommit på den resan, nån som har inside info? :)

Fundadores

Aktiv medlem
Förstår mig inte riktigt på de "billigare" modellerna av Top Fuel. De är ju både dyrare, sämre specade och tyngre än Fuel EX (I varje fall enligt Trek själva).

Skogling

Aktiv medlem
Priserna har varit billiga och kommer återgå. Tror du träcks priser kommer att återgå? Knappast. Trek är inte ensam om helt sjuk prissättning ska tilläggas.
Based in Wisconsin, Trek Bicycle is a key player in the industry with 1,800 employees and an annual revenue of $900.0M.
Priser kan väl bara vara höga eller låga?

Eller vad kostar ett pris? :unsure::geek:

NickPick

Aktiv medlem
Priser kan väl bara vara höga eller låga?

Eller vad kostar ett pris? :unsure::geek:
Billigare tror jag det skulle stå.
Trek är varken hip, innovativ eller billiga så jag förstår verkligen inte grejen. Lever dom på att sälja hybrider och barncyklar tro? Sorry om jag dissar någon, men jag har ju på alla överprisade cyklar nu.
"X är dyrare nu så priserna går upp" hör man ju varje år. Sämre specade cyklar för varje år med högre pris och ramar från Kina, typ.

Såg för övrigt att en Trek supercaliber var tillverkad av Giant!

Berk

Aktiv medlem
Billigare tror jag det skulle stå.
Trek är varken hip, innovativ eller billiga så jag förstår verkligen inte grejen. Lever dom på att sälja hybrider och barncyklar tro? Sorry om jag dissar någon, men jag har ju på alla överprisade cyklar nu.
"X är dyrare nu så priserna går upp" hör man ju varje år. Sämre specade cyklar för varje år med högre pris och ramar från Kina, typ.

Såg för övrigt att en Trek supercaliber var tillverkad av Giant!

Trek cyklar är bra, icke-ful och finns att köpa hos LBS. Det räcker för många.

RöjRöj

Aktiv medlem
@RöjRöj var är ni o cyklar? Vad hade hänt med 20mm extra slag fram då? Hade den funkat fint i sthlm då?
Vi cyklar i nacka/erstavik, vid Strålsjön, en avstickare från A-trail och där i krokarna. Finns mycket fint! 130mm slag fram hade varit bra om man gillar att köra lite hårdare. Men sid 120 räcker ganska långt. 140 kan kanske fungera med men tror 130 räcker. Vill man ha 140 fram så kanske det är en kralligare cykel överlag man ska kika efter.

SocialGimp

Aktiv medlem
Trek säger själva att hojen är "designad" för att kunna köra 130 mm fram. Vad det uttalandet innebär får ni själva tolka men själv hade jag nog gärna tagit 130 mm fram på den cykeln, hade känts lite bättre för min typ av körning.

Fundadores

Aktiv medlem
Trek säger själva att hojen är "designad" för att kunna köra 130 mm fram. Vad det uttalandet innebär får ni själva tolka men själv hade jag nog gärna tagit 130 mm fram på den cykeln, hade känts lite bättre för min typ av körning.

Det de menar är väl är att sätter du på 130 slag så gäller garantin på ramen. Sätter du på 150 så inte.

Skogling

Aktiv medlem
@RöjRöj var är ni o cyklar? Vad hade hänt med 20mm extra slag fram då? Hade den funkat fint i sthlm då?

Är det någon skillnad på Stockholm och övriga delar av landet?

Jag har kört min Fuel EX i Dalarna, Jämtland och Stockholm. Märker ingen skillnad. Den fungerar lika väl i alla län.

bokaj

Aktiv medlem
Är det någon skillnad på Stockholm och övriga delar av landet?

Jag har kört min Fuel EX i Dalarna, Jämtland och Stockholm. Märker ingen skillnad. Den fungerar lika väl i alla län.
Ja, i Stockholm är chansen stor att stilpolisen får se att det är fel slaglängd på gaffeln, inleder ett samarbete med en influencer och valfri protein/måltidsersättningsprodukt och hänger ut vederbörande i ett antal livesända vloggar.

Berk

Aktiv medlem
Ja, i Stockholm är chansen stor att stilpolisen får se att det är fel slaglängd på gaffeln, inleder ett samarbete med en influencer och valfri protein/måltidsersättningsprodukt och hänger ut vederbörande i ett antal livesända vloggar.

Har inte haft kommentar av stilpolisen i Stockholm på min slaglängd (som är nu ofta noll). Men har haft kommentar på att köra XC-skor på stökig stig i Hellas.

BorkaMattis

Aktiv medlem
Tror någon behöver korrläsa åt er lite bättre, ett snäpp bättre grammatik skulle vara trevligt. :)

Men, varför skulle någon köpa denna cykel över den myriad med bättre cyklar som finns i den prisklassen? Tillgänglighet hos LBS kostar såklart, men 45.000 kr för en medelutrustad 14kg tung ALU-hoj?

Min Cube Stereo 150 med klart högre spec kostade typ samma (2021 modell).

MrSthlm

Aktiv medlem
Tror någon behöver korrläsa åt er lite bättre, ett snäpp bättre grammatik skulle vara trevligt. :)

Men, varför skulle någon köpa denna cykel över den myriad med bättre cyklar som finns i den prisklassen? Tillgänglighet hos LBS kostar såklart, men 45.000 kr för en medelutrustad 14kg tung ALU-hoj?

Man betalar väl oftast en premium prislapp för de amerikanska cykelmärkena, krångligare än så är det nog inte. Det är inte deras grej att konkurrera genom prislappen utan de vill försöka få oss att tro att de är bäst så att vi därför öppnar plånboken på vidare gavel.

NickPick

Aktiv medlem

"Jag har testat modellen som heter Top Fuel 8 vilket är aluminiumversionen som prismässigt ligger runt 45 000 kr nu när den är sprillans ny. Denna aluminiumversion är en av de mest sålda då komponenterna och priset sammanfaller till ett bra värde för pengarna."
Denna versionen är helt ny men även en av de mest sålda... Jämför man mot 2021 så kostade den ju ynka 35k med andra ord är ju 2022 29% dyrare ungefär?
Konstig jämförelse. Dock är ju deore/slx/xt-mix bättre än sram NX som är en... Skräpgrupp. 👌👍

Betvivlar inte alls att den är kanonbra trots sina 14 kilo. Finns det någon usp?

bokaj

Aktiv medlem

Härmed är du utsedd till att i efterhand korrläsa alla inlägg gällande grammatik. I en egen tråd. ;)

Skogling

Aktiv medlem
"Jag har testat modellen som heter Top Fuel 8 vilket är aluminiumversionen som prismässigt ligger runt 45 000 kr nu när den är sprillans ny. Denna aluminiumversion är en av de mest sålda då komponenterna och priset sammanfaller till ett bra värde för pengarna."
Denna versionen är helt ny men även en av de mest sålda... Jämför man mot 2021 så kostade den ju ynka 35k med andra ord är ju 2022 29% dyrare ungefär?
Konstig jämförelse. Dock är ju deore/slx/xt-mix bättre än sram NX som är en... Skräpgrupp. 👌👍

Betvivlar inte alls att den är kanonbra trots sina 14 kilo. Finns det någon usp?
SRAM NX är nog det sämsta skiten jag testat. Även SRAM Guide...

Bytte till XT/XTR och allt fungerar precis som förväntat.

SocialGimp

Aktiv medlem
Vad alla dissar NX då? SX kan jag förstå men NX tycker jag funkar helt ok även om kassetten må vara tung.

Frycke

Aktiv medlem

Ja alltså nya Top Fuel 8 är 10k dyrare pga bättre komponenter än 2021 Top Fuel 8. Och när man tänker efter så är det väl rätt rimligt med den höjningen för bättre framgaffel, växelgrupp osv. Men visst 45K är fortfarande rätt mkt för en alu ram.

Hälsingland

Aktiv medlem
Trek är som BMW/Audi inget för småsparare eller den prismedvetna även om du inte får så mycket mer för pengarna än i en Skoda så säljer dom ändå bra av någon anledning 🤷‍♂️😁

Måste ju göra något rätt.

Fundadores

Aktiv medlem
Trek är som BMW/Audi inget för småsparare eller den prismedvetna även om du inte får så mycket mer för pengarna än i en Skoda så säljer dom ändå bra av någon anledning 🤷‍♂️😁

Måste ju göra något rätt.

Tycker Trek snarare är Volvo. Om Santa Cruz och Ibis är Audi och BMW så är Trek Volvo. Lagom bäst på något sätt. Trek vinner ju ofta Best Buy, men sällan Best in Test.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Tycker Trek och Scott är rätt lika i märkesfaktorn, inget speciellt och överprisade hojar men tillgängliga hos LBS / kedjor så alla köper dem ändå.

Köp & Sälj

Topp