Nya Trek Top Fuel – en uppdaterad stigraket

Datum:
01 december 2021 12:06

Trek är ett av världens största cykelmärken och i deras line up av mountainbikes är modellen Top Fuel en av de mest populära. Den uppdaterade 2022 modellen har blivit kaxigare och med självsäker på stigarna där den inte viker ner sig i första taget. Äntligen går det även att förvara prylar i ramluckan även på en aluminiumram. Vi har testat Top Fuel 8 som prismässigt ligger på 45 000 kr.

Trek Top Fuel har varit med ett tag nu då modellen introducerades redan 2004. Men så här i retrospektiv ser ju alla cyklar före typ 2012 rent förhistoriska ut.

TrekNog ser det ut som en trailcykel med 2,4 tumsdäck och allt

Modellen, vars design började påminna om dagens runt 2013 var länge förstahandsvalet när det kom till heldämpade crosscountrycyklar. Sedan 2019 befinner sig modellen Top Fuel lite mer i mitten mellan den kortslagiga Supercaliber som än mer utmärkande XC-raket och Fuel EX som en tydligare trailcykel. Happy skrev så här om Top Fuel anno 2020 vid provcykling i Italien.

Top Fuel är helt klart en del av trenden med ”down country”, det vill säga en trampeffektiv crosscountry som har biffat till sig lite för att blir bra även utför.

Vad är nytt med nya Top Fuel?

Med 2022 års uppdateringar tar Top Fuel ett kliv närmare att också bli en fullfjädrad trailcykel och till viss del lämna XC-arvet bakom sig. Det ska dock tilläggas att dagens XC-banor blir allt tuffare så det kommer säkert att dyka upp en och annan Top Fuel i världscupen  under kommande år.

Så var är egentligen nytt från tidigare då? Det korta svaret är – mycket.

Top Fuel har bestämt sig för vilket ben den ska stå på och resultatet blir en snyggare helhet, med biffigare ram med förvaringslucka, ”rättvänd” bakdämpare, kralligare gaffel och ett bra skydd på kedjestaget till exempel.

TrekÄven aluminiummodellerna har fått en lucka i ramen

Slaglängden bak har ökat från 115 mm till 120 mm och jämfört med 2021 års geometri har den fått 10 mm längre reach samt en 29 mm längre hjulbas (storlek L). Dessa skillnader märks kanske inte lika mycket som den 1,5 graden flackare gaffelvinkel som nu landar på 66 grader. Även vinkeln på sadelröret har justerats från 75 till 76 grader.

Det är mer som är nytt med 2022 års Top Fuel 8. Gaffeln har bytts från en RockShox Recon till den mycket trevliga RockShox SID som med sina 35 mm innerben ger bra stabilitet även när det går undan. Styret har nu en diameter på 35 mm och bredden som förr var 750 mm är nu 780 mm på storlekarna medium och uppåt. Styrstammen är kortad från 70 mm till 35 mm. Bredare fälgar och 4-kolvsbromsar är också förändringar som tilltalar stigcyklisten inom mig.

Om testcykeln

Jag har testat modellen som heter Top Fuel 8 vilket är aluminiumversionen som prismässigt ligger runt 45 000 kr nu när den är sprillans ny. Denna aluminiumversion är en av de mest sålda då komponenterna och priset sammanfaller till ett bra värde för pengarna. Jag är 186 cm lång och har testat cykeln i storlek Large.

Intryck av Trek Top Fuel 8

Cykeln ger en stadig och robust känsla, dämpningen är följsam, men håller samtidigt mot bra vid kompressioner utan att dyka eller bottna ur i onödan. Bontagerhjulen vars fälgar har fått en innerbredd på 30 mm vilka ackompanjeras av de fetare Bontager XR4 däcken är styva och frihjulet går härligt tyst.

Shimano Deore bromsarna är kanske inte så lätta att justera som de något dyrare i SLX-serien, men de gör jobbet bra. Drivlinan från Shimano är en mix med Deore 170 mm vevar, SLX kassett och kedja och med en XT växel och trigger. Ett bra paket med pålitliga och slitstarka komponenter som gör vad det ska.

Några åk från actionkameran på Top Fuel

Top Fuel är trots sin mer muskulösa uppsyn fortfarande rapp och lekfull. Gensvaret är bra när man vrider på och stigen flyger förbi. Nu blir det förre kompromisser genom ett utökat dropp på sadelstolpen med 170 mm istället för 150 mm och manövreringsutrymmet på cykeln blir bättre när sadeln är i botten.

Top Fuel är en poppig cykel som med lätthet lyfts över stenar och rötter om det behövs.

Viktor ElofssonTop Fuel 8 tar sig likt en bergsget upp för tekniska klättringar.

Genom att vända på mino link-chipet under bakdämparens infästning kan gaffel och sadelvinkel brantas med en halv grad. Jag har främst kört cykeln i det låga och flacka läget som även är så cykeln levereras och har tyckt att detta fungerat mycket bra även på den lokala XC-banan.

För den som vill ha den snärtigaste XC-cykeln är denna alu-version kanske i något tyngsta laget med sina drygt 14 kilo. Men för den som kör stigcykling i första hand men även något enstaka motionslopp så fungerar den absolut till detta med. Det är nästan en do-it-all-cykel. Begränsningen blir ändå slaglängden, främst där fram, som håller tillbaka något när det blir ordentligt brötigt utför. För de som inte har som mål att bomba på hårt utför så är detta helt klart en cykel att kika på.

Hugo RöjgårdVi lär få se flera Top Fuel rulla på våra svenska stigar, det är en mångsidig cykel som lär passa många perfekt.

Det finns förstås ett par saker att gnälla på. Bontragers däck kan med fördel hängas upp i (h)julgranen i stället för att sitta kvar på cykeln. Visst, de rullar ganska bra men greppet på rötter och hällar är inte att lita på. Dessutom är de inte speciellt motståndskraftiga mot punkteringar och jag fick bytta ut bakdäcket under testperioden efter att ha kört sönder originaldäcket.

Bromsarna fungerade som sagt bra men när de blev blöta tappade de många procent i bromsverkan, att byta till några andra bromsklossar är som tur är ganska billigt. Sist och nästan minst är de hopplösa ventilerna som gängas upp allt för lätt och gör pumpning av däcken till ett onödigt krångel.

Slutomdöme

Över lag är detta en bra och fantastiskt rolig och kvick cykel som jag tror att vi kommer att se många av i de svenska skogarna. Jag, som sagt är 186 cm, hade nog kunnat köra den i XL utan problem, men tycker att L fungerade bra för en lekfull och poppig känsla. Just denna version är inte den lättaste men för det priset är det okej. Geometrin har hittat hem och resten av komponenterna har hängt med i denna förändring, bra jobbat Trek!

TrekTop Fuel 8 är en trevlig bekantskap summa summarum.

Fler downcountry hojar som vi har testat

Liknande cyklar som vi testade förra hösten Specalized Epic Evo och Transition Spur.

Anders Wingqvist/HappyrideSpecialized Epic EVO är en annan svinsnabb down country-hoj som vi har testat.
Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

NickPick 2021-12-05

"Tillverkaren får alltid fullpris", exakt så! Har hört att Scott Sverige är stenhård på priset. Tycker det märks också. Jag köpte ingen Scott 😉 cycle service nordic och deras "RRP" är ett skämt. Hoppas inte Trek betalar för denna artikel. Verkar få...

Fundadores 2021-12-05

Fast mot life science/pharma där man i vissa fall har 95-98% marginal bara hos tillverkaren så är det ju ganska rimligt. Och försök att pruta där…

Anonym 2021-12-05

Både ja och nej. Alla priser är rekommenderade utpriser från leverantör och dessa måste återförsäljarna följa. Från min erfarenhet så får man inte dumpa priserna eftersom då får man inte längre handla cykel från leverantörerna. Är osäker på om man t...

Hälsingland 2021-12-05

Normal säsong när det är normal tillgång på cyklar så finns det ju bra möjlighet att förhandla priset på en Trek om du beställer en. Jag fick 15% utan att vrida om armen på handlaren, det var på en inte hysteriskt dyr ram.

MrSthlm 2021-12-05

Hur är det? Styr amerikanska premiummärken som tex Trek, Specialized och Cannondale slutpriserna hårdare än andra tillverkare? Hur vanligt eller ovanligt är det egentligen att dessa märkena reas ut? Om det stämmer som du skriver så tycker jag att ...

Anonym 2021-12-05

Ni kan ju tänka på det nästa gång ni handlar en ny Trek i butik till fullpris utan rea, betalar ni 45 tkr så kostade cykeln hälften så mycket för handlaren att köpa hem. Som konsument svider det. Köp på rea! Säger inte att Trek är sämre något annat v...

Skogling 2021-12-05

Haha! Fail. Jag läste Fuel (EX). Den ser ju lika ut nu mer. 🙈

Berk 2021-12-04

Vad har det med ämnet att göra? Vill du säga att Top Fuel inte är en grym stigcykel?

Skogling 2021-12-04

Fuel EX är en grym stigcykel. 🙌

Fundadores 2021-12-04

Pinkbike verkar ju rätt lyriska. De hade ju en lite vassare modell i test. OGrBIsLOYW4