Artikel om cykelpendlandet i Stockholm

trevlig artikel och sannolikt korrekt att bättre infrastruktur för cykelpendling skulle öka den.

men samtidigt svårt få respekt för trafikslaget när så många cyklister försvinner så snart temperaturen går under 10 grader och det kommer lite regn.

vilket är bara om några veckor. trängsel puts väck.

Alla inblandade i ombyggnaden av slussen borde deporteras till Ankeborg.

Men köerna som visas i Götgatan har väl ingenting med ombyggnaden av Slussen at göra, eller? Jag antar att problemet där är att cyklister får för kort grön ljus eller/och för lång röd ljus. Sista är en problem nästan överallt i Stockholm där en cykelbana eller mindre väg med cyklister korsar en bilväg, man måste ofta vänta orimligt länge.

Jag cykelpendlar året runt 4 km enkel med några korsningar med rödljuskörande bilister som enda hinder. Förenklat så tar jag nog bilen, som frun pendlar med, 1 ggn/år och det i samband med besiktning.

Skulle jag behöva bråka mig från förort till city i sthlm varje dag hade jag hellre avstått.
Ett par veckor om året är det mycket folk som pendlar förort-Sthlm. Någon månad på våren och nu efter semestrarna.
Ställde mig mer frågande till att du hellre hade pendlat med SL. Inte direkt så att du är själv där heller?

Men köerna som visas i Götgatan har väl ingenting med ombyggnaden av Slussen at göra, eller? Jag antar att problemet där är att cyklister får för kort grön ljus eller/och för lång röd ljus. Sista är en problem nästan överallt i Stockholm där en cykelbana eller mindre väg med cyklister korsar en bilväg, man måste ofta vänta orimligt länge.
Har du överhuvudtaget cyklat där före, under och efter ombyggnaden?
Det hade gått att göra 100ggr bättre för dom som cyklar Götgatan-skeppsbron och vv. Att det tog 20 års planering och xx miljarder att komma fram till denna katastroflösning är fullkomligt obegripligt. ?

Det där kaoset är efter byggområdet så som du skrev har inget med köerna på bilderna att göra .
De har väl försökt få den där ”grön våg ” på Götgatan att fungera ett par år men fortfarande så styrs en del korsningar av knapptryck från fotgängarna å då funkar inte flödet eller svängande bilar som inte hinner med sin grönintervall å hamnar mitt på cykelbanan….
Det bara kämpa på ett par år till så blir det nog bra till slut?

Har du överhuvudtaget cyklat där före, under och efter ombyggnaden?
Det hade gått att göra 100ggr bättre för dom som cyklar Götgatan-skeppsbron och vv. Att det tog 20 års planering och xx miljarder att komma fram till denna katastroflösning är fullkomligt obegripligt. ?

Ja, jag har cyklat där men, som tur, inte ofta.

Menar du att flera har tagit Götgatan isf andra väger till Slussen?

Jag är vid Slussen strax innan kl 07, för att slippa trängseln. Hem från Solna är en annan sak. Då är det "intressanta fenomen" orsakade av många trafikanter som behöver hanteras. Bara att chilla och trampa lugnt där det är trångt. Nedan ser man den väg jag oftast tar hem. Till jobbet tar jag Norr Mälarstrand till E4:an. Jag har 25 km till jobbet från Tyresö till Solna. Ska prova Västerbron och Söder Mälarstrand någon gång. Även Västerbron, Hornsgatan, Ringvägen, Skanstull ska provas.
På tal om incidenter så funderar jag på att ha ett litet första förband med mig...så man kan plåstra om sig själv, eller andra...
Jag är för gammal för att reta upp mig på ufon i trafiken...jag brukar tänka att "den där är en potentiell organdonator"...för de som cyklar utan hjälm...
Nåja...nog om det...cykla försiktigt!

1724490502474.png

Helt ärligt, om cykelköerna på bilderna speglar verkligheten så hade jag hellre nyttjat SL☹️
Hehe, bilderna ser rätt extrema ut. ? Hur man upplever cykelpendlingen i Stockholm beror nog väldigt mycket på var man bor och vilka tider man cyklar samt sist men inte minst tiden på året. Götgatan (samt området runt Slussen) är jag dock väldigt glad att jag slipper cykla på så ofta i rusningstrafik, den är hmm "speciell" och lång. Stora Mossen och Alvik rätt jobbigt också men värst under sommarmånaderna och nu bygger de ju om där. Man får helt enkelt tagga ner och rätta in sig i ledet ibland, jobbigast är nästan att bevittna rödljuscyklisterna, gissar att det vore en mycket traumatisk upplevelse att bevittna någon bli påkörd menar jag. Sedan (ungefär som när man kör bil) är det störande med slött folk som envisas lägga sig i vänsterfil, i synnerhet i samband med rödljus, borde vara för elitpendlare only. Men så länge som man taggar ner när det är mycket folk är det hyfsat ofarligt skulle jag vilja säga, men vissa undantag så klart, oftast enbart vissa enskilda partier.

Senast ändrad:
Mitt i smeten. Jag skulle prova att köra Älta-Enskede-Årsta-Gröndal-Alvik och se om det inte rullar på lite bättre.

Hehe, bilderna ser rätt extrema ut. ? Hur man upplever cykelpendlingen i Stockholm beror nog väldigt mycket på var man bor och vilka tider man cyklar samt sist men inte minst tiden på året. Götgatan (samt området runt Slussen) är jag dock väldigt glad att jag slipper cykla på så ofta i rusningstrafik, den är hmm "speciell" och lång. Stora Mossen och Alvik rätt jobbigt också men värst under sommarmånaderna och nu bygger de ju om där. Man får helt enkelt tagga ner och rätta in sig i ledet ibland, jobbigast är nästan att bevittna rödljuscyklisterna, gissar att det vore en mycket traumatisk upplevelse att bevittna någon bli påkörd menar jag.
Jag är nog för mkt motionscyklist för att foga mig utan stresspåslag, har ju tom krockat med vänstersvängande bil när jag haft grönt för att jag tror att folk kan sköta sig och följa trafikregler ?

En fördel, jag hoppas, av sån stor kö är att ingen tränger sig fram.

Som tur pendlar jag på en lugn sträcka och ofta utför värsta rusningstrafiken, men tycker att det är jobbigt att hälften av cyklisten tränger sig fram vid rödljuset efter jag har sätt mig bakom i kön. Sen behöver jag köra om alla.

Jag är nog för mkt motionscyklist för att foga mig utan stresspåslag, har ju tom krockat med vänstersvängande bil när jag haft grönt för att jag tror att folk kan sköta sig och följa trafikregler ?
Ja, fått tipset från en bekant som kraschat hårt med bil under pendling att tyvärr behöver man ha koll på bilisterna/trafiken/flödet även när man själv har grönt ljus, förr eller senare riskerar det gå illa annars. Något som självklart är lättare i teorin än i praktiken dock.

...krockat med vänstersvängande bil när jag haft grönt för att jag tror att folk kan sköta sig och följa trafikregler ?
Jag litar aldrig på någon annan...har med bil kört på en cyklist där det var tur att han överlevede...víll med det säga att saker händer...
Min regel numera är "krocka inte med en annan trafikant", vilket betyder att man får ha koll...och det leder oftast till att jag rättar in mig i ledet och så cyklar man långsammare där det är stökigt. När jag ska hem så blir det en sträcka av 1-2 km där det går långsammare...neman problema. Jag låter ufona göra sina grejer och tittar med förvåning på...

Ja, fått tipset från en bekant som kraschat hårt med bil under pendling att tyvärr behöver man ha koll på bilisterna/trafiken/flödet även när man själv har grönt ljus, förr eller senare riskerar det gå illa annars. Något som självklart är lättare i teorin än i praktiken dock.
Exakt! Lita aldrig på någon annan. Aldrig! Den som råkar illa ut är cyklister, och det känns ju inte bättre att man från rullstolen kan säga att "jag hade ändå rätt". Nä, ska man bli grönsak så ska det inte bli under cykelpendlingen...

Jag undrar när Stockholm och Sverige kommer att prioritera cyklingen på riktigt. En sak är att inte stimulera cyklingen, som är bättre för hälsan, miljön och klimatet och tar mindre utrymme i stan. En annan sak är att får vänta hundrade cyklister för biler som antagligen inte transporterar mer än hundred personer.

Sverige är mer än 30 år efter Nederländerna.

Ang. Slussen:
hade man _vågat_ göra nåt på riktigt så hade det inte varitt jätte jätte långsökt att ta 2 meter av Centralbrons bredd till att göra en riktig cykelmotorväg. Så himla omöjligt hade det inte varit. Och hade helt eliminerat dom värsta propparna.

Ang. Slussen:
hade man _vågat_ göra nåt på riktigt så hade det inte varitt jätte jätte långsökt att ta 2 meter av Centralbrons bredd till att göra en riktig cykelmotorväg. Så himla omöjligt hade det inte varit. Och hade helt eliminerat dom värsta propparna.
Det är väl parallellt med den som man skulle bygga nya cykelbron men jag vet inte hur det går med det…?

IMG_0955.jpeg

Nån kanske återanvänder den här gamla varianten, funkar säkert bra där det inte är så mycket båttrafik iallafall (riddarbron hette den visst) .

Det är väl parallellt med den som man skulle bygga nya cykelbron men jag vet inte hur det går med det…?
I sista minuten så satte sig region Sthlm ner och hotade med att hålla andan om inte rampen till cykelbron skrotades, och med rampen försvann i stort sett hela idén med cykelbron. De hade bara haft tio år på sig att komma med åsikter, men väntade tills arbetet skulle dra igång med att hota med att ställa in all tunnelbanetrafik.

Senast ändrad:
I sista minuten så satte sig region Sthlm ner och hotade med att hålla andan om inte rampen till cykelbron skrotades, och med rampen försvann i stort sett hela idén med cykelbron. De hade bara haft tio år på sig att komma med åsikter, men väntade tills arbetet skulle dra igång med att hota med att ställa in all tunnelbanetrafik.
Ställa in , behövs verkligen det pga bygget ,
de löser ju det själva med löv på spåren , signalfel , personalbrist med mera !??

Tyvärr är det inte så. Trafikförvaltningen hade flera gånger framfört till Stockholm stad att den tänkta sträckningen var dålig och att pålningen för den nya bron riskerade att skada befintlig pålning för tunnelbanan. Stockholm stad sket i detta och fortsatte med sitt bygge. Gissa vad som hade hänt om pålningen för den nya cykelbron hade förstört den befintliga (och mycket gamla) pålningen för tunnelbanans broar. Kaos med totalstopp mellan slussen och Gamla stan.

Tillbaka
Topp