Artikel: På Två Hjul 2008

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Jag kan förstå att det är mycket pendlarcyklar. Antagligen räknar de med att de flesta som kikar på cyklarna egentligen är där för motorcyklarna och till dem är det nog enklast att sälja just pendlarcyklar..?

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> ja, man vill ju ha minst 9%

Det är ju svårt att få in 9% på 25 bilder...Men inget är ju omöjligt.

Biomegacykeln var ju med på Cykeldagarna med.

Kul med Skeppshult och 20" hjul, det har ju Cannondale med på sin Hooligan. Men då lite annorlunda men ändå gjorda för att tag sig fram till något i stan på. (:

Hörde på mässan att cyklarna kanske till och med kommer att försvinna helt från På 2 Hjul. Det finns tydligen redan tre stora cykelmässor i Sverige och På 2 Hjul är en "MC mässa". Man vill alltså ge ännu mer utrymme för MC genom att ta bort cyklarna.

Robin skrev:
> Hörde på mässan att cyklarna kanske till och
> med kommer att försvinna helt från På 2 Hjul.
> Det finns tydligen redan tre stora cykelmässor i
> Sverige och På 2 Hjul är en "MC mässa". Man
> vill alltså ge ännu mer utrymme för MC genom
> att ta bort cyklarna.

Vilka är de andra tre?

jomper skrev:
> Jag kan förstå att det är mycket pendlarcyklar.
> Antagligen räknar de med att de flesta som kikar
> på cyklarna egentligen är där för
> motorcyklarna och till dem är det nog enklast att
> sälja just pendlarcyklar..?

Jag tror att marknaden är för liten för att det skall vara intressant att visa hojjar som attraherar happyiten. Pendlarhojjar finns det nästan en marknad för i alla fall.

Rätt skött så kommer cykeldagarna att slå ut alla andra cykelmässor i Sverige. Frågan är om det finns utrymme för något annat? Ser fortfarande fram emot en entusiastmässa på Munchenbryggeriet där man kan mingla runt med en öl i handen och se alla möjliga cyklar (ungefär som en bilträff). Fast jag har inte tid att fixa det, så jag får vänta på att någon annan gör det.

*hint* Visitors Board Stockholm och Event Stockholm (eller vad de nu heter) letar efter projekt att hjälpa. Kanske kan vara något för någon med tid och intresse?

Jag tycker pendlarcyklarna var riktigt intressanta. Ser ut som en väldig förbättring i jämförelse med vad som funnits tidigare. Elcyklarna var ungefär lika kul som alla andra clowncyklar som brukar visas upp, typ trappmaskiner med hjul och liknande.

Att det är 4000 färre besökare än sist i göteborg är ju inte så konstigt, då var ju happysoffan där.

Skeppshult V måste ju vara årets snyggaste hoj alla kategorier. Finns ju t.o.m plats för laptopen så den kommer nog att locka många i 20-30 årsåldern. 2009 års modebike?
Eller inte...
skeppshultV.JPG ht=334

Grymt reportage! Skönt att slippa de halvdryga kommentarerna från förra året (eller var det förr förra?).

Saklig, snygg och trevlig läsning!

Stalle

Biomega cyklarna var grymt tunga men det var till stora delar de interna växlarnas fel, sen såg det ut som där var möjlighet att grus och vatten skulle tränga in i växlarna med men jag har ingen erfarenhet av sådana system så jag kan inte säga med säkerhet.

AJ skrev:
> Att använda kedjespännare trots avsaknaden av framväxel känns dock inte så genomtänkt och medför lite mer underhåll.
>
>
>
> /Anders

Tanken med kedjespännaren till alphineväxeln är ju att man ska kunna ha skivbroms tillsammans med navväxeln. Blir svårt att få kedjespänning och samtidigt passa in skivan i bromsoket utan kedjespännare.

jojjesthlm skrev:
> Blir svårt att få kedjespänning och
> samtidigt passa in skivan i bromsoket utan
> kedjespännare.

Det finns det många andra som klarar.

Rock skrev:
> men inte så bra

Det är ju bara att sätta oket på skivans framdel så är det inga problem alls. Antagligen är ramen inte gjord för ändamålet ursprungligen.

Halloj,

Jaja, jag vet att jag representerar en ovanlig cykeltyp, men ändå! När vi liggister för första gången lyckas få ihop en monter på PTH(!) och visar några av sveriges snabbaste cyklar så kunde vi väl i alla fall få en liten, liten kommentar? Vi hade fullt i montern stora delar av tiden, så intresset från cyklister i gemen verkade ganska stort. Eller lyckades alla Happyiter missa våra 9 kvadrat?

Nåja, får väl bidra med vår mässrapport i stället för att gnälla:
http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/001891.html#more

Lågflyga skrev:
>
> ...jag vet att jag representerar en ovanlig
> cykeltyp, men ändå! När vi liggister för
> första gången lyckas få ihop en monter på
> PTH(!) och visar några av sveriges snabbaste
> cyklar

Jag fattar ingenting, rullstolar eller? Rullstolsliggister på happyrullstol?

navväxlar, skivbroms utan kedjespännare går ju fint. Se bara på Cannondale Bad Boy t.ex. Eller valfri annan cykel med EBB: (:

Lågflyga skrev:
>
> Jaja, jag vet att jag representerar en ovanlig
> cykeltyp, men ändå! När vi liggister för
> första gången lyckas få ihop en monter på
> PTH(!) och visar några av sveriges snabbaste
> cyklar så kunde vi väl i alla fall få en liten,
> liten kommentar? Vi hade fullt i montern stora
> delar av tiden, så intresset från cyklister i
> gemen verkade ganska stort. Eller lyckades alla
> Happyiter missa våra 9 kvadrat?
>
> Nåja, får väl bidra med vår mässrapport i
> stället för att gnälla:
> http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/001891.html
>

Jag tänkte samma sak, otroligt syrefattig rapportering där det enda som finns i hela världsalltet är mountainbikes och pendlarcyklar plus lite elcyklar. Liggcyklar och vikbara cyklar/vikingar "finns inte". Varken Brompton i Bromptonmontern, Strida i Sportexmontern, eller Dahon i Rexmontern. Inte heller transportcyklar som fanns i Monarks monter.

Det är liggisar, vikingar och transportcyklar som kommer rädda städerna från klimathotet men sånt kan man ju inte rapportera om, om man så skulle bli överkörd av en... Kul att HPVS fyller tomrummet!

Erik Sandblom skrev:
> Det är liggisar, vikingar och transportcyklar som
> kommer rädda städerna från klimathotet

Ah, ja, antingen räddar ligg&vik-cyklarna världen, eller så kommer räddningen från Azlan eller Gandalf. Jag bedömer sannolikheterna vara ungefär 20%/40%/40%.

erik h skrev:
> Ah, ja, antingen räddar ligg&vik-cyklarna
> världen, eller så kommer räddningen från Azlan
> eller Gandalf. Jag bedömer sannolikheterna vara
> ungefär 20%/40%/40%.

Ha ha ha ha ha, mr Sandblom just got:
owned-ballface.jpg
[

Det är visserligen en mtb-sajt och artikeln är i slutänden en personlig betraktelse. Fint att kardancykeln kom med i reportaget liksom Skeppshult V.

Skeppshult sa visserligen till mig att pakethållaren inte tar mer än tio kilo, så den rapporterade höga lastförmågan får man ta med en nypa salt.

Men jag blir ändå less på att en cykel antas ha ett så smalt användningsområde. Varför så konservativt? Det fanns ju lite annorlunda cyklar på mässan faktiskt, det vore fint om dessa kom med också.

Tillbaka
Topp