[Artikel:] Pendlarduellen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
“Jag ska köpa en snabb cykel för motion och pendling. Jag har som mål att köra Vätternrundan. Vad ska jag köpa för cykel?” Konsumentupplysningsredaktionen på HappyMTB uppmärksammar de som ännu inte sjunkit så djupt in i cykelvärlden och står i startgroparna för att börja cykelpendla.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2012/03/21/pendlarduellen/

Senast redigerad av en moderator:
Kan vara en bra artikel att hänvisa till.

När kommer uppföljaren som svarar på frågan "Jag vill ha en bra cykel för att cykla i skogen och pendla till jobbet med. Och vättern." :-)

Pro Air är modellen över Pro SLD, kostar en femhundring till. Vi valde Pro Air framför Pro SLD för att den matchar Criterium och andra instegshojar på landsväg lite bättre när det gäller utrustning och pris.

Strunta i både ryggsäck och cykelväska, skaffa istället en klassisk Brittisk saddlebag, och pendla med stil

Så här
geoff70046_000.JPG

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

/Håkan

Jepp, snygg! Hur som helst så känner jag mig ledsen när jag ser alla pendlare med svettiga bökiga ryggsäckar, har de någonsin provat stilfullare alternativ? Saddlebag, köpsug...

Advertorial är ett engelskt lånord, ett begrepp inom reklam och journalistik.

Begreppet är närbesläktat med textreklam och betecknar en text som är en reklamtext men har formen av en redaktionell (journalistisk) text. Ordet är ett så kallat teleskopord bildat av advertisment (annons) och editorial (redaktionell text).

railrunner skrev:
-------------------------------------------------------
> Advertorial är ett engelskt lånord, ett begrepp
> inom reklam och journalistik.
>
> Begreppet är närbesläktat med textreklam och
> betecknar en text som är en reklamtext men har
> formen av en redaktionell (journalistisk) text.
> Ordet är ett så kallat teleskopord bildat av
> advertisment (annons) och editorial (redaktionell
> text).

Ja, det här är ju givetvis under all kritik. Den förra "artikeln" är det bara att kåpy/pejsta in med kommentarer och allt i en lärobok i journalistik under rubriken textreklam. Man behöver inte ens ha
en förklarande text om läsaren är normalbegåvad. Det är samma sak här.

Om man verkligen vill veta vilken pendlare man ska ha, så finns svaret några klick bort på samma sajt, det är bara att söka runt i forumet. Tror inte att valet kommer att stå mellan en Nishiki och en Nishiki.....

Bra med en artikel om pendling och en rådgivande väg in för nya pendlare/cyklister. Kommer följa den med intresse. Jag tror som flera andra att respektive modells brister leder till en slutlig rekommendation om en CX.
Under förutsättning att era två hojar är utplockade direkt från butik eller tillverkningslina och inte har fått särskild omsorg innan överlämnandet vore det väldigt bra om ni lät bli att använda era mekanikerkunskaper för att hålla dem rullande, eller att ni i alla fall redogör för vilka åtgärder som har krävts för att hålla dem väl brukbara under testperioden.

Är det bara jag som missförstått vad MTB i Happymtb står för? Står ens MTB relaterade trådar för 50% av innehållet nå mer?

HappyMTB breddade sitt innehåll till att omfatta även pendlarhojar den 4 september 2003 och landsvägscyklar den 5 september 2003. Eventuellt breddades innehållet redan tidigare.

johan44 skrev:
> Men ni måste ju adressera den stora frågan inom
> pendlig: Ryggsäck eller cykelväska?! :)

Cyklist över 40: Cykelväska
Cyklist under 40: ryggsäck
Cyklist under 30: Budväska

Själv är jag 40+, fri och växlar vilt. Ibland har jag tom en liten sadelväska, som dinglar, med extraslang och pump. :-)

I övrigt blev det lite genomskinligt att välja två nishiki, om ni verkligen ville jämföra två cykeltyper skulle ni valt de efter försäljningssiffror i Sverige. Jag tror inte Nishikimodellerna hade toppat bägge listorna.

O andra sidan har jag inga problem alls med att ni trycker in reklamtext i artiklarna, det är endast för forumet som jag hänger här.

Senast ändrad:
Kul, ska bli intressant att följa, valet att inte ha med en cx pga pris låter rimligt. att bägge cyklar är från Nishiki väljer jag att se förbi, modellerna är det intressanta i detta sammanhang. kommer ni att använda er av någon form av gpsloggning av sträckorna så man kan få se skillnad i tid mellan de olika cyklarna, gärna sammanställt och i median form så det ger en rättvisare bild.

Ni som hänger upp er på modellval - läs om, läs rätt: testet är i huvudsak ett test av hybrid vs racer. Det går att hitta motsvarande modeller hos många tillverkare. Valet av tillverkare här är primärt baserat på den väldigt grundläggande faktorn att vi får låna cyklar för test.

Målgruppen för artikeln samt testets mål och upplägg går alltså att läsa i artikeln..

I övrigt ställer jag mig frågande till vad som skulle vara en reklamtext.

Det där kan mycket väl vara dagens sanning :)

Misärpendlaren skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men ni måste ju adressera den stora frågan
> inom
> > pendlig: Ryggsäck eller cykelväska?! :)
>
> Cyklist över 40: Cykelväska
> Cyklist under 40: ryggsäck
> Cyklist under 30: Budväska
>
>
> Själv är jag 40+, fri och växlar vilt. Ibland
> har jag tom en liten sadelväska, som dinglar,
> med extraslang och pump. :-)
>
> I övrigt blev det lite genomskinligt att välja
> två nishiki, om ni verkligen ville jämföra två
> cykeltyper skulle ni valt de efter
> försäljningssiffror i Sverige. Jag tror inte
> Nishikimodellerna hade toppat bägge listorna.
>
> O andra sidan har jag inga problem alls med att ni
> trycker in reklamtext i artiklarna, det är endast
> för forumet som jag hänger här.

Skulle utan att tveka välja räserhybriden om det är lite statskörning i pendlingen.
Seriöst, hur många ligger och pressar 35+ nere i bockarna på vägen till jobbet på tex. södermalm? Har inte sett en enda som någonsin använt ett bockstyre i stan, det ger inga fördelar bara nackdelar.

Ett bockstyre erbjuder ju mängder av andra positioner än nere i bocken. Jag gillar bockstyre vid stadskörning, 30 cm smalare än mina mountainbikestyren känns klart tryggare mellan bilarna. Kanske sitter det mest i huvudet, men ändå. Sen kan man variera handposition och därmed sittställning efter humör på ett helt annat sätt. Den extra kontrollen som ett brett rakt styre ger känns inte direkt som något som behövs i stan.

I Staterna har jag faktiskt aldrig cyklat.. :-)

Knuppe skrev:
> Har inte sett en enda som någonsin
> använt ett bockstyre i stan, det ger inga
> fördelar bara nackdelar.

Håller helt med. Mina cross-kompisar har extremt svårt att motivera varför cross är bättre som pendlingshoj.

Bingolotto skrev:
> Är det bara jag som missförstått vad MTB i
> Happymtb står för? Står ens MTB relaterade
> trådar för 50% av innehållet nå mer?

..fast håll med om att bitterhybrid.org låter lite deppigt?

Dags att börja sälja medlemskap på Happy? Så kan folk slippa annonser och redaktionellt material?

Själv tycker jag det är toppen att företag lånar ut cyklar till redaktionen!

I framtiden så ska vi alltid hålla det hemligt vilka cyklar vi testar för att säkerställa att inga märken gynnas otillbörligt! Nån som kommer ihåg filmen Stockholmsnatt? Så ungefär.

Man kan ju ha ett ganska smalt rakt styre om man känner att man inte kan ta sig fram i trafiken.
Själv har jag ett ganska smalt med halvlånga barends på pendlaren. Funkar finfint. Saknar inga körställningar.

Pendlar även med racern och det funkar också trots att jag är 40+ och har ryggsäck. Fast jag känner att jag har bättre kontroll inne i stadstrafiken med rakt styre.

Man kunde ju tänka sig extra bromshandtag på ett ganska brett bockstyre (vet inte vad de kallas). Det borde väl förena fördelarna med båda styrtyperna?

Möjlighet att fästa skärmar borde väl vara ganska viktigt om man skall ha bågen som pendlare också? Segt att köra i regn utan skärmar. Man blir less i längden.

Men skärp er nu, alla vet att happy såldes till Skeppshult för länge sedan, och att jomper glider omkring på den finaste Skeppshultcykeln som går att köpa för pengar.

Misärpendlaren skrev:
> Knuppe skrev:
> -----
> > Har inte sett en enda som någonsin
> > använt ett bockstyre i stan, det ger inga
> > fördelar bara nackdelar.
>
> Håller helt med. Mina cross-kompisar har extremt
> svårt att motivera varför cross är bättre som
> pendlingshoj.

Pendlingen blev mycket roligare när jag bytte hybrid mot cx. MYCKET roligare.

Herregud, ingen med koll ens tittar på en hybrid, vilket borde ge svar på frågan.

cykla fort - racer
cykla med kontroll - mtb
cykla med stil - retro
cykla långsamt - standardcykel
cykla hybrid - nej!

Senast ändrad:
ipv6 skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> -----
> > Knuppe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har inte sett en enda som någonsin
> > > använt ett bockstyre i stan, det ger inga
> > > fördelar bara nackdelar.
> >
> > Håller helt med. Mina cross-kompisar har
> extremt
> > svårt att motivera varför cross är bättre
> som
> > pendlingshoj.
>
>
> Pendlingen blev mycket roligare när jag bytte
> hybrid mot cx. MYCKET roligare.

+1
Pendlingen blev mycket roligare när jag sålde min nya Kona Dr Dew och började cykla äldre cyklar med bockstyre. MYCKET roligare. Men så pendlar jag mycket över öppna ytor där det ofta blåser också.

Snuten skrev:
> Man kunde ju tänka sig extra bromshandtag på ett
> ganska brett bockstyre (vet inte vad de kallas).
> Det borde väl förena fördelarna med båda
> styrtyperna?

Jag har det på min vintercykel som har bredare bockstyre än mina räsrar, men jag använder knappt de extra bromshandtagen. Jag tycker att jag har mycket bättre kontroll "on the hoods".

Kul att se att det finns många åsikter! Jag försöker så gott det går att trycka tillbaka mina gamla invanda mönster och försöker se lite nytt.

I de här artiklarna vänder jag mig som sagt inte i första hand till den som redan har tre cyklar i vardagsrummet utan till den som är ny i cykelvärlden.

Ögnade bara början på artikeln så den här kommentaren gäller endast de andra kommentarerna, och hälften av alla andra trådar på forumet ;)

Vadan denna ständiga sandlådedebatt om "bästa" utrustningen, rakt eller bockat styra, 0, 3 eller 27 växlar, racer, hybrid eller MTB? Man cyklar väl för bövelen med den cykel och utrustning man uppskattar. Naturligtvis lämpar sig olika utrustning för olika aktiviteter och förhållanden, men det är ju aldrig fel (bara Happyinkorrekt :P) att välja det man föredrar, har roligt med, råd med, är bekväm på, cyklar fortast på, ser snyggast ut på ...

Jag pendlar på en skramlande skrotig italiensk stålracer från 80-talet med fast nav. Den har en frambroms utan gummi, är rostig som stryk och jag tvättar den aldrig. Nej, den är inte lika snabb som den aluminiumracer med växlar jag pendlade på ett tag. Jo, den är snabbare än den tunga och jävligt tråkiga men växlade hybriden jag får dras med på vintern när det är snö eller blankis.

Men, spelar det någon större roll vilken jag väljer? Nej, för jag älskar att trampa oavsett, älskar att trampa så det gör ont, älskar att få rull på de där nedrans hojarna varje dag, älskar att få andnöd när jag ska verka oberörd uppför Götgatsbacken i 30 km/h, älskar att ta rulle på nån irriterad stackare och sen blåsa om vid ett taktiskt tillfälle. För mig handlar det nämligen oftast om att satsa fullt varje dag och trampa hårt - oavsett vilken hoj jag har. Än så länge är jag obesegrad, om någon nu vill prata prestanda (och då är väl inte min punkiga pendlare särskilt korrekt eller testad av asexuella tyskar). Visst har det hänt 2-3 gånger per år att någon cyklat om, men då har jag givetvis en sportslig bortförklaring för mig själv :P

Nog hatar jag en del andra cyklister, det hör ju till roadragen. Men för det mesta älskar jag att se tweedryttare på retrohojar med sadelväskor i läder, vingliga karriärskvinnor som väljer damtrallan istället för SUV in till stan, flåsande pendlargubbar i signalvästar på hybrider med backspeglar, Hofvare med lycrafetisch som axlar plastracers, billiga måndagsjeans på trendriktiga neonfixies, Söderpundare på snodda fulldämpade Peak och så vidare i all skönhet. Vissa cyklar långsamt och njuter, andra tävlar som jag i sitt alldeles egna race - och diskvalificerar min kränkning eftersom jag blåste 4 rödljus i rad på Götgatan strax efter.

Man får försöka att sluta vara trångsynt. Börja trampa istället era djävlar, så ses vi där ute. Puss & godnatt!

Wheer skrev:
> hybriden jag
> får dras med på vintern när det är snö eller
> blankis.
>
> Än så länge är jag obesegrad, om
> någon nu vill prata prestanda (och då är väl
> inte min punkiga pendlare särskilt korrekt eller
> testad av asexuella tyskar). Visst har det hänt
> 2-3 gånger per år att någon cyklat om, men då
> har jag givetvis en sportslig bortförklaring för
> mig själv :P
>

Hehe, bäst du laddar med en extra bortförklaring för om du råkar rejsa mot mig någon vintrig vinterdag så får du spö! Och hur kan jag veta det undrar du? ;)

Därför att då cyklar du på en hybrid...

jomper skrev:
> I framtiden så ska vi alltid hålla det hemligt
> vilka cyklar vi testar för att säkerställa att
> inga märken gynnas otillbörligt!

Den tanken slog mig också, frågan är hur många tusen inlägg det skulle kommit för att identifiera cyklarna bara. :-)

Hyvens iaf av Nishiki att ta chansen för lite exponering, vi skall gynna våra lokala företag.

Wheer skrev:
> Ögnade bara början på artikeln så den här
> kommentaren gäller endast de andra kommentarerna,
> och hälften av alla andra trådar på forumet ;)
>
> Vadan denna ständiga sandlådedebatt om "bästa"
> utrustningen, rakt eller bockat styra, 0, 3 eller
> 27 växlar, racer, hybrid eller MTB? Man cyklar
> väl för bövelen med den cykel och utrustning
> man uppskattar. Naturligtvis lämpar sig olika
> utrustning för olika aktiviteter och
> förhållanden, men det är ju aldrig fel (bara
> Happyinkorrekt :P) att välja det man föredrar,
> har roligt med, råd med, är bekväm på, cyklar
> fortast på, ser snyggast ut på ...
>
> Jag pendlar på en skramlande skrotig italiensk
> stålracer från 80-talet med fast nav. Den har en
> frambroms utan gummi, är rostig som stryk och jag
> tvättar den aldrig. Nej, den är inte lika snabb
> som den aluminiumracer med växlar jag pendlade
> på ett tag. Jo, den är snabbare än den tunga
> och jävligt tråkiga men växlade hybriden jag
> får dras med på vintern när det är snö eller
> blankis.
>
> Men, spelar det någon större roll vilken jag
> väljer? Nej, för jag älskar att trampa oavsett,
> älskar att trampa så det gör ont, älskar att
> få rull på de där nedrans hojarna varje dag,
> älskar att få andnöd när jag ska verka
> oberörd uppför Götgatsbacken i 30 km/h, älskar
> att ta rulle på nån irriterad stackare och sen
> blåsa om vid ett taktiskt tillfälle. För mig
> handlar det nämligen oftast om att satsa fullt
> varje dag och trampa hårt - oavsett vilken hoj
> jag har. Än så länge är jag obesegrad, om
> någon nu vill prata prestanda (och då är väl
> inte min punkiga pendlare särskilt korrekt eller
> testad av asexuella tyskar). Visst har det hänt
> 2-3 gånger per år att någon cyklat om, men då
> har jag givetvis en sportslig bortförklaring för
> mig själv :P
>
> Nog hatar jag en del andra cyklister, det hör ju
> till roadragen. Men för det mesta älskar jag att
> se tweedryttare på retrohojar med sadelväskor i
> läder, vingliga karriärskvinnor som väljer
> damtrallan istället för SUV in till stan,
> flåsande pendlargubbar i signalvästar på
> hybrider med backspeglar, Hofvare med lycrafetisch
> som axlar plastracers, billiga måndagsjeans på
> trendriktiga neonfixies, Söderpundare på snodda
> fulldämpade Peak och så vidare i all skönhet.
> Vissa cyklar långsamt och njuter, andra tävlar
> som jag i sitt alldeles egna race - och
> diskvalificerar min kränkning eftersom jag
> blåste 4 rödljus i rad på Götgatan strax
> efter.
>
> Man får försöka att sluta vara trångsynt.
> Börja trampa istället era djävlar, så ses vi
> där ute. Puss & godnatt!

Det beror på att de som cyklar utan bockstyre har komplex för att de saknar stil och absolut måste försvara sitt undermåliga val av fortskaffningsmedel. Så är det!

Jag ville ha en cykel att pendla på med 25 till 32 nånting x622 hjul och utrustad med hydraulisk skivbroms och plats för dubb och skärmar. Jag hade 5-6000 kr på kontot. Fanns ingen bockstyreförsedd cykel som passade in. Tyvärr, men jag fick kompromissa bort stilen för funktionaliteten. Fick mig en Ridgeback Flight 02 som jag kört på lite mer än ett år. Low-end komponenter som är billiga att ersätta när de slits lika fort som annat dyrare i vinterslasket.

I detta testet ser jag en solklar vinnare (efter mina egna förutsättningar) - Hybriden.

Det märks att det här är ett tema som berör och upprör. Bra grund för att göra ett reportage alltså. Synd att det drog iväg på en gång så att artikeln nästan försvann. Jag tycker att det är bra att ni skriver artiklar, att ni har samarbete med tillverkare och butiker, att ni låter alla tycka till väldigt fritt och att ni besvarar det ni kan. Kämpa på oxr! Det här blir intressant och bra material för framtiden.

Intressant. Undrar varifrån det här våldsamma hybrid-hatet kommer ifrån?

Är det Nishikipendlargubbarna i reflexväst som ni stör er så på? :-)

andematt skrev:
> Jag ville ha en cykel att pendla på med 25 till
> 32 nånting x622 hjul och utrustad med hydraulisk
> skivbroms och plats för dubb och skärmar. Jag
> hade 5-6000 kr på kontot. Fanns ingen
> bockstyreförsedd cykel som passade in. Tyvärr,
> men jag fick kompromissa bort stilen för
> funktionaliteten. Fick mig en Ridgeback Flight 02
> som jag kört på lite mer än ett år. Low-end
> komponenter som är billiga att ersätta när de
> slits lika fort som annat dyrare i vinterslasket.
>
>
> I detta testet ser jag en solklar vinnare (efter
> mina egna förutsättningar) - Hybriden.

Aha, en äkta hybridköpare! Om man har den inställningen när man ska handla är det klart att det blir en hybrid. Men varför går man in i en affär och vill ha:
"en cykel att pendla på med 25 till 32 nånting x622 hjul och utrustad med hydraulisk skivbroms och plats för dubb och skärmar."

Varför inte vilja ha en funktionell cykel med god kontroll och plats för skärmar och större däck? Då skulle man nämligen gå därifrån med en MTB! Det finns inga ursäkter, en person som cyklar på en hybrid har inte koll! En MTB, småmoddad för väg, är nämligen bättre än en hybrid på allt!

Däremot kan man bygga en racer med rakt styre eller bullhorns, det säger jag inget om, det blir den snabbaste/bästa cykeln i innerstan så länge väglaget är ok.

Då undrar folk vad det är för skillnad för de trodde att hybriden var just en racer med rakt styre, så är det inte. Skillnaden är att en racerram är gjord för att cykla fort. En hybrid däremot är gjord för att säljas till människor som inte kan cykel och vill ha en praktisk cykel för alla former av gubb/kärringcykling, gubb/kärringcykling = cykla utan att ta i. Den här gruppen människor däremot, vet såklart inte om att de tillhör en sådan målgrupp och säljargumenten blir därefter.

Summasummarum: Alla hybridköpare är lurade!

Och egentligen är det inte deras fel utan det är en ful marknad som utnyttjar deras okunskap för att fylla sina redan överfulla kassakistor. Egentligen borde samhället gripa in och göra det enda rätta: Förbjud hybridcykeln!!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp