[Artikel:] Pendlarduellen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Misärpendlaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Så är det såklart. De vänner jag har med stort
> bilintresse har också flera bilar, för
> respektive användningsområde. Självklart är
> det så med cyklar också.

men de pendlar väl till jobbet i GT-sportvagnar, möjligen med allvädersdäck. Alternativt handbyggda bilar från 50- eller 60-talet. Andra bilar ger ju inte alls samma kontroll, plus att sittställningen är olidligt upprätt i en familjebil.

Globalistic skrev:
> Hur långt har du enkel väg? Å vilka typer av
> miljöer cyklar du igenom under din resa?

Har haft 12km i några år och nu 5km.
Det bli mest förort/villaområde med eller utan cykelvägar. Jag cyklar nästan aldrig i innerstan.
/E

rising skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så är det såklart. De vänner jag har med
> stort
> > bilintresse har också flera bilar, för
> > respektive användningsområde. Självklart är
> > det så med cyklar också.
>
>
> men de pendlar väl till jobbet i GT-sportvagnar,
> möjligen med allvädersdäck. Alternativt
> handbyggda bilar från 50- eller 60-talet. Andra
> bilar ger ju inte alls samma kontroll, plus att
> sittställningen är olidligt upprätt i en
> familjebil.

Så är det bara på vintern. På sommaren är det räserbil och räserkläder, dvs sån där dräkt med loggor, specialskor och givetvis integralhjälm. Man vill ju se ut som proffsen!

Tack för en trevlig och lättläst artikel! Ser fram emot uppföljarna, särskilt som jag spekulerar i om en Criterion kunde vara rätt för lilla mig.
När jag pendlade för länge sedan hade jag tillsats till handbromsarna. Som sagt är det elände att hitta ner till bockstyresbromsarna i ett nödläge. Tillsatsen gjorde att man mekaniskt kunde nyttja frambromsarna även när man hade händerna på raka delen av bockstyret. På senare cyklar famlar jag fortfarande, förgäves, efter de förträffliga greppen. Finns de fortfarande att få tag på? Mintgrön Crescent var det, om jag minns rätt.

Idag stoppar man dit såna här:

froglegs.jpg

Fast jag vet inte om det behövs egenligen.

Jag köpte min första cykel häromdagen, förvisso inte för pendling utan för träning så det var inte svårt att välja modell.

Om en läser ett litet knippe forumtrådar dock är det inte så svårt att förstå vad för typ av cykel de flesta anser lämpar sig bäst för pendling (lite beroende på underlag), och det är som regel en CX. Visst är de lite dyrare, men folk får väl för tusan spara? Det är väl knappast så att idén om att pendla kommer över en natt? 3-4000 kronor skiljer det ju tex till Cannondales CAADX 5. Ska jag lägga 9 kan jag lika gärna lägga 13000 och få en grymt mycket bättre cykel.

Folk är för otåliga helt enkelt =)

Jag var just i funderingarna, provade en räcer, usch och fy på det usla vägarna utan dämpad framgaffel, varför titta på hybrid då?
Det blev en Snikbillig Hardtail MTB, Fuji Nevada 29er med hydrauliska skivbromsar som jag skodde med Maxxis Overdrive 700X40...
Har gått Ca 30 km/dag de sista veckorna....(ska montera på en BB Atom SL i helgen)
Ska byta sadel till en Selle Royal Respiro Athletic och andra pedaler...

Tillbaka
Topp