Klavikel skrev:
-------------------------------------------------------
> Allt annat är bara mumbojumbo och humbug, ju mer
> man tänker desto värre blir det..
> "De ä bar å åk"
Jag brukar ha som rutin att försöka memorera en bana (DH/enduro) så väl att jag kan låtsascykla hela sträckan i huvudet. Sedan kan jag genom att repetera åket i huvudet "lära" mig var jag ska växla, var jag måste bromsa, åt vilket håll jag ska svänga bakom nästa krön, riktmärken att sikta på, stenar att undvika osv. Listan kan göras lång. Under tävlingsåket kan jag sedan liksom ge kommandon till mig själv - typ "växla!" "trampa!" osv, även fast huvudet just då har fullt upp med att läsa av terrängen och styra efter de memorerade linjevalen.
Det är mitt sätt att mentalt pusha mig inför en tävling. Ju bättre påläst jag är på en bana desto tryggare känner jag mig. Och ju tryggare jag känner mig desto hårdare kan jag köra.
Detta är knappast humbug, utan en ren inlärningsmetod som passar mig bra. Det är inte alls säkert att det passar andra.
Mer flummiga saker jag brukar pyssla med är att bygga upp olika former av positiva bilder i huvudet, tex hur jag genomför ett perfekt åk; hur jag får slita och lida, men att det likt hjälten i en fläskig hollywoodfilm bara ökar värdet i prestationen; hur jag klarar en sektion medan publiken står bredvid och imponeras osv. Alltså en hel drös med skitfåniga saker som egentligen inte borde lämna huvudet, men som triggar igång mig och får mig att känna mig världsbäst.
Den mentala "hjälten-som-sliter-och-är-stenhård"-bilden brukar jag även använda mig av när jag kör långlopp på skidor/landsväg/löpning. Där handlar så mycket bara om att stå ut med smärtan, bita ihop och köra på. Genom att se på sig själv med ett hjälte-filter går det lättare att köra på.
Så. Jag undrar vilka mentala förberedelser ni som tycker detta bara är fånerier gör, kanske utan att ni vill erkänna det?
Har ni tex pasta-laddat dagen inför ett långlopp någon gång? - Grattis, ni har genomfört en mental uppladdning. Nämligen att genom att äta en speciell mat dagen före loppet ställer ni in er mentalt på att ni ska genomföra något tungt och krävande och att ni därför måste förbereda kroppen på att klara det.
Edit: Bytte "träning" mot "uppladdning" i sista stycket.