[Artikel] Robin Wallner – ”Jag siktar på topp 10″

Schreddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker ändå att vi nu enas om att allt är
> Luthmans fel.
> Det blir enklast så.

+1

Jag övervägde faktiskt något i stil med "Korta kedjestag är bra om man kör sakta", men då kände jag att jag vred lite för mycket på vad han egentligen sagt. Plus att det mest hade varit kul för att jäklas lite med folk, inte för att det var en bra rubrik.

Luthman Photography skrev:
> Jag övervägde faktiskt något i stil med "Korta
> kedjestag är bra om man kör sakta", men då
> kände jag att jag vred lite för mycket på vad
> han egentligen sagt. Plus att det mest hade varit
> kul för att jäklas lite med folk, inte för att
> det var en bra rubrik.

Va måste man inte ha ett kort kedjestag? Du menar att allt folk skriver här på happy inte är sant?? Fanfanfan..... ;)

HasseL skrev:
> Va måste man inte ha ett kort kedjestag?

2 ska man ha... helst! :)

Det hade varit lite mer svenkt lagom att säga "jag ska försöka cykla mitt snabbaste, hoppas jag kommer i övre halvan"

Å andra sidan så brukar de med den inställningen bli just medelmåttor. Ska man satsa på något så får man väl lov att sätta upp höga mål, något att kämpa för. Jag håller tummarna för att det går bra!

Märkligt hur så många vill leva i landet lagom, och sen sitta å skaka på huvudet åt en 11e plats.

Så, nu har Robin kört sin andra EWS-tävling och vi kan kika lite på hur det gått.

I slutet av förra året begicks premiären i Italien (torrt, och nästan bara nedför på SS). Topp 10-tid på en SS (9e) och 17e plats totalt.
http://www.enduroworldseries.com/downloads/results/2014/Finale Ligure-Elite Men.pdf

Nu i helgen körde han årets premiär-race i Skottland (blött, fysiskt, en hel del trampa). Topp 10-tid på en SS (5e) och 17e plats totalt. Femte-tiden kom dessutom på rejsets överlägset längsta och mest fysiska sträcka, där han alltså spöade väldigt många tungviktare. Ruskigt bra kört.
http://www.sportident.co.uk/results/2015/Tweedlove/Stage8c/e1_men.html

Två resultat in i Topp 20 alltså, med sträckresultat i Topp 10.

StoraBerg och alla andra får nog vackert inse att Robin mycket väl bör sikta mot topp 10. Jag tror definitivt han är kapabel till topp 10 om allt stämmer och självförtroendet är i zonen, han är ju inte alls långt borta. Varför han skulle sätta målet lägre när han redan knackar på dörren (vilket är jädrigt häftigt) begriper jag inte.

Tummen upp Robin! :)

+1
Riktigt bra kört och framförallt viktigt att göra bäst ifrån sig på längsta (tyngsta) sträckan då dessa brukar vara avgörande.
Någon som vet om han skall köra resterande tävlingar eller blir det bara Europa?

Där satt den! Tionde plats i Argentina i helgen, med tre sträcktider i topp 10 (6,6,8) och tionde plats totalt. Sjukt starkt!
http://www.pinkbike.com/news/results-ews-round-two-bariloche-argentina-2016.html

Många gigantiska namn bakom sig denna helg. Tvivlarna får nog tänka om. Så jäkla starkt och bra!

Robins teamkompis Pedro Burns kör också bra i U21, och systrarna Gehrig verkar prestera bra så teamet verkar jobbat bra och fått material + åkare att prestera på topp. :)

Edit: rätt teamåkare.

Senast ändrad:
Han ligger ju topp tio i totalen nu så håller han ihop det i Finale lär han ju uppnå målet.

Ni som är gamla DH-rävar, hur bra var han i dörnhill? Som jämförelse?

theBrand sa:
Per-Erik sa:
Korta kedjestag är dåligt läste jag... var väl det jag tänkte ;-)

Jag vill bara passa på att påpeka hur mycket bättre det går för Robin nu när han kör en cykel med kortare kedjestag och lagom stora hjul...

:p
Hur menar du, HD4an har väl samma hjul och lika långa kedjestag som HD3an? Däremot längre hjulbas vilket nog är en fördel om man vill åka fort.

Håller iofs mordförsöket på den stackars kameramannen under VM 2009 som en av Robins bästa prestationer.

Men 4:a i ews är inte fy skam det heller. Sjukt jävla bra faktiskt!

Det sjuka med Robins fjärdeplats i Whistler är att jag inte ens är förvånad, även om han i vanlig ordning kört sönder lite prylar och punkat har resultaten bara pekat rakt uppåt den här säsongen. Dessutom vet jag inte många idrottsmän jag mer unnar den framgång han har just nu, mer ödmjuk och sympatisk kille får man leta länge med ljus och lykta efter.

Det tråkiga i allt det här är hur fruktansvärt lite press Robin får här hemma i Sverige, trots att han med 100% säkerhet är Sveriges bästa cyklist just nu (Jenny Rissveds inkluderad). Att nationell mainstreammedia inte skriver om honom må väl vara hänt, enduro är ingen gigantisk sport i det stora hela. Men när inte ens lokaltidningen i Jämtland eller svensk cykelmedia skriver om honom blir man ju bara trött och ledsen. Jämför med i Norge där det står utförliga artiklar på Terrengsykkel om Zakka bara ens tagit sig i mål i en EWS (dessutom bor han i Falun och pratar sjungande dalmål, så det borde skrivas om honom på den här sidan gränsen också). Robin får mångdubbelt mer uppmärksamhet i internationell cykelmedia än här hemma, och det är snudd på bedrövligt.

Tillbaka
Topp