[Artikel] Semestertipset - Innsbruck

Kristin

Ny medlem
Innsbruck-448x306.jpg

När den svenska sommaren regnar bort kan det kännas frestande att ta sitt pick och pack och dra iväg utomlands. Givetvis till en plats där det finns bra cykling! HappyMTB har varit i Österrike och testat några orter som erbjuder olika typer av mountainbikecykling. Först ut är Innsbruck där vi hittar downhill och all mountain i dramatisk miljö.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/07/27/semestertipset-innsbruck/

Senast redigerad av en moderator:
Ser mycket trevligt ut! Kommer precis hem från bla Österrike där vi besökte Sölden som inte ligger så långt ifrån Innsbruck... Där fanns det en del fin åkning verkade det som, såg många som tog liften upp på toppen (3056m) och åkte hoj ner. Själv så hade jag lyckats skada foten, så det blev ingen cykling för mig :(. Såg en hel del racercyklister också.

Vi var även vid Gardasjön... och Riva del Garda, som var helt invaderat av tyska cyklister :)

Nästa år åker vi tillbaka till både Garda och Sölden och kanske nu tack vare denna eminenta artikel även till Innsbruck!

Tack!

Jag vet att ni var där för utförsåkning, men hur uppfattade ni lvg-cyklingen i området, såg ni några racercyklister och serpentinvägar från spårväg/lift/gondoler ? :-) T

Bra med en liten extraskylt med finstilt text innan de besvärliga sektionerna.

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet att ni var där för utförsåkning, men
> hur uppfattade ni lvg-cyklingen i området, såg
> ni några racercyklister och serpentinvägar från
> spårväg/lift/gondoler ? :-) T

Här är en pdf med 3812 km rutter, totalt 99087 hm. Och en "Rennrad-Routen"-karta över Tyrolen. Det går nog att hålla sig sysselsatt på asfalten också.

Det kanske framgår av fler Happy-artiklar från Österrike, men kollar man på en österrikisk orts webbplats så är det ganska stor chans att de har en bild på mtb-cyklister på förstasidan.

Little Stereo: Ett par lycraprydda landsvägscyklister swischade förbi i Innsbruck så visst finns de, jag kan dock inte tipsa om serpentinvägar annat än de vi bilade uppför vilka jag nog inte skulle vilja cykla (Österrikarna kör som galningar!).

Atlas: Haha, jag som trodde att jag hade en air av lugn och försiktighet svävande över mig! Nordkette är coolt men kanske inget man maxar första åket :).

pean: Hade iofs varit trevligt om Lugnet var typ 2000 meter högre ;).

//Kristin

Jerry, den som lever får se ;). Men ordbajsning är en av mina mer framstående egenskaper så jag lär säkert spotta ur mig fler ord vad det lider.

//Kristin

Ska iväg till Saalbach på lördag. Finns det någon info om cyklingen där? Tex vart vänder man sig om man vill hänga på någon grupp? Var kan man hyra cykel?

ika skrev:
> Ska iväg till Saalbach på lördag. Finns det
> någon info om cyklingen där? Tex vart vänder
> man sig om man vill hänga på någon grupp? Var
> kan man hyra cykel?

Saalbach-Hinterglemm har riktigt bra cykling. Mycket info om cykling, turer, grupper, guidning, hyra mm finns hos Bike Circus http://www.bike-circus.at/

Där finns också en bra interaktiv karta med förslag på turer http://alpregio.outdooractive.com/a...Touren&tab=ToursTab&terr=Saalbach-Hinterglemm

ika skrev:
> Ska iväg till Saalbach på lördag. Finns det
> någon info om cyklingen där? Tex vart vänder
> man sig om man vill hänga på någon grupp? Var
> kan man hyra cykel?

Är i saalbach nu, hela jävla byn ÄR cykel. Bra skit på riktigt, men du bör vänja dig vid tanken på grusvägstransporter - neråt! - för att nå stigarna. För en fallhöjdssvulten stockholmare som jag var det svårt att ta in till en början. :)
Men starta med cykelkartan som delas ut överallt, ta ett ex av vandringskartan och fixa ett boende där du får jokerkort. Kör de grävda lederna, kör i Leogang, kör lederna från shattberg west, kör leden från spielberghaus och efterföljande vandringsled. När du vill ha mer, fråga ortsbefolkningen och ta vandringskartan till hjälp.

Little Stereo skrev:
> Jag vet att ni var där för utförsåkning, men
> hur uppfattade ni lvg-cyklingen i området, såg
> ni några racercyklister och serpentinvägar från
> spårväg/lift/gondoler ? :-)

Kanske ett lite sent svar, men jag har ju passerat området ett antal gånger både med MTB och Touringhoj. Jodå, det finns fin lvg-cykling. Några mil i från så har du Zillertaler Höhenstrasse, Kühtai Sattel Strasse, Ötztal und Timmeljoch Strasse, Jaufenpass och Penserjoch. Det blir en fin förmiddag innan det blir dags att lida...

Tillbaka
Topp