[Artikel] Siljan Runt x Happyride

Redaktionen

Medlem
Annonsbild.jpg

Happyride och Siljan Runt inleder ett nytt samarbete för att göra cyklingen mer tillgänglig och hållbar. Genom att integrera Happyrides etablerade köp- och säljmarknad direkt på Siljan Runts hemsida blir det nu ännu enklare för deltagare och cykelentusiaster att hitta rätt utrustning inför loppet.

Läs hela artikeln:

Senast redigerad av en moderator:
Vilken udda, och fin. Jag hittade bara blå och orange. Har begynnande knäartros, har inte kunnat träna. Cyklar man långsamt får man ta det som blir kvar.
Det fanns en drös såna på bordet när jag kom in strax efter kl 13, blev nästan lite sur att jag skulle välja en 10-årshäst istället som jag tyckte var sämre utbud på (fanns bara röda, ett par vita, ett par ljusblå och en rosa). När jag lastat cykel på bilen m.m. och gick tillbaka för att duscha ca 13:30 var det bara blåa och röda kvar.
Men det kan nog finnas gröna även kommande år, den nya leverantören verkar ha dem som ordinarie i sitt sortiment.

Fint runt Siljan, lite konstigt att det inte är mer populärt, jag tycker att det är ännu finare omgivningar runt Siljan jämfört med Vätternrundan vilket man måste säga är ett väldigt gott betyg? Dock har så klart Vättern en jäkla massa tradition samt att 31,5 mil är mer utmanande än 16. Vägen runt Vättern är också bättre lämpad för ett högt antal cyklister.

Fint runt Siljan, lite konstigt att det inte är mer populärt, jag tycker att det är ännu finare omgivningar runt Siljan jämfört med Vätternrundan vilket man måste säga är ett väldigt gott betyg? Dock har så klart Vättern en jäkla massa tradition samt att 31,5 mil är mer utmanande än 16. Vägen runt Vättern är också bättre lämpad för ett högt antal cyklister.
Jag har aldrig kört Siljan Runt men kan mycket väl tänka mig att det är betydligt finare än runt Vättern. Vättern är väl tja.. fint bitvis men ganska tråkigt bitvis. Det är väl mer grejen med Vätternrundan som är grejen så att säga. Mina vägar hemomkring tycker jag är bättre än runt Vättern.

De var uppe och snuddade 5000 deltagare innan pandemin, och då började det bli mer än vad logistiken på Sollerön klarar av. Efter pandemin har de haft 3000 som tak, förutom i år då det inte stått nåt. Tror det var 3500 iaf.
Visst är det en del fina vyer och vägar, framförallt runt Orsasjön. Runt Siljan är det dock långa sträckor på rv70 (Fu-Vikarbyn och Rättvik-Kullsbjörken) som inte är så roliga. Siljansnäs-Gesunda är inte heller kul, med långa själsdödande raksträckor genom skog, skog och åter skog.
När det gäller tradition är de nästan lika gamla, VR startade 1966 och SR 1968. Men VR är ju mer kommersiellt och med i klassikern.

Jag upplever Siljan Runt som ett föreningsevent. Mitt minne av en avlägsen Vätternrunda är att det var ett företagsevent. Som person, om jag ska cykla lite längre, föredrar jag MR i randostil före VR alla dagar i veckan. Som tur är, är vi alla olika, annars hade det blivit svårt att få plats.

Av motionsloppen är nu tyvärr avsomnade Vänern Runt det som har gjort störst positivt intryck på mig, men även Mälaren Runt och Siljan Runt har jag upplevt som bättre än Vätternrundan. Men för mig har Vätternrundan varit speciellt på andra sätt än den rena cyklingsupplevelsen.
Siljan Runt är fö det enda lopp, alla kategorier och inkl tävlingar, jag har brutit.

Av motionsloppen är nu tyvärr avsomnade Vänern Runt det som har gjort störst positivt intryck på mig, men även Mälaren Runt och Siljan Runt har jag upplevt som bättre än Vätternrundan. Men för mig har Vätternrundan varit speciellt på andra sätt än den rena cyklingsupplevelsen.
Siljan Runt är fö det enda lopp, alla kategorier och inkl tävlingar, jag har brutit.
Vore ju kul om Vänern Runt kan återuppstå, aldrig provat.

Får väl redovisa en bild på min kuse, innan jag släppte ut den på grönbete.
Jag tycker rv70-sträckan innan man svänger höger vid Vikarbyn är tråkigast. Efter Siljansnäs är det fan inte kul heller, men mindre trafik. Men mkt trevliga sträckor också förstås.
1780908523668.webp

Vore ju kul om Vänern Runt kan återuppstå, aldrig provat.
Var absolut ett trevligt lopp. Dessutom ett lopp med ett unikt(?) upplägg i Sverige. Verkligen social och trevlig cykling.

Jag har dock förståelse för om Örebrocyklisterna har svårt att få ihop tillräckligt med folk för att klara av att arrangera det. Var med och riggade depåer dag 2 och 3 ett år då jag tvingades bryta efter dag 1 pga knäproblem. Insåg att det krävs en del folk för att få ihop det. Och detta var för ca 15 år sen och efter det har väl kraven på arrangörerna ökat ytterligare.

Angående årets Siljan Runt: Sannolikt de lättaste 16 mil i min ca 5 1/2 år långa "sammanhängande cykelkarriär" sett till ansträngning samt watt, väldigt bra väder och generellt mycket fina vägar, inte särskilt kuperat heller, medelpuls 111. 🙂 Men vår lilla grupp "lyxåkte" en del med att sporadiskt lägga oss längst bak när det blev samlingar av cyklister... tyckte nästan det blev klurigt att undvika.. 🙃 en mycket fin vykortsrunda blev det. (y) Första gången sedan 2005 för min del (tror jag...).

Senast ändrad:
Vänern runt kan man utan problem ta sig an själv om men gillar utmaningar.
Man behöver inte så mycket för att få till ett varv runt sjön.
Nej, själva stäckan är förstås inget problem att cykla. För mig var det som gjorde Vänern runt speciellt just den sociala aspekten. Vet ju inte hur det var i andra grupper men jag hade förmånen att få cykla med ett gäng från arrangörsklubben de gånger jag åkte vilket var väldigt trevligt.

Var absolut ett trevligt lopp. Dessutom ett lopp med ett unikt(?) upplägg i Sverige. Verkligen social och trevlig cykling.
+1
Jag har dock förståelse för om Örebrocyklisterna har svårt att få ihop tillräckligt med folk för att klara av att arrangera det.
+1
Och detta var för ca 15 år sen och efter det har väl kraven på arrangörerna ökat ytterligare.
liksom antalet 2+1-vägar

Tillbaka
Topp