[Artikel] Skandinaviens längsta flowstig öppnar i Hemsedal

Redaktionen

Medlem
Hemsedal-Kalle-Hagglund-IMG_8115-2000x1333.jpeg

I sommar öppnar Hemsedal sin nya blåa flowstig som blir en av de längsta i sitt slag i skandinavien. Stigen har en total längd på 10,5 kilometer och upp tar du dig med lift. Kjempeflott! 

Läs hela artikeln:

Hemsedal-Kalle-Hagglund-IMG_8115-2000x1333.jpeg

I sommar öppnar Hemsedal sin nya blåa flowstig som blir en av de längsta i sitt slag i skandinavien. Stigen har en total längd på 10,5 kilometer och upp tar du dig med lift. Kjempeflott!

Läs hela artikeln:
Jag blir inte riktigt klok, är det den längsta eller en av de längsta i Skandinavien?
Rubrik och brödtext synkar inte riktigt.

Fast Idres gröna flowled (och lite längre ner blå) är ju fantastisk. Prova köra den utan att bromsa.
Min bild av Idre är grusade leder och otroligt tillrättalagt. Man har slätat över varje uns av svårighet. Tycker det finns enorm potential där som inte riktigt lyckats fylla. Toppen för barn och XC iom att man verkligen kan pusha sig uppför. Men tycker designen nedför är katastrof. När du väl hittar ett litet större hopp så är landningen direkt i en kurva. Berms i all ära, men när det är höger, vänster utan något annat i rullgrus är det inte min kopp te. Om du jämför med andra bikeparks, tex Åre och Järvsö vad ser du som är bättre då?

Min bild av Idre är grusade leder och otroligt tillrättalagt. Man har slätat över varje uns av svårighet. Tycker det finns enorm potential där som inte riktigt lyckats fylla. Toppen för barn och XC iom att man verkligen kan pusha sig uppför. Men tycker designen nedför är katastrof. När du väl hittar ett litet större hopp så är landningen direkt i en kurva. Berms i all ära, men när det är höger, vänster utan något annat i rullgrus är det inte min kopp te. Om du jämför med andra bikeparks, tex Åre och Järvsö vad ser du som är bättre då?
Ja, de konkurrerar ju inte med nån av de större direkt. De gör inget bättre än nån av de större, men jag tycker fortfarande att den grön-blåa är fantastisk. :) De har ju i princip bara 1,5 leder. 1 grön som fortsätter i en blå och sedan en kort röd. Första biten av den gröna har du helt rätt i att den var grus och allmänt konstig. Men den bytte karaktär och blev packad jord efter ett tag. Var där i september, och då var den leden riktigt slät och fin, mycket finare kurvor än hur de i Åre brukar se ut med hjulspår och brakebumps osv, jag tog dock grusväg först och hoppade på den nedanför övre snölagret (och nån lift vill jag minnas) efter första åket. Lite mer eroderad/grusig i den nedre blåa delen, men även den delen var kul. Några hopp såg jag knappt till, fanns något enstaka i röda leden, så för sån cykling är de fel destination.
Men kul att prova något annat när man kört sig less (nåja) i de andra parkerna.
Sen återstår det att se om leden kommer vara lika fin framöver, jag vet inte hur gammal den var när jag var där.

Tillbaka
Topp