[Artikel] Stigcyklingens 5 spelregler

Redaktionen

Medlem
EJansson_03069-2000x1125.jpg

Att cykla i skog och mark är ett privilegium. Det här är Happyrides 5 spelregler för ett bra klimat ute på våra stigar och leder.

Läs hela artikeln:

Önskan för framtida artikel: "Cyklister bland hästar och ryttare"

Hur bör man bete sig som cyklist i områden där det finns ryttare och hästar?

Förslagsvis är detta en intervju med några ryttare för att förstå deras perspektiv. Det vore fint att få flera personers input då det känns som att det varierar en del.

Bakgrund till detta är att jag upplever hästar i Sverige som otroligt skrajja och därmed farliga när man blandar in cyklister. I Kalifornen där jag tidigare bodde hade hästarna ett helt annant lugn när jag mötte dessa på stigar och leder (ryttarna var oftast bra mycket coolare de med).

Jag har lärt mig att resonera och bete mig såhär, men stämmer det?
  • Anta att hästen ser dig som en varg, (snabbt farande, långt ihopkrupen, ofta mörkklädd varelse)
  • Plinga eller ropa så att ryttaren hör och förstår att du närmar dig, framförallt bakifrån
  • Om hästen verkar otrygg ta det försiktigt och cykla långsamt förbi, eller kliv av cykeln och gå om det verkar krävas.
  • Prata och heja högt när du närmar dig en häst så att hästen förstår att cyklisten är en människa.
  • Kliv av cykeln och promenera genom stallmiljöer
Jag tror detta är värt en diskussion då potentiella personskador från en ryttare som faller från en hästrygg kan bli allvarliga, finns såklart även risker för cyklisten med.

1705056408443.png

Senast ändrad:
Önskan för framtida artikel: "Cyklister bland hästar och ryttare"

Hur bör man bete sig som cyklist i områden där det finns ryttare och hästar?
Mycket bra förslag. Vi är ju många som frekvent möter hästar på våra turer och det är inte alltid man vet hur man ska bete sig även om man försöker göra rätt. En del ryttare är bra på att berätta hur man ska göra medan en del andra mest rider tyst förbi och ser besvärade ut.

Bakgrund till detta är att jag upplever hästar i Sverige som otroligt skrajja och därmed farliga när man blandar in cyklister. I Kalifornen där jag tidigare bodde hade hästarna ett helt annant lugn när jag mötte dessa på stigar och leder (ryttarna var oftast bra mycket coolare de med).
Intressant. Tycker det kan vara läskigt att möta häst(ägare)/ryttare eftersom de kan vara rätt offensiva, troligen på grund av att hästarna har potential att bli stissiga. Ser en parallell till hundar och fyrverkerier där jag tror att många behandlar hundar som bebisar idag och psyket blir där efter. Pjåskas det med hästar här? (en granne har just köpt en trendhund, en cockepoodle eller vad den heter, och skott-tränat den genom att köra fyrverkerier och annat på mobilen lite då och då. Den hunden var helt lugn över nyår)

Jag tror att om dom (hästfolket) utbildar oss (cykelfolket) i hur vi bör bete oss i närheten av hästar att det på sikt kan bli bättre och mindre offensift som du skriver.

Jag upplever ibland att ryttare blir förvånade när jag uppträder på ett vänligt sätt, som om dom har med sig erfarenheter där det inte gått lugnt till.

Lyckligtvis är det förhållandevis sällan som man träffar på hästar i skogen där siktlinjerna är kassa. Så är inte fallet i USA där folk rider lite varstans på knixiga vandringsstigar i bergen.

Vad jag har lärt mig från hästfolket är att man ska prata. Helst inte plinga. Om man pratar inser hästen att man är en människa och det vet de vad det är för något. Om jag kommer ifatt en häst på grusväg / stig så säger jag något i stil med "Ursäkta mig, när det passar dig skulle jag gärna vilja komma förbi" med halvhög röst och sen ligger jag bakom tills de håller in hästen och går åt sidan. Under tiden "tomgångspratar" jag lite just så att hästskrället inte ska bli rädd. Med litet vänlighet kommer man rätt långt, jag uppfattar inte hästfolket som negativa på något sätt.

Instämmer att en artikel om hur man ska hantera ryttare och hästar hade varit bra. Gärna med intervjuer utav ryttare så man kan få andra sidan av myntet. Upplever att relationen mellan cyklister och ryttare i Göteborg är ganska negativ. Precis som @Froste skriver har jag mött flera ryttare som är väldigt hårda i tonen och sedan mjuknar när de inser att man är en vanlig människa som går att prata med.

Tråkig utveckling i Delsjön där man förbjudit cykling på flertalet grusvägar som nyttjas av ryttare.

Jag har en hel del tid även på hästryggen.
Att prata/ropa redan på långt avstånd hjälp ofta ryttaren och hästen att förstå vad som närmare sig.

Sen är hästar otroligt lättskrämda och skiljer väldigt mycket från häst till häst.
Men gör er hörda och var trevliga, Är ni flera som cyklar i grupp men kommit ifrån varandra så meddela ryttaren att det kommer fler.

Har väl hamnat på en häststig med mtb:n av misstag nångång, men den var ju typ sämst att cykla på. Som om nån gått loss med en jordfräs och sen kyddat med bajs. ?

Men vid gravelcykling stöter man ju på ryttare då och då. Om man närmar sig bakifrån är det viktigt att göra ryttaren och hästen uppmärksam att man kommer, så att hästen förstår att det är en människa. Men det räcker oftast att sakta ner och säga hej hej, som vid andra möten.

Hur kommer det sig att hästar inte blir rädda för upphinnande bilar, men för en ringklocka? Känns väldigt ologiskt.

Edit: Jag brukar hojta "nu kommer det en cykel" så att ryttarna vet exakt vad som händer. Verkar funka.

Har väl hamnat på en häststig med mtb:n av misstag nångång, men den var ju typ sämst att cykla på. Som om nån gått loss med en jordfräs och sen kyddat med bajs. ?

Jag köpte min första MTB på 90-talet i norra Nederländerna. Då var enda stigarna i skogen häststigarna. Riktigt jobbigt at cykla på, men det enda cykelbara "terräng" som fanns. Nästan alla grusvägar har en cykelbana, med skal (från skaldjur), så jag sålde MTBn snabbt.

Men vid gravelcykling stöter man ju på ryttare då och då. Om man närmar sig bakifrån är det viktigt att göra ryttaren och hästen uppmärksam att man kommer, så att hästen förstår att det är en människa. Men det räcker oftast att sakta ner och säga hej hej, som vid andra möten.

I Nederländerna möte jag ofta hästar och har jag aldrig haft problem. I Sverige har det ofta varit oproblematiskt, men jag har möt två riktigt arga ryttare och några nervösa hästar. Min teori att Nederländerna är så tätbefolkat att alla hästarna är vana vid människor och trafik, medan det finns många ställen i Sverige där få passerar. Så det är väldigt olik hur ryttare och häst reagerar här. Nu tar jag det riktigt lugnt, klart lugnare än i Nederländerna, och har inte haft problem de sista år.

Förstår inte varför regler behövs. Sunt förnuft gäller. Problem som beskrivs gäller endast alla storstadsbor, som inte fattar hur man skall bete sig i natur. Storstadsbor är alla ”natur-analfabeter” ?. Vi andra som bor där vet redan vad som gäller sedan barnsben. Storstadabor borde dessutom betala extra tull och skatt för att beträda skog och natur utanför just storstäderna. Precis som vi som skall in i storstäderna med all vägtull, hutlöst dyra parkeringsavgifter osv mm. Vore inte mer än rätt!

Senast ändrad:
Förstår inte varför regler behövs. Sunt förnuft gäller. Problem som beskrivs gäller endast alla storstadsbor, som inte fattar hur man skall bete sig i natur. Storstadsbor är alla ”natur-analfabeter” ?. Vi andra som bor där vet redan vad som gäller sedan barnsben. Storstadabor borde dessutom betala extra tull och skatt för att beträda skog och natur utanför just storstäderna. Precis som vi som skall in i storatäderna med all vägtull, hutlöst dyra parkeringsavgifter osv mm. Vore inte mer än rätt!

Sunt förnuft säger dig inte hur långsamt man ska passera en höst på vilken distans. En gång passade jag en häst med ryttare bredvid som gick på högersidan av en grusväg. Jag saktade när och cyklade helt på vänstersidan och passerade på 5 meter distans. Hästen verkade lungt med ryttaren blev väldigt arg. Min sunda förnuft från Nederländerna och många hästmöten, inte i närheten av en storstan, hade inte förutspått det.

Hur kommer det sig att hästar inte blir rädda för upphinnande bilar, men för en ringklocka? Känns väldigt ologiskt.

Edit: Jag brukar hojta "nu kommer det en cykel" så att ryttarna vet exakt vad som händer. Verkar funka.
För att det blir väldigt plötsligt och oväntat ljud kan jag tro. Bilarnas ljud kommer gradvis, men att tuta rekommenderas inte… (en del bilförare bränner däremot iväg precis när de passerat hästen, det uppskattas inte av alla hästar).

Sen är det inte bara hästar som hoppar högt för ringklockor, även vissa människor reagerar oväntat.

Den enda gång min häst reagerat för en cykel så gjorde cyklisten helt rätt, pratade med oss och körde lugnt. Förstår fortf inte varför hästen (liten ponny?, skräms inte av nåt egentligen) tog ett hopp med vagn och allt rakt ner i diket. Ingen fara för oss, men cyklisten blev lite olycklig.

Förstår inte varför regler behövs. Sunt förnuft gäller. Problem som beskrivs gäller endast alla storstadsbor, som inte fattar hur man skall bete sig i natur. Storstadsbor är alla ”natur-analfabeter” ?. Vi andra som bor där vet redan vad som gäller sedan barnsben. Storstadabor borde dessutom betala extra tull och skatt för att beträda skog och natur utanför just storstäderna. Precis som vi som skall in i storatäderna med all vägtull, hutlöst dyra parkeringsavgifter osv mm. Vore inte mer än rätt!
Å andra sidan dräller det av landsortsbor som inte har en aning om vad allemansrätten innebär utan tror att det är "deras" skog och att ingen annan får vara där. Så nog kan man vara natur-analfabet oavsett.

Tack för din ingående och genomtänkta samhällsekonomiska analys.

När det gäller möte med häst tänker jag som flera andra: prata! (med både häst och ryttare ?) samt vid passage: håll avstånd! Att bli översprungen/nedmejad av en häst gör ont och kan ta illa som fan.
Mvh/Fd. Hästmänniska

Okänt djurfolk måste man alltid vara vaksamma mot. Man vet aldrig hur dom uppfostrat sina djur eller om dom inbillar sig att dom står över alla regler som existerar.
Hästfolk är dock oftast bättre än hundägare.
Levt många år med hästfolk.

Brukar hejja, de få gånger jag stöter på nån annan levande varelse.

Jag tror att om dom (hästfolket) utbildar oss (cykelfolket) i hur vi bör bete oss i närheten av hästar att det på sikt kan bli bättre och mindre offensift som du skriver.

Jag upplever ibland att ryttare blir förvånade när jag uppträder på ett vänligt sätt, som om dom har med sig erfarenheter där det inte gått lugnt till.

Lyckligtvis är det förhållandevis sällan som man träffar på hästar i skogen där siktlinjerna är kassa. Så är inte fallet i USA där folk rider lite varstans på knixiga vandringsstigar i bergen.
Är väl också det som är problemet - här i Sverige rider man sin häst runt runt i en paddock eller ännu hellre i ett ridhus. Hästar är vanedjur som behöver vänjas in vid nya miljöer. Det är okända saker de blir rädda för, samtidigt som de är extremt känsliga för intryck från den som leder eller rider. Skrämmer man människan skrämmer man hästen även om hästen egentligen inte blev rädd av sig själv. Människan skrämmer man genom att överraska den samtidigt som den är orolig för att hästen ska bli skrämd, varpå det blir som ett självspelande piano. Som många andra skrivit är det bra att prata och därmed informera båda djuren (dvs människan och hästen) att man är en människa på glatt humör och goda avsikter.

Jag är uppväxt på (och delaktig i driften av) hästgård där hästarna är en bisyssla. 15 hästar i ett aktivt lantbruk med maskiner och bröt, samt med massvis med besökare/flanörer/cyklister/mopedister osv osv. Ju stökigare det är i hästarnas vardag, desto tryggare blir de. Ju stökigare deras ägare är däremot, desto stökigare blir de..

Ofta hör man hispiga människor oroligt prata om hur hispig deras häst är, medan någon med lite objektivitet förstår att hästen bara reagerar på sin ägares hispighet. De som är absolut bäst på att hantera hästar, förutom de som är skickliga och kunniga då, är de som inte alls förstår att hästen kan vara farlig. De bara tar tag i grimskaftet och promenerar iväg som ingenting med 600 kg muskler i släptåg. Typ små barn på hästgård (som jag själv när jag var liten, som min far innan mig och som mina barn idag) eller helt oerfarna vuxna.

Det finns såklart undantag med hästar som är oroliga oavsett vad, men ovanstående är ofta sant i grova drag.

Det ska också sägas att det inte heller är vem som helst som blir hästägare. Det finns många som har mer vilja än lämplighet att äga djur. Precis som det finns människor som kanske inte är lämpliga att äga cykel heller.?

Känns ju igen från möten med hundar också. Ägare som lugnt stannar eller kliver åt sidan, eller kanske till och med ignorerar och knatar på, blir bara ett trevligt möte. I bjärt kontrast till de som gormar och rycker åt sig hundstackaren i kopplet eftersom ”han är så rädd för cyklar.” Tro fan det…

Enkla och bra spelregler! Självklara grejer egentligen men uppenbarligen tycker inte alla cyklister det, ser rätt ofta exempel på cyklister av alla slag (mtb, landsväg, grus) som har för bråttom för att visa hänsyn.

När jag möter häst på stig stannar jag och går av stigen och väntar tills de är ordentligt förbi samtidigt som jag pratar med dem. När jag kommer ikapp hästar pratar jag så ryttarna uppmärksammar mig och håller mig 20m bakom tills de hittar något lämpligt ställe att rida åt sidan på så jag kommer förbi.

Att de hästar man möter i USA inte är lika rädda är nog för att det är turridningshästar, dressyr- och hopphästar rider man inte på tur med där, men i Sverige är det relativt vanligt att de får komma iväg utanför ridhuset ibland. De är otroligt mycket vanedjur, räcker med att det ligger en plastpåse i diket som inte var där förra rundan för att de ska bli rädda, så att visa att man är människa genom att prata och inte göra snabba rörelser är viktigt.

För att det blir väldigt plötsligt och oväntat ljud kan jag tro. Bilarnas ljud kommer gradvis, men att tuta rekommenderas inte… (en del bilförare bränner däremot iväg precis när de passerat hästen, det uppskattas inte av alla hästar).

Sen är det inte bara hästar som hoppar högt för ringklockor, även vissa människor reagerar oväntat.

Den enda gång min häst reagerat för en cykel så gjorde cyklisten helt rätt, pratade med oss och körde lugnt. Förstår fortf inte varför hästen (liten ponny?, skräms inte av nåt egentligen) tog ett hopp med vagn och allt rakt ner i diket. Ingen fara för oss, men cyklisten blev lite olycklig.
Kanske en flaxande plastpåse bara hästen såg ;) nä skojar, men som jag förstår av kompisar som äger hästar så tränar dom hästarna på olika saker, som cyklister och skräp. En del hästar är rädda för vatten, andra helt stabila i olika situationer. Undrar om det finns en praxis i sverige vad man tränar hästar på.

Bra input från flera här med egen erfarenhet av hästar. Jag får intrycket att det varierar mycket mellan bland hästar och ryttare, hur lättskrämda och hispiga de är. Det är kanske därför det är så svårt att förstå hur man bör bete sig som cyklist? Vad man gör en gång kommer inte alls fungera vid nästa möte.

Antar man att alla hästar är ologiska och lättskrämda (vilket inte är nåt långskott) och beter sig därefter (plus att man är ostressad och trevlig) så har man goda förutsättningar för ett bra möte. Med hästar. Med "logiska" människor är det en annan femma...

Antar man att alla hästar är ologiska och lättskrämda (vilket inte är nåt långskott) och beter sig därefter (plus att man är ostressad och trevlig) så har man goda förutsättningar för ett bra möte. Med hästar. Med "logiska" människor är det en annan femma...
Tycker det var bra sammanfattat. Behövs väl inte ältas mkt mer än så?

Tycker ägaren av en lokal ridskola sa något vettigt, är hästen så pass rädd ska den inte vara i skogen.. punkt..
Med det sagt försöker man alltid vara tillmötesgående på stigen och visa respekt och försöker göra mötena så bra som möjligt.

Jag använder alltid ringklockan när jag kör om ett hästekipage, plingar i god tid och är noga med att kolla att ryttare och häst hört. Ingen häst har blivit skrämd av den hitintills. Plingar även ibland på hästar i hagar och ingen häst skrämd av det där heller, däremot någon gång när jag inte plingat och de missat att jag kommer. Hästar brukar höra höga toner, som visslingar och ringklockor, bra och på långt håll, har använt det själv på några hästar vi haft som inkallning när avståndet är för långt såde inte hör vanliga rop. Att de inte överraskas är väsentligt och sen såklart att man sänker hastigheten och håller avstånd i sidled, mycket även för egen säkerhet. Spaceade solglasögon kan skrämma, kan vara bra att känna till, har inte hänt mig när jag cyklar men vi hade en häst som inte tyckte om det och det kan jag själv förstå, människor reagerar samma när man möter någon med mask och inte kan läsa av ansiktet..

Använder också alltid ringklockan när jag cyklar om gående på GC-banor och där har det hänt ganska många gånger faktiskt att människor hoppat till. En kille som var ute på promenad med sin flickvän tog ett tvåmetersskutt nästan upp i famnen på flickvännen när han hörde mitt pling från gott och väl hundra meter bakom. Han var ganska generad när jag cyklade förbi, kan tänka mig att han gick i helt andra tankar med flickvännen. Eller en annan favorit, två kvinnor som gick i bredd på cykelbanan och när de hörde mitt pling så gick hon till vänster blixtsnabbt över till höger sida och hon till höger gick över på vänster sida. Det blev ett glatt skratt för dem båda och för mig.

.

Känner igen den där attityden som en del har från andra trådar på forumet, att det man vet om något ämne, och följaktligen lärt sig någon gång, är så självklart att dom som inte lärt sig det är korkade.

Jag håller givetvis med om att man skall visa hänsyn, och i fallet med hästar om jag närmar mig bakifrån så pratar jag (högt) en bit innan, och cyklar om försiktigt. Det är något jag lärt mig här på Happy faktiskt.

Det jag vänder mig mot är att det ses som självklart att det är något man skall veta annars är man korkad. Där jag bor, en liten stad, så finns det grusvägar ganska nära inpå bebyggelsen. Där händer det att man stöter på någon på häst, men ganska sällan. Om man då aldrig hängt på ett cykelforum, är uppvuxen i stan, så är väl den naturliga reaktionen att rider dom där så måste dom vara vana vid trafik. Att börja prata högt och ljudligt en bit ifrån är väl knappast något man bara kommer på av sig själv? Även om man förmodligen naturligt håller avstånd.

Jag använder alltid ringklockan när jag kör om ett hästekipage, plingar i god tid och är noga med att kolla att ryttare och häst hört. Ingen häst har blivit skrämd av den hitintills. Plingar även ibland på hästar i hagar och ingen häst skrämd av det där heller, däremot någon gång när jag inte plingat och de missat att jag kommer. Hästar brukar höra höga toner, som visslingar och ringklockor, bra och på långt håll, har använt det själv på några hästar vi haft som inkallning när avståndet är för långt såde inte hör vanliga rop. Att de inte överraskas är väsentligt och sen såklart att man sänker hastigheten och håller avstånd i sidled, mycket även för egen säkerhet. Spaceade solglasögon kan skrämma, kan vara bra att känna till, har inte hänt mig när jag cyklar men vi hade en häst som inte tyckte om det och det kan jag själv förstå, människor reagerar samma när man möter någon med mask och inte kan läsa av ansiktet..

Använder också alltid ringklockan när jag cyklar om gående på GC-banor och där har det hänt ganska många gånger faktiskt att människor hoppat till. En kille som var ute på promenad med sin flickvän tog ett tvåmetersskutt nästan upp i famnen på flickvännen när han hörde mitt pling från gott och väl hundra meter bakom. Han var ganska generad när jag cyklade förbi, kan tänka mig att han gick i helt andra tankar med flickvännen. Eller en annan favorit, två kvinnor som gick i bredd på cykelbanan och när de hörde mitt pling så gick hon till vänster blixtsnabbt över till höger sida och hon till höger gick över på vänster sida. Det blev ett glatt skratt för dem båda och för mig.

.
Det tycker jag är skitsvårt, spelar ingen roll vad man gör så skrämmer man folk i skogen när man kommer bakifrån. Plinga, folk blir rädda, säga hej, folk blir rädda, försöka smita förbi en bit ifrån = folk blir rädda...

Det tycker jag är skitsvårt, spelar ingen roll vad man gör så skrämmer man folk i skogen när man kommer bakifrån. Plinga, folk blir rädda, säga hej, folk blir rädda, försöka smita förbi en bit ifrån = folk blir rädda...
I skogen är det svårare för där gäller andra regler men gående på cykelbanor gör det inget att man skrämmer med ringklockan tycker jag om man gör det med glatt humör och plingar i god tid, lite roligt får man ha när man är ute på cykeltur :)

Tillbaka
Topp