Jag använder alltid ringklockan när jag kör om ett hästekipage, plingar i god tid och är noga med att kolla att ryttare och häst hört. Ingen häst har blivit skrämd av den hitintills. Plingar även ibland på hästar i hagar och ingen häst skrämd av det där heller, däremot någon gång när jag inte plingat och de missat att jag kommer. Hästar brukar höra höga toner, som visslingar och ringklockor, bra och på långt håll, har använt det själv på några hästar vi haft som inkallning när avståndet är för långt såde inte hör vanliga rop. Att de inte överraskas är väsentligt och sen såklart att man sänker hastigheten och håller avstånd i sidled, mycket även för egen säkerhet. Spaceade solglasögon kan skrämma, kan vara bra att känna till, har inte hänt mig när jag cyklar men vi hade en häst som inte tyckte om det och det kan jag själv förstå, människor reagerar samma när man möter någon med mask och inte kan läsa av ansiktet..
Använder också alltid ringklockan när jag cyklar om gående på GC-banor och där har det hänt ganska många gånger faktiskt att människor hoppat till. En kille som var ute på promenad med sin flickvän tog ett tvåmetersskutt nästan upp i famnen på flickvännen när han hörde mitt pling från gott och väl hundra meter bakom. Han var ganska generad när jag cyklade förbi, kan tänka mig att han gick i helt andra tankar med flickvännen. Eller en annan favorit, två kvinnor som gick i bredd på cykelbanan och när de hörde mitt pling så gick hon till vänster blixtsnabbt över till höger sida och hon till höger gick över på vänster sida. Det blev ett glatt skratt för dem båda och för mig.
.