[Artikel] Stigkollen - Liftburet i Ramundberget

Mountainbike blir allt populärare och allt fler vill prova på, men på många platser är tröskeln fortfarande hög för nybörjare. Happyride har provat en av fjällvärldens nyaste stigar, byggd för att passa alla.  

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=32696

Senast ändrad:
Om önskemål finnes kan det även dyka upp en oklippt version av hjälmkameraåket. Runt 12 minuter. Superfestligt. Vill nån se det?

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Musiken i klippet var ju fruktansvärd så orkade inte kolla, passade inte med allt ljud från cyklingen.

fhloston

Aktiv medlem
Jag åkte några vändor där i somras, och tyckte den var trevlig, och som skrivs, uppenbart byggd för "familjen", och det var stor skillnad i fart mellan olika ekipage.

Det roligaste var dock när jag fick sakta ner när jag kom i kapp en pappa med barn. Barnet satt på en liten springcykel med en pinne baktill som pappan sprang efter och sköt på och styrde med. Ungen hojtade mycket förtjust ?.

H.

Aktiv medlem
Jimel sa:
Musiken i klippet var ju fruktansvärd så orkade inte kolla, passade inte med allt ljud från cyklingen.

:)

Jag är väl inte oberoende, men beredd att hålla med. Hade nog varit bättre utan musik...

mv70

Aktiv medlem
Orkade inte kolla film för oväsendet. Men var där i sommras körde. Trevligt ner och snabb lift upp ?

Sen finns det många väldigt trevliga stigar att cykla på som inte bara är nedför, både för svetton som mig och för lugnare turer på kalfjället. Var där med familjen och istället för att fjällvandra så fjällcyklade vi, med rygga och Trangia. Fast utan tält. Synnerligen trevligt, även om stoppen för russin och choklad kom tätare ju längre dagen fortskred, men det var ett billigt pris för att få den unga damen (8 år) på rätt sida av humörseggen.

På sommaren bor man dessutom skapligt billigt i nån av stugorna, så man kan med gott samvete ta en pilsner och äta gott i restaurangen där. I like.

KungJulian sa:
Sen finns det många väldigt trevliga stigar att cykla på som inte bara är nedför, både för svetton som mig och för lugnare turer på kalfjället. Var där med familjen och istället för att fjällvandra så fjällcyklade vi, med rygga och Trangia. Fast utan tält. Synnerligen trevligt, även om stoppen för russin och choklad kom tätare ju längre dagen fortskred, men det var ett billigt pris för att få den unga damen (8 år) på rätt sida av humörseggen.

På sommaren bor man dessutom skapligt billigt i nån av stugorna, så man kan med gott samvete ta en pilsner och äta gott i restaurangen där. I like.
Precis, det finns ju massor av fin cykling i området. Som man som van cyklist kör i första hand.

Westman

Aktiv medlem
Skoj att dom satsar och vettig nisch med tanke på målgruppen. När jag numera själv utgör del av en s k "aktiv familj" som gärna semestrar i berg så har jag faktiskt spanat på Ramis. Fast mest på vintern då. Men kombon lite familjevänlig flytstig och lätt access ut på fjället är attraktiv.

Kunglig bild från pumptracken för övrigt, snyggt jobbat B och H!

Westman sa:
Skoj att dom satsar och vettig nisch med tanke på målgruppen. När jag numera själv utgör del av en s k "aktiv familj" som gärna semestrar i berg så har jag faktiskt spanat på Ramis. Fast mest på vintern då. Men kombon lite familjevänlig flytstig och lätt access ut på fjället är attraktiv.

Kunglig bild från pumptracken för övrigt, snyggt jobbat B och H!
Spontant tänker jag att du borde gilla Ramis som cykeldestination. Ganska lätt att ta sig ut på fjället, det finns en hel del fina turer att göra (många riktigt fina toppturer) och den nya satsningen på familjer, som kommer att utökas framöver, lär ju göra det enkelt för alla som behöver sysselsätta småmänniskor också.

Westman

Aktiv medlem
Tumme upp på det, får testa framöver! Ni som fjällturat lite med MTB i området, har ni några turer att tipsa om?

Westman sa:
Tumme upp på det, får testa framöver! Ni som fjällturat lite med MTB i området, har ni några turer att tipsa om?
Topptur på Ånnfjället och Mittåkläppen är fina turer. Toppturar man Mittåkläppen så kan man med fördel åka delar av gruvturen och sen svänga ner mot Ramis. För att det ska vara riktigt kul bör man ha tagit bil till Djupdalsvallen, men som familjeaktivitet funkar det bra eftersom ena föräldern kan dra ner till ramis med hoj, den andra med bil( och barn).

Jag tror även att skarvarna kan vara fina att klättra upp på, samt hoja ner. Från ramundberget och upp mot helags är nog också fint, har dock inte kört den sträckan själv. Sen finns det ju mycket annat.

Klas A

Ny medlem
Körde där en dag för några veckor sedan. Var ju extremt familjevänligt som sagt men ändå rätt kul att ta några åk. Ett tips är annars att ta vandringsleden som går från toppen av liften och ner mot bruksvallarna, lagom teknisk och en rätt lång utförslöpa på slutet. Sen tar man enkelt vägen tillbaka till Ramundberget. Tar väl typ en timme allt som allt.

Testade även "Leffe" som ju var radikalt annorlunda. Mer som ett bortglömt och halvt igenväxt endurospår med lite smärre hopp och drop men jäkligt kul och spännande. Problemet är att den har byggts från grannliften som alltså inte är igång så det funkar liksom inget vidare.

H.

Aktiv medlem
Klas A sa:
Körde där en dag för några veckor sedan. Var ju extremt familjevänligt som sagt men ändå rätt kul att ta några åk. Ett tips är annars att ta vandringsleden som går från toppen av liften och ner mot bruksvallarna, lagom teknisk och en rätt lång utförslöpa på slutet. Sen tar man enkelt vägen tillbaka till Ramundberget. Tar väl typ en timme allt som allt.

Testade även "Leffe" som ju var radikalt annorlunda. Mer som ett bortglömt och halvt igenväxt endurospår med lite smärre hopp och drop men jäkligt kul och spännande. Problemet är att den har byggts från grannliften som alltså inte är igång så det funkar liksom inget vidare.
Leffes och kul i samma mening?

Mitt omdöme om Leffes: En DH-relik från 90-talet som måste varit dålig redan då.

H. sa:
Klas A sa:

Mitt omdöme om Leffes: En DH-relik från 90-talet som måste varit dålig redan då.
Jag kan väl köpa att den absolut övre delen var ok, men i övrigt var det ju inte mkt att hänga i granen. Men smaken är som baken.

Klas A

Ny medlem
Luthman Photography sa:
H. sa:
Klas A sa:

Jag kan väl köpa att den absolut övre delen var ok, men i övrigt var det ju inte mkt att hänga i granen. Men smaken är som baken.
Ja alltså jag åkte ner en gång och som kontrast till det släta familjespåret så var det kul en gång ja. Men jag är lättroad när det gäller nedförsbackar. Men som sagt det är ju byggt från en annan lift och igenväxt så jag vet inte varför de skyltat dit egentligen.

Jättekul att dom har börjat bygga och det känns som det kan vara början på något riktigt bra! Just nu kan jag hålla med om att det kan vara ganska vältrafikerat och det är verkligen varierade farter på cyklister på leden. Förmodligen en "huvud" backe/ led som kommer byggas på med sköna stick för att ansluta på leden igen. Kan bara hålla tummarna att de fortsätter att bygga på med fler leder.
Som leden är idag går det fint på hyr Ht men är ju självfallet betydligt roligare på en heldämpad Xc eller Enduro hoj!

Det skulle ju sitta fint om det även gjorde en upprustning av vissa sommar-leder då mycket spångar är riktigt dåliga och ej anpassade för cykel. Valde själv att korta in en runda från Ramundberget och över mot Tänndalen pga dåliga spångar och våtmark.

Gött ställe helt klart som passar alla.

Bifogar några bilder:

Bilagor

Leffes är nog ännu mer kul med lite underhåll om den ska vara kvar. Vi bromsade oss ner för Leffes med barnen 7,9 år för några år sen. Då är nog den nya mer lämpad för barnfamiljer:)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer