Stervelo sa:
Jag är jätteduktig på att köra fort med mc. Jag kraschar aldrig. Varför ska jag lida av massans usla körkunskaper och omdöme och tvingas köra så sakta som fartbegränsningen?
Du anar nog inte att min liberalism sträcker sig nästan så långt;-) Men ditt exempel fungerar inte eftersom det behövs mer än "omdöme" för att (in)se att du kommer i 200 blås förbi en utfart där någon står och väntar på att svänga ut. Du utsätter därmed andra för stor fara eftersom du gör något man inte väntar sig, inom rimliga mått.
Däremot har du en poäng. Det märker man på Autobahn i Tyskland. Skulle folk där bete sig som trygghetsinvaggade svenskar, så skulle det gå käpprätt åt helvete mest hela tiden. Men VET man att det kan komma nån i 300 bakifrån så tittar man rätt jävla noga bakåt innan man kör om. Sånt förstår inte svenskar i gemen eftersom de är vana vid att de flesta är tämligen laglydiga.
Att köra berusad på cykel sänker ju farten om något. Den som löper mest risk att skada sig är du. Undantaget är förstås om du lyckas ställa till med en redig trafikolycka där bilar eller andra fordon kör in i varandra, på grund av ditt agerande. Då hjälper ändå ingen hjälm.
Aliide sa:
Det där med ironi är visst inte allas starka sida. Alkoholism... Jovars.
Eller ta cykeln till och från en fest där det kanske blev något glas för mycket, den där till kaffet el sista drinken i baren de fixat var kanske onödig... Så jäkla vingligt gick det inte, bara en lätt touch mot en hög kant i låg fart och typ noll reaktionsförmåga pga sista drinken eller påfyllningen av champagneglaset el andra glaset till maten...
Förövrigt verkar hjälm inomhus vara rätt onödigt. Brukar man inte säga max 3 meter från cykeln får hjälmen sitta på? Någon stil tack! Har du vita strumpor i vita skor också? ;-)
Jag syftade endast på ditt hjälmförslag. Om det nu var ironi så var det inte direkt tydligt;-)
Lagen är ganska bra som den är idag tycker jag. Hjälm under 15 år (kunde kanske höjas till 18), sen får man själv avgöra utifrån omständigheterna. Skulle kunna tänka mig att man själv får betala eventuell sjukhusvård om man kör utan, så kanske folk fattar att det kan ge konsekvenser, även om de fortfarande har ett fritt val.
Samma med alkoholintaget. Lyckas du ställa till med en trafikolycka så får du eller din försäkring stå för kostnaden om det visade sig att du var full. [edit: tycker jag alltså, det är ju inte så det funkar.]
Frihet under ansvar, brukar det kallas. Något som sällan tillämpas i Sverige.