[Artikel] Svenska cykelfilmare – Peter Fredberg

Westman

Aktiv medlem
fredbergfilm_730_1-448x298.jpg

Svenska MTB-filmer är vi minsann inte bortskämda med, men så plötsligt kommer två på kort tid. Vi kikar närmare på Peter Fredberg och hans filmprojekt "Sommarsession i Säfsen" - och har även nöjet att visa hela filmen här på HappyMTB!

Läs mer: http://happymtb.org/2011/12/09/svenska-cykelfilmare-peter-fredberg/

Senast ändrad:
Oj! Verkar hänt en del i Säfsen sedan man var där senast! Mindre lerigt var det också! :)

Trevlig rulle!

Hoppas på lite brötiga naturstigar i framtiden.

Håller med om musiken. Filmen kunde ju lika gärna heta Mats Westlings samlade verk! Lite variation skulle ju inte skada. I övrigt en skön film men musiken gjorde mig bara förbannad!!

Å förresten......Vem f**n är Mats Westling??

MCM_team skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med om musiken. Filmen kunde ju lika
> gärna heta Mats Westlings samlade verk! Lite
> variation skulle ju inte skada. I övrigt en skön
> film men musiken gjorde mig bara förbannad!!
>
> Å förresten......Vem f**n är Mats Westling??

+1 på allt ovan

Haha härligt med lite dansband...
Förövrigt så finns det kanske sammanlagt 300m spår på det där berget som är kul för andra än rena nybörjare.

Musiken.. Är tanken att fånga in medel-dansbands-country-svensson eller? Nåja, jag tänkte först att jag råkat öppna något annat i annat browserfönster för det hängde liksom inte ihop.

Förutom musiken är jag nog i målgruppen. Familj med flera som är cykelintresserade. Åka upp - hyra - leka. Om berget räcker för en-två dagar räcker det gott för oss.

Det funkar som reklamfilm om jag tittar på hela (utan ljud). Om den ska rulla på en skärm i bakgrunden behöver ni peta in lite namn lite oftare.

Lillskeden skrev:
> Vadå sämre än nordic ride? Det var ju en bra
> film. Alla filmer som innehåller Kc cyklandes ns
> naken är bra.

Tjena!

Hahaha.. Där dök det upp igen.. Länge sen jag såg NR faktiskt..

Denna filmen var lite för mycket sömnpiller för min smak.. Musiken kändes mer fel än Camilla Henemark på Nobelfesten..

Det kanske borde stå att det är en reklamfilm för Trek och Säfsen? För det är väl det det är rakt av?
Musiken passar inte alls och det är otroligt jobbigt att lyssna på samma artist i hela filmen.

Kul med folk som tar initiativ och gör cykelfilmer dock.

En totalt hundraprocentig avsaknad av action, men det köper jag när jag förstår att målgruppen inte är DH-junkies utan nybörjare. Men musiken... gnaaah =/

Snyggt filmad, skön stämning och kul med småungarna som härjar runt i banorna. Gör sig dock som sagt bäst i stumfilmsformat på en monitor bakom kassan där man köper liftkort.

paprika skrev:
> Det kanske borde stå att det är en reklamfilm
> för Trek och Säfsen? För det är väl det det
> är rakt av?
> Musiken passar inte alls och det är otroligt
> jobbigt att lyssna på samma artist i hela filmen.
>
>
> Kul med folk som tar initiativ och gör
> cykelfilmer dock.

+1 Man hoppas ju de har betalat en fin slant med tanke på hur annan 'smygreklam' brukar bemötas här. Att TREKsponsrade(?) åkare kör och berömmer Säfsen som väl var/är(?) sveriges första Trek testcenter samt att en av representanterna för Trek sverige berömmer upplägget med DH-skola känns lite avigt...

Detta var ju klockrent...tack för nice film!
5 i denna familjen blev sålda...
Stäng av filmljudet och ös på stereon med Rage Against the Machine eller nåt om det inte passar : )

Trevlig "bakgrundsfilm" som kanske skulle funka för att sälja in en resa med familjen, klart godkänd men mycket av liknande sekvenser som körs om och om igen.

Musiken är verkligen en kardinalmiss, jämntjockt och segt rätt igenom. Hade gjort underverk att variera olika musikstilar.

Jag tar detta som en otroligt lokalproducerad, reklaminriktad cykelfilm med ytterst begränsad budget. Med dom premisserna är det en bra cykelfilm. Om något är det dags att väcka intresse hos vanligt folk hur kul det är att cykla stig i Sverige.

"Vi har sagt att med denna första film vill vi göra en film som kan tilltala många, inte bara de tuffaste åkarna. Och jag tror faktiskt att alla har något att få ut av att kolla in filmen. Både proffs och amatörer. Jag tycker vi har lyckats förmedla cykelglädje och något som kan lysa upp höst- och vintermörkret i väntan på nästa säsong."

Kan mycket väl tänka mig att denna rulle skulle tilltala någon som ALDRIG suttit på en Downhillcykel. Men att filmen skulle tilltala alla åkare är tyvärr långt ifrån sanning. Det filmen i huvudsak fick mig att tänka på är frustrationen i att hinna ikapp en familj som segar sig ner för ett spår de aldrig skulle gett sig ut på, musiken adderade ganska bra till den känslan. Det går väldigt bra att köra "lugn" musik till cykelfilm, Seasons, Roam, Lifecycles är bra exempel på det, denna film var ett skräck-exempel när de kommer till musikval, första låten gick an, men de resterande fick det att kännas fantasilöst och väldigt långsamt. Filmen hade helt klart gjort sig bättre i ett fem-minutersformat. När jag hade sett 4-5min undrade jag hur lång den var, blev lite ställd när jag insåg att filmen var så lång, när man sett samma hopp fem gånger är det inte så värst intressant längre.

Tro aldrig jag sett en reklamfilm för skidor, forsränning, snowboard, mtb eller någon av de andra "Svensson extremsport"erna där man bara visar den långsamma biten utav sporten. Man behöver se båda delarna i denna typen av film. Att se en film där man med lätthet kan göra allt lika bra eller bättre får iaf mig att tappa intresset.

Filmen var bra klippt och visade delar utav sporten som annars inte syns så mycket, alltså det att alla kan, men tyvärr blev det för mycket för att jag skulle kunna hålla intresset uppe, byt musik och klipp ner filmen med tio min så blir det mycket bättre.

orka den musiken, jag var tvungen att köra filmen på "mute" det var det säsmsta musik någonsin, värre än Takida hahah

lilla grabben är ju bara för härlig, pucklar på storebrorsan å drar vidare hahahahaha.

Jag är inte så förtjust i platta breda stigar utan en enda lite rot eller sten, men det kanske finns andra banor däruppe mer än denna i filmen (får man ju hoppas)

Mycket kul med filmer

Storslagen propagandafilm för skogscykling rent generellt! Bra filmat, skön musik och pricken över i:et är ju lillkillen som återkommer med jämna mellanrum.

Tillbaka
Topp