[Artikel] Test av Ti-Arrow

Lät ju riktigt lovande och lockande. :D

Hoppas verkligen det blir något stort av det här, synd att man bara kan drömma om cyklar i den prisklassen fram tills det att man får ett välbetalt jobb. :(

På vätternrundan träffade jag en schysst kille med tiarrowram. Hans racerram hade köpt av en slump för under 10 000lappen. Det lät rejält trevligt.

Vart tiarrow hamnar funderar jag över, det kan nog bli grymt roligt att se :)

Nu fungerar videon igen!

Apropå Maverick gaffeln så skrev jag lite om den men det fick inte plats i artikeln, så här kommer det stycket:

"Maverick DUC32 är en Dual-crown gaffel med 150mm slaglängd som väger cirka 1,8 kilo. Fördelen med en så lätt framgaffel är förstås att det är lättare att rycka upp framhjulet när man ska ta sig över ett hinder eller droppa nerför. På den första turen blev jag inte alls blev kompis med den här litet exklusivare framgaffeln som går loss på dryga 7000:-. Jag tyckte den neg alldeles för mycket under inbromsning i branta nerförsbackar trots att jag pumpat upp trycket i gaffeln. Jag var dessutom van vid den progressiva dämpningen i min Marzocchi och Mavericken kändes läskigt linjär. Linjär låter ju bra, samma sak hela tiden. Men när jag körde på en rot i långsamt tempo så fastnade framhjulet på roten och dämparen började vandra och vandra. Och vandra. Till slut kändes det som att man var på väg över styret för att framdelen dyker och cykeln bromsas upp. Riktigt läskigt faktiskt. En snabb sökning på nätet och litet skvaller på Hellasgårdens café bekräftar vad jag upplevt. Sökningen på nätet tipsade också om att med litet olja i ena gaffelbenet så minskar man luftkammaren och gaffeln blir mer progressiv. Det visade sig stämma bra. På nästa tur vågade jag plötsligt lita på gaffeln och kunde dundra nerför betydligt mera kontrollerat. Nackdelen var att gaffeln började toppa ur istället så det verkar som om DUC32 kräver litet pill innan man får den som man vill ha den. Nu törs jag i alla fall skriva att det är en riktigt bra gaffel så tillvida att den är ruggigt känslig och sväljer små ojämnheter väldigt bra. Vid drop och hopp så komprimerar den exemplariskt och förutsägbart. En riktigt bra och framförallt mycket lätt gaffel med andra ord om man har tålamod att justera till den så att den passar ens åkning. Prisvärd? Mja. Hyfsat. De flesta jag pratat med tycker i alla fall att den är sjukt ful på Ti-Arrowen (Vigand inklusive). Jag gillar den litet för att det blir fulsnyggt på något sätt. Den fungerar ju bra trots allt, men det finns kanske en del mer estetiskt tilltalande gafflar som också gör det. Fox 32 Float med 140mm fjädringsväg och som väger 1,7kg kanske?"

Cykel har ett lätt moddade Fox Vanilla på den nu. Kedje styrare, och 5 växlar som funkar ordentligt.
Under den veckan är den på test av en Amerikansk journalist, tillbaks för vanligt prov nästa vecka ( sorry Jilster!).

Ur The meaning of Liff:

KIBBLESWORTH (n.)
The footling amount of money by which the price of a given article in a shop is less than a sensible number, in a vain hope that at least one idiot will think it cheap. For instance, the kibblesworth on a pair of shoes priced at £19.99 is 1p.

Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser fram emot intervjun av Vigand. Förresten, vem
> säljer han 15 ton titan per år till i Sverige?

SAAB? Sitter en del titan i i Gripen.

/H

Dr.Spoke skrev:
> Fundera på 9999:- eller 10000:- Vilken låter
> bäst?

10000:- helt klart. Känns knäppt att lägga upp 10 laxar och få en halvdö snorgärs att stoppa tillbaka i plånkan =) (Ok att man har den fetaste ramen under armen men nu hajjar..)

mkt fisk o blötdjur blev de...

Det är inte 15 ton utan snarare 100 ton/år.
Slutförbukare: kemiindustrin, försvaret samt implantat.

Vigand

Mathias skrev:
> Tjena Vigand! Vad kostar ett ton titan av den
> kvalité som Ti-Arrow är gjord av egentligen?

10000/1.8 ger 5,5 Mkr per ton. =)

Vigand skrev:
> Det är inte 15 ton utan snarare 100 ton/år.
> Slutförbukare: kemiindustrin, försvaret samt
> implantat.

Ok, tack för information! Såg förresten bild på din armcykel som såg helcool ut.

Clas

Hej Mathias,

Vi kallar det Gr9 (3AL2,5V) och priset ligger på ca 700:-/kg för sömlösa rör till en cykel.
Det är alltså bara 1000:- material i en ram resterande är jobbet.
När det gäller frågan om produktionsstart så finns redan storlekarna S;M och L på lager i Stockholm.
Jag vill passa på att be om ursäkt för TiArrow's usla hemsida, det kommer att bli bättring men vet ej när. Ramarna är "bara" en hobby om än en trevlig sådan.

Vigand

Vigand skrev:
> När det gäller frågan om produktionsstart så
> finns redan storlekarna S;M och L på lager i
> Stockholm.
> Vigand

Får vi se TiArrow-ramar i 29er-utförande?
~K

Hej,

Jag kanske är blind, men hittar inte några geometrimått över nämnda ram.
Någon som har lite mått på lager, som man kan få ta del av? En titanram vore inte helt
fel, när man tröttnat på den stutsiga alu-ramen :-)

Mvh

-M-

the_TnT skrev:
> Mathias, vita tubsockor i skogen? Skärpning! ;)
>
> Men det jag undrar är, har du cyklat 6h i Hellas
> på någon annan hardtail? Kul test!

Inte en och samma modell i 6 timmar men jag har kört en två-tre Konor, en One-One, Jilsters gula fara, en annan Focus och säkert någon till som jag glömt bort. Ingen cykel har kännts så där super-fantastisk-wow mycket rappare eller roligare än min egen, trots att de är hardtails Jag tror det har jättemycket med geometrin och vikten att göra och mindre med materialet. Det vore mycket intressant att se en hoj med samma geometri fastän i aluminium. Fast det skulle inte vara lika snyggt. Det ÄR snyggt med tunna rör.

Manji skrev:
> Hej,
>
> Jag kanske är blind, men hittar inte några
> geometrimått över nämnda ram.

Vilka mått saknar du?

vilken härlig hoj!
kanske ska överge tanken om bakdämpat för gott.

kör titanram nu, och har svårt att byta bort den känslan.

Mathias skrev:
>
> Vilka mått saknar du?

Främst intresserad av sadelstolpsmåtten i de olika storlekarna.
Även hjulbasen och vinkeln på styrröret.

Mvh

-M-

Jag var precis inne på hemsidan och tittade på vad som såg ut som en mycket fin gaffel. Om den, mot all förmodan, skulle gå att få med 420mm A-C så är den ett troligt köp.

(Det är titangaffeln som åsyftas ovan)

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill inte använda detta forum för att marknadsföra mina ramar så om detta är att gå över gränsen vänligen säg ifrån, min webdesigner har gått under jorden annars skulle bilderna redan ligga ute på hemsidan. Den som vill ha bild på en demo hoj MTB XC där du kan se den nya gaffeln kan höra av sig på vini001@e-posten.net. Vi har längden 400 av gamla modellen och 440 mm av den nya. I övrigt hänvisar jag till Dr Spoke där ni kan ta det komersiella snacket gällande MTB sidan. Landsvägsramarna kan ni också ta med Phil men där kan ni även ta kontakt med mig direkt. Tekniska frågor hjälper jag gärna till med även om det kan vara svårt att nå mig.

Vigand

Ja det var en rejält mullig cykel att prova trots att jag inte körde mer än 200 meter på ett fikastopp på turen när filmsnutterna spelades in. Jag tyckte iofs om gaffeln när jag provade den, men som sagt, det var inte särskilt teknisk terräng ; )

Låter som en kopia av min hoj ;). Vill man inte köra med Duc så rekomenderas Rockshox Revelation 426 Dual air 130mm. Väger under 1,7kg och är smooth samt kostar en fjärdedel av en duc typ.

Kommer gå att få lite customiserade ramar?

Skulle kunna sitta fint med en lite lägre ram med sånadär läskigt korta trial-kedjestag men geo för en 130mm-100mm falafel och schyssta trailegenskaper. Har inte måtten jag skulle vilja ha i huvudet men frågan om customifiering kvarstår.

Inte så att jag tänkte beställa idag eller imorgon men det kan vara aktuellt nån gång i framtiden, eventuellt.

Mårten skrev:
> Kommer gå att få lite customiserade ramar?
>
> Skulle kunna sitta fint med en lite lägre ram med
> sånadär läskigt korta trial-kedjestag men geo
> för en 130mm-100mm falafel och schyssta
> trailegenskaper. Har inte måtten jag skulle vilja
> ha i huvudet men frågan om customifiering
> kvarstår.
>
> Inte så att jag tänkte beställa idag eller
> imorgon men det kan vara aktuellt nån gång i
> framtiden, eventuellt.

har väll snackats om det tidigare att det ska gå, o har för mig att det nämnts på sidan. dock så kostar det ju lite mer, emn det har du ju säkert räknat ut redan :D

den långe skrev:
> Vigand: jag är sugen på att måttbeställa
> titanram till cross, ev. med skivbromsfästen. Kan
> ni/kommer ni att kunna fixa sådant?
> /Mattias

Wehoo, nu pratar vi grejer!

Jag har faktiskt en custom TiArrow, uppmätt av Dane och Phil. Något slopad, lite högre styrrör. Den är i mångt och mycket byggd för långcykling. Återkommer med rapport när jag kört den lite till, just nu uppe i 125 mil. Dessutom sitter det en väldigt bekväm och mjuk ti-gaffel på just nu, men det ska på en Alpha-Q så fort som jag blir bättre i axeln. Den ska få gå Viking tour och PBP är det tänkt.

Såg en CX (prototyp?) hos Phil som verkade grym, precis som jag skulle specat den själv för vinterbruk. Clearance för 38mm samt skärmar, skivfästen, 135mm spacing bak, biffiga kedjestag. Vägde drygt 1500 gram???

Att det finns en marknad för customramar tycker jag är mycket trevligt! Nu kanske det inte behöver vara så att alla mått är anpassningsbara men hyffsat enkla tillägg och förändringar har nog sin marknad.

Hur är det med bearbetningskostnaden för Titan? Är det bra mycket svårare att jobba med än t.ex. Aluminium? Med tanke på materialpriset som angavs ovan så ter det sig ju bara dumt att där spara ett par hundringar och gå på aluminium eller nåt annat material vid custombygge.

CX är, in princip, spikade och klart. Som Jonas nämde är den 135mm/disc specifik. Geometri är nära "classic" med lite längre överröret - vi tror inte alla kommer att tävla CX på sånt. Den som är i butiken är ett 60cm - och ska för "destruction" testing hos en kompis...LongJohn! Det vägar 1.6kg.

Efter testing av LongJohn vi ska kanske gör om reklmations bit av TiArrow....Han har korde sönder 7 Cannondale kedjestag i två år - cross och mountainbike - bara på vägen. Han hoppar inte, och aldrig cyklar i skogen...Bara lite för stark! Om det håller för honom ( som vi är säkert på) sen det håller för dig!

Jag har alla geometri ritning hemma om folk vill kolla genom dom....men dom är ganska tungt för mail! Jag kan gör ett geometri tabell för dom som vill....efter midsommer - föräldrar är över från GB!

Tillbaka
Topp