[Artikel] Test av Ti-Arrow

När det gäller custom så går det att få, vi kommer att samla ihop och beställa custom ca 2 gånger om året. Du kan då få i stort sätt vilken ram du vill. Begränsningen ligger på rör sidan, finns inte dimensionen i produktion så går det inte. Som sagt så finns vår framtida cross i storlek 60 cm hos Dr Spoke och den ramen väger in på 1500 gram men är då byggd med fetare rör pga att personen har knäckt en massa Al ramar. För en mer "vanlig" cyklist skulle ramen komma ner på 1350 gram. En så pass stor ram ser också bättre ut med fetare rör, vi kommer att få in en 56 cm i samma utförande som kommer att byggas med skivbroms och ett par sommar hjul i kolfiber (min favorit fälg Nimble Fly) + DT Swiss 240S nav, vinterhjul i Al. Vi vill se om man kan använda cykel även på sommar utan att tappa mot en ren landsväg. Vi får se hur mycket mer vind den tar.

Vigand

Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> Fundera på 9999:- eller 10000:- Vilken låter
> bäst?

- 10
- Varför då?
- För att den heter ju det! Tia(rrow)

Det låter ju sjukt bra. Inte för att ni inte får sälja den ännu billigare, men en tia kan man ju hosta upp för en Tia.

Kommer ni att ta fram någon XC-ram för 10 (!) cm gaffel, eller blir det custom som gäller?

Kanske ändå måste ha en custom för att slippa fästhål för flaskställ... (Det är grumt fult :-)

Jag har lite Hellas-tid på cykeln med Vanilla/X4 50mm/Kedjestyrare/1x5 utförande. Hur kul som helst! Rekommenderas högt!

Instämmer att lite mer standöver skulle inte skada, men annars skulle jag inte ändra någonting när det gäller ramen eller geometrin för stig och lek.

PS - Däcken på test-cykeln är WW 2.5, inte WWLT 2.55.

s skrev:

>
> Kommer ni att ta fram någon XC-ram för 10 (!) cm
> gaffel, eller blir det custom som gäller?
>
> Kanske ändå måste ha en custom för att slippa
> fästhål för flaskställ... (Det är grumt fult
> :-)

Finns redan ett XC model. Det har 71/73 grader vinkler ( med 440mm gaffel) 424mm kedjestag. Bi-axial/rund, sloping överröret; och teardrop till "rund-Fyrkantig" nedre-röret. Fäste för båda v-broms och skivbroms....Tyvärr har det fäste för två flaskställ!

Vigand skrev:

> Det är alltså bara 1000:- material i en ram
> resterande är jobbet.

Men det är väl kinesisk arbetskraft, kan ju inte kosta 9000:-?

Johan S skrev:
> Vigand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det är alltså bara 1000:- material i en ram
> > resterande är jobbet.
>
> Men det är väl kinesisk arbetskraft, kan ju inte
> kosta 9000:-?

sen ska de ju fraktas hit, sen ska ju svenska staten ha sin tull och sin moms på grejjerna inkl. frakt, o sen ska vigand ju ha sin vinst på det hela. o vips så är man uppe i lite mer pengar, speciellt om volymerna inte är så stora

Orv skrev:
> Hur saftigt diagonalrör går det att få custom?
> Går det att få ovaliserade rör?

Det rör vi har på CX utgår från dia 41,8 mm, det borde vara saftigt nog och det går att få på XC.
Det är som sagt ett ovalt rör på XC modellen idag (droppformat om man skall vara noga) från ett dia 38,1 mm rör och det blir fyrkantform 20 cm från vevpartiet. Det är samma rör som sitter på landsvägsmodellen. Vi har en demo av XC hemma för den som vill prova, 15,5". Jag är ganska säker på att testresultatet blir liknande som för Trailmodellen, vi utgick trots allt från XC. Jag vill inte skryta (jo förresten) men den senaste kunden (tävlar ganska mycket) bytte sin fulldämpade helcarbon Scott mot vår XC, "kommer aldrig att köra fulldämpat igen". Som sagt, jag lånar gärna ut demon till den som vill testa, smaken är trots allt olika.

Vigand

Tillbaka
Topp