[Artikel] Test: Shimano GRX

Redaktionen

Medlem
IMG-4752-2000x1500.jpg

I våras lånade jag en komponentgrupp av Shimano, mestadels bestående av GRX RX-810 som är den finaste nivån av Shimanos grusvägskomponenter. Nu har gruppen rullat lite drygt hundra mil grus, asfalt och stig. 

När Shimano introducerade sin gravelgr

Läs hela artikeln:

Grail

Medlem
Ni skriver "Den flyttade ledpunkten i handtaget märktes tydligt...". Jag trodde det bara var Di2 som har högre "pivot point"? Di2 handtagen är mer lika SRAM och är mycket bättre än vanliga GRX utför pga att de stoppar händerna att åka framåt.

weldion

Aktiv medlem
Ni skriver "Den flyttade ledpunkten i handtaget märktes tydligt...". Jag trodde det bara var Di2 som har högre "pivot point"? Di2 handtagen är mer lika SRAM och är mycket bättre än vanliga GRX utför pga att de stoppar händerna att åka framåt.
”Finally, the pivot point is shifted up so it falls above the knuckle of your index finger instead of under it. This means you can apply force to the lever more easily with your index and middle fingers.” Så ser det ut på mina mekaniska GRX.

Grail

Medlem
”Finally, the pivot point is shifted up so it falls above the knuckle of your index finger instead of under it. This means you can apply force to the lever more easily with your index and middle fingers.” Så ser det ut på mina mekaniska GRX.

Nej, det är i grunden samma "dildo lever" som vissa kallar den som hos Shimano 105.

"The GRX mechanical levers don’t have the higher brake pivot point" https://www.gravelcyclist.com/video...view-the-best-mechanical-groupset-for-gravel/

Från fin källa : "Those brake levers look to be absolutely identical to 105 R7020 hydraulic levers, aside from a different lever and a different rubber hood. What's all this nonsense about the pivot point being shifted up, it's clearly the same as the R7020's, the blinking pin is the pivot point."

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer