[Artikel] Trans Provence - summering

*micke*

Ny medlem

För några veckor sedan stod Martin Stefan med fullpackade väskor på Umeå flygplats och väntade på planet söderut. Destination: Nice och veckolånga endurotävlingen Trans Provence. Nu har han landat i en bekväm svensk soffa igen och med regnet smattrande mot rutorna sammanfattar han sina upplevelser från tävlingen.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/11/16/trans-provence-summering/

------------------------------------------------------------------------------------------

Redo för Trans Provence

edfjord_midi.JPG

Trans Provence är en stor fysisk utmaning - 10 000 höjdmeter ska klättras på 7 dagar, det ger i snitt lite drygt 1 428 höjmetrar om dagen, metrar som inte klättrar sig själva. Martin ”marran” Stefan är i år enda svenska deltagare och berättar här om träning och materialfunderingar.

Läs artikeln

Aktuell ställning

Senast redigerad av en moderator:

InlineOla

Ny medlem
Börjar det inte på söndag...? Hoppas måndag var skrivfel så du inte bokat flygbiljett till fel dag Martin...:). Lätt att överladda ja, det gäller att ha lite marginal även när man kör mot klockan o pulsen är på max (säger han som vurpa ut sig första året).

Hursomhelst blir det ett oförglömligt äventyr i underbar terräng o storslagen natur, får lite ståpäls varje år Transandatumen närmar sig, man kollar gamla bilder o minns alla grymma stigar.

Köööör håååårt!...lycka till o hoppas ni får bra väder.

larsaw

Aktiv medlem
Heja heja!! Kommer kolla in racet så mycket det går, ska bara komma på en bra bort-förklaring till kollegorna på jobbet. Så dom inte saknar en vid fika och lunch-rasterna, alternativt att jag kopplar upp någon storbilds-TV i fikarummet och tråkar ut dom allihopa. Detta får inte missas!
Lycka till!!! // Larsa :)

marran

Aktiv medlem
Tack alla, imorgon bär det av (så flygen är rätt bokade InlineOla, det är lugnt). Väderleksprognoserna ser helt ok ut, kanske kommer det några skvättar regn men inte alltför mycket. Allt är packat och jag känner mig förvånansvärt lugn.

Kristin: Jag berättar efteråt om det är värt, isf kanske det blir igen nästa år :)

quid

Aktiv medlem
Jackson skrev:
-------------------------------------------------------
> Whohoo!! (Som du vet) MKT STOR pepp från
> Umeträsk! Kör som satan och ha infernaliskt kul
> nu!

+11928379382 på det!!

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Verkar ju helt fantastiskt. Jag blir extremt sugen att köra nästa år.
Har kikat runt på sidan men blir inte riktigt klok på val av cykel med tanke på all klättring. Hur tror ni som kört att en AnthemX med 100 mm slag fram och bak och Reverbstolpe skulle funka?

InlineOla

Ny medlem
Daddy D.Lux skrev:
> Verkar ju helt fantastiskt. Jag blir extremt sugen
> att köra nästa år.
> Har kikat runt på sidan men blir inte riktigt
> klok på val av cykel med tanke på all
> klättring. Hur tror ni som kört att en AnthemX
> med 100 mm slag fram och bak och Reverbstolpe
> skulle funka?

Funkar ja, optimalt nä. All mountain eller endurohojj (skillnaden är ibland hårfin) med 140-160 slag är det som gäller.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Beror ju på fokus, men väldigt lite av de tidtagna sträckorna är klättring.

Rekommenderarvingen som inte cyklat en hel del utför på alpstig att köra. Det är håriga stigar och väldigt långa dagar.

Vill man inte tävla så finns en guidad variant på våren, då slipper man bo i tält också.

*micke*

Ny medlem
Senaste nytt från franska busken:

"Framme på campet. Folk är väldigt trevliga, och många ser snabba ut. Här finns nog fler Enve-hjul än i hela Sverige. Väskan packad, noterna lästa och nervositeten kommer krypande inför imorgon. Håll utkik efter nummer 64."

Lycka till önskar vi!

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Tack för inputen. Bor utanför Zürich och kör ett par långlopp här om året (Engadin, Swiss Bike Masters, Iron Bike, etc.) som alla erbjuder runt 4000 höjdmeter på en dag. På dessa är det XC FS eller till och med HT som gäller, därav frågan.

pean

Ny medlem
Ju mer jag tänker på det ju mer sugen blir jag och samtidigt inser jag att jag inte på lång vägar är redo för en sådan strapats och mer imponerad av de vanliga människor som har det.

Lycka till marran. Ta dig igenom utan skador och haverier.

*micke*

Ny medlem
Martin lägger sig mitt i fältet och har följande att säga efter dag ett:

"Bra dag. Underlaget är ovant, men lutningen är inte så farlig. Klättringarna är långa men otekniska, det är bara att veva på. Jag älskar nu min lillklinga! Proffsen är sinnessjukt snabba och Mark Weir är trevlig som tusan. Stämningen är kanon, maten bra och servicen likaså."

Låter inte som att lidandet är särskilt episkt ännu i alla fall.

Peter_K

Ny medlem
Verkar som att de kortat ner episka lidandet på första specialarn dag 1 rätt ordentligt i år. Förra året vann Voullioz den på 17:33. I år var vinnartiden 10:17 (Voullioz hade 10:46 i år).

InlineOla

Ny medlem
Film för dag 1
mycket reklam o mycket snack men lite åkning mitt i filmen, skumma den lite snabbt såg ingen #64 men han kanske är med nånstans.

oberg1

Ny medlem
...och lite ofokuserad vid 3:31 va?

Det är ett himla läckert arrangemang det här. Kul att de är såpass bra på att uppdatera med daglig film för att lätta upp arbetsdagen här hemma.

s

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
> Jag såg inte till marran i filmen, men nog är
> det här hans Profet i mekstället?

Om bakväxlen är skrot så är det helt klart marrans.

Westman

Aktiv medlem
Härligt att följa, lycka till med äventyret Martin!

exil skrev:
> Var är första bilden i artikeln fotad? Ser
> underbart ut!

Edfjord, Nordnorge står det om du klickar på den.

*micke*

Ny medlem
Martins måndag på kontoret bräcker iaf min:

"Lång dag idag, bibliskt ösregn vid lunch, vi klarade oss torra som tur är. Mer stig idag, och pushbike, jobbigt men genomförbart. Donkey darko var fantastisk, och fantastiskt lång. Man vill både att den ska ta slut och fortsätta för evigt på samma gång. Jag försöker köra stabilt och med marginaler, det går väl hyfsat. Benen känns fortfarande ok, och cykeln verkar hålla ihop. Det svåra är att behålla styrka och fokus på de längre specialstäckorna, 850hm är mycket i en tugga."

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer