[Artikel] Trans Provence - summering

...och sista filmen sen var veckan över

Tycker lite synd om snubben dom bär iväg, efter en hel vecka så vurpar han bort sig på typ sista eller näst sista stigen.

Blev det nåt badat i medelhavet marran? Ser inte riktigt ut som badväder...

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Tycker lite synd om snubben dom bär iväg, efter
> en hel vecka så vurpar han bort sig på typ sista
> eller näst sista stigen.

Fy fasen vad trist att ta sig så långt, slita så mycket och sen krascha precis på slutet. Såg spännande ut med allt regn också. Undrar hur hala de där stenarna på t.ex. näst sista etappen där han kraschade blir av regn...

Shit vilken grej!! Jag har missat det här helt! Grymt avis! Jag vill köra!

Men jag är inte med riktigt, hur många höjdmeter går under själva racen och hur många av dem är på transproten? Hur långa är själva etapperna per dag med?

Höjdmeterna under tidtagning är det inte så mycket av, dock en del trampa. Några 100 höjdmeter sammanlagt på alla 25-28 etapper. "Förr" fanns det några etapper till (2-3st) med rejäla stigningar där duktiga klättrare kunde göra sig gällande men det verkar sämre med det nu.

Banan ändras dock lite år till år, nästa år kanske det blir mer klättring igen.

Så, etapperna är till 98% nerför, läser du resultaten så körde eliten i år på runt 3 timmar, amatörerna på nån timme till. Så säg 30-40 minuter racing per dag.

Uppför eller inte, det är ett grymt race att köra och man tjänar på att vara fit som tusan även om det inte är så mycket uppför just på tidtagningarna. Riktigt bra mtb i dess bästa form (i alla fall i mitt tycke), racing nerför på grymma singletrackstigar. Sen är naturen ganska storslagen så transporterna är trevliga i sig, om det inte åskar o regnar....

Edit till ovanstående. En dagsetapp är runt 4-5 mil, dock tas det bara tid på utvalda specialsträckor...det var dom jag kallade etapper i förra inlägget.

Varje dag går man + i höjdmeter eftersom man får skjuts upp på morronen.

Dom där 4-5 milen tar nästan hela dagen att släpa sig runt, mycket cykelknuffande o allmänt bestigande av berg.

Klart du ska köra Ville!

Ville skrev:
> Men jag är inte med riktigt, hur många
> höjdmeter går under själva racen

På specialsträckorna där det är tidtagning är det alltid utförskörning. En del uppför också, men huvudsakligen utför. Mellan 300 och 800 höjdmeter utför totalt per specialsträcka. Totalt är det runt 25 såna på en vecka så 3 eller 4 per dag.

> och hur många av dem är på transproten?

Transportsträckorna mellan specialsträckorna är varierande mängd höjdmeter uppför och väldigt lite utför. Totalt mellan 1300 och 2000 höjdmeter uppför per dag. Man åker dessutom minibuss uppför en gång per dag för att få några gratis-höjdmeter.

> Hur långa är själva etapperna per dag med?

Specialsträckorna är runt 3-5 km i längd. Total sträcka som man cyklar på en dag är mellan 30 och 60 km. Massa mer detaljer med höjdprofiler och annat jox finns här: http://www.trans-provence.com/route.shtml

Bilder och babbel från 2009: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1269030
Bilder och babbel från 2010: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1401818/
Babbel från 2011: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1695034
Video och babbel från guidade varianten utan tidtagning i våras: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1877296

Tack alla för stödet!
Nu är jag snart hemma, då ska jag läsa noga och svara på alla frågor, tills dess kan jag avslöja att det var fett i alla fall.

Stigarna är ofta markerade som mtb-stigar, så de borde vara gröna att köra på.

Jag vet att Ash var tvungen att få tillstånd för tävlingen hos varje borgmästare vars område den går genom, rutten hade justerats för att en av dem hade sagt nej

Jag är sjukt kränkt att jag inte fick vara med i den där cannondalerullen, tror jag måste rasa lite. Rr eller liknande är på gång

Ah, där har du såklart en poäng. Propheten är ju inte ens en overmountain-hoj, egentligen borde den inte gå att cykla på alls

Oj, det har jag missat! Sjukt trist tycker jag, första dagen var ju väldigt fin. Speciellt första sträckan som bjöd på en riktigt fin brant snutt, en djup fåra med ett träd mitt i som var riktigt kul och lite knepig.

Frostic skrev:
> Från och med nästa år så stryks första dagen
> helt. Lite synd, men det är iaf den minst
> intressanta sträckan som försvinner.

Tja...första sträckan dag 1 brukade vara allt annat än ointressant med 100m uppför, 18 minuter mjölksyrahosta delux som sen satt i hela veckan. Jättefin terräng dessutom. Brukade vara en bra dag med 4 sträckor, 3 i år tror jag, synd om den försvinner.

Det kan nog vara nåt problem med nån markägare eller borgmästare eller nåt sånt också. Har för mig att det var anledningen till att 4 specialsträckor blev 3....eller var det nåt jordskred (nu helgarderar jag...).

Kul med en RR:-)

Marran av lite nyfikenhet, sa Ash nåt om varför Col d Champs inte var med (stig 1 dag 4 dom andra åren)?

...Jag vet Ash byter lite stigar o sådär men den där mastodontstigen känns som en av hans absoluta favoriter, som han inte gärna plockar bort frivilligt.

Tack alla!

Minnet sviker mig lite Ola, men det var någon som var borttagen för att borgmästaren i den byn inte ville ha oss där. Namnet ringer en klocka, men jag kan inte sätta fingret på det.

Kul läsning!
Vad ska du satsa på nästa år Marran? Blir det TP igen eller Transvésubienne eller Megavalanche på nån kul ställe?
Hör gärna av dig om du behöver en tolk till franska! ;-)
/E

Tack!

Första biten av stigen ner till Menton var sjukt kul, bland det bästa på hela veckan. Speciellt när man är jagad av blixtar (på riktigt, vilket jävulskt åskoväder som drog in). Fast det var en hel del vägrullande också, kändes lite synd men är antagligen oundvikligt.

Jag kommer nog försöka få en plats nästa år också tror jag, sen är det några andra endurotävlingar som lockar också. Varken T-V eller Mega lockar så jättemycket, ingen av dem följer ju enduroformatet, däremot de italienska Superenduro-tävlingarna känns riktigt lockande. Tack för erbjudandet, min franska är knögglig men får jag bara läsa samma mening tillräckligt många gånger brukar det gå bra :)

I helgen är det för övrigt "This is enduro now!" i Kinlochleven i Skottland, verkar också grymt fett men jag fick mig inte iväg i år, kör de igen tror jag att jag ska försöka vara med. Jag har cyklat lite i de krokarna och stigarna där är verkligen toppklass.

Bland de tio bästa om man räknar bort proffsen borde ju vara görbart med lite idog träning, men yrkescyklisterna var verkligen helt galet imponerande snabba, en helt annan liga.

Förutom de "riktiga" proffsen fanns ju en hel hög semi-proffs.

Seb Kemp till exempel är kanske inte proffs, men han lever ändå på att cykla och skriva om cykling. Sven Martin är också ett sånt exempel. Det är rätt svårt att mäta sig med de killarna, de var verkligen sjukt snabba.

Ja Sven räknar jag nog in bland proffsen även om han inte räknades in där på resultatlistan, han var sjukt säker och oftast snabbare än nån markerad med PRO på resultatlistan även förra året. Sen var ju både han och Anka väldigt trevliga också..

marran skrev:
> Varken T-V eller Mega lockar så jättemycket, ingen av dem
> följer ju enduroformatet, däremot de italienska
> Superenduro-tävlingarna känns riktigt lockande.

+1, de är jag väldigt sugen på också. Perfekt med en långhelg på ett varmt ställe med kul cykling.

Skottland i november är väl knappast varmt men det kan nog också vara kul.

Peter_K skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varken T-V eller Mega lockar så jättemycket,
> ingen av dem
> > följer ju enduroformatet, däremot de
> italienska
> > Superenduro-tävlingarna känns riktigt
> lockande.
>
> +1, de är jag väldigt sugen på också. Perfekt
> med en långhelg på ett varmt ställe med kul
> cykling.
>
> Skottland i november är väl knappast varmt men
> det kan nog också vara kul.

Vi åkte förbi Sauze d'Oulx i somras och fick åka vidare då hela orten var avstängd pga Super-Enduro-tävling och vi var inte anmäla i förväg. Lite synd, både åkningen där och själva cupen verkar vara kanon. Hoppas göra om och delta någon gång!

Tillbaka
Topp