[Artikel] Trysil bygger vidare

Glisseur

Aktiv medlem
SteveRedneck-4-av-7-copy-2000x1500.jpg

På mindre än fyra år har norska Trysil gått från noll cyklister till att vara Skandinaviens största cykeldestination. Det firar man genom att fortsätta att bygga ännu mer led.

Det var många som höjde på ögonbrynen när norska Trysil gick ut med sin

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=32694

Kan verkligen rekommendera Trysil för familj eller riktigt bra stigcykling, var där en dag i somras med familjen och vi hade det riktigt kul.
Något jag vill önska är ett smidigare sätt att ta sig till de roligare lederna, som det är nu måste man cykla bland småttingar en stund innan man kommer dit :)

Vi åt lunch på golfrestaurangen och det var mycket gott och inte så dyrt som man hade förväntat sig, förutom läsken som kostade 35:- för 50cl. Där fanns även cykeltvätt mm.

Min film:

Senast ändrad:
Kul att dom fortsätter bygga ut.

Varit där varje år hittills. Skulle varit där denna helg igen faktiskt, men åkte på förskolepesten och kunde inte hänga med på GSCs klubbresa (shoutout!). Blir att dra dit nästa år igen och testa det nya.

Najs! De kanske har varit i Skottland på studiebesök?
Skönt med lite Röyksopp som musikaliskt inslag! =)

Jag var där i helgen med några välkända happyanvändare i helgen. Vanligtvis gillar jag inte maskingrävt, brukar tycka att det blir tråkigt och för tillrättalagt. Men i Trysil har de verkligen lyckats skapa variation på ett sätt som gör att jag mer än gärna återvänder!

Bladin sa:
Ni som varit där... är det platt stigcykling (som Högbo typ) eller lutar det på ibland?
Det är inga gigantiska höjdskillnader i Gullia, max 60-70 meter, men det lutar på lite grand på sina ställen på en del leder. Överlag är det så bra flyt där att klättringarna känns mindre... klättriga.

Sen finns såklart Magic Moose från liften, och den har ju 435 fallhöjdsmeter. Men det är ju ingen DH-led för det.

Men åk till Trysil, lovar att du kommer bli positivt överraskad.

Den stora attraktionen är all fin stig I skogarna runt om även om gullia är häftigt på sitt sätt. Inga enorma höjdmeter där heller men platt är knappast rätt beskrivning.

Skjut bra cykling med eller utan familj tillåmed men fru tycket det är kul att cykla där! Jag åker gärna dit med familj eller med polare sjukt bra stigar!

Kul, hade inte fattat att de hade sådan nybyggnadstakt. Har bara sett några bilder på den där trädubbeln när det var nybyggt.

Trysil står nu på listan över kommande ställen att besöka.

Glisseur sa:
Bladin sa:
Ni som varit där... är det platt stigcykling (som Högbo typ) eller lutar det på ibland?
Det är inga gigantiska höjdskillnader i Gullia, max 60-70 meter, men det lutar på lite grand på sina ställen på en del leder. Överlag är det så bra flyt där att klättringarna känns mindre... klättriga.

Sen finns såklart Magic Moose från liften, och den har ju 435 fallhöjdsmeter. Men det är ju ingen DH-led för det.

Men åk till Trysil, lovar att du kommer bli positivt överraskad.

?

Bladin sa:

Om man lämnar Gullia och ger sig ut på "riktig" stig så lutar det på bra. Fjället är ju 1100 meter högt och på andra sidan byn trampar man väl upp några hundra höjdmeter också.

Andra sidan byn:

Hoppas att någon kan svara på detta. Jag är väldigt sugen på att åka till trysil, men hur är det med boende och tillgänglighet? Kan man bo på Høyfjellssenteret? Kommer man ut på lederna därifrån? Eller måste man bo vid turistcentret?

Vi hyrde stuga uppe i backen via svensk förmedlingstjänst. Fungerade ok och bra mycket billigare än hotell.

Wiesslan sa:
Hoppas att någon kan svara på detta. Jag är väldigt sugen på att åka till trysil, men hur är det med boende och tillgänglighet? Kan man bo på Høyfjellssenteret? Kommer man ut på lederna därifrån? Eller måste man bo vid turistcentret?

Wiesslan sa:
Eftersom du inte fick något jättetydligt svar så; alla byggda cykelleder utom en ligger på turistsenter-sidan, fjellrunden går runt fjället, en del stigar går över fjället och det finns bra cykling på båda sidor, men pengarna satsas på turistsenter-sidan. Det är cykelavstånd emellan men blir en rejäl uppvärmning. Vill du ta bilen runt så är det en vägavgift på 40nok per gång ner från Høyfjellssentret

Det byggdes en led uppe vid Højfjellcentret förra sommaren, den heter Fjellflyt och är rätt trivsam. Men efter ett par varv vill du ha mer, och det finns vid turistcentret, eller på andra sidan älven.

Det brukar ingå kort för passage så man slipper vägavgift när man hyr stuga på Høyfjellssentret. Iallafall vintertid. Hur som, det är ju en bit att köra ner till turistsentret.

HT räcker långt inom parken

Det finns ett antal spår där det inte räcker. Kör du utanför Gullia så ökar fulldämpatbehovet exponentiellt, men om du kör HT till vardags så kanske de spåren inte ser så tilltalande ut ändå.

Tillbaka
Topp