[Artikel] Trysil storsatsar som cykeldestination

Beofred

Aktiv medlem

Listan på skidorter som satsar på cykel växer. I norska Trysil hoppas det att cykeltrenden kan innebära big business och det investeras rekordstora pengar på att skapa en cykeldestination i världsklass - HappyMTB har varit där och snokat.

Läs mer

Var där i helgen i semi-ot ärende.

Riktigt trevligt, radisson är väldigt cykelinriktat. Cyklar på rummen, cykeluthyrning i receptionen osv. Samt då teknikbanan som går runt hotellet.

Vyerna är magiska med och trysilguiderna är trevliga prickar. Blev allt lite sugen på att åka dit med cykeln :D

Hoppas de börjar köra Högegga- och Svarten- liftarna någon gång i framtiden, många fallhöjdsmeter med ihållande lutning.

feeblesmith skrev:
-------------------------------------------------------
> Hoppas de börjar köra Högegga- och Svarten-
> liftarna någon gång i framtiden, många
> fallhöjdsmeter med ihållande lutning.

Det är lite för brant där skulle jag vilja påstå. Även med mycket traverserande kommer det bli av ren downhillkaraktär. Dessutom ligger liftarna lite off med få eller dåliga bilkommunikationer.

Själv skulle jag önska mig ett liftbaserat stigmecka med typ 10-15% genomsnittlig lutning. Det vore grymt.

Tack för bra artikel, är i stugan i Hundfjället just nu och har hunnit med klassiska Rörbäcksnäs som jag cyklat några år i rad. Trysil låter helt klart kul att testa som omväxling, har XC-hojarna med oss och två barn med sina hojar.

Gulliastigen lät väl sådär lockande för oss som gillar mer naturliga stigar, eventuellt att äldsta dottern som är 5 år kan köra där, men om jag förstod det rätt så finns det flera fina och naturliga xc-leder att köra?

Längst ner på den här sidan fanns en karta över cykellederna, ser mumma ut :-)
(Första länken i texten högre upp fungerar ej)

https://www.skistar.com/sv/Trysil/Om-Trysil/Sommar/Cykling/

Senast ändrad:
Ser fint ut! Jag, cykelknut och Ludde_K tänkte klämma Rörbäcksnäs och Trysil på väg till/från fjord-Norge kommande veckor.

tänkte MRobson skrev:

> Längst ner på den här sidan fanns en karta
> över cykellederna, ser mumma ut :-)
> (Första länken i texten högre upp fungerar ej)
>
> https://www.skistar.com/sv/Trysil/Om-Trysil/Sommar
> /Cykling/

Är jag blind, eller finns inte Gullia-stigen med på stigkartan?
https://www.skistar.com/EPi7PageFiles/2060067501/sykkelkart_c.pdf

Såg att liften går lördagar och söndagar, har man någon nytta av den? Antingen är jag som sagt blind, eller så är inte heller liften inritad på kartan.. så jag kan inte bedöma vad man kan nå från den.

Vilka av de naturliga stigarna skulle ni rekommndera att testa om man är där och gillar naturlig (teknisk) single track?

Har varit mycket i Trysil vintertid. (Varje vinter senaste 10 åren). Det är ett trevligt fjäll, men det är dyyyyyrt. Mat och bensin är bäst att fylla på i Sälen.

Verkar som de gör en riktig satsning. Det hade varit intressant att få veta var priserna på boende ligger sommartid. Sälen är ju väldigt mycket billigare på sommaren, så antagligen är det också så i Trysil? Kan väl googla själv, men det verkar jobbigt ;)

På mitt besök för några veckor sedan körde jag bara Gullia, det var vad som hanns med den dagen.

Men förra året var jag där några dagar. De stigar jag provade då året var finfina, jag tog dels några vändor med liften upp på fjället som går från turistcentret och typ rakt västerut på kartan tills innan de branta höjdkurvorna. Inte så högt mao. Därifrån cyklade vi en del och vi pushade en del för extra höjdmeter, förmodligen den svarta stigen som är märkt 210 på kartan. där fanns en vandringsled som vi körde från ett toppröse och ner, inte speciellt långt på kartan alltså. Sedan passerade vi under liften och via några specialare ner mot dalstationen. Det var dimmigt den dagen och jag körde med guide, därav min något bristfälliga lokalkännedom. (inte för att jag loggar mina åk annars heller men ändå). Nån stig körde vi direkt från liften, den var under byggnation då och jag gissar att en groomad variant av den ingår i den liftaccessade flytstigen som är planerad.

Däremot finns det en stig som heter just flytstigen, 260 på kartan. Den var kalasfin. Även älvstigen tillbaks till byn var alla tiders.
Sedan körde jag även en variant av vad jag tror är 240 på andra sidan älven, från toppen och ner till byn. Den var också just alla tiders.

Bör sägas att jag gillar stigar som lutar nedåt om det inte framgått tidigare :)

Det är stor skillnad på Rörbäcksnäs och de trysilstigar jag provat, helt annan typ av cykling. Jag kommer faktiskt inte på nån likhet alls.

Beofred skrev:
> Det är stor skillnad på Rörbäcksnäs och de
> trysilstigar jag provat, helt annan typ av
> cykling. Jag kommer faktiskt inte på nån likhet
> alls.

:-) Rörbäcksnäs är ju mest flow, jag har ett snitt på över 18 km/h på Kalugapasset som är 15km lång led.
Det är en del knix sista 2 kilometrarna på den annars väldigt lätt.
På hemmastigen kommer jag max upp i ca 10-12 km/h.

Utför är kul men både jag och sambon saknar erfarenhet av mer trenduroaktig cykling. Vi har dock inga problem med t.ex. Skogsätraleden som går ner från toppstugan på Hundfjället, den är markerad som Svart, den är fin som attan. Kalugapasset är som jämförelse markerad som blå.

Rörbäcksnäs har även en längre Röd slinga på 32km, biten uppe på åsen längs med skön bjuder på teknisk åkning med mycket stenar annars är den ganska lik Kalugapasset.

Min hoj är typisk XC med sina 100mm FS, sambon har 120mm FS stighoj.

Är Trysil så mycket mer trenduro att det krävs kralligare hojar? Gulliga Gullia finns ju alltid annars, den är väl ifs kul att ha provat på :-)

BOFH skrev:
> Har varit mycket i Trysil vintertid. (Varje vinter
> senaste 10 åren). Det är ett trevligt fjäll,
> men det är dyyyyyrt. Mat och bensin är bäst att
> fylla på i Sälen.
>
> Verkar som de gör en riktig satsning. Det hade
> varit intressant att få veta var priserna på
> boende ligger sommartid. Sälen är ju väldigt
> mycket billigare på sommaren, så antagligen är
> det också så i Trysil? Kan väl googla själv,
> men det verkar jobbigt ;)

Priserna är väll bara att kolla upp? De är ju inte några hemligheter direkt :)

Beofred skrev:
> De hojarna ni har lär vara utmärkta i Trysil.
> Kör bara kör! :)

Will do :-)
Är ju bara 45min med bil från Hundfjället.

Märks för övrigt att fler upptäcker cyklingen här.
Var säkert 4ggr så många i år som körde i Rörbäcksnäs jmf med tidigare år. Parkeringen var helt full och mötte några på stigen mellan Hundfjället och Rörbäcksnäs.
Och då är det inga speciella evenemang här uppe just nu. Tidigare år har vi varit här när det är Aim Challenge och CV-veckan men inte ens då har det varit så många i spåren. Alltså det var på inget vis trångt, de flesta verkar välja de allra enklaste spåren. Nästan tomt på blå och röda.

Även i badet på Experium var det kö i kassan och fullsmockat i badet, ifs regnade det men det märks att cyklingen börjar locka hit fler på sommaren.

Tyvärr har lokala restaurangen i Rörbäcksnäs lagt ner och var visst till salu, de hade annars grymma burgare :-(
Fick nöja oss med Wraps från Ica-butiken.

Senast ändrad:
Som sagt Trysil.com har massa info.

På Facebook finns en sida "Stisykling Trysil" där kan man få tips eller hitta en cykelkompis.

Vill någon stötta den frivilliga stigutvecklingen så kan man gå med i Trysil Stisykkellaug. Finns också på FB.

Annars är ju vi på TrysilGuidene ganska trevliga :)

Från liften plus lite pushbike så finns fantastisk fin högfjällscykling. Både väldigt brant och fin stig bortöver.

Direkt från liften finns just nu typ 3 st bra stigar ned.

De flesta lokala har sina favoritstigar på östsidan älven och på Grimsåsen.

Det är väldigt varierad cykling i Trysil allt från flytsti till väldigt brant och stenigt.

Kul, vi åker dit nu i helgen, har spanat in den här rundan, har du någon info om den?
Vi är mer lagda åt XC än enduro men har inga problem med lite stök, är väl mest alltför stora drop som kan vara svåra =)
http://www.trysil.no/no/sykkel-trysil/trysil-bike-arena/anbefalte-ruter/nupen-og-stopa/

Om tid finns så tänkte vi även hoja en svart led:
http://www.trysil.no/no/sykkel-trysil/trysil-bike-arena/anbefalte-ruter/fjell-og-bekkedal/

Verkar smidigt med GPX-filerna då området är nytt för oss.

Första rundan, Nupen Støpa passar helt fint om man är mer XC och funkar bra på hardtail, ev dropp kommer helt på slutet men går att cykla ner för om man vill.

Fjell bekkedal är lite tuffare, men det går på hardtail om man är lite trixig :)

johansoderlund skrev:
> Första rundan, Nupen Støpa passar helt fint om
> man är mer XC och funkar bra på hardtail, ev
> dropp kommer helt på slutet men går att cykla
> ner för om man vill.
>
> Fjell bekkedal är lite tuffare, men det går på
> hardtail om man är lite trixig :)

Låter toppen!
Ska bli skoj, alltid kul med nya stigar, tack för info!
I år har jag bara en dag på mig men nästa år blir det nog att utforska lite mer, då kan nog barnen hoja i Gulliastigen också =)
Kul att det satsas på cyklingen och att möjligheterna ökar.

Jag och familjen var i Trysil igår på en dagstripp.
Kan varmt rekommendera Gullia för alla åldrar.

Jag har till idag kört runt hälften av alla stigar som finns uppmärkta på http://www.trysil.no/contentassets/...2015utflukt-stikart-original841x594-72dpi.pdf

Jag kan varmt rekommendera guidade turer, det gör att man avverkar många stigar åt gången.

Jag rekommenderar Utflukt evenemanget mycket varmt, mycket cykelupplevelser för pengen.
/Mattias

Hojade Nupen-Stöpa nu ikväll, kanonkul med fina naturliga stigar!
En del pushbike i början då det var några km teknisk stigning och det hade nyss regnat och några surhål som jag gick förbi, lyckades hålla ca 9 km/h inkl. stoppen och promenaderna.

Inget för nybörjaren direkt, men det var den inte sagd att vara heller, jag hade gärna haft en AM-hoj med lite fetare däck och sänkstolpe då hade det varit mer njutning.
Min XC-raket med hög sadelstolpe och hyfsat dropp sadel-styre (negativ styrstam) gjorde det hela ganska spännande bitvis, inga vurpor dock =)

Teknikbanan var fin, bra ställe att öva på, testade även pumptracken i trä, med min Niner så var den lite tight men det gick =) Suveränt område helt enkelt komplett med fin cykeltvätt!
Sambon (hon körde igår, för henne var det på gränsen, mest p.g.a. de km-långa tekniska stigningarna i början som sög lite musten ur henne) passade döttrarna som övade på att cykla, ena dottern är inte ens 3 år och andra dottern är synskadad så den stora grusparkeringen var perfekt för dem att hoja runt på.

Det blir definitivt fler besök framöver, då lite mer planerat.

Bifogar en bild på väg ner tillbaka mot Trysil, den delen togs med ett stort leende på läpparna =)
G0010672.JPG

Kul att så många upptäcker Trysil! På bara 4 år har det gått från att jag visste vem som hade cyklat från vilka däckspår det var (om det fanns däckspår överhuvudtaget) till att man ser cyklister överallt :)

Ett tips är att inte missa fjällcyklingen norr om Trysil om vädret är fint, finns fantastiska områden där.

Knä-Ola skrev:
>
> Ett tips är att inte missa fjällcyklingen norr
> om Trysil om vädret är fint, finns fantastiska
> områden där.

Ungefär vart beger man sig då?

Kristoffer skrev:
> Knä-Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Ett tips är att inte missa fjällcyklingen
> norr
> > om Trysil om vädret är fint, finns
> fantastiska
> > områden där.
>
>
> Ungefär vart beger man sig då?

Sagnvola som exempel.

Kid1000 skrev:
> Kristoffer skrev:
> -----
> > Knä-Ola skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Ett tips är att inte missa fjällcyklingen
> > norr
> > > om Trysil om vädret är fint, finns
> > fantastiska
> > > områden där.
> >
> >
> > Ungefär vart beger man sig då?
>
> Sagnvola som exempel.

Ska mot trysil på Söndag, tänkte köra i parken/trail centret söndag och sen bevandra mig bortåt på måndag.
Tips på var man ska köra?

Nåt bra tips på en tältplats vid en sjö, nära nånstans man kan ställa bilen..?

Idag gjorde vi Trysil.

Byggda stigarna i Gullia höll hög kvalité, tycker det var i princip lika bra som Glentress och andra etablerade trailcenters tycker jag. Utförslöpan Sweet Dreams var riktigt kul, flowig och snabb! Möjligen kunde det stoppats in lite alternativkickar på sidan för de som vill, för att göra det ännu roligare. Byggda stökstigen Red mist gillade jag, blöt skrårotfest påminde om Göteborg. :)

Högfjället däremot var vackrare än bra. Vi gjorde en liten miss och läste inte så noga utan gav oss ut på blå fjället runt. Efter 5km på brett grus läste vi att den funkade på alla slags cyklar och man måste upp på röd/svart för att behöva terrengsykkel. Svängde av på rött över toppen vilket var rejält rough och utmanande att trampa uppblandat lera och lös sten. Sen ungeför samma ner igen till trädgränsen, fast också med inslag av rätt ner i pisten. Bitvis dock mycket fin stökig fjällstig!

När vi väl längre ner hamnade i rött bikeparkspår var det bara totalt en eller två berms, ett par små trähopp och stora mängder lös sten och en del odränerade lerhål. Inte kul för vare sig nybörjare eller erfarna (lös sten har inte i bikepark att göra), kändes inte värdigt eller färdigt. Förhoppningsvis ordnar det till spåren nu när dom satsar på cyklingen för det där var bland de sämsta ursäkter till utmärkt cykelled jag varit med om.summering: blått är för lätt, rött är för dåligt draget/byggt. Men fjällcyklingen var fin som totalupplevelse, om än bara bitvis bra cykling.

Bor f ö på Radisson, bättre mat än väntat (svenskar i köket) och jättebra attityd till cyklar. Cykelförvaring i källaren. Synd att badet stänger 18, hade suttit fint efter cyklingen.

Imorrn kör vi Gullia igen, sen vidare mot Fjord-Norge!

Senast ändrad:
Hoppas att ni hittar ut på stigarna på andra sidan dalen också. Många av de finaste naturliga stigarna ligger dær.

Hojta till om ni ska sladda runt lite i Sogndal också, visar gærna vad vi har hær :)

Provade stigarna på Grimsåsen i lördags. Regn hela dagen med blöta hala stigar och många vattensamlingar som följd. Mer knuff än cykling för mig som oteknisk xc-cyklist. Mycket stenar, brant upp eller ner och mycket hala stenar.
[Hm blir osäker på geografin, stig 92 och öster/söder är kanske Ås det med?]

Söndagen hade uppehåll och lite bättre underlag, fortfarande blött men inte riktigt lite halt. Denna dag spenderades kring ÅS. Lite bättre stigar, inte riktigt lika mycket sten. Antagligen bättre med fethjuling eller AM-cykel än med min svettocykel.
[Stig 103 och väster/norr]

Rätt många stigar var svåra att hitta, körde en hel del omvägar.

Radisson var väll ok men jag var inte så imponerad av frukosten, kan inte riktigt sätta fingret på vad men det var inte 100%.

Senast ändrad:
Var också i Trysil idag. Fjellrundans ena halva mellan Fageråsen och Skihytta var kalas att ta med familjen på. Andra halvan från Fageråsen till Skihytta genom skidområdet var jag glad att jag hann provcykla på morgonen innan jag släpade ut familjen där, mycket brant upp och ner med grovt grus. Hamnade i samma röda stig som Westman beskriver och den hade ju inte på kartan att göra - farlig, tråkig och full med sten. Bättre att inte märka upp nedfarter som denna.

Men på eftermiddagen avslutade jag dagen med den röda stigen från Skihyttan ned till Kubekksätra och sedan vidare på blå ända ner till turistcentret - den var Top Notch stigcykling, om än lite blöt här och var. Väldigt trevligt!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    244.7 KB · Besök: 76
  • image.jpg
    image.jpg
    154 KB · Besök: 99
Har familjecyklat en hel del de senaste semestrarna och testade Trysil detta år. Var där fredag till söndag med hela familjen. Sambo plus tre kids, 4, 8 och 11 år gamla.

Tycker gullia var väldigt välbyggd och perfekt för familjecykling. lilltjejen nyss fyllda 4 år kunde cykla där så länge det inte gick uppför för mycket, killarna tjöt av glädje i blueberry swing. Teknikbanan vid radisson var också riktigt bra. På andra ställen jag varit har de alltid varit så korta och ganska tråkiga. Här gavs det möjlighet att testa det mesta.

Släpade med familjen på fjällrundan (4 åringen cyklade inte själv...) och hade inte varit lika smart som hagdahl. jag hade inte tagit med dem på hela rundan om jag provcyklat innan. På tok för mycket upp och ner för att glädja barnen.

Sen är det bara en halvtimme till rörbäcksnäs, vi drog dit på lördagen. Tredje året i rad vi är där och jag tycker att det är outstanding när det gäller stigcykling.

Fortsätter att recensera Trysil Bike Arena efter en (regnig) dag till. Provade Fjell-Bekkedal-rundan på seneftermiddagen. Det är en av fyra rekommenderade turer på hemsidan och den består av ett hopplock av svarta och röda stigar. Turen går upp över Trysilfjället och ner på kanten till den väldigt mäktiga bäckravinen som jag misstänker är själva Bekkedalen.

Första delen över fjället var kanon - om man gillar att knuffa cykel uppför en slalombacke och sedan bränna höjdmeter rakt ner i fallinjen i någon form av gammalt liftspår eller pist uppe på fjället. Ok, det var kanske 1-2 km fin fjällstig uppe på fjället, men inte så det var värt slitet dit.

Sedan gick turen längs Fjellrundan en bit, mest grusväg för att sedan följa en blöt pist, denna gång gräsbeklädd rakt ner en bit. Jodå, det gick en stig i pisten, men... nja.

Sedan var man framme vid starten av stig 50 - Bekkedalen. Och nu blev det annat liv i luckan - snabbt, flowigt, smalt, svängigt och med den hundra meter djupa bäckravinen alldeles bredvid. Top notch! Efter en dryg kilometer övergick stigen i nån slags traktorväg och sedan var det grusväg tillbaka mot centret. Allt avslutades med en riktigt risig och sumpig stig upp till Turistcentret igen. 850 höjdmeter och 22 km visade gps:en. Hade man läst in sig på kartan lite innan var det inga större problem att hitta runt, helt ok skyltat. Men man måste som sagt ha karta och helst en turbeskrivning eftersom man plockar ihop diverse olika leder och stigar.

Bekkedal.jpg

Det känns lite som att Trysil gått i fällan att vara så sugna på att kunna visa upp så många markerade stigar i sin arena som möjligt redan år ett. I mitt tycke var det många delar av denna runda som inte kändes värdiga att ingå i en "Bike Arena". Men vissa delar var riktigt fina och om de fortsätter att plöja in pengar och successivt förbättra dåliga partier kan det nog bli riktigt bra.

Gullia-leden är suveränt välbyggd för övrigt. Väldigt proffsigt utfört och grymt rolig cykling.
Stigarna på andra sidan dalen har jag inte hunnit testa, de kan mycket väl vara mycket bättre än på den här sidan.

Jag kan rekommendera Grimsåsen för de som gillar att cykla teknisk terräng. En bit var helt sjukt brant nerför. Rödhammaren-Brinken nr 77.

Avslutade Trysil-besöket med att köra den rekommenderade turen "Nupen & Støpa".
Turen började med en stadig grusvägsklättring med magnifik utsikt över Trysil och sedan stig 85 "Østbyveiga" som var finfin om än jobbig. Det inledande glada humöret dämpades dock snabbt av stigarna 86-89 som var en mix av branta klättringar, kärr och riktigt risiga stigar (ok, 89 var bra sista biten nerför hygget). Avslutningen av turen med Støpa Flytsti (90) och Gravavegen (91) var dock fantastiskt och allt elände var nästan glömt. Med facit i hand hade jag skippat stig 86-89 och cyklat grusväg upp till Stöpa Flytsti direkt efter stig 85, då hade det varit en toppentur!

Stigar som man kan vara utan:
IMG_2862.jpg

IMG_2863.jpg

Stigar man gärna cyklar igen:
IMG_2864.jpg

IMG_2868.jpg

Som den som gjorde kartan för några år sedan så kan jag kanske bidra med lite förklaring om varför Trysil upplevs som väldigt tudelat.

Kartan ritades inför Utflukt-eventet för tre år sedan. Då hadde det eventet varit i Kongsberg i några år, där det var fokus på teknisk stigcykling för erfarna cyklister. Inte så hemskt många nybörjare som var med där. Alltså ritades många av stigarna in på kartan, och absolut så var de tekniska stigarna med mycket rötter och sten med.

Utflukt blev väldigt annorlunda när det kom till Trysil, helt plötsligt så var det många nybörjare med och det påverkade mycket. Det kombinerat med att Trysil generellt satsar på familjer gjorde att satsningen vidare blev mot flowtrails och enklare stigar.

Problemet blir nu att många av de kartlagda stigarna fortfarande är steniga, brötiga och bitvis väldigt blöta (speciellt en blöt sommar som i år) medans Trysil börjar marknadsföra sig mot en annan målgrupp. Dessutom så är flera av de stigarna som kommit in på kartan senaste året av det mer tekniska slaget. Så det som marknadsförs är inte direkt det som levereras, i varje fall inte än.

Så jag kan hålla med om att en del stigar borde tas bort från kartan, och att det borde satsas på att rensa upp de stigar som blir kvar. Det hadde gjort att gästerna fått mer av det som förväntas.

Vi andra som tycker att det är kul med brötstigar hittar dem ändå :)

Det låter rimligt Knä-Ola. Om man hade hittat turförslaget på någon mindre officiell sida hade man nog inte reagerat på samma sätt, det är när det marknadsförs under "Trysil Bike Arena" som det blir en glitch mellan förväntad och upplevd kvalité. Men som sagt, mycket var bra!

(Det kan också vara så att vi från svensksidan är allmänt trötta och klena. Men jag är nyfiken, är det verkligen locals som sätter hela Brattåsstien utan att kliva av?! Imponerande i så fall, hatten av!)

Och om det inte framgick i mina inlägg så hade jag och familjen några kanondagar i Trysil där alla hittade sina egna favoriter!

Edit: Lägger in en helt oredigerad gopro-film från stigen Bekkedal på Trysilbergssidan. Det var blött men bra!

Senast ändrad:
Man blir så van vid att cykla blöta rötter och myr när man bor där så att man klarar av mycket som man aldrig hade trott var möjligt. Det är till och med så att några har klarat av att cykla upp Grimsåsen utan fotisätt (själv har jag klarat av det med ett fotisätt, något jag är rätt stolt över).
29er med Minion DHF med klistergummi är ett vinnande koncept!

Men ge det 1-2 år och så kommer det nog att finnas många fler stigar av den typen som förväntas :)

Kul att se film från Bekkedalen, inte klokt att vi knappt hittade den gamla stigen där när vi började röja den för 3 år sedan.

Det er veldig hyggelig å se at vi får mange tilbakemeldinger på stisykkelproduktet vårt i Trysil, det er med på å gjøre oss bedre!

Som prosjektleder for selve byggingen av de nye stiene, og arrangementsansvarlig for Utflukt kan jeg komme med en kommentar til vår satsning.

Som Ola skriver, så startet det med at Utflukt ble arrangert her første gang i 2013. Inntil da var det bare et fåtall stisyklister i Trysil. Arrangementet gjorde at flere fikk øynene opp for stisykling og det ble igangsatt et prosjekt for å utrede mulighetene for å satse ytterligere.

Franske Bike Solutions gjennomførte en studie og utarbeidet en masterplan for stisykkelutviklingen.

De eksisterende stiene vi har på kartet (omkring 100 km), er i hovedsak relativt tekniske (røde og svarte stier), og passer best for erfarne stisyklister. I tillegg er terrenget vårt slik at det naturlig må bli en del klatring oppover, men det gir igjen mange fine muligheter nedover.

For å komplettere de eksisterende "old school" stiene begynte vi å utvikle maskinbygde stier i Gullia, med høy tilretteleggingsgrad. Totalt er det planlagt opp mot 40 km sti i dette området. De fleste grønne og blå, da det er dette vi mangler, men også noen røde og svarte.

I neste del av utviklingen jobber vi også med en flytsti fra toppen av Fjellekspressen, som vil gå via Knettsetra og ned til Turistsenteret. Denne vil bli ca. 7,5 km lang og i hovedsak være blå, med noen røde og kanskje svarte alternativer innimellom. Forhåpentligvis starter byggingen her allerede i høst.

Den heisbaserte stisyklingen i Trysil er som flere har bemerket ikke spesielt godt tilrettelagt. Det finnes noen kule stier, den via Kubekksetra og så Sten! for mer avanserte. Vi har ingen planer for å satse stort på DH pr nå.

Følg oss gjerne på http://www.facebook.com/trysilbikearena
Her legger vi fortløpende ut en del info om arbeidet.

Åker upp till svärföräldrarnas stuga i Trysil på Måndag och hade gärna tagit emot lite tips. Jag och sambon ska vara där 4-5 dagar och kommer att bo ganska nära Hotell Radison.

Det jag efterfrågar är några lite enklare och kortare rundor som vi tillsammans kan åka på förmiddagen och sen lite mer krävande rundor som jag kan åka själv på eftermiddagarna.

Har inte undersökt så mycket själv men var hittar man kartor etc, helt enkelt hur kommer man igång när man väl är på plats. Har bil med cykelhållare så att åka en bit för att hitta godbitarna är inget hinder.

/Marcus

Hei Snoogans,

Det enkleste er å stikke innom resepsjonen på Radisson Blu. Der får du et stikart, samt at de kan vise deg veien bort til Gullia (ca. 500 meter). Der finner du tilrettelagte og nybygde stier som passer til alle nivåer.

Er du interessert i litt eksperthjelp anbefaler jeg å kontakte Trysilguide.com
De tilbyr guidede turer og stikurs.

God tur og velkommen til Trysil!

olvenorderhaug skrev:
> For å komplettere de eksisterende "old school"
> stiene begynte vi å utvikle maskinbygde stier i
> Gullia, med høy tilretteleggingsgrad. Totalt er
> det planlagt opp mot 40 km sti i dette området.
> De fleste grønne og blå, da det er dette vi
> mangler, men også noen røde og svarte.
>
> I neste del av utviklingen jobber vi også med en
> flytsti fra toppen av Fjellekspressen, som vil gå
> via Knettsetra og ned til Turistsenteret. Denne
> vil bli ca. 7,5 km lang og i hovedsak være blå,
> med noen røde og kanskje svarte alternativer
> innimellom. Forhåpentligvis starter byggingen her
> allerede i høst.
>

Låter bra! Får bli ett återbesök om ett år eller två då.

> Den heisbaserte stisyklingen i Trysil er som flere
> har bemerket ikke spesielt godt tilrettelagt. Det
> finnes noen kule stier, den via Kubekksetra og så
> Sten! for mer avanserte. Vi har ingen planer for
> å satse stort på DH pr nå.

Ett tips är att ta bort de leder som faktiskt inte är leder från pistkartan - man blir bara besviken när det går rakt nerför icke tillrättalagd pist fylld av sprängsten. För övrigt tror jag ni satsar på helt rätt nisch!

Letar efter en uppdaterad karta över alla cykelleder i Trysil men hittar inte. Är det någon som har en fungerande länk att dela med sig av?

Är det någon som har varit där som kan rekommendera vart kan ska bo om man vill ha nära till familjevänlig cykling?

Låter gärna bilen stå på semestern...

Hei Alpen,

Det kommer oppdaterte kart nå i løpet av vinteren. Enn så lenge kan du laste ned fjorårets kart her:http://www.trysil.no/no/Gjore/Sommer/sykkel-trysil/sykkelkart/

De stiene som ble bygget etter at dette kartet ble trykket (f.eks. nesten hele den nye delen i Gullia) finner du ved å gå hit: www.facebook.com/trysilbikearena

Skulle du ha noen spørsmål om syklingen i Trysil, så er det bare å ta kontakt med oss.

Mvh,
Olve Norderhaug
Prosjektleder utbygging
Trysil Bike Arena

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp