[Artikel] Vad ska man välja för pedaler: Plattform vs SPD

rix

Aktiv medlem
Kass skärmdump i brist på möjlighet att visa själva videon. Det där med tåvinkeln är inget jag tänker på. Det blir vad det blir liksom. Om något har jag hört många som talar om att "låsa" hojen mellan fötter och styre och då vinklas tårna nedåt.

Visa bilaga 483585

Edit: Sen vet jag inte om det här är representativt. Det var ett år sen och jag är nog åtminstone en aning mer säker på vad jag gör nu.
Kan var magväskan som hamnat fel som gör det.

Skämt åsido så tror jag det kan hjälpa att rycka mer i styret som redan konstaterats. Har också hänt att jag tappat en pedal när jag droppat (händer relativt sällan, men kommer ihåg när det hände senast för typ 6 år sen, det gjorde ont), men har också droppat större dropp utan att pedalen tappats.

Det är ju inte så att cykeln närmar sig jorden snabbare än vad du gör, så om du inte trycker ifrån dig cykeln på något sätt så bör du inte lämna pedalen.

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
Men pratar vi riktigt feta DR0P TiL PLaT nu eller?

Bara en dåre skulle droppa en lastkaj med SPD. Och bara en slösaktig skulle cykla långtur med plattisar.

1. Det är väl det enda som räknas?

2. Jag är en slösaktig dåre, men det är sedan gammalt.

Jag kommenterade inte pedaltypen utan det faktum att Makten nog faktiskt gör rätt när han landar på framhjulet trots att han kände att han verkar vara ensam om det.

Just det var inte riktat just till dig.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tror också att landa lite framhjul först är en bra grej för vidare färd. En sak jag gjort tidigare och försöker förändra är att skjuta bak röven så mycket det bara går, det kan kännas tryggt/enkelt men man hamnar i en sämre position i landningen enligt min erfarenhet. Nu försöker jag hålla mig något mer centrerad när jag rycker i styret till plaT.

Makten

Aktiv medlem
Kan var magväskan som hamnat fel som gör det.

Skämt åsido så tror jag det kan hjälpa att rycka mer i styret som redan konstaterats. Har också hänt att jag tappat en pedal när jag droppat (händer relativt sällan, men kommer ihåg när det hände senast för typ 6 år sen, det gjorde ont), men har också droppat större dropp utan att pedalen tappats.

Det är ju inte så att cykeln närmar sig jorden snabbare än vad du gör, så om du inte trycker ifrån dig cykeln på något sätt så bör du inte lämna pedalen.
Om du menar flytta vikten bakåt mer med "rycka i styret" så blir det ju bara att man istället landar på bakhjulet. Vilket jag provat och det blir verkligen skitdåligt.

rix

Aktiv medlem
Om du menar flytta vikten bakåt mer med "rycka i styret" så blir det ju bara att man istället landar på bakhjulet. Vilket jag provat och det blir verkligen skitdåligt.
Tror du får anpassa tekniken också mycket efter farten, om det är något gap (väldigt korta gap med låg fart blir det ju viktigare att få upp framhjulet) etc. Men något gör du ju fel om du landar med framhjulet först jämnt och med fötterna någon annanstans än på pedalerna. Att landa med framhjulet först kan ju vara helt ok, men kan ju också bli lite okontrollerat om det blir för mycket framåtvikt och det blir ju lite svårt att styra cykeln när man kör enbart på framhjulet. Tanken är ju att landa med båda hjulen samtidigt eller möjligtvis lite framhjul först.

Valhalla_

Aktiv medlem
Tror du får anpassa tekniken också mycket efter farten, om det är något gap (väldigt korta gap med låg fart blir det ju viktigare att få upp framhjulet) etc. Men något gör du ju fel om du landar med framhjulet först jämnt och med fötterna någon annanstans än på pedalerna. Att landa med framhjulet först kan ju vara helt ok, men kan ju också bli lite okontrollerat om det blir för mycket framåtvikt och det blir ju lite svårt att styra cykeln när man kör enbart på framhjulet. Tanken är ju att landa med båda hjulen samtidigt eller möjligtvis lite framhjul först.
Tänker på trial-åkarna som vid riktigt höga drop till platt landar på bakhjulet först vilket gör att de kan dämpa fallet rejält. Men då är det vid skitlåg till obefintlig fart och en hoj helt utan dämpning. Ju långsammare, högre och plattare desto mer bakhjul. Ju snabbare och brantare desto mer framhjul (inom rimliga gränser), och så allt däremellan.

Makten

Aktiv medlem
Alla säger ju olika så det är omöjligt att veta vad som är "rätt". Det känns mycket bättre att landa med framhjulet först i alla fall och då står fötterna dessutom oftare kvar på pedalerna. Att landa med framhjulet först kan man dessutom göra med vikten långt bak, även om det verkar knepigt. :sneaky:

rix

Aktiv medlem
Frågan är varför om det känns sämre och skapar problem. 🤔
Men att landa på framhjulet kan bli lite farligt på t.ex. ett större drop där du har lite fart och det går fort, finns en risk att du rullar på framhjulet ut från landningen, då blir det ju lite svårstyrt. Sen finns ju också risken att på ett större drop att det som egentligen händer är att du egentligen hamnat i en framåtrotation, dvs du kanske helt flyger över styret innan du hinner landa.

Makten

Aktiv medlem
Men att landa på framhjulet kan bli lite farligt på t.ex. ett större drop där du har lite fart och det går fort, finns en risk att du rullar på framhjulet ut från landningen, då blir det ju lite svårstyrt. Sen finns ju också risken att på ett större drop att det som egentligen händer är att du egentligen hamnat i en framåtrotation, dvs du kanske helt flyger över styret innan du hinner landa.
Nu kommer jag nog aldrig våga göra nåt "större", utan för mig handlar det om att känna mig något sånär trygg med det som finns där jag cyklar. Och då är det i regel ganska låga dropp till platt.
Jag antar att rörelsen blir snarlik vid ett större dropp till lutande landning, eftersom framhjulet då måste vara lägre än bakhjulet för att båda hjul ska ta i marken samtidigt. Höga dropp till platt ser jag inte ens vitsen med förutom att det ger vårdslöshets-kudos. Och en som är ute efter sånt kommer jag aldrig bli. 😉

Valhalla_

Aktiv medlem
Funkar din teknik eller icketeknik för dig och där du kör osv, då är väl problemet inte ett problem?

Makten

Aktiv medlem
Funkar din teknik eller icketeknik för dig och där du kör osv, då är väl problemet inte ett problem?
Låt oss säga att den funkar men inte är helt konsekvent och förutsägbar. För att gå vidare skulle jag vilja veta om mina försök är i rätt riktning så att säga.
Blir mest lite förvånad över att så många relativt medelmåttiga cyklister inte har några som helst problem med att landa platt med båda hjulen utan att tappa kontakten med pedalerna. Alltså missar jag antagligen något, oavsett vem som gör fel eller rätt.

Tills insikt infinner sig fortsätter jag att sätta ner framhjulet först helt enkelt.

rix

Aktiv medlem
Nu kommer jag nog aldrig våga göra nåt "större", utan för mig handlar det om att känna mig något sånär trygg med det som finns där jag cyklar. Och då är det i regel ganska låga dropp till platt.
Jag antar att rörelsen blir snarlik vid ett större dropp till lutande landning, eftersom framhjulet då måste vara lägre än bakhjulet för att båda hjul ska ta i marken samtidigt. Höga dropp till platt ser jag inte ens vitsen med förutom att det ger vårdslöshets-kudos. Och en som är ute efter sånt kommer jag aldrig bli. 😉
Låga dropp till platt måste ju vara absolut skönast att landa med båda hjulen samtidigt. Men det finns ju massor av olika typer av drop och det är ju inte exakt samma rörelse/teknik för alla, ska du landa platt vill du ju få upp framhjulet mer än om du har en landning. Men om du ändå inte ska köra högre än det lilla som visades ovan spelar det nog ingen roll hur du gör.

Makten

Aktiv medlem
Låga dropp till platt måste ju vara absolut skönast att landa med båda hjulen samtidigt. Men det finns ju massor av olika typer av drop och det är ju inte exakt samma rörelse/teknik för alla, ska du landa platt vill du ju få upp framhjulet mer än om du har en landning. Men om du ändå inte ska köra högre än det lilla som visades ovan spelar det nog ingen roll hur du gör.
Varför skulle det vara "skönare" att ta hela smällen på en gång istället för att sprida ut den och göra landningen mjukare? 🤔 Nånting borde det väl säga att jag använder betydligt mindre slaglängd fram vid samma dropp som mina cykelkompisar, trots att jag kör mjukare fjädring?

Hittade en tutorial som faktiskt förespråkar typ det jag tycker känns bäst, och som riktar sig till folk som inte kan, snarare än folk som redan kan:
Inte ett ord om pedalkontakt dock, precis som vanligt.

H.

Aktiv medlem
Varför skulle det vara "skönare" att ta hela smällen på en gång istället för att sprida ut den och göra landningen mjukare? 🤔 Nånting borde det väl säga att jag använder betydligt mindre slaglängd fram vid samma dropp som mina cykelkompisar, trots att jag kör mjukare fjädring?

Hittade en tutorial som faktiskt förespråkar typ det jag tycker känns bäst, och som riktar sig till folk som inte kan, snarare än folk som redan kan:
Den där var ju jättekonstig. Lär man sig droppa sådär och tror att man klarar 1m-drop kommer det ju gå åt helvete i skogen när man plötsligt tvingas göra det med låg fart och i ett överraskningsmoment.

Men nog ser de ut att landa med båda hjulen samtidigt på det större droppet?

Din gaffel verkar ju defekt, så den känns kanske inte som något som ska vara med i kalkylen. Eller så är du en katt.

Makten

Aktiv medlem
Den där var ju jättekonstig. Lär man sig droppa sådär och tror att man klarar 1m-drop kommer det ju gå åt helvete i skogen när man plötsligt tvingas göra det med låg fart och i ett överraskningsmoment.

Men nog ser de ut att landa med båda hjulen samtidigt på det större droppet?

Din gaffel verkar ju defekt, så den känns kanske inte som något som ska vara med i kalkylen. Eller så är du en katt.
Klart de landar med båda hjulen eftersom det lutar nedåt. 🤔 Och du kan ju inte gärna tro att man klarar av "överraskningsdropp" i låg fart oavsett teknik om man inte redan har hyfsade skills. Det här handlar ju om att över huvud taget våga och ha nån slags grund som gör att det funkar. Gör jag som "man borde" (enligt de flesta andra) så tycker jag inte att det funkar och då vågar jag heller ingenting. Jag tror att merparten av alla tutorials resonerar som du och antar att den som tittar på instruktionen är duktigare än den som faktiskt behöver en instruktion.

Har två gafflar och använder mindre slag än andra på båda, men ja, den ena kan mycket väl vara defekt eftersom den är nästan omöjlig att bottna. Avhandlats i flertalet andra trådar.

Edit: Och ja, i någon mån cyklar jag antagligen kattlikt eftersom jag också kommer undan med sjukt mycket lägre däcktryck än de flesta som är ungefär lika snabba som jag. Inga bucklade fälgar och ytterst sällan punkor därtill.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem

I den där videon droppar de inte till platt. Och de landar ju i princip på båda hjulen samtidigt, inte med framhjulet först. Förutom när de gör demonstrationen i ultrarapid. I mitt tycke är den där tekniken mest applicerbar i bikepark för där ser droppen ofta lika välputsade ut som i videon, perfekt slätt, och fin landning i rätt lutning osv.

Midjehöga dropp till platt i skogen och med noslandning, är rätt oskönt . Småkrafs som man i princip kan rulla, fine, men kring metern, no way. Personligen är jag starkare i benen och vill helst av allt landa på två hjul. Annars måste man ju bänka hela landningen. Lutar landningen matchar man förstås vinkeln bäst det går, men markkontakten bör ju ske ungefär liksidigt fram/bak i min mening.

Makten

Aktiv medlem
I den där videon droppar de inte till platt. Och de landar ju i princip på båda hjulen samtidigt, inte med framhjulet först. Förutom när de gör demonstrationen i ultrarapid. I mitt tycke är den där tekniken mest applicerbar i bikepark för där ser droppen ofta lika välputsade ut som i videon, perfekt slätt, och fin landning i rätt lutning osv.

Midjehöga dropp till platt i skogen och med noslandning, är rätt oskönt . Småkrafs som man i princip kan rulla, fine, men kring metern, no way. Personligen är jag starkare i benen och vill helst av allt landa på två hjul. Annars måste man ju bänka hela landningen. Lutar landningen matchar man förstås vinkeln bäst det går, men markkontakten bör ju ske ungefär liksidigt fram/bak i min mening.
Eftersom jag inte vet vad jag håller på med kan jag bara dra slutsatsen att det handlar om "projektilbanan" som gör att det jag tycker funkar stämmer med vad de visar. Försöker jag landa med båda hjulen samtidigt till platt så hamnar jag där diskussionen började; att jag tappar kontakten mellan fot och pedal. Plus att nedslaget blir mycket hårdare. Lite mindre dropp till typ lårhöjd fixar jag med helstelt och det finns inte på kartan att jag skulle vilja landa med båda hjulen samtidigt där. Då skulle typ gaffeln gå av. 😂

rix

Aktiv medlem

Men det måste ju vara skönare att ta hela smällen med båda hjulen än med bara ett hjul? Du är ju mycket starkare i benen dessutom. När man droppar till något med en landning så är det ju klart så att cykelns framhjul kommer hamna längre ned än bakhjulet sett från ett horisontellt plan, där är ju tanken att matcha cykelns lutning med landningens, och en liten skillnad där spelar ju inte jättestor roll. Men gör som du känner är bekvämt :) men tänk på att det kan göra ont vid ett större drop i lågfart om man bara låter framhjulet falla. Det finns ju en risk att man flyger över styret och landar på huvudet/nacken först.

H.

Aktiv medlem
Klart de landar med båda hjulen eftersom det lutar nedåt. 🤔 Och du kan ju inte gärna tro att man klarar av "överraskningsdropp" i låg fart oavsett teknik om man inte redan har hyfsade skills. Det här handlar ju om att över huvud taget våga och ha nån slags grund som gör att det funkar. Gör jag som "man borde" (enligt de flesta andra) så tycker jag inte att det funkar och då vågar jag heller ingenting. Jag tror att merparten av alla tutorials resonerar som du och antar att den som tittar på instruktionen är duktigare än den som faktiskt behöver en instruktion.

Har två gafflar och använder mindre slag än andra på båda, men ja, den ena kan mycket väl vara defekt eftersom den är nästan omöjlig att bottna. Avhandlats i flertalet andra trådar.

Edit: Och ja, i någon mån cyklar jag antagligen kattlikt eftersom jag också kommer undan med sjukt mycket lägre däcktryck än de flesta som är ungefär lika snabba som jag. Inga bucklade fälgar och ytterst sällan punkor därtill.
Jag hade ju fördelen att jag lärde mig droppa när jag var ung och dum, och jag är fortfarande rätt orädd med bristande konsekvenstänk. Men jag tycker ändå att det här tåls att diskutera. Det är två faktorer jag stör mig på i videon. Det ena är att de indirekt säger att det är svårt att droppa rätt. Det är inte särskilt svårt skulle jag säga. Visst, går man till extremerna blir det ju det, men ett normalt "mitt på stigen"-dropp är inte särskilt svårt. Det är dessutom helt grundläggande teknik som jag tycker ska nötas in i ryggmärgen om man kör mycket i skogen.

Det andra, och värre, är att de lär ut en teknik som kan bli direkt farlig om det inte är så tillrättalagt som det är i deras video. De säger i princip att man ska vara helt passiv och bara ha hög fart och stå i attackställning. Och så kör folk så och klarar dropp, i den miljön. Sen åker de ut i skogen och tänker att de kan droppa en meter. Men vad händer då om det visade sig att farten inte räckte, eller det var en liten ojämnhet i marken innan kanten?

De inleder klippet med att visa fails på folk som flyger över styret utför dropp, men den teknik de själva lär ut leder ju till samma sak om man inte har fart nog. Man behöver inte kunna manual- eller pedalhop-droppa från stillastående, men man ska veta vad man håller på med innan man droppar. För det är som sagt inte särskilt svårt att lära sig, och tekniken går att nöta in helt odramatiskt på varenda trottoarkant.

Olyckan i Järvsö ligger allt för färskt i minnet.

Senast ändrad:

rix

Aktiv medlem
Jag hade ju fördelen att jag lärde mig droppa när jag var ung och dum, och jag är fortfarande rätt orädd med bristande konsekvenstänk. Men jag tycker ändå att det här tåls att diskutera. Det är två faktorer jag stör mig på i videon. Det ena är att de indirekt säger att det är svårt att droppa rätt. Det är inte särskilt svårt skulle jag säga. Visst, går man till extremerna blir det ju det, men ett normalt "mitt på stigen"-dropp är inte särskilt svårt. Det är dessutom helt grundläggande teknik som jag tycker ska nötas in i ryggmärgen om man kör mycket i skogen.

Det andra, och värre, är att de lär ut en teknik som kan bli direkt farlig om det inte är så tillrättalagt som det är i deras video. De säger i princip att man ska vara helt passiv och bara ha hög fart och stå i attackställning. Och så kör folk så och klarar dropp, i den miljön. Sen åker de ut i skogen och tänker att de kan droppa en meter. Men vad händer då om det visade sig att farten inte räckte, eller det var en liten ojämnhet i marken innan kanten?

De inleder klippet med att visa fails på folk som flyger över styret utför dropp, men den teknik de själva lär ut leder ju till samma sak om man inte har fart nog.

Ja tänker direkt på den olyckan i Järvsö, och vissa av mina egna drops när jag var lite yngre, specifikt ett i Gesunda ;) kan göra ont att inte få upp framhjulet.

Makten

Aktiv medlem
Men det måste ju vara skönare att ta hela smällen med båda hjulen än med bara ett hjul? Du är ju mycket starkare i benen dessutom. När man droppar till något med en landning så är det ju klart så att cykelns framhjul kommer hamna längre ned än bakhjulet sett från ett horisontellt plan, där är ju tanken att matcha cykelns lutning med landningens, och en liten skillnad där spelar ju inte jättestor roll. Men gör som du känner är bekvämt :) men tänk på att det kan göra ont vid ett större drop i lågfart om man bara låter framhjulet falla. Det finns ju en risk att man flyger över styret och landar på huvudet/nacken först.
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara obekvämare att landa med framhjulet först, och det är inte heller vad jag upplever i praktiken. Tvärtom, och skillnaden är ganska stor. Att man landar på framhjulet betyder ju inte att man har all vikt där fram liksom. Jag tror du ser framför dig nån som bara rullar ut och roterar hela ekipaget framåt och bara nästan klarar sig utan att vurpa. Så går det inte till för min del. Jag sträcker ut armarna och "fångar marken" med framhjulet först och det blir tämligen mjukt och fint.

De inleder klippet med att visa fails på folk som flyger över styret utför dropp, men den teknik de själva lär ut leder ju till samma sak om man inte har fart nog. Man behöver inte kunna manual- eller pedalhop-droppa från stillastående, men man ska veta vad man håller på med innan man droppar. För det är som sagt inte särskilt svårt att lära sig, och tekniken går att nöta in helt odramatiskt på varenda trottoarkant.

Det är ganska naturligt att du inte tycker det är svårt eftersom du redan kan. Jag tror därmed inte att du kan avgöra hur det känns för någon som inte kan. Jag till exempel. :sneaky:
Sen håller jag inte med om att de skulle påstå att man ska vara passiv. Såg du verkligen hela videon?

Jag vet inte var du cyklar och med vilka, men jag skulle säga att åtminstone 7-8 av 10 cyklister häromkring INTE vågar droppa midjehögt. Och säkert hälften av de som ändå gör det, gör det på ett vis som ser synnerligen okontrollerat ut.
Det är alltså inte alls nåt grundläggande som alla kan. Precis som att det är tämligen få som faktiskt kan bunnyhoppa, manuala eller ens göra en trackstand under lång tid. Det är bara det att alla de där som inte vågar heller aldrig berättar det. Det är lätt att dra massa slutsatser av att bara titta på de personer man själv omger sig med, som antagligen har ungefär samma kunskaper som man själv. Hela den här grejen med att säga att ditten och datten är lätt, gör om möjligt bara att de som inte kan aldrig kommer lära sig eftersom det inte finns nån som verkligen kan förklara hur det går till från att inte kunna alls, till att hjälpligt göra saker utan att det går åt helvete. Man kan ju inte nöta ett dropp i en höjd där det går dåligt, om det inte sker nån förbättring för varje iteration. Och det har det inte gjort för mig förrän jag av nån anledning provade att inte landa med båda hjulen samtidigt.

Vidare finns det inte på kartan att jag råkar se ett dropp och bara testa, utan är det i en höjd där jag inte känner mig helt 100 så stannar jag först, går av och inspekterar. Nu cyklar jag dock mest på samma ställen och vet därför var det finns dropp och inte. Så jag behöver inte kunna hantera nåt oväntat, egentligen. Det ligger ett antal nivåer över vad jag vill åstadkomma just nu.

Utmärkt exempel på varför det är hårdare att landa med båda hjulen samtidigt. Att det är bakhjulet först där är såklart för att farten är nära noll.

Makten

Aktiv medlem
Ser du någon framhjulslandning där kanske?
Nej och jag förstår inte varför trials-teknik skulle vara relevant när man cyklar stig. Åtminstone inte om man inte tänker stå (nästan) still innan droppet. Varför landar han inte med båda hjulen samtidigt från stillastående om det nu skulle vara optimalt vid alla tillfällen?

rix

Aktiv medlem
Nej och jag förstår inte varför trials-teknik skulle vara relevant när man cyklar stig. Åtminstone inte om man inte tänker stå (nästan) still innan droppet. Varför landar han inte med båda hjulen samtidigt från stillastående om det nu skulle vara optimalt vid alla tillfällen?
Men ser du många proffs som landar med framhjulet först (oavsett om de har SPD eller flats), alltså mer än en marginell skillnad (Bernard Kerr räknas inte...).

Makten

Aktiv medlem
Men ser du många proffs som landar med framhjulet först (oavsett om de har SPD eller flats), alltså mer än en marginell skillnad (Bernard Kerr räknas inte...).
Vem har sagt att det rör sig om mer än just "marginell skillnad"? 😉 Jag tror som sagt att du ser nåt helt annat framför dig än vad som händer. Sen vet jag inte hur relevant det är hur proffs gör. Jag är ju motsatsen till proffs. 😁 Kan inte heller påstå att man ser särskilt mycket dropp till platt runtom på nätet i videor. I alla fall inte från den höjd som avses här.

Om nån kan tala om hur jag ska göra för att behålla kontakten mellan fot och pedal vid landning med båda hjulen så provar jag gärna det. Men ingen tycks ens förstå att det problemet kan existera, och då har jag inget annat val än att göra det som fungerar för mig. Optimalt eller ej.

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag vill diskutera det här med att hänga bak på cykeln vid drop och hävda att vissa lär ut att man ska hänga bak så långt som möjligt (typ), vilket jag upplever som suboptimalt när man ska attackera stigen vidare. Jag försöker numera hålla mig lite mer centrerad.

Lite som visas i denna videon (old school technique vs new), fast här rör det ffa när man håller cykeln på marken:

H.

Aktiv medlem
Det är ganska naturligt att du inte tycker det är svårt eftersom du redan kan. Jag tror därmed inte att du kan avgöra hur det känns för någon som inte kan. Jag till exempel. :sneaky:
Jag baserar det på min egen inlärningskurva och typ alla cykelkompisar jag hade när det begav sig. Visserligen hade ju alla mycket kortare cyklar på den tiden, men alla lärde sig rätt omgående att droppa. Jämfört med mycket annat man gör på cyklarna så är droppa lätt att lära sig. Men det är digitalt. Antingen kan du eller så kan du inte. Du kan ju ta dig igenom ett stenparti eller en kurva med nästan vilka tokiga metoder som helst, men går det inte att rulla ett drop så måste du droppa. Där tror jag svårigheten ligger. Det finns en mental spärr. Men som sagt, just dropp är också en av de lättaste sakerna att träna på, iom att det funkar utmärkt att träna på trottoarkanter. Det är bara att nöta. Olika fart, olika lång ansats. Men sikta på att båda hjulen ska landa samtidigt och att det ska vara man själv som bestämmer hur det går till.

Sen håller jag inte med om att de skulle påstå att man ska vara passiv. Såg du verkligen hela videon?
Jag kollade på hela videon. De sade att man ska krypa ihop i en centrerad, låg position och hålla sig i den, och att man ska ha låg eller ingen belastning på styret. Det är i min värld en ganska passiv position, där man låter cykeln bestämma vad som ska hända. När de fick problem med att framhjulet ramlade ner var lösningen inte att lyfta framhjulet utan att öka farten så att framhjulet inte hinner falla så långt innan bakhjulet också ramlar ner. Ytterligare ett tecken på att man är passiv i sin åkning.

Jag vet inte var du cyklar och med vilka, men jag skulle säga att åtminstone 7-8 av 10 cyklister häromkring INTE vågar droppa midjehögt. Och säkert hälften av de som ändå gör det, gör det på ett vis som ser synnerligen okontrollerat ut.
Det är alltså inte alls nåt grundläggande som alla kan. Precis som att det är tämligen få som faktiskt kan bunnyhoppa, manuala eller ens göra en trackstand under lång tid.
OK, kanske inte midjehögt, men typ 50 cm är ju saker som man stöter på naturligt rätt ofta i skogen och det tycker jag är en rimlig nivå att kunna hantera som stigcyklist. Måste man kliva av för den höjden blir det mycket avstigningar. Samma med bunnyhop. Man måste inte kunna hoppa 50 cm, men typ 10 cm är rätt fundamentalt för att få nån sorts flow. Manual och trackstand är kanske inte lika vanligt behov av i skogen. Men alla dessa tekniker är ju också svårare än att droppa...

Hela den här grejen med att säga att ditten och datten är lätt, gör om möjligt bara att de som inte kan aldrig kommer lära sig eftersom det inte finns nån som verkligen kan förklara hur det går till från att inte kunna alls, till att hjälpligt göra saker utan att det går åt helvete. Man kan ju inte nöta ett dropp i en höjd där det går dåligt, om det inte sker nån förbättring för varje iteration. Och det har det inte gjort för mig förrän jag av nån anledning provade att inte landa med båda hjulen samtidigt.
Av det jag sett dig hoja på bilder och av de stigar du rör dig på så har jag väldigt svårt att tro att du inte egentligen besitter den cykelkontroll som krävs för att kunna droppa. Men känns det inte bra så är det ju säkert nåt som behöver trimmas men jag tror att det bästa för dig då skulle vara en coach/instruktör som kan titta på exakt hur du gör. För du droppar ju bevisligen redan hyfsat högt och du säger själv att du har svårt att identifiera var det brister.

Vill du ha mer konkreta tips här tror jag det krävs videos, gärna i slowmotion.

H.

Aktiv medlem
Jag vill diskutera det här med att hänga bak på cykeln vid drop och hävda att vissa lär ut att man ska hänga bak så långt som möjligt (typ), vilket jag upplever som suboptimalt när man ska attackera stigen vidare. Jag försöker numera hålla mig lite mer centrerad.

Det är jag beredd att hålla med om. Centrerat är bra. Men jag tycker att man som cyklist ska vara med och bestämma vad som händer genom att dra i styret/skjuta i väg med fötterna och sedan i luften sträcka ut kropp/armar för att möta upp landningen.

Hur mycket man behöver hänga bak beror ju helt på vilket dropp det är. Långsam inrun eller landning som faller ifrån kraftigt (dvs droppets höjd ökar markant om längden ökar, dvs långsam inrun) kräver ju mer "manual"-teknik, medan drop i hög fart kan köras med mer neutral hållning.

H.

Aktiv medlem
Den här instruktionen tycker jag lirar mycket bättre med min uppfattning om hur man ska droppa. Jag tror nyckeln är det korta klippet (2:25) där hon säger att man ska skjuta fram cykeln. DVS, man ska inte luta sig bakåt och tro att det löser sig. Man ska inte stå kvar i en framåtlutad position och bara dra i styret, utan precis som när man gör en manual så använder man benen, snarare än armarna, för att lyfta framhjulet. På det sättet rör sig också cykeln snabbare över kanten än överkroppen.

När cykeln sedan lämnat kanten använder man luftfärden till att positionera sig själv och cykeln för att ta emot landningen.

Berk

Aktiv medlem
Den här instruktionen tycker jag lirar mycket bättre med min uppfattning om hur man ska droppa. Jag tror nyckeln är det korta klippet (2:25) där hon säger att man ska skjuta fram cykeln. DVS, man ska inte luta sig bakåt och tro att det löser sig. Man ska inte stå kvar i en framåtlutad position och bara dra i styret, utan precis som när man gör en manual så använder man benen, snarare än armarna, för att lyfta framhjulet. På det sättet rör sig också cykeln snabbare över kanten än överkroppen.

När cykeln sedan lämnat kanten använder man luftfärden till att positionera sig själv och cykeln för att ta emot landningen.

Precis!

Det var vad jag behövde. Jag hade alltid problem med drops (och är feg) och det gick fel åt olika hål. Tills min son förklarade att man måste skjuta fram cykeln precis som i den där videon. Nu kan jag droppa mycket kontrolerad. Men jag är fortfarande feg, så måste långsamt prova högre drops.

OT: Var/är förvånad hur bra en 7-åriga kan förklara vilken teknik man ska använda!

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Nu är jag rätt kass på att droppa men tyckte det lättade lite efter att ha kört pump med barnen.
Är det möjligen en liten pumptendens som ska till eller är jag fortsatt snett ute?

H.

Aktiv medlem
Nu är jag rätt kass på att droppa men tyckte det lättade lite efter att ha kört pump med barnen.
Är det möjligen en liten pumptendens som ska till eller är jag fortsatt snett ute?
Låter rimligt. Rörelsen för att trycka ner bakhjulet i en grop efter att passerat toppen på en knöl är ju densamma, dvs frånskjutet med fötterna och mothåller i styret.

Senast ändrad:

s

Aktiv medlem

Pump är ett perfekt sätt att lära sig hur position och kraft på pedaler och styre påverkar dynamiken hos hela ekipaget. För att inte tala om timing och att instinktivt veta var hjulen befinner sig i relation till ojämnheterna när man har blicken längre fram på stigen.

Makten

Aktiv medlem
Jag baserar det på min egen inlärningskurva och typ alla cykelkompisar jag hade när det begav sig. Visserligen hade ju alla mycket kortare cyklar på den tiden, men alla lärde sig rätt omgående att droppa. Jämfört med mycket annat man gör på cyklarna så är droppa lätt att lära sig. Men det är digitalt. Antingen kan du eller så kan du inte. Du kan ju ta dig igenom ett stenparti eller en kurva med nästan vilka tokiga metoder som helst, men går det inte att rulla ett drop så måste du droppa. Där tror jag svårigheten ligger. Det finns en mental spärr. Men som sagt, just dropp är också en av de lättaste sakerna att träna på, iom att det funkar utmärkt att träna på trottoarkanter. Det är bara att nöta. Olika fart, olika lång ansats. Men sikta på att båda hjulen ska landa samtidigt och att det ska vara man själv som bestämmer hur det går till.

Jag kollade på hela videon. De sade att man ska krypa ihop i en centrerad, låg position och hålla sig i den, och att man ska ha låg eller ingen belastning på styret. Det är i min värld en ganska passiv position, där man låter cykeln bestämma vad som ska hända. När de fick problem med att framhjulet ramlade ner var lösningen inte att lyfta framhjulet utan att öka farten så att framhjulet inte hinner falla så långt innan bakhjulet också ramlar ner. Ytterligare ett tecken på att man är passiv i sin åkning.

OK, kanske inte midjehögt, men typ 50 cm är ju saker som man stöter på naturligt rätt ofta i skogen och det tycker jag är en rimlig nivå att kunna hantera som stigcyklist. Måste man kliva av för den höjden blir det mycket avstigningar. Samma med bunnyhop. Man måste inte kunna hoppa 50 cm, men typ 10 cm är rätt fundamentalt för att få nån sorts flow. Manual och trackstand är kanske inte lika vanligt behov av i skogen. Men alla dessa tekniker är ju också svårare än att droppa...

Av det jag sett dig hoja på bilder och av de stigar du rör dig på så har jag väldigt svårt att tro att du inte egentligen besitter den cykelkontroll som krävs för att kunna droppa. Men känns det inte bra så är det ju säkert nåt som behöver trimmas men jag tror att det bästa för dig då skulle vara en coach/instruktör som kan titta på exakt hur du gör. För du droppar ju bevisligen redan hyfsat högt och du säger själv att du har svårt att identifiera var det brister.

Vill du ha mer konkreta tips här tror jag det krävs videos, gärna i slowmotion.
Jag tror återigen att vi pratar förbi varandra. 😙 Har inga som helst problem med 50 cm oavsett hur jag gör. Det är så kort sträcka och tid att fötterna förblir på pedalerna nästan oavsett vad som händer. Men där ser jag å andra sidan verkligen noll vits med att försöka landa på båda hjulen (även om det går utmärkt och lätt). Jag upplever att man tappar mycket mer fart om man skjuter bak kroppsvikten mycket (eller flyttar fram cykeln beroende på hur man ser det) och därmed blir också tajmingen betydligt svårare. Vad som kanske inte framgått hittills är att jag absolut flyttar vikten bakåt i första skedet, annars hade framhjulet mycket riktigt trillat över kanten så att säga. När jag säger att jag landar med framhjulet först så är det med väldigt flack vinkel. Det kanske knappt syns, men skillnaden i hur det känns är milsvid till det bättre.

Håller inte med om att det är "digitalt". Jag kan bevisligen droppa från midjehöjd och landa på båda hjulen, men alldeles för ofta resulterar det i den sjukt obehagliga grejen att fötterna landar på pedalerna en millisekund efter att cykeln tagit i marken. Ingenting jag fått förklarat för mig har löst detta problem, tyvärr. Det är inte en mental spärr utan snarare en säkerhetsåtgärd, att jag låter bli sånt om jag inte måste, just för att jag fortfarande inte fattar varför det inte funkar som det borde. Är inte ett dugg rädd för höjden som sådan.

Vi tolkar nog videon olika. Kanske jag tittar mer på vad de gör än vad de säger? Jag ser att Lee kryper ihop för att kunna sträcka ut i luften och "fånga landningen". Det ser logiskt ut, till skillnad från det där med att skjuta bak kroppsvikten och sen behöva flytta fram den innan man tar i marken. Det är dock förstås enda alternativet om det går tillräckligt sakta.

För att få flow behöver man inte lätta från marken, nej. Håller alltså inte med där heller. På en bra dag kan jag kanske hoppa över en liggande stock på ~25 cm om underlaget precis innan är relativt slätt och beräkneligt. Det kan jag i stort sett aldrig använda på stigen eftersom den är för ojämn. Ändå är jag hyfsat på att pumpa. Att få med sig bakhjulet upp i luften är ju nåt helt annat och det bemästrar jag inte för fem öre. Faktum är att jag är smått förbannad på mig själv över att även det inte alls funkar så som det borde och som alla försöker förklara. Har aldrig lyckats uppleva att bakdelen lyfter av att man skjuter cykeln framåt efter att framhjulet lättar. Jag tror det är samma sak där; de som redan kan vet inte exakt vad det är de gör, och därför kan de inte heller förklara det för en som inte kan.

Jag har föreslagit för redaktionen att man ska kunna posta videor i inlägg, så då kanske vi kan komma till något mer konkret. För jag tänker inte ladda upp mina klåperier under videosektionen för allmän beskådan. 😁

s

Aktiv medlem
...
Faktum är att jag är smått förbannad på mig själv över att även det inte alls funkar så som det borde och som alla försöker förklara. Har aldrig lyckats uppleva att bakdelen lyfter av att man skjuter cykeln framåt efter att framhjulet lättar. Jag tror det är samma sak där; de som redan kan vet inte exakt vad det är de gör, och därför kan de inte heller förklara det för en som inte kan.
...

Mmm, det där vill jag närmast avfärda som myt. Står man bredvid cykeln, lyfter upp framhjulet 40-50 cm och från den positionen, med fötterna i backen alltså, skjuter iväg cykeln framåt för allt vad man är värd så skall det till en bra djävla skjuts om bakhjulet skall lyfta nämnvärt enbart av detta. Att sedan dessutom stå på pedalerna ger ju inte precis ett gynsammare läge för att applicera kraft på styret.
För mig funkar det bara om jag vinklar ner tåspetsarna och drar cykeln uppåt med fötterna. Sulan gör då en 'torka av skit som fastnat under foten'-rörelse i hälriktningen.
Att trycka fram styret ger såklart lite hjälp på traven, tyngden på bakhjulet minskar givetvis, men den rörelsen isolerat kan jag inte se att den skulle räcka särskilt långt.

Makten

Aktiv medlem
Mmm, det där vill jag närmast avfärda som myt. Står man bredvid cykeln, lyfter upp framhjulet 40-50 cm och från den positionen, med fötterna i backen alltså, skjuter iväg cykeln framåt för allt vad man är värd så skall det till en bra djävla skjuts om bakhjulet skall lyfta nämnvärt enbart av detta. Att sedan dessutom stå på pedalerna ger ju inte precis ett gynsammare läge för att applicera kraft på styret.
För mig funkar det bara om jag vinklar ner tåspetsarna och drar cykeln uppåt med fötterna. Sulan gör då en 'torka av skit som fastnat under foten'-rörelse i hälriktningen.
Att trycka fram styret ger såklart lite hjälp på traven, tyngden på bakhjulet minskar givetvis, men den rörelsen isolerat kan jag inte se att den skulle räcka särskilt långt.
Ungefär så, ja. Ändå är det ofta en del av hur det anses gå till.

Jag har grava problem att förstå hur jag ska lyckas flytta vikten framåt direkt efter att ha flyttat den bakåt (vilket krävs för att lyfta framhjulet). Två rörelser i motsatta riktningar med noll tid emellan. Förmodligen samma där; jag missar nåt fundamentalt som ingen lyckas förklara.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer