[Artikel] Var får man cykla?

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
IMG_9146-448x298.jpg

Har du någon gång blivit utskälld för att du cyklar i skogen så vet du att folk i allmänhet inte alltid har så bra kunskap kring vad som gäller för cykling i naturen. De flesta cyklister vet nog i grova drag att man får cykla i skogen men många vet nog inte så mycket mer än så.

HappyMTB har stuckit ner näsan i lagboken för att reda ut frågan kring var man får cykla: http://happymtb.org/2012/09/14/var-far-man-cykla/

Senast redigerad av en moderator:
Kanonbra sammanfattning och slutsats! Ibland blir man osäker trots man i grunden vet att man har rätt att cykla på stigar. Det enda vi bör tänka på är att sakta ner när vi möter gående och hundfolk, så inga olyckor/incidenter sker. För det är som med allt annat, de som sköter sig får ta emot skit för att det finns cykelbusar som skiter i allt...

Själv hejar jag glatt och ler. :)

Senast ändrad:
Stötte på en äldre herre på en motions slinga där jag bor. Han sa att all fordonstrafik var förbjuden.. Fundersam som jag blev och började kolla på Transport styrelsen hemsida. Och kunde inte hitta något förbud på den platsen. Har cyklat där nästan varje pass under cykel säsongen 2-3 mtb pass/vecka.

Och nu har de nyligen avverkat i hela området, och underlaget ganska förstört..

Är det folk med för lite fritid? folk som stör sig på cyklister? eller personer som inte tycker om att cykla själva?

Jag ska dock inte sluta cykla där, då jag visar hänsyn åt gångtrafikanter när jag är ute och cyklar.

Bra artikel. Är trött på alla "olagliga" cykelförbudskyltar som privatpersoner, hästklubbar osv sätter upp i olika områden runt omkring Göteborg.

bra genomgång och skrivet!

frågan är ju bara när 'gränsen passeras' i sista meningen: Så länge vi inte lämnar större avtryck när vi cyklar än när vi vandrar har vi lagen och sedvänjan på vår sida.

tänker tex på tisdagsrajdens a-trail som togs fram för något år sen och nu är en uppkörd och 'etablerad' stig. där har väl cyklisterna lämnat ett större avtryck efter sig?

att man som ensam cyklist lallar fram på någon vandringsled eller rådjursstig ibland är nog inget problem i verkligheten..

ulkan: motionsspår är sällan populära att cykla på och ibland även förbjudet lokalt..

Jag har grunnat på det här några veckor nu och förstås följt det längre än så också. För mig blir frågan om allemansrätten lika mycket en fråga om moral som om juridik. När en stig uppstår är det troligen inget olagligt som görs, så länge det inte uppstår en skada som är mätbar i pengar. Men är det rätt? Å andra sidan, varför skulle det inte vara det? Är det inte bättre att etablera en ny hållbar stig än att fortsätta köra på visserligen etablerade stigar men som inte är tåliga nog att bära det slitage som faktiskt uppstår?

Cyklister får mycket skit, men jag vet ett ställe i Ursvik där stigen går rakt igenom ett sankt parti där smältvattnet rinner bort varje vår. Det blir ordentligt upptrampat och kladdigt för att många hundägare har det som sin promenadstig. Om de varit lika ansvarstaganade som många cyklister faktiskt är så hade de kanske kunnat välja en annan passage. Skillnaden är att spår efter breda stövlar ses som något helt naturligt, medan spår efter smala däck inte är det.

Så vem gör egentligen moraliskt rätt?

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> tänker tex på tisdagsrajdens a-trail som togs
> fram för något år sen och nu är en uppkörd
> och 'etablerad' stig. där har väl cyklisterna
> lämnat ett större avtryck efter sig?

Nja. Det är klart att det skapas stigar där många cyklar, men det gör det också där många hundägare, svampplockare och flanörer går.

Jag tror att den hårda attityden mot spår av cykeldäck i naturen har att göra med det nästan instinktiva motståndet mot privatfordon i terrängen som vi har i Sverige.

Detta tabu spiller över på cyklarna trots att det inte är motorfordon.

det är klart att det måste till nya stigar och på många ställen önskas det mer användande av leder och stigar så de håller sig i någorlunda bra skick. naturen är ju grymt bra på att växa igen och 'reparera' sig.

nu var exemplet med a-trail kanske lite haltande då det oftast inte är 20-80 cyklister som varje vecka trampar förbi på en stig samtidigt, så oftast är det inget problem att hänvisa till allemansrätten skulle jag tro..

jag lämnar moralfrågan då den svajjar betänkligt. :)

Stumpy skrev:
> Nja. Det är klart att det skapas stigar där
> många cyklar, men det gör det också där många
> hundägare, svampplockare och flanörer går.

absolut, grusvägarna i sicklaskiftet är bra exempel på det.

mattel skrev:
> jag lämnar moralfrågan då den svajjar
> betänkligt. :)

Lämnar vi moralfrågan tror jag svaret är lätt. Har det uppstått en ekonomisk skada är den enskilda cyklist som orsakade den ekonomiska skadan skyldig. Kan det ledas i bevis riskerar han allmänt åtal och kan dessutom stämmas av markägaren för att ersätta skadan.

Finns det någon uppviglare bakom som kan hållas ansvarig? Jag är tveksam till det.

oxr skrev:
> Finns det någon uppviglare bakom som kan hållas
> ansvarig? Jag är tveksam till det.

Aron!

Sakta in och hälsa på hundägare, svampplockare, skogsmullar och stekelforskare. Sök inte konflikt utan förståelse, då kommer vi vara välkomna i skogarna även i fortsättningen.

Eller kort: Le & vinka, le & vinka.

Hur är det med stigvård ur cyklistens synvinkel när man tex klipper bort smågrenar och annat skräp? På välanvända stigar försvinner sånt här av sig självt men på mer sällan använda stigar kan det behövas lite "hjälp" bu eller bä?

Det är inte alls lätt at får tag i lokala ordningföreskifter. På min kommuns hemsida jag hittade till slut en version från 1995, men på länstyrelsens hemsida hittade jag några registrerade ändringar, men inte originala föreskrifter. Rätt så hopplös att reda ut precis vad gäller....

Jag fundera.... Cykel förbud på platser som inte betraktas som en väg är ofta reglerade av lokala ordings föreskrifter, inte trafik föreskrifter. Jag kan har fel, men jag tror inte att Trafikverket har koll på det. Kanske juristen som skrev artikeln kan förklara Om det finns en skillnad mellan en trafik föreskrift och en ordnings föreskrift?

Om det är mig du kallar juristen så är jag inte jurist, men vad jag kan förstå är det trafikföreskrifter med stöd av Trafikförordningen. Ordningsföreskrifter utgår från ordningslagen. Till viss del kan säkert inskränkningar göras även enligt ordningslagen men det är mer kopplat till ordning och säkerhet på offentliga platser, som parker och torg mm.

mattel skrev:

> ulkan: motionsspår är sällan populära att
> cykla på och ibland även förbjudet lokalt

Det som nämns i artikeln är elljusspår och det finns ju motionsspår som inte är belysta. Jag håller iofs med dig att man skall undvika cykla på motionsspår.

Som flera tidigare påpekat: med ett trevligt bemötande kommer man långt :)

Bra artikel fö.

Jag drar därför slutsatsen att vi har rätt att vistas i naturen på samma villkor oavsett om vi går till fots eller rullar på en cykel.
Bra slutsats
Så länge vi inte lämnar större avtryck när vi cyklar än när vi vandrar har vi lagen och sedvänjan på vår sida.
Sämre slutsats. Lagen gör ingen skillnad på större eller mindre avtryck. Bara skada.

Bättre formulering är: "Så länge vi inte skadar när vi cyklar har vi lagen och sedvänjan på vår sida."

tekman skrev:
> Sämre slutsats. Lagen gör ingen skillnad på
> större eller mindre avtryck. Bara skada.
>
> Bättre formulering är: "Så länge vi inte
> skadar när vi cyklar har vi lagen och sedvänjan
> på vår sida."

En riktigt usel formulering eftersom det inte går att ta sig fram i skogen utan att skada. Vad tror du en stig är för något egentligen?

tekman skrev:
> Bättre formulering är: "Så länge vi inte
> skadar när vi cyklar har vi lagen och sedvänjan
> på vår sida."

Fast då har du missat skillnaden mellan lag och sedvänja. Lagen är ganska snäv, men det finns helt klart en sedvänja i Sverige kring hur man ska bete sig när man är i skogen. Den går längre än lagen.

För att förtydliga skulle man kunna uttrycka det så här:
Så länge vi inte orsakar ekonomisk skada när vi cyklar har vi lagen på vår sida.
Så länge vi inte lämnar större avtryck när vi cyklar än när vi vandrar har vi sedvänjan på vår sida.

Jag tänker lägga mig i lite här. Lagen och sedvänjan är båda uttryck för gällande rätt. Ett sätt att uttrycka det på är att säga att sedvanerätt (sedvänjerätt) är icke kodifierad lagstiftning. Sedvänjan är alltså en del av gällande rätt - så att det inte framstår som att det är ett separat system vid sidan om "juridiken". Juridik är ett större begrepp som innefattar mer än författningar.

Slutsatsen som görs om allemansrätten i artikeln stämmer såvida inte andra bestämmelser anger annat och det är just det här med "annat" som gör att vi inte alltid får cykla i terrängen.

I LTF:erna som har upprättats för en viss kommun föreskrivs ofta en generell bestämmelse som kan lyda något i stil med: "All cykling i terrängen är förbjuden" (ibland med tillägg som "[...] såvida inte annat framgår av särskild författning/lokal trafikföreskrift."). Det innebär att man inte får cykla utanför det som är definierat som väg enligt trafikförordningen. Ska man hårddra det (det finns vissa undantag) handlar det om att det till och med är förbjudet att cykla på sådana asfalterade ytor som inte är vanlig vägbana, dvs även gång- och cykelväg, men det reglerar man sedan särskilt (och det finns vissa undantag för det i trafikförordningen också) så att det inte är något problem i praktiken.

Knäcken är begreppet "terrängen" och med terräng innefattas även stigar. Att stigarna efter hand övergått till att bli allt mindre terränglika innebär inte att det av sedvanerätt blivit tillåtet att cykla på dem. Man måste undersöka om det finns en LTF i botten som förbjuder cykling i terräng - hur hänsynsfull man än är i skogen.

Vad gäller föreskrifter för naturreservat och liknande skyddsområden framgår det som också nämns i artikeln att det kan finnas regleringar i reservarvatsföreskrifterna som kan förbjuda cykling utanför stigar, eller cykling överhuvudtaget inom området. Det är också ganska vanligt att det är så.

Alltså, det är visserligen en hyggligt korrekt slutsats att man får vistas i naturen med cykel så länge man sköter sig och inte förstör men det är vanligt att det finns särskilda regler i LTF:erna och reservatsföreskrifterna som förbjuder detta. Kolla alltså upp vad som gäller i givet område innan ni cyklar. Det går inte att komma och vifta med allemansrätten som något som skulle bryta igenom dessa lokala författningar på grund av grundlagsskyddet.

Just nu är allemansrätten under utredning och det slås i underlaget (se länk nedan) fast en del intressanta slutsatser, bland annat den att allemansrätten håller på att utvecklas på grund av det intresse för extremsporter i naturen som finns och ständigt ökar. Samma skäl är också grunden för att markägare vill få till begränsningar (och ersättningsmöjligheter) när det gäller arrangerade äventyr med stöd av allemansrätten. För bara någon vecka sedan hölls en workshop om detta på Naturvårdsverket där allemansrätten diskuterades mellan bl a intresseorganisationer och statliga myndigheter.

http://www.naturvardsverket.se/sv/S...a-publikationer/ISBN1/6400/978-91-620-6470-9/

Någon frågade hur man avgör om man får cykla eller ej i "kommunens skog"
Såhär kan de lokala föreskrifterna tex. se ut:
http://www.uppsala.se/Upload/Dokume...m_kommunen/Miljoarbete/Ordningsforeskrift.pdf

Floors skrev:
"Det går inte att komma och vifta med allemansrätten som något som skulle bryta igenom dessa lokala författningar på grund av grundlagsskyddet."

Hm är det så säkert det?
Kommun har långt gången självstyre men hur ser författningen ut de lutar sig mot när de inskränker cykling på stig i skog?
bemyndigandet i http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931632.htm
att meddela föreskrifter enligt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm

Tycker det inte framgår klart att detta verkligen ligger inom kommunens kompetensområde (det ev. förbjuda framförande av cykel i skog). Är det inte så att referensen till Förordning (1993:1632) och ordningslagen pekar på att det inte ligger inom det normala kompetensområdet, denna "kompetensutvidgande lag" utfyller ju bristen i de allmänna befogenheten.
Till det kommer frågan om det är lämpligt, skäligt och ändamålsenligt att begränsa allemansrätten på det sättet.

Jag läste en kurs i egendomsskydd där kommersiellt användande av annan mark behandlades. Alla de aktuella rättsfall under de senaste 50 åren belystes och det som framgick var att allemansrätten var en märkligt kraftfull institution. I princip fick markägaren snopet titta på när folk trampade sönder markerna, detta trots att det skedde under kommersiella former.

Dessutom, att kommun finner det lämpligt att förbjuda något är ju inte samma som att de har laga rätt att göra så. Tänker då främst på de mängder av humoristiska beslut som fattats i fullmäktige. Helt kompetensvidrigt förstås men inte desto mindre beslutade. (Några exempel: införande av Euron, avskaffande av Robinhoodskatt eller favoriten: inköp av luftvärnsmateriel :-)

Svenska kommuner har lång tradition av att försöka göra precis vad de vill.

Edit för slavfel

Senast ändrad:
oxr skrev:
> tekman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bättre formulering är: "Så länge vi inte
> > skadar när vi cyklar har vi lagen och
> sedvänjan
> > på vår sida."
>
> Fast då har du missat skillnaden mellan lag och
> sedvänja. Lagen är ganska snäv, men det finns
> helt klart en sedvänja i Sverige kring hur man
> ska bete sig när man är i skogen. Den går
> längre än lagen.

Jag har inte missat skillnaden. "Sedvänjan" är den som vi bedöms efter.

> Så länge vi inte lämnar större avtryck när vi
> cyklar än när vi vandrar har vi sedvänjan på
> vår sida.

Det är jämförelsen mellan avtryck på cyklar och vandrare som stör mig. En cykel som rullar på en stig lämnar ett större avtryck än en vandrare och således kommer vi alltid ha sedvänjan mot oss?

Dessutom har vi fredrikw som inte kan ta sig fram i skogen utan att skada allt. Det är dessutoms hans fel att det finns stigar i naturen.-)

cruxet skrev:
> Hur är det med stigvård ur cyklistens synvinkel
> när man tex klipper bort smågrenar och annat
> skräp? På välanvända stigar försvinner sånt
> här av sig självt men på mer sällan använda
> stigar kan det behövas lite "hjälp" bu eller
> bä?

Det är nog ett bu. Allemansrätten är ganska tydlig med att man inte får bryta grenar från levande träd.

Har någon cyklist någonsin blivit åtalad eller på annat sätt blivit lagförd då denne cyklat i terrängen?

Ser framför mig hur Stockholms cykelfientliga poliskår gör stora "vägspärrar" ute i Siklaskiftet på Söndagförmiddagarna.

Kanske en och annan polisjakt längs "Traktormakt" eller "Fem svåra"

/R

Knoparn skrev:
> Ser framför mig hur Stockholms cykelfientliga
> poliskår gör stora "vägspärrar" ute i
> Siklaskiftet på Söndagförmiddagarna.
>
> Kanske en och annan polisjakt längs "Traktormakt"
> eller "Fem svåra"

Har du inte sett den där gamla 90-tals serien pacific eller vad den hette???

STIZZE skrev:
> Knoparn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser framför mig hur Stockholms cykelfientliga
> > poliskår gör stora "vägspärrar" ute i
> > Siklaskiftet på Söndagförmiddagarna.
> >
> > Kanske en och annan polisjakt längs
> "Traktormakt"
> > eller "Fem svåra"
>
> Har du inte sett den där gamla 90-tals serien
> pacific eller vad den hette???

Pacific Blue, gick på 5'an då.

oxr skrev:
Skillnaden är att
> spår efter breda stövlar ses som något helt
> naturligt, medan spår efter smala däck inte är

+1

För att inte tala om hästhovar, snacka om att förstöra.
Men det är sällan man läser att "vän av ordning" vill förbjuda ridning i skog och mark.
Tvärtom, ridning anses nog vara en allmänt legitim rekreationssysselsättning trots att dom skapar nästan outplånliga spår i naturen.

På Järva t.ex. tycker jag att det dyker upp nya ridstigar lite här och där, det verkar som att det är fritt fram för ridskolorna att köra omkring med sina havremoppar lite hur som helst,
sen när dom har kört upp ett nytt spår så sätter dom bara upp en skylt med en häst på så är saken biff.

Man kanske skulle ha en trave cykelskyltar med sig och sätta upp eftersom...

Senast redigerad av en moderator:
m skrev:
> Någon frågade hur man avgör om man får cykla
> eller ej i "kommunens skog"
> Såhär kan de lokala föreskrifterna tex. se ut:
>
> http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt
> /Dokument/Om_kommunen/Miljoarbete/Ordningsforeskri
> ft.pdf
>
> Floors skrev:
> "Det går inte att komma och vifta med
> allemansrätten som något som skulle bryta igenom
> dessa lokala författningar på grund av
> grundlagsskyddet."
>
> Hm är det så säkert det?
> Kommun har långt gången självstyre men hur ser
> författningen ut de lutar sig mot när de
> inskränker cykling på stig i skog?
> bemyndigandet i
> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931632.htm
> att meddela föreskrifter enligt
> http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931617.htm
>
> Tycker det inte framgår klart att detta verkligen
> ligger inom kommunens kompetensområde (det ev.
> förbjuda framförande av cykel i skog). Är det
> inte så att referensen till Förordning
> (1993:1632) och ordningslagen pekar på att det
> inte ligger inom det normala kompetensområdet,
> denna "kompetensutvidgande lag" utfyller ju
> bristen i de allmänna befogenheten.
> Till det kommer frågan om det är lämpligt,
> skäligt och ändamålsenligt att begränsa
> allemansrätten på det sättet.
>
> Jag läste en kurs i egendomsskydd där
> kommersiellt användande av annan mark
> behandlades. Alla de aktuella rättsfall under de
> senaste 50 åren belystes och det som framgick var
> att allemansrätten var en märkligt kraftfull
> institution. I princip fick markägaren snopet
> titta på när folk trampade sönder markerna,
> detta trots att det skedde under kommersiella
> former.
>
> Dessutom, att kommun finner det lämpligt att
> förbjuda något är ju inte samma som att de har
> laga rätt att göra så. Tänker då främst på
> de mängder av humoristiska beslut som fattats i
> fullmäktige. Helt kompetensvidrigt förstås men
> inte desto mindre beslutade. (Några exempel:
> införande av Euron, avskaffande av Robinhoodskatt
> eller favoriten: inköp av luftvärnsmateriel :-)
>
> Svenska kommuner har lång tradition av att
> försöka göra precis vad de vill.
>
> Edit för slavfel

Alltså, jag håller med díg om att inte alla kommunala författningar är antagna i laga ordning och påfallande ofta med tveksamt lagstöd överhuvutaget. Det jag menar är, och som också framgår i artikeln, är att allemansrätten till sin natur inte är kodifierad och som du framhåller finns det många avgöranden där egendomsskyddet har fått stå tillbaka till förmån för allemansrätten, men problemet blir att allemansrätten är ett levande begrepp som får sin innebörd av utvecklingen/sedvänjan.

Det är därför det blir riktigt intressant att se vad som kommer att bli utfallet av Naturvårdsverkets utredning. Min misstanke är att man från regeringshåll inte riktigt trodde att utredningen skulle leda fram till ett så skarpt ställningstagande för just allemansrättsliga rättigheter (som man kanske kan kalla det) som det faktiskt ges stöd för i utredningen. Jag blev ganska paff själv (jag jobbar inom anknytande verksamhet som påverkas i högsta grad av åt vilket håll detta leder fram till).

Men för att gå tillbaka till huvudfrågan. Visst, det kan vara så att det finns bristande mandat att meddela föreskrifter men likförbannat kan föreskriferna finnas. Jag tänker mig att man kan göra en analogi med framförande av fordon på väg (det här har jag inte kollat upp alls, men det var en tanke som jag snubblade på). Att inte iaktta anvisningar som finns markerade på trafikmärken - även om märkena satts upp med bristande lagstöd (ingen LTF i botten, eller felaktig LTF) - kan i vissa fall vara straffbart. Det finns domar på att människor fällts för att ha kört för snabbt på en väg med 50-markering där det inte funnits en LTF som föreskriver 50 och att man istället skulle ha varit tillåten att köra 70 (bashastigheten). Man har då i rätten inte kunnat fällas för hastighetsöverträdelse, men däremot för att man inte iakttagit och anpassat sig efter skyltad hastighet. Jag vet inte om detta skulle fungera i naturen och kanske allra minst för att det knappast står någon skogsvaktarpolis och haffar lagbrytande MTB-cyklister i skogen men det enklaste innan man cyklar i skogen (om man vill vara säker på att kunna stå på sig mot arga flanörer eller vänner av ordning) är ju att hålla koll på vilka föreskrifter som är meddelade inom ett visst område. Finns ingen föreskrift som på något sätt förbjuder cyklandet - game on! - så länge man sköter sig så klart. Det är den slutsatsen jag dragit när jag jobbat med den här typen av ärenden i alla fall.

Nu kanske jag är ute och cyklar, men hade inte SCF typ mellan 5-6000 medlemmar under 2011 och en målsättning på 50.000 medlemmar i SCF-anslutna klubbar 2016?

Svenska ridsportförbundet budgeterade väl räkneskapsåret 2012 med 160.000 medlemmar? Det är en viss skillnad? Å som ni vet så går väl inte alla beslut lillemannens vägar alltid :/

tekman skrev:
> Det är jämförelsen mellan avtryck på cyklar
> och vandrare som stör mig. En cykel som rullar
> på en stig lämnar ett större avtryck än en
> vandrare och således kommer vi alltid ha
> sedvänjan mot oss?

Håller inte med. (Väldigt) många gånger så syns avtrycken av vandrare minst liga bra eller bättre än en ett par hjul som har rullat över marken.

Skulle tro att anläggningsytan av två cykelhjul är mindre än en skosula. Om det är sant borde fysikaliska lagarna säga att en cykel ger högre marktryck/djupare skada än en vandrare.

Dessutom är det nog också så att vandraren söker hårda föremål (stenar, tuvor) att kliva på om det börjar bli mjukt och blött. Cyklisten undviker vanligtvis föremål som sticker upp och ser hårda ut.

ÅL skrev:
> Skulle tro att anläggningsytan av två cykelhjul
> är mindre än en skosula. Om det är sant borde
> fysikaliska lagarna säga att en cykel ger högre
> marktryck/djupare skada än en vandrare.
>
> Dessutom är det nog också så att vandraren
> söker hårda föremål (stenar, tuvor) att kliva
> på om det börjar bli mjukt och blött. Cyklisten
> undviker vanligtvis föremål som sticker upp och
> ser hårda ut.

Det är nog väldigt sällan en vandrare sätter ned och lyfter upp hela sulan samtidigt, det skulle förmodligen se rätt komiskt ut.

Vid blött underlag kanske cyklisten lämnar ett lite längre, synligare avtryck, men jag tror ändå att vandraren, förutsatt att denne utnyttjar samma underlag (vilket ju är hela poängen i denna tråd), lämnar ett djupare avtryck.

Tillbaka
Topp