Artikelserie: Veckans verktyg

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
I avsaknad av bra avbitare och viretång kapade jag faktiskt med vinkelslip.., kan tyckas overkill men det funkade klockrent, inget krisp i ändarna här inte!

bruce skrev:
-------------------------------------------------------
> I avsaknad av bra avbitare och viretång kapade
> jag faktiskt med vinkelslip.., kan tyckas overkill
> men det funkade klockrent, inget krisp i ändarna
> här inte!

Biltema, funkar perfa för hobbybruk! :)

Den på bilden är från Biltema, kostar 90 spänn. Funkar klockrent. Vill du ha den med svarta skänklar så säljs den med Pro-märkning hos Cyclecomponents för en hundring till. Ser likadan ut på bild, därmed inte sagt att det är samma. Har också sett den märkt Pedros och då blir det också dyrare.

Jula har ett annat märke för samma pengar för 90 spänn. Vet inte alls hur den funkar.

Dremel eller vinkelkap funka som sagt också bra. Har kört med biltema-tången i några år och den funkar utmärkt.

jomper skrev:
> Dremel eller vinkelkap funka som sagt också bra.
> Har kört med biltema-tången i några år och den
> funkar utmärkt.

dremeln lämpar sig även för kapning av höljen, nåt som vajertången har svårt för IMHO

TigerMale skrev:
> nåt som vajertången har svårt för IMHO

Har du verkligen en vajertång då? Kolla på instruktionsfilmen det länkas till i artikeln så kan du se att vajertänger med lätthet kapar även höljen.

toshiba skrev:
> Vill inte klaga på denna eminenta serie, men vad
> har kedjebrytaren gjort för ont för att inte få
> vara med här?

Det kommer så småningom. Det finns några andra verktyg som vi heller inte tagit med än.

För nytillkomna som vill läsa alla veckans verktyg så kan jag tipsa om Arkivet här ovan. Där finns alla artiklar och notiser som skrivits på Happy.

Park Tool använder olika verktyg för vevlager och styrrör, men har man bara tillräckligt stora skär så går det säkert.

nja, vevlagerverktyget vill plana kanten på hylsan, men styrlagerverktyget vill väl brotcha insidan på styrröret till rätt diameter. Det är inget som jag tror är kompatibelt.

[edit] jag tänkte visst på det andra styrrörsverktyget. Kanske borde läst artikeln först....

Senast redigerad av en moderator:
Dags att börja surra pedalnyckel nu då?
Har gärna kvar möjligheten för en sådan, på pedalerna! Även om jag mest använder nedslipad u-nyckel..
Allt för många som använder fel storlek i insexorna, för att det skall vara trevligt att komma efteråt och skruva, om insex blev enda alternativet.

men visst är det bra att pedalnyckeln är på utdöende, eller är jag den enda som haft bråttom, tänkt fel och med den jättelånga hävarm som nyckeln ofta har förintat gängorna i vevarmen? Insex är bra./J :)

johan44 skrev:
> men visst är det bra att pedalnyckeln är på
> utdöende, eller är jag den enda som haft
> bråttom, tänkt fel och med den jättelånga
> hävarm som nyckeln ofta har förintat gängorna i
> vevarmen? Insex är bra./J :)

Jag gillar pedalnyckeln. Bara att tänka till lite extra innan man våldar. Shimano anger ju på sina pedaler åt vilket håll man ska lossa/dra åt. Brukar alltid kolla märkningen först, sen dra :)
Svårt att få nog med hävarn ned insex.

mytomspunnen skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > nåt som vajertången har svårt för IMHO
>
> Har du verkligen en vajertång då? Kolla på
> instruktionsfilmen det länkas till i artikeln så
> kan du se att vajertänger med lätthet kapar
> även höljen.

jag har biltema's variant, ja, och för att förtydliga,det den har svårt med IMHO är att kapa höljena SNYGGT, jag upplever att den klämmer ihop höljena en del i klippet. men en sak till som den klarar ypperligt är gitarrsträngar, så den har betalat sig många gånger om oavsett om den kan klippa höljen eller inte.

Senast redigerad av en moderator:
TigerMale skrev:
> den har svårt med IMHO är att
> kapa höljena SNYGGT

Jaha, det är en annan femma det. Man får vara nogrann när man kapar så går det bra. Annars är ett tips att ha en gammal dartpil eller dylikt för att pilla upp hållet snyggt och fint om man gör bort sig vid kapningen...

mytomspunnen skrev:
> ... en gammal dartpil eller dylikt ...

dylikt = syl

tobbeb skrev:
> Nu har jag handlat biltemas vajergnagare, 99kr och
> blå.
> Känns som den kan hålla ett bra tag.

Biltemas vajergnagare är jätteusel, ängrar att jag inte köpt en riktig Park Tools istället.

Vajerklipparen från biltema funkar då bra på vajer som namnet antyder.
Till mina höljen brukar jag gå loss med dremeln en stund bara.

Min vajerklippare från Biltema funkar ungefär som alla andra avbitare/plåtsaxar som TnT demonstrerar i filmen:-( Dessutom har låsmekanismen pajjat.

Johan S skrev:
> Min vajerklippare från Biltema funkar ungefär
> som alla andra avbitare/plåtsaxar som TnT
> demonstrerar i filmen:-( Dessutom har
> låsmekanismen pajjat.

Vad konstigt, för mig funkar den alla tiders, precis lika bra som vajerklipparen i filmen (dessutom ser den nästan identisk ut som den i filmen).

Konnycklar - vilka storlekar behöver man?

Behöver justera navet bak på min racer, några storlekar som är "vanligast" ? Ja, jag kan mäta på just mitt nav men inte just nu med lillen krypande på golvet :)

På ngt. märkligt vis, har jag klarat mig utan konnyckel tills förra hösten.. Då tog köplusten över!
Efter det ångrar jag att jag inte köpte dem tidigare.. Så sjukt fräscht, med ljudlösa och glappfria lager! Inte för funktionen, utan för den allmänna känslan!
Blev att gå igenom samtliga hjul, och byta koner samt fetta om. Kalas!

Konnycklar var en sån sak som även jag snålade på i många år av någon anledning. Efter köp halverades sevicetiden på de jäkla lagrena. Dumt att snåla på konnycklarna med andra ord.

Jag väntar ett par nycklar i nästa veckas post, då ska även jag sätta mig och lära mig konsten att justera lager tills det blir perfekt.

rikard skrev:
> värt att notera att nya XT och XTR har ett nytt
> system där veckans verktyg inte passar.

Självklart...

vidare är det värt att notera att man inte ska fulmeka en biltema-avdragare för användning till hollowtech II:or,

Bilagor

• wasted 10 sek.jpg
    wasted 10 sek.jpg
    27.1 KB · Besök: 64
Tillbaka
Topp