Asaklitt Pump [Clas Ohlson] [Mentalt] [Sammanbrott] [Nära]

Vad finns för ventiler på hjulen? Schrader, presta eller dunlop?
Om du släppt ut lift TVÅ ggr måste du väl ändå lyckats pumpa minst en.
Och varför släppa,ut den luft som fanns?

Man brukar behöva lossa en "mutter", vända ett gummi och vända en insats bakom gummit. En pigg ut i mitten om man kör Schrader/bilventil och tvärtom om man kör Presta eller Dunlop. Osäker på just denna pump, har ingen sån.

Man brukar behöva lossa en "mutter", vända ett gummi och vända en insats bakom gummit. En pigg ut i mitten om man kör Schrader/bilventil och tvärtom om man kör Presta eller Dunlop. Osäker på just denna pump, har ingen sån.
Förtydligande om det behövs: det du ska kolla efter är på pumpen alltså, att det ser ut som en "mutter" som Hasse#7 säger, själva munstycket.
Skruva av, och inuti sitter nu "mellanbitar" som är en del med vändbar pigg/hål och en liten distansring, och dessa båda måste vändas rätt för din ventil, enligt instruktionen ovan. Skruva tillbaka "muttern" med mellanbiten inpetad igen,och så har du den lilla "hävarmen" som ska fällas upp så pumpen låser fast kring ventilen på slangen, och nu ska det funka att pumpa.

Förtydligande om det behövs: det du ska kolla efter är på pumpen alltså, att det ser ut som en "mutter" som Hasse#7 säger, själva munstycket.
Skruva av, och inuti sitter nu "mellanbitar" som är en del med vändbar pigg/hål och en liten distansring, och dessa båda måste vändas rätt för din ventil, enligt instruktionen ovan. Skruva tillbaka "muttern" med mellanbiten inpetad igen,och så har du den lilla "hävarmen" som ska fällas upp så pumpen låser fast kring ventilen på slangen, och nu ska det funka att pumpa.
Tack för förtydligande. Jag brukar behöva det. :)

Ja, detta har jag gjort. En prestaventil som jag naturligtvis öppnat. När jag satt fast pumpen kan jag inte trycka in luft - det är stopp.

Ja, detta har jag gjort. En prestaventil som jag naturligtvis öppnat. När jag satt fast pumpen kan jag inte trycka in luft - det är stopp.
Vilket tryck kör du på? Använder själv en från sks och vid runt 6 bar börjar det kännas riktigt tungt och kräver kanske 50 pump för att nå 7 bar.

Så pass. Tippar på att reklamation blir din väg att gå vidare.
Ibland kan man inte lossa låsmuttern hursomhelst, det kan bli för mycket eller för lite. Ibland måste man motionerar käglan genom att trycka på spindeln för att få igång flödet. Funkar den på Schrader och Dunlop?

Jag har den enklare pumpen, på den skruvar man bort muttern, tar bort gumminsatsen och sedan ut med plastbiten som man vänder. Har för mig att man sedan vänder på gumminsatsen.

Tillbaka
Topp