Åsikt om ronhill-cyklarna på Stadium?

Såg att Stadium har några hybridcyklar som heter "Ronhill" men hittar ingen info online om den är prisvärd eller inte. Har någon testat? Eller några åsikter om delarna?

Jag är totalt nybörjare och letar efter en löjligt billig hybrid för 4000kr. Har kollat efter en begagnad då det är starkt rekommenderat här, men jag blir så extremt oproportionerligt nervös eftersom jag inte vet vad som är bra/dåligt. Jag ska ha den till kortare utflykter ~2 mil. Jag är 172cm lång med korta armar om det har betydelse!

Länk.

Den kommer rulla framåt när du trampar. Det är ett stort plus att den har stel gaffel. Tvåmilsrundor kommer den och du klara galant.

Jag flikar in lite. Som varandes en förälder till två barn som har kompisar som cyklar på diverse skapelser från Jollyroom, Stadium och XXL (dvs billigast möjliga cykel som just flyttar sig framåt när man trampar på pedalerna), så skulle jag påstå att det inte är framkomligt att köpa billigaste möjliga skräpet någonstans i livet. Framförallt inte när det handlar om en mekanisk sak med flera rörliga delar, som dessutom både används och ofta förvaras utomhus. Eller elektroniska saker för den delen, men don't even go there....

Du kommer få en cykel som är dåligt monterad och har undermåliga komponenter. Efter ett tag av bristfälligt underhåll kommer saker börja strula, varpå du antingen slutar använda den eller lämnar in den till någon som kommer behöva byta delar till en kostnad högre än vad cykeln kostade från början. Därmed slänger du cykeln och köper en ny, och så rullar konsumtionssamhället på.

Jag påstår att en cykel kostar från 10 000 kr och uppåt. Under det är det knappt att räknas som cykel.

Med det sagt är cykel världens bästa fordon. Miljövänligt, hälsovänligt, flexibelt, billigt, roligt. Mao värt ganska mycket pengar! Tyvärr följer det en del underhåll med på köpet, vilket det även gör för andra fordon. Bussar och tåg sköter någon annan så det märker man aldrig av. Bilar är överdimensionerade och håller därför ganska bra, ända till de går sönder och då kostar ett verkstadsbesök minst lika mycket som en ny cykel, vilket många byggt upp en väldigt stor acceptans kring eftersom bilen är en förlängning av den egna personen (eller något i den stilen åtminstone).

Jag föreslår att du på något vis höjer budgeten en bit, alternativt höjer insatsen genom att studera lite och därmed våga köpa begagnat. På köp&sälj såg jag tex en fin Spacehorse för 5000 kr igår. Köp den om den passar!

Kan säga att jag inte känner säljaren eller har något med den cykeln att göra i övrigt heller, men en fin cykel är det!

Om man nödvändigtvis skall köpa en RONHILL cykel för under 4000 kronor så bör man i alla fall se till att med 25% rabatt kosta på sig den lite mindre dåliga RONHILL Rh7 700c med 3x8 istället för 3x7 och hydrauliska skivbromsar istället för mekaniska skivbromsar.

Dock värt att beakta att den har Microshift M26 växelförare. Inget emot Microshift, Advent X verkar jättebra. Men OCCANO H5 28 är också inom budgeten nu på REA och har ett mer beprövat Shimano Altus växelsystem. Någon annan kanske har erfarenhet av Microshift M26? Sen har RONHILL också Microshift växelreglage vilka i det här prissegmentet inte har det bästa ryktet...

Den här har diskuterats ingående här på forumet tidigare också:

Ser ut att vara bra värde för pengarna enligt din kravspec.
Storlek M som verkar vara din storlek finns dessutom på lager.
När den varit på halva priset är den oslagbar. Till ordinarie pris är den inte lika självklar...

@KakanSomSmular med 172 cm längd och korta armar kanske kanske skall ha en Small? Small är till 160-170 cml & Medium är till 170-180 cml. Finns ingen geometri tabell för AX varken på XXL eller Whites hemsida tyvärr. Men det är helt klart värt att snabbt prova den både billigare och bättre AX+ 290 FF Ane 22 i Small om det finns en XXL butik i närheten! White AX+ 290 FF Ane 22 Small/16" 2999kr

Om White AX+ 290 FF Ane 22 Small/16" är för liten så hade min rekommendation vara att kolla efter något begagnat hellre än att köpa RONHILL/OCCANO.

Senast ändrad:
Tack för hjälpen @Eric Hjalmarsson @Barometer @mzi @n3wton ! Uppfattat gällande hydrauliska skivbromsar. Mina val är tyvärr att antingen köpa en cykel kring max 4000, eller att vara cykel-lös i sommar. Och då har jag hellre en "tillfällig" cykel som jag kan njuta av nu :)

Jag tar en sväng förbi XXL imorgon och kikar på AX+ 2022 modellen.

Gällande begagnade cyklar - jag ska fortsätta läsa lite på de redan existerade trådarna. Men en snabbfråga är om något som detta (länk nedan) skulle vara ett "bättre" val än AX+? Många delar är utbytta men står inte specifikt till vilka, är detta en röd flagga?

Tack för hjälpen @Eric Hjalmarsson @Barometer @mzi @n3wton ! Uppfattat gällande hydrauliska skivbromsar. Mina val är tyvärr att antingen köpa en cykel kring max 4000, eller att vara cykel-lös i sommar. Och då har jag hellre en "tillfällig" cykel som jag kan njuta av nu :)

Jag tar en sväng förbi XXL imorgon och kikar på AX+ 2022 modellen.

Gällande begagnade cyklar - jag ska fortsätta läsa lite på de redan existerade trådarna. Men en snabbfråga är om något som detta (länk nedan) skulle vara ett "bättre" val än AX+? Många delar är utbytta men står inte specifikt till vilka, är detta en röd flagga?

Bara mina tankar kring de hela. Om 4000kr är det du max kan lägga så undrar jag hur du gör om det blir en mycket blöt sommar. Varken stadiumcykeln eller xxlcykeln kommer ju med skärmar vad jag kan se. Scott cykeln såg ju klar ut att cykla på oavsett väder.

@bdn Jag tänkte kolla på den som det är extrapris på:

Edit: Det fanns en blå ("herr") modell tidigare i veckan, med identiska delar (förrutom ramen), som den togs bort från listningen. Det står dock att det ska finnas några enstaka kvar för 3000kr i de XXL butikerna nära mig.

Tillbaka
Topp