Åsikter för bra eller dålig MTB.

phmo

Ny medlem
Är detta en bra cykel för mig ?
Jag är 189 cm lång & väger 93 kg.
Har skostl 44-45, finns det speciella pedaler man kan köpa för så stora fötter ?
Ska ha den till mest stadskörning (jobb-hem-jobb), grusvägar, och lite skogsstig ...
Är Corratec ett bra märke ?

http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=2064&fromChose=1

Reklam spec:
Corratec C-29er Cross One är helt klart ett av de starkaste korten bland 29" mountainbikes på den svenska marknaden!
En välbyggd 6061 aluminiumram kryddad med Manitous följsamma Drake 29 gaffel som också har lock out funktion.
Till största delen utrustad med Shimanos Deore XT komponenter samt Zzyzx fina fälgar, styre, styrstam och sadelstolpe.
En riktig allätarcykel som i hög hastighet tar dig framåt på alla tänkbara underlag.
Av leverantör angiven ca vikt: 12,45kg

Bilagor

• cross.jpg
    cross.jpg
    44.1 KB · Besök: 37
Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> För den cykling som du beskriver skall du inte ha
> en dämpad gaffel. Det blir bara dyrt och tungt.

Exakt. Försök hitta något utan dämpgaffel. Din skostorlek är inget problem. Tänk oxå på att ha lite utrymme över i budgeten för pedaler, skor, lysen, skärmar, väska, med mera :-)

Jaha, den var tydligen ingen 'hit' ...
Tyckte nog också att den var dyr som första MTB.
Jag har kollat lite på Cresents MTB och fastnade på denna :
http://www.crescent.se/index.php?id=181&singleUid=66
Vad tycker Ni om den då ....
Är visst låsbar framgaffel.
De skryter om att ramen ska vara stark och bra iaf.
Har tittat på denna länge nu och tycker att färgen är läcker ...
Det lutar åt att det blir den jag köper faktiskt ...

Bilagor

• freak.jpg
    freak.jpg
    35.8 KB · Besök: 39
Dart-gaffel och mekaniska skivbromsar på den Crescenten gör att jag nog skulle vilja ge minst 2.000kr mindre för den än ordinariepris. Tycker det var helt fel pris på den. Helt ok instegshoj dock! Köp den om du får bra rabatt =)

Slå till på tidningen Kadens nummer 1 2010 så har du jättebra basics info om MTB, pedaler, prylar, komponentval mm.

I #2 testar de en Canyon i 10kkr klassen som får bra betyg.

Frasen

"Till största delen utrustad med Shimanos Deore XT komponenter" är lite varning då det kan betyda att många delar är enklare. Det är trevligt om cykeln har en komplett "grupp".

Jag började som du med "lite skogsstig" och blev snabbt biten av detta. Då kan en dämpargaffel vara kul att ha.

plumse skrev:
> Dart-gaffel och mekaniska skivbromsar på den
> Crescenten ...

Varför, är Dart-gaffel och mekaniska skivbromsar dåligt ?

Den enkla och trista sanningen är att man får vad man betalar för och det som kostar är att få grejor med "rätt" känsla. Jag säger "rätt" inom dubbelfnutt eftersom det handlar om tycke och smak och det ändras med tiden. Som instegsgrejor är de som sagt helt ok, men jag tycker det är helt fel pris på Crescenten.

Kristoffer R skrev:
> Slå till på tidningen Kadens nummer 1 2010 ...

Tack för tipset om tidningen ...
Visste inte att den fanns.

plumse skrev:
> Den enkla och trista sanningen är att man får
> vad man betalar för och det som kostar är att
> få grejor med "rätt" känsla. Jag säger "rätt"
> inom dubbelfnutt eftersom det handlar om tycke och
> smak och det ändras med tiden. Som instegsgrejor
> är de som sagt helt ok, men jag tycker det är
> helt fel pris på Crescenten.

Jaja, givetvis får man vad man betalar för ...
Kan ju inte vara topp grejor för det priset.

Men menar du att kvaliteten på gaffeln är kass och att det skulle vara farligt att cykla med den ?
Man vill ju inte att gaffelhelvetet går itu när man ligger och njuter på asfalten eller i skogen.

Vilken gaffel och vilken bromstyp föredrar du då med någorlunda bra kvalitet och som inte kostar skjortan ?

phmo: "och lite skogsstig" kan lätt bli mycket skogsstig allt eftersom du upptäcker hur roligt det är. Därför är dämpgaffel inte helt fel i mitt tycke. Är skogscyklingen inte din grej kan du skaffa en stel gaffel och slicks och du har en robust stads/pendlar-hoj.

Prismässigt är nätköp från t.ex. on-one, canyon och tysk-shoppar mest "bang for the buck". Men spana in fjolårets modeller hos din lbs så kan du säkert göra riktigt bra affärer där också och det är mycket trevligare att handla hos en bra lbs.

Om du inte har alltför långt till jobbet och kan ha cykeln på ett tryggt ställe tycker jag absolut du skall skaffa en mtb med dämpad gaffel så att du får lite enklare på stigarna. Men en sådan cykel kommer du inte vilja cykla med om du måste lämna den utan uppsikt.

Den första bågen ser helt ok ut, du hittar inte många 29ers på marknaden med motsvarande spec till ett lägre pris.

Snygg och billig brukshoj för transport till o från jobbet, kanske inte starkaste kortet för skogskörning men man får ju oftast vad man betalar för...

Däremot väcker ju både Bad Boy och Scandal vill-ha begär...

Bara en lite kommentar. Du skriver 189cm och 45 i skor som om att det skulle vara onormalt i cykelkretsar. vare sig längden eller skostorleken kommer tvinga dig att köra avkall från några standardkomponenter som finns på marknaden. Om du verkligen vill ha en 29" så är det helt ok men låt inte din storlek får dig att tro att en ram med 26" hjul skulle vara för liten. Jag har ungefär samma mått och är dessutom tung för att vara cyklist men envisas med massa lätta kolfiberprylar på min 26" FS.

phmo skrev:
>
> Vad menas med "... gaffel med lock out ..." ?
>

Du kan låsa gaffeln. Alltså när du kör i skogen har du den upplåst så fjädrar den, och när du kör asfalt låser du den så blir den som en stel framgaffel, ungefär

cykla2010 skrev:
> Jag tippar att den, för sitt pris är ganska så
> sopig.

Baserat på vilka fakta då ?

Tillbaka
Topp